Het bieden van een voorschot kan niet automatisch worden gezien als een gedeeltelijke schuldbekentenis. Bij het ongeluk in de Hudson werd ook een paar dagen later een vergoeding aangeboden voor in ieder geval de verloren bagage en kosten die gemaakt moesten worden.Macboy schreef:Geld verdienen is onzin argument natuurlijk. Waarom zou iemand er niet aan verdienen ? Wordt er in de farmaceutische industrie niet miljoenen verdiend over de rug van onze gezondheidszorg ? Geld verdienen is onderdeel van onze samenleving. Accepteer dat. En van een kansloze zaak is al helemaal geen sprake, anders worden er geen voorschotten aangeboden. Mensen die niet gewond zijn en waarvan de psychische schade niet het gemiddelde overstijgt mogen wat mij betreft al wel genoegdoening krijgen. Ik vind dat een vliegmaatschappij dat wel mag aanbieden. In dat kader lijkt mij EUR 10.000,= per persoon een redelijk bedrag voor overlevenden. Mocht later de schuldvraag heel duidelijk zijn, kan dit eventueel verhoogd worden. Dat je daarvoor dan een advocaat inschakelt is niet meer dan normaal toch ?
Ik zag het verhaal op DWDD en het was wel tenenkrommend natuurlijk. Het was een 'optreden' van een advocaat die veel te vroeg in de media is getreden en de vinger voor het gemak maar naar iedereen wees opdat hij morgen nu echt eens kan kijken wat hij met deze zaak kan. Het is een zet om meer slachtoffers met claims te verzamelen en een gezamenlijke zaak aan te spannen. Het was een knap staaltje van het slechte in de mens te willen zien ipv het goede. Totaal misplaatst, misschien niet volgens het recht maar wel moreel.
En daar zit voor mij en beetje de crux. Het recht is geen doel op zich. Je spant geen zaak aan omdat het recht er nu eenmaal is maar omdat je, gegeven de situatie, je zo onrechtmatig behandeld voelt dat je dat onrecht aan de kaak wil stellen. Het recht helpt daarbij om over onderliggende normen en waarden op een wat objectievere wijze een oordeel te kunnen vellen.
Het is treurig dat er op dit moment aandacht gevraagd wordt voor een passagier met slechts lichte verwondingen terwijl een aantal doden nog niet eens begraven is en een aantal misschien op dit moment nog voor hun leven aan het vechten is.
Ik vond dit nog wel een aardige kolom over hoever je het recht kan gebruiken.
http://www.economist.com/world/unitedst ... d=12932224