BMW E39 M5 [Goede herinneringen...]

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40113
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door Knot » 25 mei 2010, 00:20

Dat 5 liter V8 geluid daar heb ik t echt voor gedaan. Eisenmann demper is mooi meegenomen, maar natuurlijk helemaal gaaf als je er een nog net wat diepere grom uit kunt halen wat je ook nog eens meer vermogen geeft. Een hoop hebben een x-pipe maar bijna niemand heeft headers gedaan (omdat dat 4x zo duur is maargoed, iemand moet zo gek zijn toch?).

verlichting, stuur etc vind ik prima zo. enige wat ik zou doen verder zijn breedbeeldscherm en mk4 computer.

Er is ergens in huis 1 oud cassettebandje van mn scootertijd toen ik daar walkman met versterker in had maar die kan ik gvd niet vinden. Vanmiddag ook al in de bergingen lopen kijken... ik moet m vinden, dat wordt de test om over mn angst heen te komen :D

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door GTRene » 25 mei 2010, 00:24

ik las al ergens headers en nokkenassen :mrgreen:
achja, ik vind dat ding al mooi genoeg klinken/lopen....tuurlijk kan het meer/beter/anders....misschien een lightweight flywheel :hmmm:

hoe dan ook, 5.0 V8 rules :df: :wink:
ik ben der ook verslaafd aan,
once you hear that, you never go back :wink:

Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door wooter » 25 mei 2010, 01:33

Netjes!

En Frits is gewoon erg goed bezig :)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40113
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door Knot » 25 mei 2010, 08:52

Rene, dat blok van jou is toch ook lang niet meer standaard? Stuk meer dan 400pk/500nm toch? Heb je ooit ergens een lijst van de Hartge mods gepost?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28507
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door Martijn_bmw » 25 mei 2010, 08:57

gave verhalen en gefeliciteerd met je M5 8) :df:

heb er zelf jaren geleden eens een rondje in mogen sturen, en dat staat nogsteeds in mijn geheugen gegrift :lol: geweldige power en sound in zo'n M5 :D

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door VLA » 25 mei 2010, 10:49

Zo gefeliciteerd nog met je nieuwe aanwinst. Lijkt me een heerlijke auto. Veel plezier ermee.

Online
Richardt.
Berichten: 6756
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door Richardt. » 25 mei 2010, 10:54

Knot schreef:Heb vanmiddag even snel live beelden gemaakt, geen complete inmpression maar puur even het geluidje van de DS Performance einddemper (Eisenmann). Klinkt niet super overdreven maar ook nog niet stoer genoeg. Denk dat ik toch voor de Supersprint Headers moet gaan, dat is minder overdreven dan een X-pipe maar geeft wel een diepere grom en levert ook nog eens meer koppel en vermogen.

Lekker hoor! :love:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door GTRene » 25 mei 2010, 11:02

Knot schreef:Rene, dat blok van jou is toch ook lang niet meer standaard? Stuk meer dan 400pk/500nm toch? Heb je ooit ergens een lijst van de Hartge mods gepost?
Ik schijn inderdaad een apart blok te hebben, weer anders dan het "normale" 5.0 programma wat daarna kwam van de op M62 gebaseerde V8.
Schijnbaar zit in die van mij de voor Ascari Ecosse 5.0 V8 ik heb ook die ecu, maar wat er nu allemaal veranderd is kan niemand mij zeggen, sommige hebben het gevraagd maar wacht nog steeds op antwoorden :wink: al heb ik van Ascari een tijdje terug wel een bevestiging gekregen :thumbup:
feit is dat de M62B44 basis is vergroot tot 5.0 waarschijnlijk met M5 delen om hem tot 5.0 te brengen, de S62 is ook op de M62 gebasseerd.
een set andere nokkenassen e.d. en speciale carterpan geloof ik en motormanagement.
Destijds werd ie wat geknepen via 2 rubber ringen in het luchtfilter :mrgreen:
Het hele vermogen zal ie niet meer hebben, de man waar ik hem van kocht zei 420pk en 520nm gehoord te hebben en toen ik bij van heek motorsport kwam noemde hij meteen 430pk wat hij dacht.
Op papier staat ie voor 350pk maar dat is van de 4.7 van Hartge waarop deze de papieren heeft gekregen van de Z47 roadster.
Hartge's 5.0 voor grotere verkoop aantallen staat voor 370pk te boek, maar is zoals gezegd anders.

magoed, die 420 zal die wel niet meer hebben :hmmm: schat zelf iets onder de 400 ofzo, de top haalt ie ook nog wel op de klok. :thumbup:

als ik jou filmpje zie loopt dat ding van jou ook nog gezond, en zullen we elkaar weinig doen :beer:
stiekem wil ik wel wat meer :bag: magoed :mrgreen:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40113
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door Knot » 25 mei 2010, 11:06

Keertje sprintje trekken vanaf 100 tegen elkaar kan geen kwaad dus? :D

Wel apart overigens, dacht dat er gewoon het standaard M5 blok in lag met andere in/uitlaatdelen en een remap.

Online
Richardt.
Berichten: 6756
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door Richardt. » 25 mei 2010, 11:13

GTRene schreef:
Knot schreef:Rene, dat blok van jou is toch ook lang niet meer standaard? Stuk meer dan 400pk/500nm toch? Heb je ooit ergens een lijst van de Hartge mods gepost?
Ik schijn inderdaad een apart blok te hebben, weer anders dan het "normale" 5.0 programma wat daarna kwam van de op M62 gebaseerde V8.
Schijnbaar zit in die van mij de voor Ascari Ecosse 5.0 V8 ik heb ook die ecu, maar wat er nu allemaal veranderd is kan niemand mij zeggen, sommige hebben het gevraagd maar wacht nog steeds op antwoorden :wink: al heb ik van Ascari een tijdje terug wel een bevestiging gekregen :thumbup:
feit is dat de M62B44 basis is vergroot tot 5.0 waarschijnlijk met M5 delen om hem tot 5.0 te brengen, de S62 is ook op de M62 gebasseerd.
een set andere nokkenassen e.d. en speciale carterpan geloof ik en motormanagement.
Destijds werd ie wat geknepen via 2 rubber ringen in het luchtfilter :mrgreen:
Het hele vermogen zal ie niet meer hebben, de man waar ik hem van kocht zei 420pk en 520nm gehoord te hebben en toen ik bij van heek motorsport kwam noemde hij meteen 430pk wat hij dacht.
Op papier staat ie voor 350pk maar dat is van de 4.7 van Hartge waarop deze de papieren heeft gekregen van de Z47 roadster.
Hartge's 5.0 voor grotere verkoop aantallen staat voor 370pk te boek, maar is zoals gezegd anders.

magoed, die 420 zal die wel niet meer hebben :hmmm: schat zelf iets onder de 400 ofzo, de top haalt ie ook nog wel op de klok. :thumbup:

als ik jou filmpje zie loopt dat ding van jou ook nog gezond, en zullen we elkaar weinig doen :beer:
stiekem wil ik wel wat meer :bag: magoed :mrgreen:
Waarom niet een keer op de dyno om te kijken wat ie eruit perst? ;)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40113
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door Knot » 25 mei 2010, 11:20

Dyno geloof ik ook niet echt. Is ooit eens een topic geweest toch waar de juiste/beste banken stonden?

Ik wil ook nog een run maken om te hebben en vergelijken als ik ooit de supersprint headers laat monteren.

Online
Richardt.
Berichten: 6756
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door Richardt. » 25 mei 2010, 11:26

Die banken verschillen altijd wat, maar bij een goed bedrijf kan het een goede indruk geven van het vermogen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door GTRene » 25 mei 2010, 11:29

Knot schreef:Keertje sprintje trekken vanaf 100 tegen elkaar kan geen kwaad dus? :D

Wel apart overigens, dacht dat er gewoon het standaard M5 blok in lag met andere in/uitlaatdelen en een remap.
de S62 stamt af van de M62 maar is wel anders zoals je ook redelijk wat verschillen hebt in de M62 qua non vanos en met vanos en van 3.5 tot 4.8L geloof ik...ik zit zonder vanos :mrgreen:

1x maal in beweging dus vanaf 100km/u gaan we waarschijnlijk aardig gelijk op :hmmm:
al hoop ik dat ik iets sneller ben :D :popcorn:

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door Petrolhead Tom » 25 mei 2010, 12:11

Erg lekker hoor! Ik blijf het een geweldig model vinden! :thumbup: Heel veel plezier ermee! :df:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door GTRene » 25 mei 2010, 12:21

hier schijnbaar een originele e39 M5 van 90 naar 300km/u
daar doet ie van 100 naar 200 van 14 naar 25 sec zeg zo'n 11sec als die van jou dat ook doet/kan dan durf ik het wel aan :df:

http://vimeo.com/3796066

ff aangepast video werkte zo niet..
Laatst gewijzigd door GTRene op 25 mei 2010, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40113
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door Knot » 25 mei 2010, 12:26

Erik K heeft dat ergens gepost, volgens mij is het van 100-200 in 11 sec zoiets. Moet ik allemaal nog meten/filmen/testen etc.

Gebruikersavatar
Remmie
Berichten: 725
Lid geworden op: 18 jun 2009, 11:11
Locatie: omg Rotterdam

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door Remmie » 25 mei 2010, 13:16

Gefeliciteerd man :beer:
Prachtige boot!
Veel :df:

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door steve smith » 25 mei 2010, 13:56

Beetje meer inlaatgeluid zou wel cool zijn! Nu is het stil stil stil stil totdat je voorbij bent en dan komt het geluid. Als je dat nog erger maakt krijg je zo'n Audi-effect...... Geen longen maar wel een blerpijp!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40113
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door Knot » 25 mei 2010, 14:05

Heb je wel een beetje gelijk in, maar ik hoor, zie, lees alleen maar over headers, x-pipes etc, nooit over inlaatmods.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door Erik dB » 25 mei 2010, 14:06


indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door indobesar » 25 mei 2010, 14:11

Plastickappen verwijderen en losse filters over de kelken plaatsen? Extra inlaatgeluid gegarandeerd 8)

Of zoiets: http://www.gruppem.co.jp/matching/produ ... ds_id=1295

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door Robin Hartog » 25 mei 2010, 14:12

Erik dB schreef:http://www.m5board.com/vbulletin/m5-e39 ... lable.html

Geen idee of het wat is...
Zulke inlaatpijpen zie ik idd vaak op plaatjes van Amerikaanse M5's.. Zoiets als dit:

http://www.aatuning.com/images/products ... duct33.jpg

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door indobesar » 25 mei 2010, 14:14

Robin Hartog schreef:
Erik dB schreef:http://www.m5board.com/vbulletin/m5-e39 ... lable.html

Geen idee of het wat is...
Zulke inlaatpijpen zie ik idd vaak op plaatjes van Amerikaanse M5's.. Zoiets als dit:

http://www.aatuning.com/images/products ... duct33.jpg
Die zijn dan ook vaak Dinan superscharged....

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door Robin Hartog » 25 mei 2010, 14:16

indobesar schreef:
Robin Hartog schreef:
Erik dB schreef:http://www.m5board.com/vbulletin/m5-e39 ... lable.html

Geen idee of het wat is...
Zulke inlaatpijpen zie ik idd vaak op plaatjes van Amerikaanse M5's.. Zoiets als dit:

http://www.aatuning.com/images/products ... duct33.jpg
Die zijn dan ook vaak Dinan superscharged....
Dus toch. Ik wou nog typen: "Zie ze wel vaak op Dinan M5'en", maar kon zo snel geen plaatje vinden van een E39 M5 Dinan met die pijpen.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door steve smith » 25 mei 2010, 14:16

Headers geven ook by far de meeste porrie, simpelweg omdat de e39 de enige M is die er af-fabriek geen had. Moest het doen met standaard dubbelwandige 540i zooi en die flowen niet.

Qua geluid is GruppeM your friend, dan krijg je een V8-CSL-effect, maar cheaper kan ook! Levert niks op maar klinkt super.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: A110_Bleu_Sierra, beske, Bing [Bot], Bokkepoot, Hsp, jvb, KoenM, maurizio en 30 gasten