Mark's Renault Clio "Williams"

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Mark N

Mark's Renault Clio "Williams"

Bericht door Mark N » 09 mei 2010, 10:13

Na een E36 en een E30 een klein beetje van het BMW geloof afgestapt. :lol: Wilde niet te duur gaan rijden maar wel een pittig autootje. Via een forum deze Clio tegengekomen en meteen gaan kijken. Is een 2.0 16V welke origineel een 1.8 was. Meteen besloten om tot koop over te gaan en nog geen seconde spijt van gehad! Echt een heerlijk licht en pittig wagentje, en ondanks dat hij voorwielaandrijving heeft gaat het ook nog eens top door de bochten! Wat info over dit franse hok :mrgreen: :

Motorisch:
- De 1.8 16V is gereviseerd en opgeboord naar een 2.0L door 'Biggelaar Motors'
Er zitten originele Williams delen in, zoals de zuigers, krukas is de 93 mm slag van een williams/2.0 8v/1.9D, nieuwe hoofd/drijfstang/axiaallagers, nieuwe waterpomp, distributieriem, spanrol, geleiderol, gereviseerd kop: kleppen gestraald geslepen, zittingen gefreesd, kop gevlakt, compleet gereinigd en opnieuw opgebouwd, vrijwel nieuwe oliepomp, koppakking, kopbouten, spruitstukpakkingen, kleppendekselpakking, nieuwe bougies, rotor/verdeler, bougiekabels, en uiteraard een nieuw opgeboord blok van 82 naar 82,7 mm (1.8 naar 2 liter) en uitgefreesd carter voor de lange slag.

- 1.8 16V bak zit eronder (kortere verhoudingen)
- De koppeling is vervangen door een Sachs powerclutch koppelingsset.
- Gechipt
- Vliegwiel is afgedraaid.
-extra baksteun van een Renault 19

Kmstand van de auto is 250 dkm ongeveer maar kmstand van het blok/bak/aandrijfassen etc is 50.000km. Volgens de vorige eigenaar heeft het blok zo'n 176pk en 185Nm koppel. Wat daar van waar is.... geen idee! Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. Misschien maar eens op de bank zetten ergens.. :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

rebelish

Re: Mark's Renault Clio "Williams"

Bericht door rebelish » 09 mei 2010, 10:31

zeer knap.

altijd een vette auto gevonden die williams clio's.
hou hem in ere, zijn niet meer zo simpel te vinden.

groeten.

Mark N

Bericht door Mark N » 09 mei 2010, 12:01

rebelish schreef:zeer knap.

altijd een vette auto gevonden die williams clio's.
hou hem in ere, zijn niet meer zo simpel te vinden.

groeten.

Thanks! Het is helaas geen originele Williams. Origineel was dit een 1.8 16V, maar deze is in 2006 voor 3000 euro omgebouwd naar Williams specificatie. :)

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 09 mei 2010, 12:29

Leuk karretje, Ronal Turbo's staan ook erg goed! 8)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 09 mei 2010, 12:40

Gefeliciteerd er mee Mark. Toch wel een erg goede en leuke hothatch imho :thumbup:

Erik K.

Bericht door Erik K. » 09 mei 2010, 12:57

Welkom,

Wel toevallig, ik heb een vrijwel precies dezelfde Clio 1.8 16V gehad met Willy set-up.
Echter had ik er een Megane (Cup) bak onder, die schijnen wat sterker te zijn en een volledig lederen interieur in laten zetten. Qua vermogen en koppel zouden de genoemde waarden best kunnen kloppen. Wat mij opviel is dat de 2.0 16V motor erg veel koppel onderin had, zelfs v.a. 1000tpm trok hij goed op tot zo'n 7500tpm.
Mijn record is 245km/u op de teller bij 7500tpm in 5 :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 09 mei 2010, 13:33

Geweldig ding! Die wielen ook super!

Metchu

Bericht door Metchu » 09 mei 2010, 14:06

superwagens, de auto waar ik vrijwel de meeste lol in heb gehad! @ Erik, in duitsland ging ik gestript 230 in zn 5... ja sick!

rebelish

Bericht door rebelish » 09 mei 2010, 14:08

leuke wagens met veel power.
ze moeten zeker niet onderdoen met de nieuwere sportwagens.

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 09 mei 2010, 14:14

Mooi bommetje Mark!

siegerdehaan89
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos

Bericht door siegerdehaan89 » 09 mei 2010, 18:49

Geweldige karren inderdaad!!

ik heb ook een omgebouwde 1.8 16v gehad, toen nog samen met een mede DF-er uit Zutfun ;) bekeken of ik echt een Willy ombouw had, en die had ik :D. Vandaar datie zo hard ging. Alles was williams bleek....

Was echt een doodrijdertje, ging écht hard, rechtdoor en de hoek om :twisted: :df: :mrgreen: .

Als petrolhead moet je toch minstens één franse hot hatch hebben gehad vind ik!!!!!!! :clap:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:D

Veel plezier met je dikke bomba! :thumbup:

Roman S.

Bericht door Roman S. » 09 mei 2010, 18:57

Mag dan wel geen driving-fun-volgens-het-boekje-6cilinder-rwd-duitser zijn, maar ik denk dat je hier veel plezier van zult hebben! :df:

Nog plannen?

Mark N

Bericht door Mark N » 10 mei 2010, 11:38

Echt ontzettend leuk dit, ik krijg werkelijk van alle kanten alleen maar positieve reacties over deze auto! Bijna iedereen heeft wel een verhaal of ervaring over / met een clio 1.8 16v of williams. Ben er aangenaam door verrast. :D

@ Erik: Mooi die ex clio van jou en erg toevallig! De mijne heeft ook een vol lederen interieur in de zelfde kleur, maar ik heb wel andere stoelen, ik denk dat mijn interieur van een ouder type is dan dat van jou. Volgens mij ligt mijn limit trouwens op 7000 toeren? Ik weet ook niet hoe het precies met de bakverhoudingen zit, met deze bak zou hij volgens de vorige eigenaar zo'n 220 tot 230 kmpu moeten halen. Dat die megane bakken sterker zijn had ik ook al eens gehoord!

@ Metchu: Ik ben zeer verrast door de rij eigenschappen, heb er echt enorm veel lol van!

@ Sieger: Mooie clio! Ben het met je eens over die franse hot hatch, is ook 1 van de redenen dat ik deze auto gekocht heb.

@ Roman: Nog niet echt plannen, paar cosmetische ingrepen waarschijnlijk (er zit geen grille in, mistlamp is kapot) en verder de auto technisch in topstaat proberen te houden

Metchu

Bericht door Metchu » 10 mei 2010, 11:49

nou, hier ook wat foto's van mijn 16v'tje die ik uit de dood heb geholpen en heb opgebouwd om hem weer de dood in te jagen! hahaha Wat een heerlijk bakje was het en het meest mee gereden ook...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

:mrgreen: :banaan: :banaan:

Lift-off FTW!!!

[vimeo]http://www.vimeo.com/1453144[/vimeo]

En zelfs een corvette of sub opduwen in de bochtjes is geen probleem :mrgreen:

[vimeo]http://www.vimeo.com/1718140[/vimeo]

Ja, ik mis em wel... Eigenlijk voor het complete zou je zoiets moeten hebben en een leuke rwd erbij 8)

Mark N

Bericht door Mark N » 10 mei 2010, 12:32

Thanks for sharing metchu! Ontzettend leuk foto en beeldmateriaal!

Over dat corvette opduwen in bochten zijn natuurlijk een hoop flauwe grappen te maken. :bag:

Zou eigenlijk ook wel eens mee willen doen aan zo'n circuitdagje, ben alleen bang dat ik door mijn gebrek aan ervaring alles plat rijd en mensen in de weg zit. :)

Robertdj

Bericht door Robertdj » 10 mei 2010, 12:38

Mark N schreef:Thanks for sharing metchu! Ontzettend leuk foto en beeldmateriaal!

Over dat corvette opduwen in bochten zijn natuurlijk een hoop flauwe grappen te maken. :bag:

Zou eigenlijk ook wel eens mee willen doen aan zo'n circuitdagje, ben alleen bang dat ik door mijn gebrek aan ervaring alles plat rijd en mensen in de weg zit. :)
Gewoon de volgende keer meedoen met een DF trackday. Zolang je geen gekke dingen doet en goed spiegelt is er niets aan de hand. 2 weken geleden zelf voor het eerst een Trackday met DF gereden, het is zeker bevallen!

Erik K.

Bericht door Erik K. » 10 mei 2010, 14:26

Hier nog een kort filmpje van mijn auto, hier haal ik de 245 niet, maar je ziet dat er nog wel gang in zit om door te gaan!

Stijn L

Bericht door Stijn L » 11 mei 2010, 22:27

@ metchu

je kan wel rijden, maar elke keer dat je de bocht niet haalt ligt dat gewoon aan een gebrek aan concentratie, ik bedoel, je bent meer in gesprek met je copiloot dan dat je rijd :p Eén keer was het wel erg flagrant, een rempunt met minstens 8m gemist :) Verder toffe video, en super wagen natuurlijk, één van de weinige fransen die voor mijn deur zou mogen staan ...

stijn

Metchu

Bericht door Metchu » 11 mei 2010, 22:38

Stijn L schreef:@ metchu

je kan wel rijden, maar elke keer dat je de bocht niet haalt ligt dat gewoon aan een gebrek aan concentratie, ik bedoel, je bent meer in gesprek met je copiloot dan dat je rijd :p Eén keer was het wel erg flagrant, een rempunt met minstens 8m gemist :) Verder toffe video, en super wagen natuurlijk, één van de weinige fransen die voor mijn deur zou mogen staan ...

stijn

Stijn klopt! hahahah Je bedoelt die ene dat ik volledig uit de bocht vlieg het gras in en net aan de vangrail mis! ja toen ging ik erg lekker maar ik zat in me spiegels te kijken waar die gasten achter me waren gebleven, hoe ver ik uitliep! hahahaha

Maar voor de rest ouwehoer ik veels te veel! getuige deze foto's :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mark N

Bericht door Mark N » 16 mei 2010, 19:04

Zie dat jij er ook al geen grille in had Metchu. Heeft de mijne ook niet, en zie het veel vaker dat de grille mist.. Vraag me af waarom. :hmmm:

Anyways, morgen even naar de garage om de koppeling na te laten kijken. Als hij warm is ontkoppelt hij niet goed en kan ik hem niet in een andere versnelling krijgen.. Erg vervelend!

Kasteel

Bericht door Kasteel » 16 mei 2010, 19:15

Erik K. schreef:Welkom,

Wel toevallig, ik heb een vrijwel precies dezelfde Clio 1.8 16V gehad met Willy set-up.
Echter had ik er een Megane (Cup) bak onder, die schijnen wat sterker te zijn en een volledig lederen interieur in laten zetten. Qua vermogen en koppel zouden de genoemde waarden best kunnen kloppen. Wat mij opviel is dat de 2.0 16V motor erg veel koppel onderin had, zelfs v.a. 1000tpm trok hij goed op tot zo'n 7500tpm.
Mijn record is 245km/u op de teller bij 7500tpm in 5 :)
Dan is die bak ook net iets langer. Ik had dezelfde motor (Megane MY96 2.0 16v) en liep altijd net voor de 245 (242/243) in de begrenzer van de 5 :). Stond er altijd van te kijken hoe hard dat ding naar verhouding van 100-200 ging.

Mark N

Bericht door Mark N » 30 jun 2010, 17:02

Ondertussen nog maar heel weinig km's gemaakt met deze auto... Ben nu al een paar weken bezig om de auto weer goed rijdend te krijgen. Er was ontzettend gekloot met de bedrading. Auto begon steeds slechter te starten en te lopen. Uiteindelijk een complete draadboom overgezet van een andere 16v + computer. Veel sensoren vervangen, olie vervangen. Moet nu alleen nog iemand zoeken die de chip uit m'n oude computer over kan zetten in de nieuwe. Dan hoop ik dat hij het weer goed gaat doen. :D

Plaats reactie