Midden motor auto's

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Aernoudt

Midden motor auto's

Bericht door Aernoudt » 09 jan 2007, 15:18

Hi,

Welke midden-motor auto's rijden er allemaal rond op dit forum ?
(lees: wie heeft er een auto met midden motor ;) )

Naast de bekendere zoals de renault Clio V6, Toyota MR2, Honda NSX, menige super-car uit Italie en de Lotus exige, zijn er zo door de jaren heen nog wel wat minder voorkomende modellen geproduceerd.

Lijkt me interessant om mee kennis te maken (in de praktijk)

Groetjes,
AB

RVV

Bericht door RVV » 09 jan 2007, 15:55

Wat is eigenlijk het grootste voordeel van ene middenmotor en tevens het grootste nadeel ?

Daniel

Bericht door Daniel » 09 jan 2007, 16:02

Wat is eigenlijk een middenmotor? Moet hij dan achter de bestuurder, voor de achteras liggen of mag achter de vooras, voor de bestuurder ook nog?

RVV

Bericht door RVV » 09 jan 2007, 16:04

Achter je rug voor de achteras. zoiets ?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 09 jan 2007, 16:06

Daniel schreef:Wat is eigenlijk een middenmotor? Moet hij dan achter de bestuurder, voor de achteras liggen of mag achter de vooras, voor de bestuurder ook nog?
Een TVR of Corvette heeft dan ook een middenmotor idd.

Middenmotor achter de bestuurder is in de basis a la F1 misschien de beste weg qua racer, maar ik hoor dat ie op/over de grens wel eens raar kan reageren(wat ik in tests lees, zie)

Heb alleen ervaring in Lotusjes en Speedster + MR2/Boxster/Clio V6 wat betreft rijden, geen 'kanonnen' a la F430, 205 turbo 16 of Murcielago jammergenoeg. :D

Stéphane

Bericht door Stéphane » 09 jan 2007, 16:18

Ik heb 2 middenmotor-auto's, althans volgens de definitie motor vóór de achteras en achter de bestuurder.

@Rico: Ik denk dat het voordeel met RWD auto's vooral de tractie is en misschien beperkte aandrijfverliezen. Verder dan ook nog het 'center of gravity' wat verder naar het midden ligt en dat is gunstiger voor het weggedrag. Voor weggedrag lijkt het mij het meest gunstige ontwerp, aangezien de meeste race-auto's ook een dergelijk ontwerp hebben als dat toegelaten is. En anders wordt de motor aan de voorkant idd. ook zo ver mogelijk naar het midden gelegd (WTCC).

Grootste nadeel is dat je geen kofferbak hebt :)

RVV

Bericht door RVV » 09 jan 2007, 16:50

ah oke maar ik hoor/lees ook wel eens dat ze "giftiger" reageren in het grensbereik ?

gerard lubbe

Bericht door gerard lubbe » 09 jan 2007, 16:52

De Speedster heeft ook een middenmotor en wel een bagageruimte.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 09 jan 2007, 17:22

gerard lubbe schreef:De Speedster heeft ook een middenmotor en wel een bagageruimte.
Klopt, duidelijk middenmotor. TVR is geen midden-motor auto volgens de 'definitie'. De motor ligt achter de bestuurder en voor dan wel op achter-as (911 is een 'achter' motor)

Daniel

Bericht door Daniel » 09 jan 2007, 17:35

Rico v Velzen schreef:ah oke maar ik hoor/lees ook wel eens dat ze "giftiger" reageren in het grensbereik ?
Bij een motor voorin of achterin drukt er over het algemeen een relatief groot gewicht op de voor- danwel achterwielen. Op het moment dat je grip verliest heeft het deel waar het gewicht zit dan een heftiger reactie. Zit het gewicht voor een belangrijk in het midden, dan kan ik me zo voorstellen dat e.e.a. wat onvoorspelbaarder gaat reageren. Plus dat er minder gewicht op de wielen drukt met relatief minder grip tot gevolg.

Maar goed ik ben geen ervaringsdeskundige, alle auto's waarin ik ooit gereden heb hadden de motor voorin liggen.
Laatst gewijzigd door Daniel op 09 jan 2007, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 jan 2007, 17:36

TVR is wel middenmotor, net als AC Cobra bijvoorbeeld.

Echter noem je dat een MF (Mid Front)
Een Mr2, F360, NSX is MR (Mid Rear)
Een 911 en Simca 1000 is RR (Rear Rear)
BMW is doorgaans FR (Frond Rear)
VAG is doorgaans FF (Front Front) :)

Nadelen van middenmotor (MR) kunnen zijn:
- koeling van motor (betrouwbaarheid), maar ook CW waarde kan negatief beinvloed worden door grote openingen in de koets
- beperkte ruimte om te sleutelen
- onvoorspelbaar op de grens (daardoor imho erg voorspelbaar omdat de kans op spinnen heel groot is, dus dat weet je dan vast....., maar wel moeilijk bestuurbaar over de limiet)
- warmte in interieur
- Minder opberg en interieur ruimte

Voordelen:
- Grip/tractie in flink wat omstandigheden neemt toe
- Insturen kan heel snel doordat voorveren zachter gemaakt kunnen worden en omdat er minder gewicht op de vooras rust
- Balans (50/50 - 40/60 verhouding, ideaal voor de sportieve automobilist)
- Reductie van aandrijfverlies, vooral bij dwars geplaatste middenmotor
- gewichtsreductie (compacte bouw blok, aandrijfassen, lage neus, etc.)

Stéphane

Bericht door Stéphane » 09 jan 2007, 17:59

gerard lubbe schreef:De Speedster heeft ook een middenmotor en wel een bagageruimte.
Ja, ik heb ook bagageruimte voor en achter ;)

@Rico: Onvoorspelbaarheid zit hem volgens mij met name in dat je niet weet wanneer het gebeurt, en niet dat je niet weet wat er gaat gebeuren.

Uiteindelijk komt het neer op hetzelfde als voor iedere auto geldt: je gaat harder dan de banden/onderstel aan grip hebben. Wat dat betreft is mijn ervaring dat je wel plotseling/opeens grip kan verliezen, ook op momenten dat je het dus niet verwacht (m.a.w. ineens breekt de achterkant uit).

markk

Bericht door markk » 09 jan 2007, 18:41

BoxsterS present !

+ grip
+ balans
+ turn-in

BoxsterS heeft 2 bagageruimtes met totaal 260 liter. Met twee personen een week op vakantie (in Hotel uiteraard ;-) is NO PROBLEMO.

Giftig op de grens. Ach, ik merk het niet. Was m'n eerste RWD auto. Maar een e30 M3 is idd makkelijker driften ;-)

Mark.

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 09 jan 2007, 18:46

Rotatietraagheid is veel lager, los van veerinstellingen etc. Stel je het een beetje voor als een staaf met gewichten aan de uiteinden vs een staaf met diezelfde 2 gewichten maar dan in het midden. De laatste is veel gemakkelijker te roteren om zijn as. Lastwissels verlopen daardoor veel sneller. Fijn bij vlijmscherpe instuuracties, minder bij plotseling gripverlies. Verder is alles wel zo'n beetje genoemd, behalve het voordeel dat je bij raceauto's de motor en versnellingsbak als dragende onderdelen van het chassis kunt gebruiken. In dat opzich had de allereerste middenmotor Lotus al bijna alle truucs die je kunt bedenken. Geniaal van Colin Chapman.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 09 jan 2007, 18:57

(Eerste midden motor auto was volgens mij niet de Lotus: in elk geval Auto Union had dat al voor WOII )

Alvast bedankt voor de input !

Definitie midden-motor volgens de autowereld is de motor achter de bestuurder Dennis ;) (maw: TVR geen midden-motor auto)

@Mark: met of zonder sper diff ?

OK, Porsche BoxsterS en Opel Speedster staan genoteerd, wie nog meer ? :lol:

markk

Bericht door markk » 09 jan 2007, 19:15

Boxster's hebben helaas geen sperdiff. Ook niet als optie.

Ja je kunt PSM bestellen die een ABD (Automatic Break Differential maar dan in het Duits ofzo) hebben. Als het binnenste wieltje spint remt ie middels de remklauw dit af om aandrijving naar het andere wiel te forceren. Maar dan noem ik geen echt sperdiff/LSD

Quaife en Drexler maken sperdiffs voor Boxster's maar op mails naar Quaife heb ik nooit antwoord gehad en Drexler antwoorde "send car or gearbox and we will see". Toch maar niet gedaan ;-)

Wat je wel merk bij het driften dat er achter gewoon wat meer gewicht aan het pushen is en dat ie griploos erg makkelijk draait. Sommige noemen dat zonder grip een nadeel (onvoorspelbaar), andere noemen met grip een snelle turn-in :-)

Mark.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 09 jan 2007, 19:17

PSM achtige zaken wil ik er altijd zo wie zo af/uit hebben: ik wil zelf rijden, niet een of andere computer :lol:

Drexler zal wel wat (gaan) leveren lijkt me: zal toch vraag naar zijn zou je zo denken (of ik zit er helemaal naast, kan ook maar zo gebeuren ;) )

Maik

Bericht door Maik » 09 jan 2007, 19:33

Nog een speedster present, met 40/60% verdeling (net als een F1 8) ) en een bagageruimte van een niet onaardige 220liter, met nog een litertje of 60 achter de voorstoelen :wink:

Ik denk dat Cav alle mid-engine karakteristieken wel aardig heeft opgesomd....

Elmar heeft trouwens ook een mid-engined auto, de Viper, ik ben het hier ook met Cav eens dat dit ook een mid-engined auto is, maar dan inderdaad een midfront...

Stéphane

Bericht door Stéphane » 09 jan 2007, 19:54

Aernoudt schreef:(Eerste midden motor auto was volgens mij niet de Lotus: in elk geval Auto Union had dat al voor WOII )
Was dat deze?

[img:700:467]http://www.8200rpm.com/gallery/Audivisi ... 941016.jpg[/img]
Aernoudt schreef:OK, Porsche BoxsterS en Opel Speedster staan genoteerd, wie nog meer ? :lol:
Nog een Speedster dus en 2 smart roadsters ;)

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 09 jan 2007, 20:40

Maik schreef:...

Elmar heeft trouwens ook een mid-engined auto, de Viper, ik ben het hier ook met Cav eens dat dit ook een mid-engined auto is, maar dan inderdaad een midfront...
Is inderdaad een mid-front (motor achter de voor-as) :)

@Stephane: deze bedoelde ik niet, maar is ook een fraaie auto !
Ik bedoelde zo'n dikke sigaar met de coureur voor de motor (mid dertiger jaren volgens mij: http://de.wikipedia.org/wiki/Auto_Union_Rennwagen )

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 jan 2007, 20:59

Niet zo heel interessant, maar toch:
http://de.wikipedia.org/wiki/Mittelmotor

Elmar

Bericht door Elmar » 09 jan 2007, 21:38

Nooit geweten dat een BMW Z1 de motor achter de vooras heeft.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 09 jan 2007, 22:22

Aernoudt schreef:@Stephane: deze bedoelde ik niet, maar is ook een fraaie auto !Ik bedoelde zo'n dikke sigaar met de coureur voor de motor (mid dertiger jaren volgens mij: http://de.wikipedia.org/wiki/Auto_Union_Rennwagen )
Aha, da's deze dan:
[img:700:467]http://www.8200rpm.com/gallery/Audivisi ... 937014.jpg[/img]
[img:700:467]http://www.8200rpm.com/gallery/Audivisi ... 935012.jpg[/img]
[img:700:467]http://www.8200rpm.com/gallery/Audivisi ... 936013.jpg[/img]

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 jan 2007, 10:00

Auto Union B-type, V16, brullen met die spullen!!

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 10 jan 2007, 10:15

Echt een fraaie auto (en toppie geluid, stukje van gehoord op een DVD over oude race auto's).

Plaats reactie