F1 2010: Grand Prix de Monaco

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door Dutch » 17 mei 2010, 11:53

Roy schreef:Tegenwoordig moet je ook gewoon een paar dagen wachten op de uitslag.... word altijd wel weer aan gesleuteld. Dat gezeik... race gvd eens.
Eerste keer dit jaar, vorig jaar alleen dat akkefietje met Hamilton in Australië (lie-gate). Valt toch wel mee dan?

Richardt.
Berichten: 6812
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door Richardt. » 17 mei 2010, 11:53

Brian/Brendon, wat maakt het uit. Denk dat we die nog wel tegen gaan komen in de F1 8)

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door Roy » 17 mei 2010, 11:58

Dutch schreef:
Roy schreef:Tegenwoordig moet je ook gewoon een paar dagen wachten op de uitslag.... word altijd wel weer aan gesleuteld. Dat gezeik... race gvd eens.
Eerste keer dit jaar, vorig jaar alleen dat akkefietje met Hamilton in Australië (lie-gate). Valt toch wel mee dan?
Coureurs durven niks meer joh...

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door Dutch » 17 mei 2010, 12:16

Richardt. schreef:Brian/Brendon, wat maakt het uit. Denk dat we die nog wel tegen gaan komen in de F1 8)
Ik denk z'n teamgenootje nog net iets eerder:

http://www.driving-fun.com/569/the-know ... ijzen.aspx

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door @iko » 17 mei 2010, 20:43

Of het nu wel of niet volgens de regels was:
De uitslag zal nooit teruggedraaid worden. Dit komt omdat het een stop and go is, uitgedeeld tijdens de race.
(vertaald naar een 20 sec straf, omdat de stop and go niet meer uitgevoerd kon worden).
Deze straffen tijdens de race kunnen nooit achteraf teruggedraaid worden.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door Rupie » 17 mei 2010, 20:49

Is er ergens een overzicht te vinden van uitgedeelde straffen dit jaar?

Ben benieuwd of het stuur weggooien nog bestraft wordt en ben ook wel benieuwd naar de inhaalacties de pit in bij de grandprix van China.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door Tom V » 17 mei 2010, 21:13

Bizar eigenlijk dat er een regel bestaat die bepaalt dat je onder raceomstandigheden zonder gevaar NIET mag inhalen. :thumbup: Goed bezig daar.

Gebruikersavatar
PD power
Berichten: 1967
Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
Locatie: Coevorden

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door PD power » 17 mei 2010, 21:55

Ach, MS heeft 78 ronden de tijd gehad ( oke daar zaten wat SC rondjes bij) toen is het hem niet gelukt, nu probeert ie (samen met BB) weer de regels op te rekken, de vorige keer trapten ze er nog wel in.

Heeft in mijn ogen weinig met racen te maken, vind het weer een gluiperigge aktie, ik weet dat MS fans het eerder slim vinden :mrgreen: (no offence) ( dus mijn mening en geen feit)

Denk dat ze dit Rosberg niet even verteld hebben........

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door Rupie » 17 mei 2010, 22:01

Ruben schreef:Is er ergens een overzicht te vinden van uitgedeelde straffen dit jaar?

Ben benieuwd of het stuur weggooien nog bestraft wordt en ben ook wel benieuwd naar de inhaalacties de pit in bij de grandprix van China.
:wtf:

Luco

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door Luco » 17 mei 2010, 22:08

henno boenink schreef:Ach, MS heeft 78 ronden de tijd gehad ( oke daar zaten wat SC rondjes bij) toen is het hem niet gelukt, nu probeert ie (samen met BB) weer de regels op te rekken, de vorige keer trapten ze er nog wel in.

Heeft in mijn ogen weinig met racen te maken, vind het weer een gluiperigge aktie, ik weet dat MS fans het eerder slim vinden :mrgreen: (no offence) ( dus mijn mening en geen feit)

Denk dat ze dit Rosberg niet even verteld hebben........
+1000

Ms kan niemand inhalen en Alonso rijd gewoon van laatste plaats naar positie 6 door slim en goed rijden.
Vond het een briljante actie om gelijk naar hard te gaan tijdens de eerste sc periode :clap: :clap:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 35146
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: "No Risk, full poes"

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door JP » 17 mei 2010, 22:10


Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12615
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door Downforce Hans » 17 mei 2010, 22:13

henno boenink schreef:Ach, MS heeft 78 ronden de tijd gehad ( oke daar zaten wat SC rondjes bij) toen is het hem niet gelukt, nu probeert ie (samen met BB) weer de regels op te rekken, de vorige keer trapten ze er nog wel in.

Heeft in mijn ogen weinig met racen te maken, vind het weer een gluiperigge aktie, ik weet dat MS fans het eerder slim vinden :mrgreen: (no offence) ( dus mijn mening en geen feit)

Denk dat ze dit Rosberg niet even verteld hebben........

Das dan jammer voor jou maar tegen Rosberg hadden ze het ook gezegd.........

Die eikels hadden gewoon geen tegenstrijdige signalen af moeten geven door met een groene vlag te gaan staan zwaaien.
Heeft trouwens helemaal niks met gluiperigs te maken maar laat wel zien hoe jij hier in staat.........
Ik zie liever trouwens zo`n aktie als een verwend kind wat een beetje zit te zwaaien achter zijn stuur omdat ze hem er niet voorbij laten..........

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door Rupie » 17 mei 2010, 22:23

Pitbox Hans schreef:Die eikels hadden gewoon geen tegenstrijdige signalen af moeten geven door met een groene vlag te gaan staan zwaaien.
Volgens mij heb ik geleerd in mijn licentiecursus dat na een SC periode de groene vlaggen aangeven dat NA start finish ingehaald mag worden. Enige onduidelijke is wat mij betreft de regelwijziging?

Hoe dan ook wordt de formule 1 er niet aantrekkelijker op als je wint door het toepassen van regels daar waar een ander dat waarschijnlijk niet zou doen. Geen pluspunt voor Schumacher dus in mijn ogen, hoe je het ook went of keert. Als ie had willen zeiken over regeltjes had ie maar advocaat moeten worden :mrgreen:

Luco

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door Luco » 17 mei 2010, 22:28

Ruben schreef:
Pitbox Hans schreef:Die eikels hadden gewoon geen tegenstrijdige signalen af moeten geven door met een groene vlag te gaan staan zwaaien.
Volgens mij heb ik geleerd in mijn licentiecursus dat na een SC periode de groene vlaggen aangeven dat NA start finish ingehaald mag worden. Enige onduidelijke is wat mij betreft de regelwijziging?

Hoe dan ook wordt de formule 1 er niet aantrekkelijker op als je wint door het toepassen van regels daar waar een ander dat waarschijnlijk niet zou doen. Geen pluspunt voor Schumacher dus in mijn ogen, hoe je het ook went of keert. Als ie had willen zeiken over regeltjes had ie maar advocaat moeten worden :mrgreen:

Zodra de sc weg is wordt op heel de baan met een groene vlag gezwaaid ten teken dat de race weer is begonnen, en je dus na de start finish weer in mag halen.
In de F1 is nu dan deze regelwijziging die voor "onduidelijkheid" heeft gezorgd.

Maar in elke klasse mag je pas na de start finish in gaan halen, lekker op spa als je voorganger de achterkant van het veld niet haalt omdat die te langzaam is, ben je mooi genaaid, ik denk dat daarom de regels veranderd zijn in de F1, behalve in de laatste ronde dan, volgens mij zijn de regels heel duidelijk.

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door @iko » 17 mei 2010, 22:37

De nieuwe regels veroorzaken deze onduidelijkheid.
Je mag nu inhalen vanaf de lijn bij ingang pitstraat, als de SC de pit in gaat. (dat was in het verleden altijd start-finish lijn).
Echter, blijkbaar is er weer een aparte regel die zegt dat het in de laatste ronde weer anders is.....
Ik verwacht dat de uitslag blijft staan, maar dat er meer verduidelijking komt over deze regel (bv ze blijven gele vlaggen zwaaien ipv groen)


@ Ruben: LOL naam van Hans

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door Tom V » 17 mei 2010, 23:51

Downforce Hans schreef:
henno boenink schreef:Ach, MS heeft 78 ronden de tijd gehad ( oke daar zaten wat SC rondjes bij) toen is het hem niet gelukt, nu probeert ie (samen met BB) weer de regels op te rekken, de vorige keer trapten ze er nog wel in.

Heeft in mijn ogen weinig met racen te maken, vind het weer een gluiperigge aktie, ik weet dat MS fans het eerder slim vinden :mrgreen: (no offence) ( dus mijn mening en geen feit)

Denk dat ze dit Rosberg niet even verteld hebben........

Das dan jammer voor jou maar tegen Rosberg hadden ze het ook gezegd.........

Die eikels hadden gewoon geen tegenstrijdige signalen af moeten geven door met een groene vlag te gaan staan zwaaien.
Heeft trouwens helemaal niks met gluiperigs te maken maar laat wel zien hoe jij hier in staat.........
Ik zie liever trouwens zo`n aktie als een verwend kind wat een beetje zit te zwaaien achter zijn stuur omdat ze hem er niet voorbij laten..........
Mee eens, Alonso zat gewoon te slapen en als er groene vlaggen zijn ben je vrij om te gaan. Onduidelijkheid wellicht maar dan kun je het Schumacher/Mercedes niet kwalijk nemen gebruik te maken van de situatie. Wordt er een keer ingehaald, zit men weer te zeuren.

@ Henno, t kan wel zijn dat Schumacher 70 rondes "de kans" zou hebben gehad, inhalen met klein verschil gebeurt gewoon niet en al helemaal niet in Monaco. Dat Alonso de 3 achterhoede teams makkelijk voorbij stook mag ook wel met 3-4 seconden verschil maar daar hielt het ook gewoon helemaal op en sloot ook hij achteraan het treintje.

Ik ben niet pro Alonso of pro Schumacher of tegen geen van beiden. Ik wil gewoon racen zien en dus liever dit dan auto's die een beetje achter elkaar aan rijden.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12615
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door Downforce Hans » 17 mei 2010, 23:54

Ruben....L#L Aigo thanks :thumbup:

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door Femme » 18 mei 2010, 00:09

De onduidelijkheid wordt veroorzaakt door de wijze waarop de regels zijn uitgevoerd.

Volgens artikel 40.13 mag er niet ingehaald worden als de race wordt beëindigd terwijl er sprake is van een safety car-situatie. De SC gaat dan in de laatste ronde voor de finish naar binnen.

De vraag is nu of er nog sprake was van een safety car-situatie toen de SC naar binnen ging. De SC ging naar binnen zoals de bedoeling is van de regel, maar vlak daarvoor was naar de teams gecommuniceerd dat de SC aan het einde van de ronde naar binnen zou gaan. Toen de SC naar binnen ging werd de groene vlag gezwaaid en werden de SC-borden ingetrokken. Dit lijkt erop te duiden dat de safety car niet meer deployed was en de race dus werd hervat. Op het moment van het eindigen van de race was er in ieder geval geen SC op de baan, hingen er geen SC-borden en geen gele vlaggen.

Bij een correcte uitvoering van de regels zou je verwachten dat de marshals de gele vlag zouden blijven zwaaien en de SC-borden zouden blijven tonen.

Niet duidelijk is dus of de SC naar binnen ging om regel 40.13 uit te voeren of omdat de baan weer veilig was. De raceleiding had dit alleen duidelijk kunnen maken door de juiste vlaggen te tonen.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door wjn » 18 mei 2010, 09:47

De straf is ook vrij zwaar voor zo'n actie in deze situatie.

Alle auto's geven gas om over de finish te komen en Alonso maakt daarbij een fout en wordt ingehaald. Als ze allemaal langzaam waren blijven rijden, had die actie ook niet plaatsgevonden. Gewoon de plaats terugzetten had 'm ook al gedaan, toont ook al aan dat zo'n actie niet loont.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door Macboy » 18 mei 2010, 10:26

Groene vlaggen zijn een aankondiging dat je na S/F weer gas kunt geven. Wanneer S/F dan begint staat ook weer in het reglement. Tot slot geldt er een uitzondering voor de laatste ronde. Ik zie dan ook geen enkele ruimte voor discussie.

Metchu
Berichten: 15240
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door Metchu » 18 mei 2010, 10:33

BAM! Lawyerd!

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door Tom V » 18 mei 2010, 14:14

Macboy schreef:Groene vlaggen zijn een aankondiging dat je na S/F weer gas kunt geven. Wanneer S/F dan begint staat ook weer in het reglement. Tot slot geldt er een uitzondering voor de laatste ronde. Ik zie dan ook geen enkele ruimte voor discussie.
Groene vlaggen geven aan dat je vanaf die marshallpost weer mag inhalen. Eerder was het daarom ook gele vlag tot aan start finish.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12615
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door Downforce Hans » 18 mei 2010, 15:33

Metchu schreef:BAM! Lawyerd!

Pffff hou is op joh, moet je wat van hem klefbekje 8)

Gebruikersavatar
DDX
Berichten: 1499
Lid geworden op: 07 sep 2006, 20:04

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door DDX » 18 mei 2010, 15:51

Geen beroep, maar FIA heeft het wel op de agenda staan om 40.13 op de volgende vergadering te bespreken :

http://www.autosport.com/news/report.php/id/83721

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43842
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door Arthur » 18 mei 2010, 16:03

Luco schreef:Ms kan niemand inhalen en Alonso rijd gewoon van laatste plaats naar positie 6 door slim en goed rijden.
Vond het een briljante actie om gelijk naar hard te gaan tijdens de eerste sc periode :clap: :clap:
DAT was idd een briljante aktie. Door die strategie komt 'ie voor een aantal "gerenommeerde" rijders, niet door inhalen. Strategie was dus prima. De achterhoede teams inhalen was waarschijnlijk zelfs MS gelukt :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten