De essentie van rijplezier, de lightweight

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

De essentie van rijplezier, de lightweight

Bericht door RVV » 28 mei 2010, 08:43

Luco

Re: De essentie van rijplezier

Bericht door Luco » 28 mei 2010, 08:48

Dus Allen is eigenlijk een klein gefrustreerd mannetje die zijn frustraties en tekortkomingen wil goedmaken met een auto die eigenlijk altijd kapot is :roflol:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 28 mei 2010, 08:55

Mooi verhaal:)

Wat 'n lightweight vaak ontbeert zijn de pk's om inderdaad die rechte stukken tussen de bochten te overbruggen. Ze wegen wel 560kg net als 'n F1 auto bij wijze van, maar moeten het doen vaak met 'n kwart aan 't vermogen van zo'n F1 bolide.

Ik zal toch eens aan Ferrari, McLaren en Williams vragen waarom ze dat toch steeds doen, zulke vreselijk pittige motoren in die lightweights van hun. Kan toch nooit de essentie zijn?

Neh doe mij maar 'n GT3/2RS of 'n 458 en desnoods een lompe 599:)

Ultieme 'lightweight'was de Macca F1, nu is dat de Caparo, die gaat als de brandweer:)

Luco

Bericht door Luco » 28 mei 2010, 10:13

Denk toch dat de laatse donkervoortjes voldoende vermogen hebben om een porsche en m3 ver zoek te rijden, ook op de rechte stukken :mrgreen: :mrgreen:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 28 mei 2010, 10:20

Luco schreef:Denk toch dat de laatse donkervoortjes voldoende vermogen hebben om een porsche en m3 ver zoek te rijden, ook op de rechte stukken :mrgreen: :mrgreen:
Zeer zeker. Fantastische techniek ook.
Maar dat zijn geen kitcars meer. Kijk naar die prijzen. Daar koop je ook 'n (bijna) nieuwe M3 voor:)

Het gaat mij om die 120/150pk 600/700kg dingen...

allen

Bericht door allen » 28 mei 2010, 15:40

Luco schreef:Dus Allen is eigenlijk een klein gefrustreerd mannetje die zijn frustraties en tekortkomingen wil goedmaken met een auto die eigenlijk altijd kapot is :roflol:
Er zal wel een hoop negatieve blabla van Rico in staan? Volgens mij is hij daar erg sterk in. Maar van mensen die denken dat een wereld zonder BMW zou vergaan, kan ik niets serieus nemen. Ik zal derhalve maar niet de moeite nemen, de voorpagina te bezoeken. :angel:
Vanavond m'n Caterham maar weer ophalen. In zo'n lelijke BMW met ezelsoren als spiegels.

Michel P

Re: De essentie van rijplezier, de lightweight

Bericht door Michel P » 28 mei 2010, 15:56

Allen heeft mensenkennis :mrgreen:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 28 mei 2010, 16:18

allen schreef:
Luco schreef:Dus Allen is eigenlijk een klein gefrustreerd mannetje die zijn frustraties en tekortkomingen wil goedmaken met een auto die eigenlijk altijd kapot is :roflol:
Er zal wel een hoop negatieve blabla van Rico in staan? Volgens mij is hij daar erg sterk in. Maar van mensen die denken dat een wereld zonder BMW zou vergaan, kan ik niets serieus nemen. Ik zal derhalve maar niet de moeite nemen, de voorpagina te bezoeken. :angel:
Vanavond m'n Caterham maar weer ophalen. In zo'n lelijke BMW met ezelsoren als spiegels.
Voorlopig moet jij je caterham weer ophalen voor de 5700e keer in een beemer die het wel doet :roflol:
Die Rico is dan toch niet zo dom als jij er uit ziet.......al scheelt het weinig :mrgreen:

allen

Bericht door allen » 28 mei 2010, 16:36

:blabla:

SteV6

Bericht door SteV6 » 28 mei 2010, 20:19

Gebrek aan bochten???

Bij deze nodig ik de schrijver van dit stukje uit om bij de eerstvolgende Lightweight route mee te rijden. Mocht hij niet in een lightweight willen, dan maken we eenmalig (!) een uitzondering en mag hij in zijn voertuig van voorkeur meerijden. Op voorwaarde dat hij het exacte aantal bochten van de uitgezette route telt onderweg :wink:

Dus Rico, bij deze ben je van harte uitgenodigd om met me mee te rijden of zelf te rijden en tegelijk bochten te tellen. Als de datum bekend is zal ik je nogmaals via PB herinneren aan deze uitnodiging.

Stephan

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 28 mei 2010, 20:38

Auto`s "in general" zijn echt te zwaar tegenwoordig.........................althans voor leuk en betrokken autorijden.............

Een "hardcore" lightweight is voor de echte die hards misschien het ultieme maar ook niet altijd als daily geschikt ..........

Rest niet anders dan een goed gemiddelde van bovenstaande............dus een kar van 1250 kg, met flink wat paarden.....................dat zou mij passen, ik denk de meesten wel...........

SteV6

Bericht door SteV6 » 28 mei 2010, 21:26

Of twee auto's Robert.

Een heerlijke GranTourismo voor dagelijks verkeer en lange ritten. En een lightweight voor de spaarzame pretkilometers die in Nederland nog (net) mogelijk zijn.

Stephan

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 28 mei 2010, 21:32

Puurder wordt het niet dat is simpel zat maar zelfs een hobby auto heeft voor mij enige praktische inzetbaarheid nodig. Voor naast de hobby auto dan maar :mrgreen: Het verhaal wordt anders als je een M3 als daily rijdt bijvoorbeeld :wink:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 28 mei 2010, 21:34

Niels schreef:Puurder wordt het niet dat is simpel zat maar zelfs een hobby auto heeft voor mij enige praktische inzetbaarheid nodig. Voor naast de hobby auto dan maar :mrgreen: Het verhaal wordt anders als je een M3 als daily rijdt bijvoorbeeld :wink:

Valt je tegen.........................die is ook te zwaar....................

Niels

Bericht door Niels » 28 mei 2010, 21:50

Een beetje maar toch :wink:

Een lightweight zou voor mij een 2e auto kunnen zijn als ik dagelijks in een M3 vertoefde. Met een diesel als daily is een M3 mijn 2e auto met name omdat een lighweight mij te onpraktisch is. Dat was de strekking :)

jaydee

Bericht door jaydee » 28 mei 2010, 22:19

Niels schreef:Puurder wordt het niet dat is simpel zat maar zelfs een hobby auto heeft voor mij enige praktische inzetbaarheid nodig. Voor naast de hobby auto dan maar :mrgreen: Het verhaal wordt anders als je een M3 als daily rijdt bijvoorbeeld :wink:
Wat versta je onder praktische inzetbaarheid, Niels?

Ik ben eerder deze maand een week naar Schotland geweest met de Speedster en ik heb echt op geen enkel moment verlangd naar een andere auto.
Praktisch voor mij:
- Ik zit er prima in (1,85m, 80 kg), gezellig schouder aan schouder met m'n vrouw ;)
- De stoelen geven voldoende steun en comfort voor de hele dag toeren
- De (standaard) vering is comfortabel genoeg voor slecht wegdek
- Het dak kan eraf voor een schep extra beleving. Heb ik dan ook alle dagen gedaan, want het was on-Schots mooi weer.
- Alle bagage voor een week B&B's met z'n tweeën kan er makkelijk in: 2 paar wandelschoenen, rugzakje, twee weekendtassen, voor allebei een extra jas... Alleen inladen door het "brievenbusje" vergt enig puzzelwerk :hmmm:
- De motor is soepel en sterk genoeg voor lekker doorrijden
- 1 op 13 gescoord (omdat het een vakantie met m'n vrouw was :roll: Vorig jaar in Italië rond 1 op 7 in de bergen, 1 op 9,x voor de hele week).

Gaat het dan echt alleen om het lastige in- en uitstappen? Ik was er zelf heel snel aan gewend, maar kan me wel voorstellen dat het een drempel ( ;) ) is voor anderen.

Groet,
Jelle

PS: yes, I'm a believer, feel free to differ :thumbup:

Niels

Bericht door Niels » 28 mei 2010, 22:49

Praktisch inzetbaar? Vrouw, kind en zooi mee voor een lang weekend :wink:

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 28 mei 2010, 23:12

De meeste leightweight eigenaren hebben hem er als 2e of 3e auto bij.
Puur speelgoed, dus hoeft niet praktisch te zijn.

En diegegen die er trackdays mee doen, rijden er naartoe, dollen een dagje en rijden er weer mee naar huis.
In het begin van het seizoen bandjes, schijven en blokjes en gaan met die haan. Leuk en betaalbaar.
En als het niet hard genoeg gaat, ga je richting die 300 pk met wat aanpassingen:
http://www.youtube.com/watch?v=RHrHX3e1Ong
Kleintjes ben je zo voorbij, en de zware jongens rem je eruit in de bocht.

Magoe, ieder zijn ding. :beer:

allen

Bericht door allen » 29 mei 2010, 01:58

Die lightweight is gewoon m'n daily. Die 'diehard' verhaaltjes maken jullie jezelf wijs. Net als het lullen over 1 specifiek automerk of aandrijfconcept en op alles zo lopen draaien en tollen bij een discussie dat al het ander gewoon minder goed is. Een paard doet het met oogkleppen op nog beter dan de gemiddelde df'er.

Snipe

Bericht door Snipe » 29 mei 2010, 08:27

allen schreef:Die lightweight is gewoon m'n daily. Die 'diehard' verhaaltjes maken jullie jezelf wijs. Net als het lullen over 1 specifiek automerk of aandrijfconcept en op alles zo lopen draaien en tollen bij een discussie dat al het ander gewoon minder goed is. Een paard doet het met oogkleppen op nog beter dan de gemiddelde df'er.
Dat zijn stoere woorden die we uiteraard pas serieus kunnen nemen tegen de tijd dat je een BMW op de oprit hebt staan.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 29 mei 2010, 09:30

allen schreef:Die lightweight is gewoon m'n daily. Die 'diehard' verhaaltjes maken jullie jezelf wijs. Net als het lullen over 1 specifiek automerk of aandrijfconcept en op alles zo lopen draaien en tollen bij een discussie dat al het ander gewoon minder goed is. Een paard doet het met oogkleppen op nog beter dan de gemiddelde df'er.
Das de eerste daily waar niet dagelijks mee te rijden is........ :thumbup: :mrgreen: buy Corvette........ :df: every day......

Niels

Bericht door Niels » 29 mei 2010, 09:38

Snipe schreef:
Dat zijn stoere woorden die we uiteraard pas serieus kunnen nemen tegen de tijd dat je een BMW op de oprit hebt staan.
Die staat ook op de oprit en met de nadruk op staat.........mits de Caterham het doet :mrgreen:

Onder de streep heeft iedereen wel een excuus om voor een bepaalde keuze te kiezen. Als je :love: wordt op een lightweight dan zorg je er wel voor dat je met de ongemakken kunt leven. Geldt eveneens voor een heavyweight, stuurt wat minder maar je blijft wel warm (man wat was het koud in de Caterham) :mrgreen:

Een lighweight is zeker een kanshebber om nog eens aan te schaffen maar tot op heden bevalt mijn hobby auto me prima :wink: De lighweight kick krijg ik wel op 2 wielen :df:

frankv

Bericht door frankv » 29 mei 2010, 10:08

Qua argumenten sta ik zelf meer aan de kant van de lightweightrijders. Maar als column bezien is het best een leuk stukje Rico!
Wikipedia:
"Een column is een kort stukje proza waarin de auteur spits en uitdagend zijn mening ventileert. [...] Aan columnisten wordt door de Nederlandse rechter een grote mate van vrijheid toegekend in hun columns. Deze vrijheid kan zich ook uitstrekken tot teksten die, als ze buiten een column geschreven zouden zijn, als kwetsend of beledigend gekenmerkt worden."

Snipe

Bericht door Snipe » 29 mei 2010, 10:09

Niels schreef:Die staat ook op de oprit en met de nadruk op staat.........mits de Caterham het doet :mrgreen:
Ik had van Hans begrepen dat Ellen inmiddels zo'n hardcore BMW-hater is dat hij die altijd drie straten verderop parkeert.

alt

Bericht door alt » 29 mei 2010, 10:54

Leuk artikel Rico,
Ik nodig je uit om je frustaties een keertje in mijn XTR4 op Zandvoort uit te leven.
Open rijden op het circuit beleef het rijden veel meer en zoals Colin Chapman zei `add lightness`.
Leuk die jongens met Porsche´s , Ferrari´s en Camaro´s, zij zijn rijdende chicane´s, je rijdt alle die koekblikken eruit.
Ben zelf pas op latere leeftijd begonnen met trackdays rijden en een enkele race( telaat begonnen, dan is de baan toch veel smaller als je wat ouder bent), maar geniet met mijn lichtgewichtkarretje, enkel al de acceleratie, dan komt een motorfiets in de buurt.

Ik heb wondering voor de mannen met hun BMW´s en andere auto´s, die er trackday´s meerijden.
Ik weet van vroeger, hoeveel tijd in het bouwen en onderhouden gaat zitten en je sponsor thuis het niet altijd leuk vindt.

Plaats reactie