Porsche Boxster Spyder

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Sperdy

Re: Porsche Boxster Spyder

Bericht door Sperdy » 22 apr 2010, 10:13

Wat ik probeer met de discussie rondom PDK en handbak, is te achterhalen, op basis van argumenten, wat het beste systeem is. Kiest een geoefende rijder een handbak omdat hij daarmee beter in controle is met de auto, en daardoor bijv. beter rijdt, betere rondetijden haalt, meer in controle is met de auto, etc. Dat zijn natuurlijk :nerd: belangrijke voordelen. Of is het bezig zijn in de auto met een handbak gewoon leuker, maar niet noodzakelijk beter. Daar probeer ik een beetje achter te komen, en probeer dat te lezen tussen de regels door. HansR, jij rijdt nu DSG in een spotgolf, zeg nou eens eerlijk, ben je er supertevreden over of zeg je toch, liever een handbak gehad en waarom dan wel/of niet.
Natuurlijk bepaal ik mijn eigen keuze, maar ik probeer wat wetenschappelijke :nerd: gegevens van het DF te halen, iets meer dan rammen met dat hok :D

cooldragon

Bericht door cooldragon » 22 apr 2010, 10:17

Kasteel schreef:
Andre schreef:Nee

Maar ik vergelijk het een beetje met systemen van bmw en heb ooit met een golf gereden met dsg.
Onderling zit er nog best verschillen in de systemen onderling. De DSG zoals bijv in de huidige Golf 6 zou ik NOOIT in een weekend auto willen hebben (daily boeit het minder), hoewel de DCT die in de huidige dreier/z4 (icm .35i) zit eigenlijk wel gewoon goed is (en 'pook' gewoon goed is).
Ik heb niet met PDK gereden, maar mits lekkere gasreactie en zonder cdv-achtig iets zou ik altijd voor de handbak gaan. En dat is nog op basis van gelijkwaardige prijs...
PDK is inderdaad NIET 100% gelijk aan DSG.
Sowieso geen cdv achtig karakter (hij loopt dus wel gewoon op in toeren bij optrekken en schakelen, niet een constant toerental tijdens het optrekken) en gasrespons is erg snel. Zelfs bij terugschakelen is het 1 keer knipperen met je ogen en je zit 3 versnellingen lager. veel sneller in elk geval dan je handgeschakeld zou kunnen terugschakelen.

Net als Ron en ferdi kan ik je alleen maar zeggen: probeer het eens uit!

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 22 apr 2010, 10:39

FerdiACS1 schreef:Wat ik probeer met de discussie rondom PDK en handbak, is te achterhalen, op basis van argumenten, wat het beste systeem is. Kiest een geoefende rijder een handbak omdat hij daarmee beter in controle is met de auto, en daardoor bijv. beter rijdt, betere rondetijden haalt, meer in controle is met de auto, etc. Dat zijn natuurlijk :nerd: belangrijke voordelen. Of is het bezig zijn in de auto met een handbak gewoon leuker, maar niet noodzakelijk beter. Daar probeer ik een beetje achter te komen, en probeer dat te lezen tussen de regels door. HansR, jij rijdt nu DSG in een spotgolf, zeg nou eens eerlijk, ben je er supertevreden over of zeg je toch, liever een handbak gehad en waarom dan wel/of niet.
Natuurlijk bepaal ik mijn eigen keuze, maar ik probeer wat wetenschappelijke :nerd: gegevens van het DF te halen, iets meer dan rammen met dat hok :D
Ik ben er super tevreden over maar voornamelijk omdat dit mijn zakenauto is, als funauto had ik zeker een handbak genomen (maarja als funauto had ik ook nooit een Golf genomen ;-)
De handbak is voornamelijk leuker, lekker roeren met je stickie :P voor het gevoel geeft die ook meer controle maar dat komt omdat de DSG al het gevoel eruit filtert.
Op papier is de PDK heer en meester maar boeien dat je 0,3 seconden sneller ben dat merk je toch niet..
Met een funauto moet je hele lichaam werken, zweten, en niet alleen je vingertoppen die een knopje aanraken.. maar goed, aan de andere kant, hoe vaak ga je voluit en ben je echt hard aan het werken, 10% van de tijd?? Dus 90% ben je gewoon aan het cruisen.. PDK of handbak veranderd daar weinig aan.. maarja dat kan je ook met je dagelijkse auto dus koop je een zeilboot ipv een Spyder, probleem opgelost! :mrgreen:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 22 apr 2010, 11:04

En dan zou bij de keus van een fun auto voor mij juist die 10 procent belangrijk zijn! Dus voor mij ook een handbak. :df:

Macboy

Bericht door Macboy » 22 apr 2010, 14:55

FerdiACS1 schreef:Wat ik probeer met de discussie rondom PDK en handbak, is te achterhalen, op basis van argumenten, wat het beste systeem is. Kiest een geoefende rijder een handbak omdat hij daarmee beter in controle is met de auto, en daardoor bijv. beter rijdt, betere rondetijden haalt, meer in controle is met de auto, etc.
Met een goed PDK ben je vrijwel altijd sneller op het circuit. Je kunt je handen op het stuur houden. Bovendien geeft het een leuk F1 gevoel om op te schakelen met flippers. Een handbak is natuurlijk niet beter, maar geeft vermoedelijk wel meer plezier. Vooral als het een goede directe bak is. Het is dan ook meer werken en geeft dan ook meer voldoening. Het is wel iets minder spektakel.

Wetenschappelijk gezien is het dus vrij simpel: een PDK bak is in alle opzichten beter, maar niet in alle opzichten leuker.

Zo goed ? Bestellen maar :hosanna:

steve smith

Bericht door steve smith » 22 apr 2010, 14:58

Macboy schreef:
Wetenschappelijk gezien is het dus vrij simpel: een PDK bak is in alle opzichten beter, maar niet in alle opzichten leuker.
+1

Een PDK zal in 99 van de 100 gevallen je fouten compenseren, maar je zult er niets van leren.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 22 apr 2010, 15:03

Wat heb je nou weer aan Park Distance Kontrole bij je Porsche Boxster Spyder? Als je niet kan parkeren, koop dan een 500 euro auto vol met deuken.

;)

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 23 apr 2010, 18:55

Uit een ander draadje, maar hier wellicht ook relevant.
FreudeamFahren schreef:Lekker belangrijk, die paar tienden van seconden. Wat mij vooral stoort is dat de uitdaging van snel rijden helemaal weg is bij zo'n PDK bak. Je stapt in, je start, je drukt op een paar knopjes en vloert het pedaal en presto, je bent zo snel als de auto maar kan. Gapend saai. Ik wil dat de snelheid, het tempo afhangt van mijn kwaliteiten, van mijn input. Zowel als je rustig toert als wanneer je vol door hamert moet je bekwaam van versnelling wisselen, zonder bokken, horten of stoten, netjes rev matchen bij het terugschakelen, de auto niet uit balans brengen (of juist wel voor een streepje dwars). Dat wil ik zelf allemaal doen en niet laten doen door een stelletje computers, sensoren en pompen. Die laatste tienden van seconde zijn alleen relevant voor neuzel verhalen op fora en in de kroeg IMHO.

Ron4S

Bericht door Ron4S » 23 apr 2010, 20:02

Zullen we het Boxster Spyder maar herbenoemen tot PDK draadje (en dan gauw afsluiten)? :wink:

Alle + en - zijn waarschijnlijk wel inmiddels voorbijgekomen denken jullie ook niet? Ferdi moet lekker zelf kiezen (en ik nog eens goed nadenken zodat ik zeker weet dat het de juiste keuze wordt, kan nog paar weken opties wijzigen :? )

Dus nu iets anders over de Spyder: Ferdi, als je een witte neemt, neem je dan zwarte velgen of de originele zilveren kleur?

Rupie

Bericht door Rupie » 23 apr 2010, 20:39

Zwart natuurlijk :)

Maik

Bericht door Maik » 23 apr 2010, 20:50

Zal ik het Ferdi dan maar even makkelijk maken en vertellen wat hij moet doen?
Simpel: geen PDK, dat bestel je maar op je woon-werk km-vreter....
Ferdi twijfelt hier niet een beetje over, maarrrrrr..... hij overweegt ook die kunststof remmetjes.... en denk dan even na: die 30kilogrammen van die PDK-bak merk je misschien niet zo heel erg, maar gooi daar dan OOK nog eens 30kg van de onafgeveerde massa vanaf en je hebt dus 100% zeker een spyder die zelfs voor zo'n zelfbenoemde race-noob als Ferdi nog een stuk lekkerder/preciezer/meer gefocust zal aanvoelen dan een spyder met stalen remmetjes en zo'n Ken en Barbie-bak....

Dus, bespaar wat centen met het weglaten van die PDK, en stop er nog maar een paar centjes bij voor die dure remmetjes en je hebt een spyder die 60kg (effectief op "rondetijden" gezien nog meer door de winst in onafgeveerde massa) minder op de weegschaal zet dan de porker die je een paar dagen geleden nog wilde bestellen..... en dan mag van mij die airco er nog in ook :wink:

Joy

Bericht door Joy » 23 apr 2010, 20:51

Amen FaF :thumbup:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 23 apr 2010, 20:53

Ron4S schreef:Dus nu iets anders over de Spyder: Ferdi, als je een witte neemt, neem je dan zwarte velgen of de originele zilveren kleur?
Zilver. PCCB's doe ik ook, en het wordt toch een handmatige bak lol (hoe gaaf ik PDK ook vind, maar doe 'm toch maar even niet) en Lithion accu (<ja idioot, is voor de heb, maar omdat ik een meevaller had - immers, PDK valt af :P - ontstond er ruimte). Kom daarmee rond de +/- 1250 kg/320PK/370Nm voor een vette Porsche (heerlijk non-item voor een straatauto zoals ik 'm ga gebruiken haha :lol: ). Maar deze cijfers zijn voor de koffietafel-praat als ik moet opscheppen over de Spyder .... Zo, de onderhandelingen moeten maar eens beginnen..

edit: He Maik, je was me voor.Maar klopt. Met PCCB's en Lithion accu schaaf ik ruim 40 kilo af van die 1275. Airco en radio zijn iets van +10 dan zit ik rond de 1245. Serieuze cijfertjes. Denk dat dat wel een leukertje gaat worden zo... :df:
Laatst gewijzigd door Sperdy op 23 apr 2010, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Maik

Bericht door Maik » 23 apr 2010, 20:55

Ah, ik had mijn post al eerder hier moeten neerkalken, had een hoop posts gescheeld :) het kan soms ook zo makkelijk zijn he :wink:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 23 apr 2010, 20:57

Nice! :thumbup:

Ron4S

Bericht door Ron4S » 23 apr 2010, 21:10

Ferdi, proficiat met je keuzes! De handbak van de Cayman/Boxster schakelt super, niet vergeten short shifter er bij te bestellen. Nu kun je lekker ook de alcantara paketten af fabriek bestellen, dat ziet er echt super uit. Zo schroeven we het percentage verkochte Spyders in Nederland met PCCB aardig op met zijn tweetjes. Heb vandaag nog speciaal de dealer gebeld om te vragen tot wanneer ik opties kan wijzigen, want die handbak...hi hi.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 23 apr 2010, 21:14

Nou, gefeliciteerd alvast Ferdi!

Topic kan dicht. ;)

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 23 apr 2010, 21:24

FerdiACS1 schreef:edit: He Maik, je was me voor.Maar klopt. Met PCCB's en Lithion accu schaaf ik ruim 40 kilo af van die 1275. Airco en radio zijn iets van +10 dan zit ik rond de 1245. Serieuze cijfertjes. Denk dat dat wel een leukertje gaat worden zo... :df:
10kg voor radio en airco, ik sloop er bij de e36 al meer dan 25kg uit aan dit spul :wink:

Hielke

Bericht door Hielke » 23 apr 2010, 22:25

Heb lang gewacht met reageren (geloel, heb nu net de laatste pagina's gelezen :lol: ), maar gelukkig komt alles goed.

Zou zelf voor een Boxster of Boxster S gaan (wat een gedoe met dat dak van die Spyder) maar over smaak valt niet te twisten. Wel over wat op een Porsche hoort. Altijd een handbak. Een DSG/PDK achtig iets haalt de ziel uit een auto, uit iedere auto waarmee je sportief wilt rijden. Het is alleen in het geval van een Porsche nog meer zonde. Dat sommige Amerikanen die dubbelclutchbakken wel geweldig vinden zou op zich al genoeg reden moeten zijn om een handbak te nemen. Amerikanen snappen zo verschrikkelijk weinig van sportauto's. En zoals een Porsche handmatig schakelt, schakelt geen enkele andere auto op de wereld. Dat is bijna kunst.

Als je het geld voor die remmen er voor over hebt, dikke prima. Op de limiet merk je die kilo's overduidelijk. Ook nog onafgeveerd gewicht. Dat is alsof je met een passagier minder rondrijdt.

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 24 apr 2010, 07:31

Prima verhaal Hielke! :thumbup: nu Ron nog aan de handbak! En dan kan die ook eindelijk zijn alcantara pakketje bestellen.. :nerd:

Tom

Bericht door Tom » 24 apr 2010, 14:11

Net eindelijk even langs Porsche in Oirschot gereden, werd es tijd om em IRL te bekijken.
Jezus wat een gave kar! In het echt een waanzinnig stoere auto!!
Stond een witte met zilveren velgen en zwarte print op de zijkant. Dat dak is gewoon cool, zou daar geen moment over twijfelen. Vond vooral het interieur geweldig, die stoelen :love:
Wat moet je er meer over zeggen..... ik hoop er ooit 1 op de oprit te hebben staan, 't is helemaal mijn soort auto! Ultieme roadster :love: brochure die ik meekreeg ligt de komende jaren langs m'n bed.

Ik zou em in wit bestellen, standaard velgen, zwarte stickers erop, handbak, Sport Chrono, sportuitlaat (geen idee hoe ie standaard is, maar klinkt vast goed), airco, radio/cd, alcantara pakket.

Tim N

Bericht door Tim N » 24 apr 2010, 18:56

En wel zwarte wielen ipv zilveren, zilver en wit past niet helemaal lekker bij elkaar imho.

Macboy

Bericht door Macboy » 26 apr 2010, 12:45

Kan iemand weer eens verse plaatjes posten ! Ik krijg trek van deze auto :)

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 26 apr 2010, 13:22

Bovenin de Boxster en Spyder, toch een stuk fraaier!

Afbeelding

Tom

Bericht door Tom » 26 apr 2010, 13:37

Dat grijze is veel te anoniem man.

Plaats reactie