RIVM & UMCU: Alcohol verkleint risico op suikerziekte

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Xave30

RIVM & UMCU: Alcohol verkleint risico op suikerziekte

Bericht door Xave30 » 25 mei 2010, 12:04

UTRECHT - Eén tot twee glazen alcohol per dag verkleint het risico op het krijgen van diabetes type 2, oftewel ouderdomssuikerziekte.

Dat blijkt uit langdurig onderzoek door het Rijksinstituut voor Volkgezondheid en Milieu (RIVM) en het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMCU) onder 35.000 volwassenen.

TNO en de Wageningen Universiteit hielpen de gegevens te analyseren, meldde TNO dinsdag.

Matige alcoholconsumptie kan volgens de onderzoeksinstituten deel uitmaken van een gezonde leefstijl, die diabetes kan voorkomen. Het is beter dan helemaal niet drinken.

Niet roken
Voor vrouwen is één drankje nog gezond. Bij mannen geldt dat voor maximaal twee glazen. Daarbij moeten mensen nog steeds wel gezond leven (voorkomen van overgewicht, voldoende bewegen, niet roken en uitgebalanceerd eten).
© ANP
Bron: http://www.nu.nl/algemeen/2254183/alcoh ... iekte.html

Wow. Hmm zal ik nu ook beginnen met drinken?

Petrolhead Tom

Re: RIVM & UMCU: Alcohol verkleint risico op suikerziekte

Bericht door Petrolhead Tom » 25 mei 2010, 12:08

Mag je die twee glazen per dag ook op 1 avond nuttigen? :roflol: En een voorschot nemen op avonden dat je niet kunt drinken? :hosanna:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 25 mei 2010, 12:12

Idd, door de weeks drink ik niet, op zaterdag des te meer. :P

ErikS

Bericht door ErikS » 25 mei 2010, 12:27

Dubbel;

Van alcohol word je dik. Zeker 2 per dag zet aan!
En van dikte krijg je; Juist ja, diabetes! :mrgreen:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 25 mei 2010, 12:47

Met m'n naamgenoot hierboven eens.Ben alleen 'n weekend(veel bier)drinker... :beer:
Erik Stoffelsen schreef:Dubbel;

Van alcohol word je dik. Zeker 2 per dag zet aan!
En van dikte krijg je; Juist ja, diabetes! :mrgreen:
Van alcohol word je dik dus. Dan ben ik de uitzondering die de regel bevestigt ofzo?
De hapjes en vette troep die je bij/na de alcoholconsumptie soms gaat nuttigen maken je dik. IMHO. De alcohol an sich(en ik drink ongeveer gemiddeld 25/30 glazen bier in 't weekend (verdeeld over 2 avonden)per week, elke week, al dik 20 jaar, en vaak meer) maakt mij niet dik... :bag:

Xave30

Bericht door Xave30 » 25 mei 2010, 12:53

Zo ken ik ook 'alcoholisten' die vrijwel ''mager'' blijven..

@ Romo- Do chime in. :)

Snipe

Bericht door Snipe » 25 mei 2010, 12:56

Xave30 schreef:RIVM & UMCU: Alcohol verkleint risico op suikerziekte
Ik ken een alcoholist met suikerziekte. Die ga ik eens even bellen om te zeggen dat hij nu wel kan stoppen met die aanstellerij.

Xave30

Bericht door Xave30 » 25 mei 2010, 12:57

Haha Snipe

Hendrik Kinderman

Bericht door Hendrik Kinderman » 25 mei 2010, 15:22

tien liter of meer per week, is dat dan ook nog gezond? :mrgreen:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 25 mei 2010, 21:27

Alcohol..........................er zitten 2 kanten aan.................

Eerst even wat onderzoek; het is al langer bekend dat een geheelonthouder minder lang leeft dan een (matige) drinker......

Voordelen die tot nu toe bekend en onderzocht zijn;
1 Alchol heeft een remmende eigenschap op de bloedstolling ( anti coagulatie), das gunstig bij mensen die al "stroperig" bloed hebben (verhoogde hematocriet waarde, dus Armstrong, zuipen jong :mrgreen: ) Als ie dan vervolgens van de fiets stuitert is het wat minder gunstig, dan loopt ie zo leeg.........Bij mensen met een onderliggend cardiaal probleem kan het soms levensreddend zijn, de hartspier wordt simpelweg beter doorbloed.
2 De zogenaamde Polyfenolen die oa in wijn voorkomen ( maar ook in noten, chocola, en bessen) hebben een beschermende invloed op het lijf, waardoor er een remmend effect is beschreven in het krijgen van cardiale aandoeningen, kanker en M. Alzheimer
Zie; http://nl.wikipedia.org/wiki/Polyfenol#In_voedsel

Nadelen zijn er ook;
1 Alcohol is een gif voor het lijf, dientengevolge geeft het een hoge leverbelasting ( bij misbruik dus levercirrose=ver littekening van levercellen=onomkeerbaar=dodelijk, als er geen lever transplantatie plaatsvindt) Veelal heeft zich dan ook al leverkanker ontwikkeld als complicatie bij dit beeld
2 Spatadervorming in de slokdarm m.a.g. bloedingen aldaar
3 Alcohol in combinatie met hapjes zijn ware calorie bommen................daar komt het bierbuikje vaak vandaan. Echte diehard zuipers krijgen zoveel binnen dat ze niet meer eten en dus mager worden.......maar dan ben je al een Korsakov patiënt
4In de winter lijkt een neutje je lekker warm te maken.............schijn bedriegt; je vaten gaan open staan, daarom koel je sneller af.............je bent niet de eerste die na een paar drankjes lekker doodvriest...........

Elke dag een wijntje is beter dan 30 glazen in 2 dagen......................

ErikS

Bericht door ErikS » 26 mei 2010, 09:34

3 Alcohol in combinatie met hapjes zijn ware calorie bommen................daar komt het bierbuikje vaak vandaan. Echte diehard zuipers krijgen zoveel binnen dat ze niet meer eten en dus mager worden.......maar dan ben je al een Korsakov patiënt
Nou Robin, succes dan maar! :mrgreen:

Edit: Is natuurlijk bedoeld op minimaal een kratje per week...........

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 26 mei 2010, 10:16

LOL, ik zeg gewoon dit ik niet dik wordt van de biertjes die ik drink. Meer niet. Heb ook wel eens weken dat ik geen druppel drink, maar dan volgen daarna weer 'zuip'weekenden...

Ik zeg gewoon hoe 't is bij mij. Of 't goed is is punt 2. Dat weet en snap ik ook wel. Doh.En zo zijn er nog wel meer vices in 't leven. Een roker die mij wijst op m'n vele bierdrinkerij, of 'n dikzak. Hypocriet.

En zo heeft iedereen wel wat. :wink:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 26 mei 2010, 20:29

Robin schreef:LOL, ik zeg gewoon dit ik niet dik wordt van de biertjes die ik drink. Meer niet. Heb ook wel eens weken dat ik geen druppel drink, maar dan volgen daarna weer 'zuip'weekenden...

Ik zeg gewoon hoe 't is bij mij. Of 't goed is is punt 2. Dat weet en snap ik ook wel. Doh.En zo zijn er nog wel meer vices in 't leven. Een roker die mij wijst op m'n vele bierdrinkerij, of 'n dikzak. Hypocriet.

En zo heeft iedereen wel wat. :wink:

Wacht maar, tot je de 40 voor bij bent............................... :mrgreen:

Plaats reactie