TVR is wel middenmotor, net als AC Cobra bijvoorbeeld.
Echter noem je dat een MF (Mid Front)
Een Mr2, F360, NSX is MR (Mid Rear)
Een 911 en Simca 1000 is RR (Rear Rear)
BMW is doorgaans FR (Frond Rear)
VAG is doorgaans FF (Front Front)
Nadelen van middenmotor (MR) kunnen zijn:
- koeling van motor (betrouwbaarheid), maar ook CW waarde kan negatief beinvloed worden door grote openingen in de koets
- beperkte ruimte om te sleutelen
- onvoorspelbaar op de grens (daardoor imho erg voorspelbaar omdat de kans op spinnen heel groot is, dus dat weet je dan vast....., maar wel moeilijk bestuurbaar over de limiet)
- warmte in interieur
- Minder opberg en interieur ruimte
Voordelen:
- Grip/tractie in flink wat omstandigheden neemt toe
- Insturen kan heel snel doordat voorveren zachter gemaakt kunnen worden en omdat er minder gewicht op de vooras rust
- Balans (50/50 - 40/60 verhouding, ideaal voor de sportieve automobilist)
- Reductie van aandrijfverlies, vooral bij dwars geplaatste middenmotor
- gewichtsreductie (compacte bouw blok, aandrijfassen, lage neus, etc.)