W211 E55 AMG 2004 electronica/sper/etc

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

W211 E55 AMG 2004 electronica/sper/etc

Bericht door Kasteel » 02 mei 2010, 12:05

Even een kort vraagje namens een goede kennis, die onlangs een nette E55 AMG 2004 heeft zien staan.
Het vermogen, het gaan van de auto en reeds bekende motor zijn top, maar we vroegen ons af hoe het zat met de electronica (ESP ed) en sper van deze auto. Is dit net de generatie waar je met een extra pakket het 'goed' kon uitschakelen en sper std was, of is deze af fabriek al goed?
Verdere tips inzake dit model zijn welkom.

Dickh.
Berichten: 1716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

Re: W211 E55 AMG 2004 electronica/sper/etc

Bericht door Dickh. » 02 mei 2010, 12:43

Je hebt het over de W211. AMG heeft een aparte prijslijst waarop ondermeer een mechanisch sper te vinden is.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: W211 E55 AMG 2004 electronica/sper/etc

Bericht door MartijnGizmo » 02 mei 2010, 12:53

ESP gaat niet volledig uit, iig niet genoeg om zijwaarts te gaan met enige precisie. Daarvoor moet de auto in 'dyno-mode', wat ook meteen ABS en wat andere zaken uitschakelt geloof ik:
Here's the total procedure:

1. Turn ignition key to position 1 (SRS light on).

2. Make sure digital temperature gauge shows in instrument cluster. If it doesn't, use the arrow buttons on the left side of wheel to scroll through menu until it does.

3. Turn ignition switch off and back on again to position 1 (SRS light on).

4. Quickly, while the SRS light is on, push the trip odometer reset button at the far left of the instrument gauge cluster 3 times quickly.

5. Your display should now have a voltage reading, like "UB: 12.0V" on the screen.

6. Hit the up arrow button on the left side of the wheel until you get to the display that reads "ESP Dynamometer Test".

7. Now go to the right side of the steering wheel and hit the plus (+) button once to light up the "on" button for ESP Dynamometer Test.

8. Start up the car - you're now in dyno mode. The display will read "ESP unavailable Diagnostic Test". The car will stay in dyno mode, even if you turn off the engine.

9. To turn dyno mode off, turn ignition off, then turn ignition switch to position 1 again and hit the minus (-) button on the right side of the steering wheel once until the display says "ESP Dynamometer Test Circuit 15 off." Turn off the ignition - you're back to normal and out of dyno mode.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: W211 E55 AMG 2004 electronica/sper/etc

Bericht door Kasteel » 02 mei 2010, 13:00

Dick Hoekendijk schreef:Je hebt het over de W211. AMG heeft een aparte prijslijst waarop ondermeer een mechanisch sper te vinden is.
Stond me iets van bij, std dus alleen beetje electronisch sper, of ontbreekt volledig?
Staat bij de 2 pagina's lange optie lijst, niks over sper (eigenlijk helemaal niks van de AMG snoeplijst).
Martijn Koevoets schreef:ESP gaat niet volledig uit, iig niet genoeg om zijwaarts te gaan met enige precisie. Daarvoor moet de auto in 'dyno-mode', wat ook meteen ABS en wat andere zaken uitschakelt geloof ik:
Here's the total procedure:

1. Turn ignition key to position 1 (SRS light on).

2. Make sure digital temperature gauge shows in instrument cluster. If it doesn't, use the arrow buttons on the left side of wheel to scroll through menu until it does.

3. Turn ignition switch off and back on again to position 1 (SRS light on).

4. Quickly, while the SRS light is on, push the trip odometer reset button at the far left of the instrument gauge cluster 3 times quickly.

5. Your display should now have a voltage reading, like "UB: 12.0V" on the screen.

6. Hit the up arrow button on the left side of the wheel until you get to the display that reads "ESP Dynamometer Test".

7. Now go to the right side of the steering wheel and hit the plus (+) button once to light up the "on" button for ESP Dynamometer Test.

8. Start up the car - you're now in dyno mode. The display will read "ESP unavailable Diagnostic Test". The car will stay in dyno mode, even if you turn off the engine.

9. To turn dyno mode off, turn ignition off, then turn ignition switch to position 1 again and hit the minus (-) button on the right side of the steering wheel once until the display says "ESP Dynamometer Test Circuit 15 off." Turn off the ignition - you're back to normal and out of dyno mode.

Al eens eerder gelezen, maar wel een beetje gekut als je met regelmaat beetje lol uit de auto wil halen.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: W211 E55 AMG 2004 electronica/sper/etc

Bericht door steve smith » 02 mei 2010, 17:27

Kasteel schreef:Al eens eerder gelezen, maar wel een beetje gekut als je met regelmaat beetje lol uit de auto wil halen.
Idd. Dus gewoon laten gaan die ster, en een M5 kopen. E39 of e60 afhankelijk van budget :mrgreen:

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: W211 E55 AMG 2004 electronica/sper/etc

Bericht door Kasteel » 02 mei 2010, 17:48

steve smith schreef:
Kasteel schreef:Al eens eerder gelezen, maar wel een beetje gekut als je met regelmaat beetje lol uit de auto wil halen.
Idd. Dus gewoon laten gaan die ster, en een M5 kopen. E39 of e60 afhankelijk van budget :mrgreen:
Persoon twijfelt ook ter dege tussen E60 M5 en w211 E55 AMG. Qua rijden/rammen gaat de e60 handsdown winnen, maar ik vind persoonlijk de E55 een leuke outsider. Het motortje vind ik briljant en ook in- en exterieur vind ik echt geslaagd. Buiten dat denk ik dat het meer alltaglich karakter hem meer zal aanspreken.
Het is weer het oude BMW-Mercedes vergelijk eigenlijk, ben zelf wild-lyrisch over de C63, terwijl ik denk dat de E90 M3 degene is het lekkerst stuurt van de 2 (maar de looks en geluid).

Auto waarover het gaat: http://www.sternauto.nl/OccasionDetail. ... ken=07NTKF
Persoonlijk gewoon een bijzonder mooi exemplaar (voor zover op afstand te beoordelen).

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: W211 E55 AMG 2004 electronica/sper/etc

Bericht door Rupie » 02 mei 2010, 18:20

disclaimer: Na 3 bochten lekker sturen waarbij je ook moet remmen zul je de melding "Brakes are overheated" krijgen. :twisted:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: W211 E55 AMG 2004 electronica/sper/etc

Bericht door Bert ///M3 » 02 mei 2010, 18:46

De AMG driftman die bij de Scuderia was op de Ring weet er anders wel raad mee zo'n AMG :mrgreen:

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: W211 E55 AMG 2004 electronica/sper/etc

Bericht door FreudeamFahren » 02 mei 2010, 20:05

E60 M5 vs E55AMG. Janken vs hameren. Vermogen vs koppel. Blokje met beide en je weet een stuk meer. Mocht er een open diffje open hangen (en die kans is dus schijnbaar groot), dan is dat nog wel op te lossen. Dat ESP verhaal is lastiger.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: W211 E55 AMG 2004 electronica/sper/etc

Bericht door steve smith » 02 mei 2010, 21:07

Bert ///M3 schreef:De AMG driftman die bij de Scuderia was op de Ring weet er anders wel raad mee zo'n AMG :mrgreen:
Die zit nogal dicht bij het vuur dus daar zal de hele trukendoos wel op zitten qua sper en schakelaars die de boel ECHT uit zetten.......

Gebruikersavatar
Davy MR2DRIFT
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
Locatie: Ausfahrt

Re: W211 E55 AMG 2004 electronica/sper/etc

Bericht door Davy MR2DRIFT » 03 mei 2010, 21:00

Complete onzin wat hier allemaal geschreven wordt. We hebben een aantal jaren geleden in een E55 AMG gereden en dat was gewoon volgas, 2 dikke zwarte strepen en enorm veel rook:-). Af fabriek. Ook een rotonde 2 keer ronddriften was geen enkel probleem;-). Vriend van me heeft sinds een tijd zelf een E55 AMG en deze is vorige week in Stuttgart geweest voor een oppepkuurtje. E55 is zeker zo leuk als een M5 en op sommige vlakken veel stoerder. Geluid, originaliteit, koppel. enz. En dat zeg ik als BMW-liefhebber!:

Hier het filmpje van de test destijds:


En hier een andere leuke strepentrekker:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28542
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: W211 E55 AMG 2004 electronica/sper/etc

Bericht door Martijn_bmw » 03 mei 2010, 21:04

zo dat zijn idd wel dikke strepen :shock: 8)

Robin
Berichten: 55112
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: W211 E55 AMG 2004 electronica/sper/etc

Bericht door Robin » 03 mei 2010, 21:06

Davy MR2DRIFT schreef:Complete onzin wat hier allemaal geschreven wordt. We hebben een aantal jaren geleden in een E55 AMG gereden en dat was gewoon volgas, 2 dikke zwarte strepen en enorm veel rook:-). Af fabriek. Ook een rotonde 2 keer ronddriften was geen enkel probleem;-). Vriend van me heeft sinds een tijd zelf een E55 AMG en deze is vorige week in Stuttgart geweest voor een oppepkuurtje. E55 is zeker zo leuk als een M5 en op sommige vlakken veel stoerder. Geluid, originaliteit, koppel. enz. En dat zeg ik als BMW-liefhebber!:

Hier het filmpje van de test destijds:


En hier een andere leuke strepentrekker:
Mooi!
Zat in zo'n ding maar 'n klein navigatiescherm toendertijd? Terwijl mijn 2002 E46 M3 al 'n groot navscherm had.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: W211 E55 AMG 2004 electronica/sper/etc

Bericht door Mathieu » 03 mei 2010, 21:07

Kan misschien wel kloppen!!
Heb weleens met Dick Hoekendijk op Papenburg met een Mercedes SL gereden. De SL deed ook zijn best om via de ESP de drift de kop in te drukken maar als je TE hard rijdt dan kan de ESP het echt niet meer bijbenen en doe je toch een zeer leuke drift.

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: W211 E55 AMG 2004 electronica/sper/etc

Bericht door EG » 04 mei 2010, 03:09

Robin schreef:
Davy MR2DRIFT schreef:Complete onzin wat hier allemaal geschreven wordt. We hebben een aantal jaren geleden in een E55 AMG gereden en dat was gewoon volgas, 2 dikke zwarte strepen en enorm veel rook:-). Af fabriek. Ook een rotonde 2 keer ronddriften was geen enkel probleem;-). Vriend van me heeft sinds een tijd zelf een E55 AMG en deze is vorige week in Stuttgart geweest voor een oppepkuurtje. E55 is zeker zo leuk als een M5 en op sommige vlakken veel stoerder. Geluid, originaliteit, koppel. enz. En dat zeg ik als BMW-liefhebber!:

Hier het filmpje van de test destijds:


En hier een andere leuke strepentrekker:
Mooi!
Zat in zo'n ding maar 'n klein navigatiescherm toendertijd? Terwijl mijn 2002 E46 M3 al 'n groot navscherm had.
Je kon gewoon grootscherm navi krijgen, was alleen optie en niet standaard. En die groot scherm navi was echt wel briljant voor die tijd. Een van de beste ingebouwde systemen IMHO.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: W211 E55 AMG 2004 electronica/sper/etc

Bericht door MartijnGizmo » 04 mei 2010, 10:17

Davy MR2DRIFT schreef:Complete onzin wat hier allemaal geschreven wordt. We hebben een aantal jaren geleden in een E55 AMG gereden en dat was gewoon volgas, 2 dikke zwarte strepen en enorm veel rook:-). Af fabriek. Ook een rotonde 2 keer ronddriften was geen enkel probleem;-).
Dat is ook niet wat ik zeg, ESP kan niet volledig uit. Strepen trekken en een rotonde zijn standaard geen probleem, maar bij remingrepen etc gaat de boel weer aan, Kasteel vroeg of je het 'goed' kan uitschakelen. ;)

Gebruikersavatar
2000USA
Berichten: 957
Lid geworden op: 22 aug 2008, 10:14

Re: W211 E55 AMG 2004 electronica/sper/etc

Bericht door 2000USA » 04 mei 2010, 12:02

EG schreef:Je kon gewoon grootscherm navi krijgen, was alleen optie en niet standaard. En die groot scherm navi was echt wel briljant voor die tijd. Een van de beste ingebouwde systemen IMHO.
Klopt, apparaat in het filmpje is de APS50 (pijltje-bolletje, standaard op de AMG), je kon ook de DVD-navi grootscherm COMAND krijgen, wat inderdaad een heel prettig systeem is. Kaartupdates zijn natuurlijk niet goedkoop, maar dat is het nergens.

Vergeleken met een E39 zou ik altijd voor de E gaan, met een E60 is de V10 toch ook wel aanlokkelijk, beiden hebben vrachtladingen karakter.

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: W211 E55 AMG 2004 electronica/sper/etc

Bericht door EG » 04 mei 2010, 16:55

Ik vind ze totaal onvergelijkbaar:

M5 is pijlsnelle supersportieve sedan met "sportief" motorblokje en handmatig schakelen.

E55 AMG is een idioot snelle super deluxe sedan met superkrachtig motor en automaat.

Voor een funwagen zou ik zelf nooit een conventionele automaat willen (SMG, DSG, DCT uitgezonderd). De AMG heeft een normale automaat. Ik vind dat meer bij een cruisewagen passen dan bij een funwagen.

Dit alles met een dikke IMHO, je moet het maar net zelf weten wat je wilt. Sommige mensen hebben juist liever automaat (conventioneel of niet).

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Re: W211 E55 AMG 2004 electronica/sper/etc

Bericht door Topfuel » 04 mei 2010, 18:33

Ik denk eerlijk ook dat de houdbaarheid van een AMG (met een dikke uitzondering de C63) een stuk minder is dan een M5. Op een gegeven moment ga je toch balen van die automaat in een bocht, en als je 30 rotondes gedrift heb wil je ook een keer door naar het ''echte'' werk... Ik zou hem in ieder geval snel beu zijn itt de áltijd attractieve M5!

Gebruikersavatar
Brava
Berichten: 860
Lid geworden op: 20 mar 2006, 22:05
Locatie: Groß Utrecht, 2004 BMW120i

Re: W211 E55 AMG 2004 electronica/sper/etc

Bericht door Brava » 04 mei 2010, 22:08

Ik zou zelf ook de M5 kiezen maar als het dan toch een conventionele automaat moet zijn dan zou ik eerder aan een RS6 gaan denken.

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Re: W211 E55 AMG 2004 electronica/sper/etc

Bericht door Topfuel » 04 mei 2010, 22:13

Nou ja, een Rs6 staat imo op een nog lager niveau dan een E AMG. Dat is een stuk minder fun, veel te gecontroleerd...

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: W211 E55 AMG 2004 electronica/sper/etc

Bericht door Marc R » 04 mei 2010, 22:42

RS6 V10 is heer en meester op de Autobahn alleen op t circuit is t echt een lomp ding.

Majah waar kom je nou vaker?

Goed....ff terug naar de E55 :wink:

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Re: W211 E55 AMG 2004 electronica/sper/etc

Bericht door Maus335i » 04 mei 2010, 23:22

Marc RS4 schreef:RS6 V10 is heer en meester op de Autobahn alleen op t circuit is t echt een lomp ding.

Majah waar kom je nou vaker?

Goed....ff terug naar de E55 :wink:
Haalt me de woorden uit de mond :D Volledig afhankelijk van wat je doet. Als je net als ik 45dkm over neerlands barslechte snelwegen moet stuiteren zoek je liever de Merc of de RS6 dan een M5 :]

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: W211 E55 AMG 2004 electronica/sper/etc

Bericht door Macboy » 05 mei 2010, 03:21



Legendarisch filmpje ! Destijds honderden keren bekeken die teller boven de 160 zo imposant wat een stappen dat ding maakt ! Gewoon dik 476 pk was voor die tijd (nu ook nog) echt ongekend ! De M5 had er toen 400 namelijk.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43050
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: W211 E55 AMG 2004 electronica/sper/etc

Bericht door Arthur » 06 mei 2010, 10:38

Ach ja, als iemand eens iets wil weten over een topmodel van wat voor merk dan ook, dan is het advies: kin je beter een BMW nemen :bag: Misschien WIL iemand dat wel niet :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske, Fabian, kennethr en 16 gasten