Er waren al een paar kandidaten voorbij gekomen voor een gezinscontainer. Eerste eis van MDV: automaat

Tweede eis voornamelijk ruimte of praktisch inzetbaar tegen redelijke kosten. Praktisch inzetbaar tegen redelijke kosten vond ik de Golf V GTI met DSG wel

Maar MDV heeft geen zin om in "mijn" speelgoed te rijden om het vervolgens weer af te moeten staan als ik weer wat anders zie

Een gewone Golf V automaat danwel een benzine danwel diesel? Mwah.... met de onderhoudskosten van de Golf 4 van pa nog vers in het geheugen en het excel sheet wat laat zien dat een E46 niet veel duurder is om te rijden... Goed een 2e E46 dan? Tja erg veel ruimte zit er niet in.... MDV wilde wel een Audi A6

Mooi, groot en relatief betaalbaar, je kunt er nog eens mee op vakantie zeg maar. Met name de 1.9 TDI is voor een dergelijke auto zuinig en vrij gunstig in de MRB. Alleen die automaatbakken van Audi en dan met name de multitronic die achter de minder sterke motoren hangen zijn dramatisch slecht

Een 2.5 180PK dan maar?

Mwah, duur in runningcosts en dan moet je vervolgens een naald in hooiberg zoeken om eentje met rollers te vinden in plaats van slepers gezien het nokkenasdrama. Advies van "mijn" VAG monteurs: neem geen Audi
BMW dan? E39…… voor een 27 jarige dame? De facelift gaan nog maar zijn ook redelijk aan de prijs en spreekt eigenlijk ook niet echt aan. Daarnaast zijn ze zwaar(der dan de concurrentie) en niet echt zuinig als het om diesels gaat. De E60 scoort punten bij MDV maar gaan al snel richting de 20K in aanschaf met kilometerstanden van 2ton. Kofferbakruimte is kleiner dan van een FWD container en het gewicht zoals dat van z’n voorganger zwaarder… Mercedes E komt nog even voorbij. Het nieuwe type is wel aardig maar duur, het oude type…..moet maar niet. Passat? VW…ben d’r wel klaar mee…
Blijft over na een tip van Arthur: Volvo V70 vanaf 2000. Bij de dealer in Groningen stond een D5 uit 2003 met 2 ton op de klok. Beige leer en antraciet van kleur. Dat sprak wel aan. Veel collega’s rijden ook al jaren tevreden rond en echt negatieve verhalen kom je eigenlijk niet tegen. De D5 schijnt zelfs 1 op 16 te kunnen scoren, net zo zuinig als mijn 2.0 dieseltje… Dus wij naar de dealer met onze 3ton oude 320D touring. Even door de showroom heen, MDV even achter het stuur van de V70 en even wat open en dicht klappen. Het dashboard wat nogal sober en donker leek op foto’s viel in het echt mee en was in het echt een stuk mooier. Stoelen top en ruimte zat! Daarnaast weegt de D5 1600kg wat maar een gewichtsklasse zwaarder is dan een 320D automaat. Dat moest em maar worden

De antraciete stond buiten vanwege ruimte problemen (ehmm, al eens eerder gehoord..) dus wij met z’n allen naar buiten. Qua kleur en uitvoering was dat het wel en de prijs van 15K leek redelijk imho totdat we dichterbij kwamen. Lang verhaal kort snap ik niet dat een dealer zo’n auto met rondom kleine schades heeft staan. Ruimte te kort toch? Tja… Volgens de verkoper waren dergelijke schades inherent aan de kilometers die er op stonden maar waarom ziet mijn oudere Touring met een ton meer op de klok er dan beter uit…
Zoekende naar een V70 moet je in NL de keuze maken tussen of een redelijke prijs of een redelijke kilometerstand. Voor eentje met 3ton wordt zomaar 10K gevraagd…. Maar eens kijken bij de buren in DE.