De essentie van rijplezier, de lightweight
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: De essentie van rijplezier
Dus Allen is eigenlijk een klein gefrustreerd mannetje die zijn frustraties en tekortkomingen wil goedmaken met een auto die eigenlijk altijd kapot is 

-
- Berichten: 55252
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: De essentie van rijplezier
Mooi verhaal:)
Wat 'n lightweight vaak ontbeert zijn de pk's om inderdaad die rechte stukken tussen de bochten te overbruggen. Ze wegen wel 560kg net als 'n F1 auto bij wijze van, maar moeten het doen vaak met 'n kwart aan 't vermogen van zo'n F1 bolide.
Ik zal toch eens aan Ferrari, McLaren en Williams vragen waarom ze dat toch steeds doen, zulke vreselijk pittige motoren in die lightweights van hun. Kan toch nooit de essentie zijn?
Neh doe mij maar 'n GT3/2RS of 'n 458 en desnoods een lompe 599:)
Ultieme 'lightweight'was de Macca F1, nu is dat de Caparo, die gaat als de brandweer:)
Wat 'n lightweight vaak ontbeert zijn de pk's om inderdaad die rechte stukken tussen de bochten te overbruggen. Ze wegen wel 560kg net als 'n F1 auto bij wijze van, maar moeten het doen vaak met 'n kwart aan 't vermogen van zo'n F1 bolide.
Ik zal toch eens aan Ferrari, McLaren en Williams vragen waarom ze dat toch steeds doen, zulke vreselijk pittige motoren in die lightweights van hun. Kan toch nooit de essentie zijn?
Neh doe mij maar 'n GT3/2RS of 'n 458 en desnoods een lompe 599:)
Ultieme 'lightweight'was de Macca F1, nu is dat de Caparo, die gaat als de brandweer:)
Re: De essentie van rijplezier
Denk toch dat de laatse donkervoortjes voldoende vermogen hebben om een porsche en m3 ver zoek te rijden, ook op de rechte stukken



-
- Berichten: 55252
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: De essentie van rijplezier
Zeer zeker. Fantastische techniek ook.Luco schreef:Denk toch dat de laatse donkervoortjes voldoende vermogen hebben om een porsche en m3 ver zoek te rijden, ook op de rechte stukken![]()
Maar dat zijn geen kitcars meer. Kijk naar die prijzen. Daar koop je ook 'n (bijna) nieuwe M3 voor:)
Het gaat mij om die 120/150pk 600/700kg dingen...
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: De essentie van rijplezier
Er zal wel een hoop negatieve blabla van Rico in staan? Volgens mij is hij daar erg sterk in. Maar van mensen die denken dat een wereld zonder BMW zou vergaan, kan ik niets serieus nemen. Ik zal derhalve maar niet de moeite nemen, de voorpagina te bezoeken.Luco schreef:Dus Allen is eigenlijk een klein gefrustreerd mannetje die zijn frustraties en tekortkomingen wil goedmaken met een auto die eigenlijk altijd kapot is

Vanavond m'n Caterham maar weer ophalen. In zo'n lelijke BMW met ezelsoren als spiegels.
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Re: De essentie van rijplezier, de lightweight
Allen heeft mensenkennis 

- Downforce Hans
- Berichten: 12608
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: De essentie van rijplezier
Voorlopig moet jij je caterham weer ophalen voor de 5700e keer in een beemer die het wel doetallen schreef:Er zal wel een hoop negatieve blabla van Rico in staan? Volgens mij is hij daar erg sterk in. Maar van mensen die denken dat een wereld zonder BMW zou vergaan, kan ik niets serieus nemen. Ik zal derhalve maar niet de moeite nemen, de voorpagina te bezoeken.Luco schreef:Dus Allen is eigenlijk een klein gefrustreerd mannetje die zijn frustraties en tekortkomingen wil goedmaken met een auto die eigenlijk altijd kapot is![]()
Vanavond m'n Caterham maar weer ophalen. In zo'n lelijke BMW met ezelsoren als spiegels.

Die Rico is dan toch niet zo dom als jij er uit ziet.......al scheelt het weinig

-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
- SteV6
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
- Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente
Re: De essentie van rijplezier, de lightweight
Gebrek aan bochten???
Bij deze nodig ik de schrijver van dit stukje uit om bij de eerstvolgende Lightweight route mee te rijden. Mocht hij niet in een lightweight willen, dan maken we eenmalig (!) een uitzondering en mag hij in zijn voertuig van voorkeur meerijden. Op voorwaarde dat hij het exacte aantal bochten van de uitgezette route telt onderweg
Dus Rico, bij deze ben je van harte uitgenodigd om met me mee te rijden of zelf te rijden en tegelijk bochten te tellen. Als de datum bekend is zal ik je nogmaals via PB herinneren aan deze uitnodiging.
Stephan
Bij deze nodig ik de schrijver van dit stukje uit om bij de eerstvolgende Lightweight route mee te rijden. Mocht hij niet in een lightweight willen, dan maken we eenmalig (!) een uitzondering en mag hij in zijn voertuig van voorkeur meerijden. Op voorwaarde dat hij het exacte aantal bochten van de uitgezette route telt onderweg

Dus Rico, bij deze ben je van harte uitgenodigd om met me mee te rijden of zelf te rijden en tegelijk bochten te tellen. Als de datum bekend is zal ik je nogmaals via PB herinneren aan deze uitnodiging.
Stephan
- romo
- Berichten: 27066
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: De essentie van rijplezier, de lightweight
Auto`s "in general" zijn echt te zwaar tegenwoordig.........................althans voor leuk en betrokken autorijden.............
Een "hardcore" lightweight is voor de echte die hards misschien het ultieme maar ook niet altijd als daily geschikt ..........
Rest niet anders dan een goed gemiddelde van bovenstaande............dus een kar van 1250 kg, met flink wat paarden.....................dat zou mij passen, ik denk de meesten wel...........
Een "hardcore" lightweight is voor de echte die hards misschien het ultieme maar ook niet altijd als daily geschikt ..........
Rest niet anders dan een goed gemiddelde van bovenstaande............dus een kar van 1250 kg, met flink wat paarden.....................dat zou mij passen, ik denk de meesten wel...........
- SteV6
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
- Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente
Re: De essentie van rijplezier, de lightweight
Of twee auto's Robert.
Een heerlijke GranTourismo voor dagelijks verkeer en lange ritten. En een lightweight voor de spaarzame pretkilometers die in Nederland nog (net) mogelijk zijn.
Stephan
Een heerlijke GranTourismo voor dagelijks verkeer en lange ritten. En een lightweight voor de spaarzame pretkilometers die in Nederland nog (net) mogelijk zijn.
Stephan
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: De essentie van rijplezier, de lightweight
Puurder wordt het niet dat is simpel zat maar zelfs een hobby auto heeft voor mij enige praktische inzetbaarheid nodig. Voor naast de hobby auto dan maar
Het verhaal wordt anders als je een M3 als daily rijdt bijvoorbeeld 


- romo
- Berichten: 27066
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: De essentie van rijplezier, de lightweight
Niels schreef:Puurder wordt het niet dat is simpel zat maar zelfs een hobby auto heeft voor mij enige praktische inzetbaarheid nodig. Voor naast de hobby auto dan maarHet verhaal wordt anders als je een M3 als daily rijdt bijvoorbeeld
Valt je tegen.........................die is ook te zwaar....................
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: De essentie van rijplezier, de lightweight
Een beetje maar toch
Een lightweight zou voor mij een 2e auto kunnen zijn als ik dagelijks in een M3 vertoefde. Met een diesel als daily is een M3 mijn 2e auto met name omdat een lighweight mij te onpraktisch is. Dat was de strekking

Een lightweight zou voor mij een 2e auto kunnen zijn als ik dagelijks in een M3 vertoefde. Met een diesel als daily is een M3 mijn 2e auto met name omdat een lighweight mij te onpraktisch is. Dat was de strekking

- jaydee
- Berichten: 784
- Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
- Locatie: Zeewolde
Re: De essentie van rijplezier, de lightweight
Wat versta je onder praktische inzetbaarheid, Niels?Niels schreef:Puurder wordt het niet dat is simpel zat maar zelfs een hobby auto heeft voor mij enige praktische inzetbaarheid nodig. Voor naast de hobby auto dan maarHet verhaal wordt anders als je een M3 als daily rijdt bijvoorbeeld
Ik ben eerder deze maand een week naar Schotland geweest met de Speedster en ik heb echt op geen enkel moment verlangd naar een andere auto.
Praktisch voor mij:
- Ik zit er prima in (1,85m, 80 kg), gezellig schouder aan schouder met m'n vrouw

- De stoelen geven voldoende steun en comfort voor de hele dag toeren
- De (standaard) vering is comfortabel genoeg voor slecht wegdek
- Het dak kan eraf voor een schep extra beleving. Heb ik dan ook alle dagen gedaan, want het was on-Schots mooi weer.
- Alle bagage voor een week B&B's met z'n tweeën kan er makkelijk in: 2 paar wandelschoenen, rugzakje, twee weekendtassen, voor allebei een extra jas... Alleen inladen door het "brievenbusje" vergt enig puzzelwerk

- De motor is soepel en sterk genoeg voor lekker doorrijden
- 1 op 13 gescoord (omdat het een vakantie met m'n vrouw was

Gaat het dan echt alleen om het lastige in- en uitstappen? Ik was er zelf heel snel aan gewend, maar kan me wel voorstellen dat het een drempel (

Groet,
Jelle
PS: yes, I'm a believer, feel free to differ

- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: De essentie van rijplezier, de lightweight
Praktisch inzetbaar? Vrouw, kind en zooi mee voor een lang weekend 

-
Onlinesmiley
- Berichten: 9593
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: De essentie van rijplezier, de lightweight
De meeste leightweight eigenaren hebben hem er als 2e of 3e auto bij.
Puur speelgoed, dus hoeft niet praktisch te zijn.
En diegegen die er trackdays mee doen, rijden er naartoe, dollen een dagje en rijden er weer mee naar huis.
In het begin van het seizoen bandjes, schijven en blokjes en gaan met die haan. Leuk en betaalbaar.
En als het niet hard genoeg gaat, ga je richting die 300 pk met wat aanpassingen:
http://www.youtube.com/watch?v=RHrHX3e1Ong
Kleintjes ben je zo voorbij, en de zware jongens rem je eruit in de bocht.
Magoe, ieder zijn ding.
Puur speelgoed, dus hoeft niet praktisch te zijn.
En diegegen die er trackdays mee doen, rijden er naartoe, dollen een dagje en rijden er weer mee naar huis.
In het begin van het seizoen bandjes, schijven en blokjes en gaan met die haan. Leuk en betaalbaar.
En als het niet hard genoeg gaat, ga je richting die 300 pk met wat aanpassingen:
http://www.youtube.com/watch?v=RHrHX3e1Ong
Kleintjes ben je zo voorbij, en de zware jongens rem je eruit in de bocht.
Magoe, ieder zijn ding.

-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: De essentie van rijplezier, de lightweight
Die lightweight is gewoon m'n daily. Die 'diehard' verhaaltjes maken jullie jezelf wijs. Net als het lullen over 1 specifiek automerk of aandrijfconcept en op alles zo lopen draaien en tollen bij een discussie dat al het ander gewoon minder goed is. Een paard doet het met oogkleppen op nog beter dan de gemiddelde df'er.
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: De essentie van rijplezier, de lightweight
Dat zijn stoere woorden die we uiteraard pas serieus kunnen nemen tegen de tijd dat je een BMW op de oprit hebt staan.allen schreef:Die lightweight is gewoon m'n daily. Die 'diehard' verhaaltjes maken jullie jezelf wijs. Net als het lullen over 1 specifiek automerk of aandrijfconcept en op alles zo lopen draaien en tollen bij een discussie dat al het ander gewoon minder goed is. Een paard doet het met oogkleppen op nog beter dan de gemiddelde df'er.
- Downforce Hans
- Berichten: 12608
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: De essentie van rijplezier, de lightweight
Das de eerste daily waar niet dagelijks mee te rijden is........allen schreef:Die lightweight is gewoon m'n daily. Die 'diehard' verhaaltjes maken jullie jezelf wijs. Net als het lullen over 1 specifiek automerk of aandrijfconcept en op alles zo lopen draaien en tollen bij een discussie dat al het ander gewoon minder goed is. Een paard doet het met oogkleppen op nog beter dan de gemiddelde df'er.



- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: De essentie van rijplezier, de lightweight
Die staat ook op de oprit en met de nadruk op staat.........mits de Caterham het doetSnipe schreef:Dat zijn stoere woorden die we uiteraard pas serieus kunnen nemen tegen de tijd dat je een BMW op de oprit hebt staan.allen schreef:Die lightweight is gewoon m'n daily. Die 'diehard' verhaaltjes maken jullie jezelf wijs. Net als het lullen over 1 specifiek automerk of aandrijfconcept en op alles zo lopen draaien en tollen bij een discussie dat al het ander gewoon minder goed is. Een paard doet het met oogkleppen op nog beter dan de gemiddelde df'er.

Onder de streep heeft iedereen wel een excuus om voor een bepaalde keuze te kiezen. Als je


Een lighweight is zeker een kanshebber om nog eens aan te schaffen maar tot op heden bevalt mijn hobby auto me prima


- frankv
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48
Re: De essentie van rijplezier, de lightweight
Qua argumenten sta ik zelf meer aan de kant van de lightweightrijders. Maar als column bezien is het best een leuk stukje Rico!
Wikipedia:
"Een column is een kort stukje proza waarin de auteur spits en uitdagend zijn mening ventileert. [...] Aan columnisten wordt door de Nederlandse rechter een grote mate van vrijheid toegekend in hun columns. Deze vrijheid kan zich ook uitstrekken tot teksten die, als ze buiten een column geschreven zouden zijn, als kwetsend of beledigend gekenmerkt worden."
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: De essentie van rijplezier, de lightweight
Ik had van Hans begrepen dat Ellen inmiddels zo'n hardcore BMW-hater is dat hij die altijd drie straten verderop parkeert.Niels schreef:Die staat ook op de oprit en met de nadruk op staat.........mits de Caterham het doet![]()
-
Onlinealt
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31
Re: De essentie van rijplezier, de lightweight
Leuk artikel Rico,
Ik nodig je uit om je frustaties een keertje in mijn XTR4 op Zandvoort uit te leven.
Open rijden op het circuit beleef het rijden veel meer en zoals Colin Chapman zei `add lightness`.
Leuk die jongens met Porsche´s , Ferrari´s en Camaro´s, zij zijn rijdende chicane´s, je rijdt alle die koekblikken eruit.
Ben zelf pas op latere leeftijd begonnen met trackdays rijden en een enkele race( telaat begonnen, dan is de baan toch veel smaller als je wat ouder bent), maar geniet met mijn lichtgewichtkarretje, enkel al de acceleratie, dan komt een motorfiets in de buurt.
Ik heb wondering voor de mannen met hun BMW´s en andere auto´s, die er trackday´s meerijden.
Ik weet van vroeger, hoeveel tijd in het bouwen en onderhouden gaat zitten en je sponsor thuis het niet altijd leuk vindt.
Ik nodig je uit om je frustaties een keertje in mijn XTR4 op Zandvoort uit te leven.
Open rijden op het circuit beleef het rijden veel meer en zoals Colin Chapman zei `add lightness`.
Leuk die jongens met Porsche´s , Ferrari´s en Camaro´s, zij zijn rijdende chicane´s, je rijdt alle die koekblikken eruit.
Ben zelf pas op latere leeftijd begonnen met trackdays rijden en een enkele race( telaat begonnen, dan is de baan toch veel smaller als je wat ouder bent), maar geniet met mijn lichtgewichtkarretje, enkel al de acceleratie, dan komt een motorfiets in de buurt.
Ik heb wondering voor de mannen met hun BMW´s en andere auto´s, die er trackday´s meerijden.
Ik weet van vroeger, hoeveel tijd in het bouwen en onderhouden gaat zitten en je sponsor thuis het niet altijd leuk vindt.