V70 D5 gezinscontainer!

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Niels
Auto: Prius+

V70 D5 gezinscontainer!

Bericht door Niels » 19 mei 2010, 21:06

Er waren al een paar kandidaten voorbij gekomen voor een gezinscontainer. Eerste eis van MDV: automaat :bag: Tweede eis voornamelijk ruimte of praktisch inzetbaar tegen redelijke kosten. Praktisch inzetbaar tegen redelijke kosten vond ik de Golf V GTI met DSG wel :mrgreen: Maar MDV heeft geen zin om in "mijn" speelgoed te rijden om het vervolgens weer af te moeten staan als ik weer wat anders zie :oops: Een gewone Golf V automaat danwel een benzine danwel diesel? Mwah.... met de onderhoudskosten van de Golf 4 van pa nog vers in het geheugen en het excel sheet wat laat zien dat een E46 niet veel duurder is om te rijden... Goed een 2e E46 dan? Tja erg veel ruimte zit er niet in.... MDV wilde wel een Audi A6 :D Mooi, groot en relatief betaalbaar, je kunt er nog eens mee op vakantie zeg maar. Met name de 1.9 TDI is voor een dergelijke auto zuinig en vrij gunstig in de MRB. Alleen die automaatbakken van Audi en dan met name de multitronic die achter de minder sterke motoren hangen zijn dramatisch slecht :( Een 2.5 180PK dan maar? :D Mwah, duur in runningcosts en dan moet je vervolgens een naald in hooiberg zoeken om eentje met rollers te vinden in plaats van slepers gezien het nokkenasdrama. Advies van "mijn" VAG monteurs: neem geen Audi :lol:

BMW dan? E39…… voor een 27 jarige dame? De facelift gaan nog maar zijn ook redelijk aan de prijs en spreekt eigenlijk ook niet echt aan. Daarnaast zijn ze zwaar(der dan de concurrentie) en niet echt zuinig als het om diesels gaat. De E60 scoort punten bij MDV maar gaan al snel richting de 20K in aanschaf met kilometerstanden van 2ton. Kofferbakruimte is kleiner dan van een FWD container en het gewicht zoals dat van z’n voorganger zwaarder… Mercedes E komt nog even voorbij. Het nieuwe type is wel aardig maar duur, het oude type…..moet maar niet. Passat? VW…ben d’r wel klaar mee…

Blijft over na een tip van Arthur: Volvo V70 vanaf 2000. Bij de dealer in Groningen stond een D5 uit 2003 met 2 ton op de klok. Beige leer en antraciet van kleur. Dat sprak wel aan. Veel collega’s rijden ook al jaren tevreden rond en echt negatieve verhalen kom je eigenlijk niet tegen. De D5 schijnt zelfs 1 op 16 te kunnen scoren, net zo zuinig als mijn 2.0 dieseltje… Dus wij naar de dealer met onze 3ton oude 320D touring. Even door de showroom heen, MDV even achter het stuur van de V70 en even wat open en dicht klappen. Het dashboard wat nogal sober en donker leek op foto’s viel in het echt mee en was in het echt een stuk mooier. Stoelen top en ruimte zat! Daarnaast weegt de D5 1600kg wat maar een gewichtsklasse zwaarder is dan een 320D automaat. Dat moest em maar worden :D De antraciete stond buiten vanwege ruimte problemen (ehmm, al eens eerder gehoord..) dus wij met z’n allen naar buiten. Qua kleur en uitvoering was dat het wel en de prijs van 15K leek redelijk imho totdat we dichterbij kwamen. Lang verhaal kort snap ik niet dat een dealer zo’n auto met rondom kleine schades heeft staan. Ruimte te kort toch? Tja… Volgens de verkoper waren dergelijke schades inherent aan de kilometers die er op stonden maar waarom ziet mijn oudere Touring met een ton meer op de klok er dan beter uit…

Zoekende naar een V70 moet je in NL de keuze maken tussen of een redelijke prijs of een redelijke kilometerstand. Voor eentje met 3ton wordt zomaar 10K gevraagd…. Maar eens kijken bij de buren in DE.

Robin Hartog

Re: Tadaaah: De gezinscontainer!

Bericht door Robin Hartog » 19 mei 2010, 21:18

Hehe, leuk verhaal om te lezen. :thumbup:

V70 zijn idd prima auto's! Rijden lekker en zijn lekker ruim! D5 is met 185pk zeker niet langzaam en ook nog behoorlijk zuinig zoals je zelf zegt. :)

Succes met de zoektocht in Duitsland. ;)

Niels

Bericht door Niels » 19 mei 2010, 21:22

Gisteren was het zover, ik had een autootje of wat geselecteerd op Mobile.de en Martijn gecharterd om de M3 weer terug naar Groningen te rijden. Daar had ie wel een dagje rondrijden en mijn gezelligheid voorover. Tja je moet wat :P

Ik had er twee in Hamburg geselecteerd. Eentje van 2002 en eentje van 2003 met beide ca. 130.000km op de klok en checkheft gepflegt. Daaraan kun je zien dat het V70 publiek in DE wel anders is dan hier. Die kilometers tref je alleen bij V70's van max. 2 jaar oud hier :mrgreen: Bij DAT Autohus stond nog een facelift van 2005 met 2ton op de klok die ons erg mooi leek en met 1800 auto's op voorraad wilde ik daar wel eens kijken. Op de site zag het er allemaal profi uit met een Dekra keuring voor elke auto maar in de praktijk was het gewoon een hondehok. Door naar Hamburg dus. De 2003 had de voorkeur vanwege de lagere prijs, het nieuwere bouwjaar en de langere optielijst. Deze auto had ik eerst bij een VAG dealer zien staan met garantie en had toen ook al gemaild. De auto was de dag ervoor net verkocht jammer genoeg..... aan een handelaar die em voor 2K minder aanbod :clap: Dus eerst naar de 2002 die bij een VAG dealer stond om te kijken of het allemaal slopers waren en om te kijken wat de mogelijkheden waren mocht de 2003 tegenvallen. De 2002 was geen gek ding dus desnoods konden we daar ook nog ff in proefrijden.

Op naar de zwarte die bij een handelaar stond! Ook die viel in reallife niet tegen en we wilden wel even rijden. De verkoper was aardig en behulpzaam en regelde ff een setje platen erop. Alles even bekijken, checkheft, schades, kokerbalken, carrosserie naden enz. enz. Op twee putjes en een paar lichte krasjes viel er weinig van te zeggen. Onderhoud had ie nodig en de optielijst klopte niet helemaal. Er zat ook nog xenon op 8) De proefrit verliep prima en Martijn had wel V70 diesel ervaring vanaf nieuw wat dus een prima referentie is. Conclusie: niets mis mee! Terugkomend polsten we of er nog wat ruimte in de prijs zat en gooiden het op het benodigde onderhoud. D’r kon nog een paar honderd vanaf uiteindelijk en de koop was gesloten!

Roman S.

Bericht door Roman S. » 19 mei 2010, 21:28

Leuke tocht, gefeliciteerd Niels :thumbup: Was voor Martijn ook vast geen straf om terug te rijden! :df:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 19 mei 2010, 21:46

En die Martijn met 285 km/u terug, boefje. :)

Leuk verhaal! Mooie wagens, die V70's! Heb altijd wel een beetje een zwak voor Volvo, komt omdat m'n vader vroeger altijd Volvo's had. Ben ermee opgegroeid dus.

Benieuwd naar de piccies.

Niels

Bericht door Niels » 19 mei 2010, 22:06

Goed, sta je daar met een V70 die nog 300km over de snelweg moet. Ik had me er natuurlijk al in verdiept en we moesten dus even een 5daags kenteken regelen. Ik dacht dat je een export kenteken moest kopen + verzekering bij een overheidsinstantie (KFZ Zulassungstelle) omdat je via allerlei sites wordt geleid naar het "Strassenverkehrsamt" maar dat blijkt dus niet juist (of ik heb het verkeerd gelezen :oops: ). Misschien wel voor import maar niet voor export tenminste, die mensen achter de balie keken ons aan :shock: :lol: .

Je koopt gewoon bij een of andere pool in een Kurzzeitkennzeichen-winkel een 5daagskenteken met verzekering en platen. In Hamburg struikel je zowat over die winkels maar dat is ook niet zo gek als je zie hoeveel auto's daar voor de handel staan. Goed platen op de auto, M3 vol met RON 100 en de V70 vol met diesel en gaan met die :banaan: Omdat je dan wel bent verzekerd maar heel officieel niet in NL mag rijden vanwege het niet betaald hebben van BPM op jouw prive auto die je prive in NL rijdt heb ik MDV dus gebeld en het chassisnummer doorgegeven + export kenteken. Zij heeft op de site van de douane een vrijstelling van een bepaalde periode aangevraagd. Op die manier rij je dus legaal en verzekerd naar huis.

De terugrit ging op een paar files na voorspoedig en de dikke Volvo is een erg fijne cruiser. De D5 in combi met een automaat is super en het blok trekt ook op snelheid goed door. Het verbruik lag gemiddeld op 1 op 16 volgens de boordcomputer en de 5 cilinder klinkt super!

stefan740

Bericht door stefan740 » 19 mei 2010, 22:13

Uh de boordcomputer is 15% te optimistisch. 1 op 16 lukt idd maar dan wel met een handbak :wink:

Wij hebben er 3 jaar en 130k met een D5 handbak gereden zonder problemen totdat de oliekeerring kapot ging en hij total loss was. Nu een V50 1.6D en dat is echt een duidelijke stap terug. Fijne cruisbak idd zon V70, veel plezier ermee.

Niels

Bericht door Niels » 19 mei 2010, 22:16

Martijn had wel enige stimulans nodig om de M3 eens door te halen maar niet erg veel :lol: Tijdens de joekels van schnitzels zei ik dat het me verbaasde dat ie die A4 met vier uitlaten niet even had gedegradeerd. Toen de schnitzels op waren, we de snelweg weer opdraaiden hoefde maar een gepimpte 335D voorbij te komen :mrgreen:

Kudos voor het Koni onderstel onder de M3 trouwens, hoe harder het gaat des te beter :D Viel ons niks tegen iig!

O ja piccies van de container:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plannen: groot onderhoud met distributie, multiriem + alle rollen en alu lijstjes in het interieur :thumbup:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 19 mei 2010, 22:23

Leuk verhaal Niels. :thumbup:

Overigens geen last van 'krakende' remmen bij net niet stilstaan/rollen?

Niels

Bericht door Niels » 19 mei 2010, 22:25

Robin Hartog schreef:Hehe, leuk verhaal om te lezen. :thumbup:

V70 zijn idd prima auto's! Rijden lekker en zijn lekker ruim! D5 is met 185pk zeker niet langzaam en ook nog behoorlijk zuinig zoals je zelf zegt. :)

Succes met de zoektocht in Duitsland. ;)
185pk was fijn geweest maar deze heeft "slechts" 163pk maar nog geen straf :wink:
stefan740 schreef:Uh de boordcomputer is 15% te optimistisch. 1 op 16 lukt idd maar dan wel met een handbak :wink:

Wij hebben er 3 jaar en 130k met een D5 handbak gereden zonder problemen totdat de oliekeerring kapot ging en hij total loss was. Nu een V50 1.6D en dat is echt een duidelijke stap terug. Fijne cruisbak idd zon V70, veel plezier ermee.
Op zich vind ik alles vanaf 1 op 13 netjes voor zo'n bak maar ik ben benieuwd wat het verbruik in de praktijk is, de auto zal ook zeer regelmatig voor kortere stukken ingezet worden.

De lekke oliekeerring zorgde er zeker voor dat het met de distributie niet goed ging en het blok in de soep draaide? Je komt het niet heel vaak tegen maar zo nu en dan gaat de distributie wel eens de mist in door een rol die het begeeft of een multisnaar die kapot loopt en in de distributie komt. Daarom wordt deze ook vervangen ook als zou het pas over 30.000km moeten.

Niels

Bericht door Niels » 19 mei 2010, 22:25

indobesar schreef:Leuk verhaal Niels. :thumbup:

Overigens geen last van 'krakende' remmen bij net niet stilstaan/rollen?
Valt mee bij deze, de Z3 was vele malen erger!

stefan740

Bericht door stefan740 » 19 mei 2010, 22:46

Ja klopt Niels. Geen smering meer en koppeling ook onder de olie. Bovendien waren de remmen voor en de verstuivers bijna op. Kilometerstand was 310k dus handelswaarde was nog maar 2k ofzo.

Maar jij veel succes met je V70 he :hosanna:

RVV

Bericht door RVV » 19 mei 2010, 22:53

mooie nette auto, had het er met Arthur nog over tijdens de toerrit, dat de Volvo's tijdloos blijven.

Niall

Bericht door Niall » 19 mei 2010, 22:57

He Niels.

Mooi dat het allemaal gelukt is. Je hebt zo te zien Heidelberg kentkens ipv Hamburg, wel vreemd andere kant van het land :mrgreen: Zoals ik al zei normaal zijn die krengen bulletproof mits ze goed onderhoud hebben gehad. Zou het ook niet aangedurft om iets van VAG + automaat te kopen, laat staan een 2.5TDI :lol: + Automaat.

Heb met Kurzkennzeichen nooit de douane geinformeerd, altijd gewoon naar huis gereden. Ze doen nooit moeilijk mits je direct naar plaats bestemming rijdt of naar de keuring.

Xave30

Bericht door Xave30 » 19 mei 2010, 23:11

Veel plezier Niels !

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 20 mei 2010, 07:29

Veel plezier er mee. Lekker ruim en comfortabel. De echte testrit volgt als je helemaal vol beladen naar jullie vakantiebestemming rijdt. :)

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 20 mei 2010, 07:33

:beer: Nijs rijd! Lekker veilig en comfortabel op stap met de kroost :thumbup:

FrankS

Bericht door FrankS » 20 mei 2010, 08:18

Niall schreef:He Niels.

Mooi dat het allemaal gelukt is. Je hebt zo te zien Heidelberg kentkens ipv Hamburg, wel vreemd andere kant van het land :mrgreen: Zoals ik al zei normaal zijn die krengen bulletproof mits ze goed onderhoud hebben gehad. Zou het ook niet aangedurft om iets van VAG + automaat te kopen, laat staan een 2.5TDI :lol: + Automaat.

Heb met Kurzkennzeichen nooit de douane geinformeerd, altijd gewoon naar huis gereden. Ze doen nooit moeilijk mits je direct naar plaats bestemming rijdt of naar de keuring.
Wij wel... frisse VR6 opgehaald uit duitsland, bij zwartemeer de grens over. Hop, STOP POLITIE

Was óf linea recta terug naar duitsland of een boete+afslepen auto.

Gelukkig kon ie toen binnendoor bij kennissen gestald worden... Zelfs onder begeleiding naar huis (waar ie in de garage ging) was niet mogelijk...

allen

Bericht door allen » 20 mei 2010, 08:22

Wat een huiselijke container op wielen! :shock: :lol:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 20 mei 2010, 12:20

Nice 8)

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 20 mei 2010, 12:21

Zo'n V70 is gewoon DE gezinscontainer bij uitstek, niets mis mee.

En als D5 wil het ook prima vooruit en klinkt het nog aardig ook :)

Knot

Bericht door Knot » 20 mei 2010, 12:59

Zijn lekkere wagens hoor, full options en erg veilig. Veel plezier ermee!

Tom

Bericht door Tom » 20 mei 2010, 13:20

Feli Niels und frau!

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 20 mei 2010, 19:02

Dat is een mooie gezinssloep :thumbup:

Heb zelf een S60 D5 gehad en als ik hierna weer een diesel neem wordt het weer een D5.
Vind het een heerlijk blok en beter dan de 2.0D die ik nu in mijn V50 heb liggen.

Goede keuze dus!

Tim N

Bericht door Tim N » 20 mei 2010, 19:23

Wat looks blijft het net achter bij een 855 R maar dikke kar Niels.
Alu delen in het interieur en je bent spontaan van het ouwelullengevoel in het interieur af :thumbup:

Plaats reactie