Lidl/Action olie, is dat echt slecht?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Arthur
Auto: Nr.51

Re: Lidl/Action olie, is dat echt slecht?

Bericht door Arthur » 21 apr 2010, 10:20

EG schreef:Voor mijn 106 1.1i ben ik olie aan het zoeken, maar de prijzen varieren van 10 euro voor 5 liter (lees je goed) bij de Action, tot 50 euro voor merk olie bij de Brezan oid.
Wat doe je ermee? Bijvullen of verversen in motor die nauwelijks verbruikt. Gaan we van het laatste uit dan blijft de olie er een jaar in, ongeveer? Dan ben je, in jouw voorbeeld, per maand 3,33 duurder uit met de merkolie. Da's een glas bier per maand minder in de kroeg :) Ik ben waarschijnlijk te makkelijk of heb te veel geld maar dat zijn bedragen waar je overheen kunt stappen, toch? Moet dan alles budget zijn. Neem aan dat die auto je iets waard is? Neem dan het risico gewoon niet (als je die al neemt, ken die olieën van Lidl etc niet) en gooi er merkolie in. Of eventueel een tussenweg. Niet de duurste, niet de goedkoopste maar wel merkolie. Zou ik doen.

EG

Bericht door EG » 21 apr 2010, 19:41

Arthur ik begrijp jou helemaal, maar voor een auto uit 1994 vind ik het zonde, en dit is nog een van de simpelste basismotoren. En ik neem aan dat de "mindere" olie van nu veel beter is dan de beste olie van 1994...

De Octavia krijgt gewoon Castrol Powerflow SLX olie, en dat kost 75 euro voor 5 liter en dat is met riante korting... (ga eens voor de lol naar de Brezan en vraag wat dat daar kost, dik over de 110 euro).

En beste Arthur, de auto is een budget auto, dus ik vind dat er best budget dingen ervoor mogen gekocht worden. Remdelen koop ik bijv. bij autopartsonline.nl en niet bij de dealer. IK vind dat zonde. Als het budget niet belangrijk zou zijn zou ik wel een 1.3 Rally, 1.4 XSi of een 1.6 GTi gekocht hebben ;)

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 21 apr 2010, 21:59

Ha, die EG;
EG schreef: ....En ik neem aan dat de "mindere" olie van nu veel beter is dan de beste olie van 1994....
Vind ik eigenlijk een gevaarlijke aanname. Dat die olie op het moment van verkoop aan de specs voldoet zegt natuurlijk niets over de smeerbaarheid op langere termijn. Ik zou er ook geen dure smurrie in kieperen, maar een tussenweg, zoals al gezegd. Er zijn gerust wel fatsoenlijke merken olie voor redelijke prijzen te krijgen bij bouwmarkten of Halfrauds of zo. Voor die anderhalve knaak per maand zou ik zelfs met een oudere auto geen risico lopen; motorschade, da's pas slecht voor je budget....

frankv

Bericht door frankv » 21 apr 2010, 22:34

Hansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die EG;
EG schreef: ....En ik neem aan dat de "mindere" olie van nu veel beter is dan de beste olie van 1994....
Vind ik eigenlijk een gevaarlijke aanname.
ik ook, dat zou ik zo zeker niet aannemen, wat is nu 15 jaar?

marketing wil je doen denken dat alles elk jaar beter wordt, maar soms gelden er hele andere eisen waardoor nieuw niet altijd beter is

de olien voor de enorme service intervallen smeren misschien helemaal niet beter, maar gaan gewoon langer mee, voor mij met mijn standaard 12.500km BMW intervallen heeft dat geen enkel nut, dus waarom zou nieuw in dat geval dan beter zijn?

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 22 apr 2010, 08:37

EG schreef:En beste Arthur, de auto is een budget auto, dus ik vind dat er best budget dingen ervoor mogen gekocht worden. Remdelen koop ik bijv. bij autopartsonline.nl en niet bij de dealer. IK vind dat zonde. Als het budget niet belangrijk zou zijn zou ik wel een 1.3 Rally, 1.4 XSi of een 1.6 GTi gekocht hebben ;)
Beste EG :wink: Het is jou auto, niet de mijne :mrgreen:

Plaats reactie