Test BMW 320d EfficientDynamics Edition (nu met video)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Snipe

Test BMW 320d EfficientDynamics Edition (nu met video)

Bericht door Snipe » 25 mei 2010, 20:04

BMW geeft voor de 320d EfficientDynamics Edition een verbruik op van 4,1 liter per 100 km. Toch heeft de auto 163 pk, een topsnelheid van 225 kilometer per uur en kun je de sprint naar de 100 afronden in 8,2 seconden. Een zuinige diesel met een gunstig energielabel en lage bijtelling is leuk, maar je moet er ook weer niet al te veel last van krijgen.
De vraag is: heb je er last van? Is het in zo’n zuinigheidsmonster nog leuk om BMW te rijden? En wat is het verbruik onder normale omstandigheden? Reden genoeg om bij de BMW-importeur een 320d op te halen.
http://www.driving-fun.com/618/the-know ... -hebt.aspx

Afbeelding

Tristan

Re: Test BMW 320d EfficientDynamics Edition

Bericht door Tristan » 25 mei 2010, 20:37

Ik moet nog tot Aug 2011 met de 123d maar rij buiten de bijtelling. Nu met deze 320d ED zit dit een serieuze optie om weer in de bijtelling te rijden voor een leuke prijs zonder een saaie auto te kiezen. Zag op de BMW site dat je zelfs een Individual-pakket op de 320d ED kan kiezen. Oke, mis wel ca. 40pk maar rij elke dag veel file en in de drukte en maak maar weinig 'echt' gebruik van alle 204 pk's. Daarintegen is 163pk echt niet behelpen. En voor de echte fun heb ik 2 andere oudere broertjes.

Weet niet wanneer de nieuwe 3-serie komt, anders is dit een leuke auto die voor een leuke prijs te rijden is.

HansD

Bericht door HansD » 25 mei 2010, 21:28

Check, mocht het binnen budget kunnen is dit een goede kanshebber als leaser.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 25 mei 2010, 22:28

Mooie auto, ook even overwogen. Toch gegaan voor wat sportievers maar wellicht leuk als volgende, als ik het scheuren zat ben. :) Al kun je hier ook aardig mee sturen lijkt me.

Enige nadeel blijft bij BMW...basisprijs is tot daar aan toe maar die optieprijzen.... betaal je alsnog de hoofdprijs.

Jurjen
Auto: 987S / 955

Bericht door Jurjen » 26 mei 2010, 15:26

Niet echt een test trouwens, want echt veel informatie staat er niet in. Of mis ik de link naar de echte test?

Erg irritant overigens aan de 320D ED is bij gebruik van de start-stop functie is dat bij het starten de pook echt verschrikkelijk heen en weer schud, waardoor je niet echt lekker naar 1 kunt schakelen en wegrijden. Overigens heb ik niets gemerkt van het karakter onder de 2000toeren (heb dezelfde auto gereden), en ook niet dat er in dit ding een aangepast vliegwiel zit dat dit soort toerentallen mogelijk maakt.

De conclusie onderschrijf ik overigens wel. Niets mis mee als daily zo'n 320 ED!

Tristan

Bericht door Tristan » 26 mei 2010, 15:42

Jurjen schreef:Niet echt een test trouwens, want echt veel informatie staat er niet in. Of mis ik de link naar de echte test?

Erg irritant overigens aan de 320D ED is bij gebruik van de start-stop functie is dat bij het starten de pook echt verschrikkelijk heen en weer schud, waardoor je niet echt lekker naar 1 kunt schakelen en wegrijden. Overigens heb ik niets gemerkt van het karakter onder de 2000toeren (heb dezelfde auto gereden), en ook niet dat er in dit ding een aangepast vliegwiel zit dat dit soort toerentallen mogelijk maakt.
!
Dat schudden bij starten heb ik ook. Wen je heel snel weer aan, is nu eenmaal een bijwerking van een diesel. Overigens onder die 2000 rpm, ik rij erg vaak rond de 1200 en 1500 rpm en zolang je contant rijdt merk ik niks van de trillingen, alleen bij accelereren maar dat ook is weer normaal bij een diesel. Pas vanaf 2000 rpm loopt hij helemaal trillingvrij naar 5000 rpm.

Jurjen

Bericht door Jurjen » 26 mei 2010, 15:47

Dat de pook trilt bij starten is het probleem ook niet zo, dat doen inderdaad meer diesels. Zo gauw als je als fabrikant een start-stop systeem aanbied moet je er gewoon voor zorgen dat daar prettig mee te rijden is. Dat is nu dus niet het geval, daarom heb ik het uiteindelijk ook uit gezet. Optie 2: BMW geeft toe dat het er alleem maar op zit voor die 20% (zeer waarschijnlijk) en dat het gewoon niet lekker werkt :wink:

Snipe

Bericht door Snipe » 26 mei 2010, 15:51

Van het start-/stopsysteem heb ik geen last gehad. Op 1 keer na, toen sloeg de auto niet aan en moest ik hem opnieuw starten door de sleutel eruit te halen, er weer in te doen en op de startknop te drukken. Ik had 'm toen al uit de versnelling vlak voor de auto helemaal stilstond en direct daarop sprong het stoplicht weer op groen. De auto sloeg toen al af voordat ik stilstond, maar startte niet toen ik (ook nog licht rollend) de koppeling weer intrapte en 'm weer in 1 zette.
Los daarvan viel me op dat het start-/stopsysteem in veel gevallen niet stopte. Vaak blijft de motor gewoon lopen als je voor het stoplicht staat. Los van dat ene incidentje vond ik het totaal niet storend.

Jurjen

Bericht door Jurjen » 26 mei 2010, 16:11

Geen getril in de pook gehad? Systeem werkte bij mij overigens prima. Er zijn bepaalde omstandigheden waarin dat soort systemen niet werken, in ieder geval niet bij vorst en vast nog wel wat uitzonderingen.

Snipe

Bericht door Snipe » 26 mei 2010, 16:22

Het getril in de pook viel met name op wanneer de motor stationair liep.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 27 mei 2010, 09:37

Snipe schreef:Van het start-/stopsysteem heb ik geen last gehad. Op 1 keer na, toen sloeg de auto niet aan en moest ik hem opnieuw starten door de sleutel eruit te halen, er weer in te doen en op de startknop te drukken. Ik had 'm toen al uit de versnelling vlak voor de auto helemaal stilstond en direct daarop sprong het stoplicht weer op groen. De auto sloeg toen al af voordat ik stilstond, maar startte niet toen ik (ook nog licht rollend) de koppeling weer intrapte en 'm weer in 1 zette.
Los daarvan viel me op dat het start-/stopsysteem in veel gevallen niet stopte. Vaak blijft de motor gewoon lopen als je voor het stoplicht staat. Los van dat ene incidentje vond ik het totaal niet storend.
Dat deed mijn 118d ook wel, komt volgensmij om de accu te ontlasten. Als je airco + radio etc. allemaal aan hebt start hij ook weer eerder, je moet natuurlijk niet met een lege accu komen te staan..
Ik had er toen geen last van, werkte perfect, hoewel de wagen van mij altijd wel mag blijven draaien maar goed.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 27 mei 2010, 10:07

Het zit hier thuis op de Mini en op de Bmw en ik gebruik het werkelijk nooit. Honds irritant.

Snipe

Bericht door Snipe » 27 mei 2010, 10:43

Geschreven tests zijn natuurlijk leuk en aardig, maar je hebt altijd mensen die liever een video zien. Die mensen worden door Teun en Herman op hun wenken bediend: http://www.driving-fun.com/1-626/tv/Tes ... e-BMW.aspx

Afbeelding

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 27 mei 2010, 10:44

Tom Westendorp schreef:Het zit hier thuis op de Mini en op de Bmw en ik gebruik het werkelijk nooit. Honds irritant.
Je bedoelt dat start/stop systeem? Kun je dat uitschakelen?

Snipe

Re: Test BMW 320d EfficientDynamics Edition (nu met video)

Bericht door Snipe » 27 mei 2010, 10:47

Afbeelding

Voor de pook zie je dat rijtje blinde knoppen zitten. Daar zit één werkende knop in en die is om het start/stopsysteem uit te schakelen. Volgens mij moet je dat wel voor iedere rit apart doen.

Ik laat de auto voor het stoplicht eigenlijk meestal in de eerste versnelling staan, dus dan heb je sowieso geen 'last' van dat systeem.

Arthur

Bericht door Arthur » 27 mei 2010, 10:49

Deutlich :wink:

Metchu

Bericht door Metchu » 27 mei 2010, 10:59

Snipe schreef:Geschreven tests zijn natuurlijk leuk en aardig, maar je hebt altijd mensen die liever een video zien. Die mensen worden door Teun en Herman op hun wenken bediend: http://www.driving-fun.com/1-626/tv/Tes ... e-BMW.aspx

Afbeelding

erg goede video!!! super mannen! :banaan:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 27 mei 2010, 11:06

Wat Perry zegt: zolang hij in de 1 blijft staan heb je er geen last van, maar tijdens langer stilstaan druk je gewoon op de knopje en blijft hij lekker draaien :D

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 27 mei 2010, 11:16

Snipe schreef:Van het start-/stopsysteem heb ik geen last gehad. Op 1 keer na, toen sloeg de auto niet aan en moest ik hem opnieuw starten door de sleutel eruit te halen, er weer in te doen en op de startknop te drukken. Ik had 'm toen al uit de versnelling vlak voor de auto helemaal stilstond en direct daarop sprong het stoplicht weer op groen. De auto sloeg toen al af voordat ik stilstond, maar startte niet toen ik (ook nog licht rollend) de koppeling weer intrapte en 'm weer in 1 zette.
Deze "bug" hebben Mark Nauta en ik ook gehad bij een Mini Cabrio.

Topfuel

Bericht door Topfuel » 28 mei 2010, 21:50

'Wij' hebben hem ook sinds 4 weken. Rijd nóg beter dan de 320d pre facelift, i-drive is een grote vooruitgang, stuurd nog dynamischer door de verlaging, PLUS: ik heb er al een keer 1 op 24,4 mee gehaald! :oops:

Hij is wel ietsje onconfortabeler geworden, echter het betere stuurgevoel maakt dat direct goed...

Gr. TF

Topfuel

Bericht door Topfuel » 28 mei 2010, 22:32

Verder gebruik ik het start stop systeem aleen als ik niet als eerst in de rij sta. Als het wat langer duurt vind ik het ideaal, heerlijk die rust...

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 28 mei 2010, 23:09

Chris van S. schreef:
Deze "bug" hebben Mark Nauta en ik ook gehad bij een Mini Cabrio.
Overkwam mij ook in een Fiat 500 vandaag, langzaam rollend, maar die startte wel zelf weer...

Fietsbel

Bericht door Fietsbel » 29 mei 2010, 10:42

Leuk filmpje zo!, gelukkig niet al teveel snel bewegende beelden (om de 2 seconden een ander shot) en geen gekke wannabee Topgear filters erover heen.
Het enige wat ik miste was een beetje de introductie van de auto zelf, denk aan kofferruimte en hoe je achterin zit als volwassen persoon.

Ga zo door :thumbup:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 02 jun 2010, 10:48

Even een vraagje.

Het bedrijf waar mijn vader werkt heeft er voor gekozen om nog maar twee leaseauto's aan te bieden. Te weten een 116 (i of d geen idee) en een 320d Efficient Dynamics Edition. Ergens volgend jaar moet hij dan z'n huidige Mondeo inruilen voor 1 van de 2. Dat zal dan natuurlijk de 320d worden. Maar nou las ik dat er geen trekhaak kan onder de Efficient Dynamics Edition. Waarom kan dit niet? Ik kan niets anders vinden dan "aerodynamica". Aan de specificaties zal het niet liggen iig (163pk en 380NM)... Gezien de caravan a 1400kg die m'n ouders trekken elk jaar is dit toch wel een behoorlijk struikelpunt.

Ja, hij zal verplicht een van deze twee moeten gaan rijden dus een andere keuze is er niet, maar ik was wel erg benieuwd waarom dit niet kan.

Arthur

Bericht door Arthur » 02 jun 2010, 11:17

Km registratie bijhouden en de Mondeo overnemen :wink:

Ja, geen antwoord op je vraag :mrgreen:

Plaats reactie