Natuurlijk bepaal ik mijn eigen keuze, maar ik probeer wat wetenschappelijke

PDK is inderdaad NIET 100% gelijk aan DSG.Kasteel schreef:Onderling zit er nog best verschillen in de systemen onderling. De DSG zoals bijv in de huidige Golf 6 zou ik NOOIT in een weekend auto willen hebben (daily boeit het minder), hoewel de DCT die in de huidige dreier/z4 (icm .35i) zit eigenlijk wel gewoon goed is (en 'pook' gewoon goed is).Andre schreef:Nee
Maar ik vergelijk het een beetje met systemen van bmw en heb ooit met een golf gereden met dsg.
Ik heb niet met PDK gereden, maar mits lekkere gasreactie en zonder cdv-achtig iets zou ik altijd voor de handbak gaan. En dat is nog op basis van gelijkwaardige prijs...
Ik ben er super tevreden over maar voornamelijk omdat dit mijn zakenauto is, als funauto had ik zeker een handbak genomen (maarja als funauto had ik ook nooit een Golf genomenFerdiACS1 schreef:Wat ik probeer met de discussie rondom PDK en handbak, is te achterhalen, op basis van argumenten, wat het beste systeem is. Kiest een geoefende rijder een handbak omdat hij daarmee beter in controle is met de auto, en daardoor bijv. beter rijdt, betere rondetijden haalt, meer in controle is met de auto, etc. Dat zijn natuurlijkbelangrijke voordelen. Of is het bezig zijn in de auto met een handbak gewoon leuker, maar niet noodzakelijk beter. Daar probeer ik een beetje achter te komen, en probeer dat te lezen tussen de regels door. HansR, jij rijdt nu DSG in een spotgolf, zeg nou eens eerlijk, ben je er supertevreden over of zeg je toch, liever een handbak gehad en waarom dan wel/of niet.
Natuurlijk bepaal ik mijn eigen keuze, maar ik probeer wat wetenschappelijkegegevens van het DF te halen, iets meer dan rammen met dat hok
Met een goed PDK ben je vrijwel altijd sneller op het circuit. Je kunt je handen op het stuur houden. Bovendien geeft het een leuk F1 gevoel om op te schakelen met flippers. Een handbak is natuurlijk niet beter, maar geeft vermoedelijk wel meer plezier. Vooral als het een goede directe bak is. Het is dan ook meer werken en geeft dan ook meer voldoening. Het is wel iets minder spektakel.FerdiACS1 schreef:Wat ik probeer met de discussie rondom PDK en handbak, is te achterhalen, op basis van argumenten, wat het beste systeem is. Kiest een geoefende rijder een handbak omdat hij daarmee beter in controle is met de auto, en daardoor bijv. beter rijdt, betere rondetijden haalt, meer in controle is met de auto, etc.
Natuurlijk bepaal ik mijn eigen keuze, maar ik probeer wat wetenschappelijkegegevens van het DF te halen, iets meer dan rammen met dat hok
+1Macboy schreef:
Wetenschappelijk gezien is het dus vrij simpel: een PDK bak is in alle opzichten beter, maar niet in alle opzichten leuker.
FreudeamFahren schreef:Lekker belangrijk, die paar tienden van seconden. Wat mij vooral stoort is dat de uitdaging van snel rijden helemaal weg is bij zo'n PDK bak. Je stapt in, je start, je drukt op een paar knopjes en vloert het pedaal en presto, je bent zo snel als de auto maar kan. Gapend saai. Ik wil dat de snelheid, het tempo afhangt van mijn kwaliteiten, van mijn input. Zowel als je rustig toert als wanneer je vol door hamert moet je bekwaam van versnelling wisselen, zonder bokken, horten of stoten, netjes rev matchen bij het terugschakelen, de auto niet uit balans brengen (of juist wel voor een streepje dwars). Dat wil ik zelf allemaal doen en niet laten doen door een stelletje computers, sensoren en pompen. Die laatste tienden van seconde zijn alleen relevant voor neuzel verhalen op fora en in de kroeg IMHO.
Zilver. PCCB's doe ik ook, en het wordt toch een handmatige bak lol (hoe gaaf ik PDK ook vind, maar doe 'm toch maar even niet) en Lithion accu (<ja idioot, is voor de heb, maar omdat ik een meevaller had - immers, PDK valt afRon4S schreef:Dus nu iets anders over de Spyder: Ferdi, als je een witte neemt, neem je dan zwarte velgen of de originele zilveren kleur?
10kg voor radio en airco, ik sloop er bij de e36 al meer dan 25kg uit aan dit spulFerdiACS1 schreef:edit: He Maik, je was me voor.Maar klopt. Met PCCB's en Lithion accu schaaf ik ruim 40 kilo af van die 1275. Airco en radio zijn iets van +10 dan zit ik rond de 1245. Serieuze cijfertjes. Denk dat dat wel een leukertje gaat worden zo...
Gebruikers op dit forum: WillemBoer en 3 gasten