Lidl/Action olie, is dat echt slecht?
-
Lidl/Action olie, is dat echt slecht?
Voor mijn 106 1.1i ben ik olie aan het zoeken, maar de prijzen varieren van 10 euro voor 5 liter (lees je goed) bij de Action, tot 50 euro voor merk olie bij de Brezan oid.
Ik ben benieuwd, is die Action zooi ECHT slecht? Als het aan de algemene eisen (die SJ/CD bla bla zooi) voldoet dan zou je kunnen aannemen dat het goed is?
Kijk bij de Octavia is het simpel, minimaal 5w40 met VW 505.01 olie, of 5w30 met VW 504.00/507.00, deze olie is nodig door de zeer hoge drukken op de nokkenas door de pompverstuiver units.
Maar bij een 106 uit 1994? Met een simpele 1.1i motor? Zou het veel uitmaken of je er action olie in doet of bijv. Kroon oil? Er zijn zoveel merken dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Het is gewoon dat ik benieuwd ben, want ik ga denk ik weer voor Kroon olie...
Kijk Action kan als goedkope shit overkomen, maar je hebt bijv. ook Halfords huismerk olie... Lijkt me sterk als ze dat zelf maken, dat moet wel een grote oliefabrikant maken toch?
Ik ben benieuwd, is die Action zooi ECHT slecht? Als het aan de algemene eisen (die SJ/CD bla bla zooi) voldoet dan zou je kunnen aannemen dat het goed is?
Kijk bij de Octavia is het simpel, minimaal 5w40 met VW 505.01 olie, of 5w30 met VW 504.00/507.00, deze olie is nodig door de zeer hoge drukken op de nokkenas door de pompverstuiver units.
Maar bij een 106 uit 1994? Met een simpele 1.1i motor? Zou het veel uitmaken of je er action olie in doet of bijv. Kroon oil? Er zijn zoveel merken dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Het is gewoon dat ik benieuwd ben, want ik ga denk ik weer voor Kroon olie...
Kijk Action kan als goedkope shit overkomen, maar je hebt bijv. ook Halfords huismerk olie... Lijkt me sterk als ze dat zelf maken, dat moet wel een grote oliefabrikant maken toch?
- Jurjen
- Auto: 987S / 955
Re: Lidl/Action olie, is dat echt slecht?
Ik gooide in mijn 205 1.1 ragbak altijd olie die al 30K in een ander blok gezeten had. Het ding heeft er nooit een slag op mis geslagen. Niet kapot te krijgen die blokjes.
Ik gok dat het niet zwaar kwaad kan.
Ik gok dat het niet zwaar kwaad kan.
- Jan Visser
Maakt niks uit, want kroon olie is ook troep...................
- Jurjen
[offtopic] Jan, reed jij zaterdag in Groningen? [/offtopic]
-
Daar ben ik wel benieuwd naar (de argumenten dan)Jan Visser schreef:Maakt niks uit, want kroon olie is ook troep...................

-
Voor een niet performance motor prima, ik koop deze olie ook altijd voor standaard 1300'tjes etc.! Ook in je Octavia zou ik het gewoon gooien.
- Niels
- Auto: Prius+
Ik heb wel eens een artikel gelezen dat de additieven van dergelijke goedkope olie heel erg veel sneller zijn uitgewerkt. Action olie gooide ik wel in de Starslet die 1 op 1000km verbruikte maar voor een fatsoenlijke auto koop ik ook fatsoenlijke olie 

- Downforce Hans
Nou,die stelling wil il ook wel eens onderbouwd zien.........Jan Visser schreef:Maakt niks uit, want kroon olie is ook troep...................
-
Sjah het is een simpele auto met een hele simpele motor erin, de motorolie eisen van 1994 liggen een stuk lager dan nu he. Ik ga het denk ik proberen, kijken of het olieverbruik veranderd etc.Niels schreef:Ik heb wel eens een artikel gelezen dat de additieven van dergelijke goedkope olie heel erg veel sneller zijn uitgewerkt. Action olie gooide ik wel in de Starslet die 1 op 1000km verbruikte maar voor een fatsoenlijke auto koop ik ook fatsoenlijke olie
- GTRene
ben ik ook wel benieuwd naar...immers er zijn mensen dicht bij de bron die beweren dan Castrol oil bij Kroon oil weg komtDownforce Hans schreef:Nou,die stelling wil il ook wel eens onderbouwd zien.........Jan Visser schreef:Maakt niks uit, want kroon olie is ook troep...................

-
Ik zou het niet direct op merk direct afkraken. Eerder kijken naar HT / HS index, vlampunt, fosforwaardes. Das veel interessanter 

- Stéphane
En hoe moet je dat dan interpreteren?FrankS schreef:Ik zou het niet direct op merk direct afkraken. Eerder kijken naar HT / HS index, vlampunt, fosforwaardes. Das veel interessanter
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Een 106 1.1 uit '94 zou ik gewoon goedkoop spul gooien. Als het maar smeert 
Desnoods iets vaker vervangen, want dat kan voor dat prijsverschil ook nog wel uit

Desnoods iets vaker vervangen, want dat kan voor dat prijsverschil ook nog wel uit

-
Fosfor = goed anti frictiecoeffecient. HT / HS = High Temperature / High Shear index, vlampunt is moment dat olie zoveel damp afgeeft dat er een vlam kan ontstaan.Stéphane schreef:En hoe moet je dat dan interpreteren?FrankS schreef:Ik zou het niet direct op merk direct afkraken. Eerder kijken naar HT / HS index, vlampunt, fosforwaardes. Das veel interessanter
Vooral de HT / HS waarde is een goede waarde om de kwaliteit van olie mee te 'meten'. Het vertelt je min of meer wat de viscositeit van olie is onder hoge druk / temperatuur en wanneer de olie dus 'scheurt'. De index word uitgedrukt in cP
Fosfor helpt dus min of meer met het verlagen van de frictie in je motor. Motul 300v heeft bijvoorbeeld een behoorlijk hoge fosforwaarde.
Overigens ben ik geen expert... ik heb me er een (klein) beetje op ingelezen

- Jan Visser
KloptJurjen schreef:[offtopic] Jan, reed jij zaterdag in Groningen? [/offtopic]

En over die kroon olie......
Gaskleppie (hier ook op het forum aanwezig) heeft met kroon olie wel eens wat testen gedaan. Kan het alleen niet meer terug vinden op het net, maar het kwam er op neer dat de VW Transporter waarmee hij toen reed de olietemperatuur met kroon olie tientallen graden hoger was dan met een goede kwalitiet olie.
- Stéphane
Kun je nagaan wat dat in een ITR op 7000+ rpm 

- frankv
Tientallen graden... Mijn auto draait normaal iets onder de 100 graden, dus de transporter op 150? Nou dat is inderdaad een goed onderbouwd onderzoek.Jan Visser schreef:KloptJurjen schreef:[offtopic] Jan, reed jij zaterdag in Groningen? [/offtopic]![]()
En over die kroon olie......
Gaskleppie (hier ook op het forum aanwezig) heeft met kroon olie wel eens wat testen gedaan. Kan het alleen niet meer terug vinden op het net, maar het kwam er op neer dat de VW Transporter waarmee hij toen reed de olietemperatuur met kroon olie tientallen graden hoger was dan met een goede kwalitiet olie.
Ik gooi emperol 10W40 in mijn e30 m3 omdat het de enige synthetische 10W40 olie is die ik hier in de buurt kan vinden. En hij lijkt zijn werk prima te doen, ook op Zandvoort en Zolder ronde na ronde geen abnormale temperatuurverhoging waar te nemen.
- GTRene
Ik gooi er EMPEROL RACING 10W60 in, bevalt goed.
toen ik de auto kocht gooide ik er Castrol 10w-60 RS? in, ik dacht das de goede (was vroeger ook zo)
echter ik had toen TWS 10w-60 (das de nwe bmw standaard?) moeten hebben, magoed opzich weinig mis mee dacht ik...maar het verschil is vrij groot, hij verbruikte redelijk wat olie en als je even echt volle polle ging werd ie zo 10 graden heter dan voorheen met dezelfde exercitie
Dus die pruttel komt er niet meer in, de TWS is wel goed, net zoiet als de Emperol racing 10w-60 echter die laatste kom je makkelijker aan in Almelo.
Ik heb ook een redelijke tijd Motul 20w-60 gebruikt lemans, welke zeer goed is echter wat te dik, wat je weer merkte in de prestaties, wat ik niet van olie had verwacht
echter verbruik wel minder en sterke film, maja miste net dat beetje wat ik kende, dus toen over gegaan op de Emperol racing.
Ik heb nog wat liters Motul staan, maar die mix ik sinds een tijdje af en toe een beetje met die 10W-60 zo heb ik 15W
beide oliën zijn 100% ful synthe.
Ben ook wel benieuwd naar Amsoil, in NL is nu ook een dealer...Amsoil 15w50 schijnt erg goed/sterk/snel? te zijn en een heel sterke film en tegen nog hogere temp bestand...
in de US 11.50$ echter hier iets van 16.50,-euro
http://www.amsoil.com/storefront/rd50.aspx
iemand er bekend mee?
toen ik de auto kocht gooide ik er Castrol 10w-60 RS? in, ik dacht das de goede (was vroeger ook zo)
echter ik had toen TWS 10w-60 (das de nwe bmw standaard?) moeten hebben, magoed opzich weinig mis mee dacht ik...maar het verschil is vrij groot, hij verbruikte redelijk wat olie en als je even echt volle polle ging werd ie zo 10 graden heter dan voorheen met dezelfde exercitie

Dus die pruttel komt er niet meer in, de TWS is wel goed, net zoiet als de Emperol racing 10w-60 echter die laatste kom je makkelijker aan in Almelo.
Ik heb ook een redelijke tijd Motul 20w-60 gebruikt lemans, welke zeer goed is echter wat te dik, wat je weer merkte in de prestaties, wat ik niet van olie had verwacht

Ik heb nog wat liters Motul staan, maar die mix ik sinds een tijdje af en toe een beetje met die 10W-60 zo heb ik 15W

Ben ook wel benieuwd naar Amsoil, in NL is nu ook een dealer...Amsoil 15w50 schijnt erg goed/sterk/snel? te zijn en een heel sterke film en tegen nog hogere temp bestand...
in de US 11.50$ echter hier iets van 16.50,-euro

http://www.amsoil.com/storefront/rd50.aspx
iemand er bekend mee?
- Niall
Er zijn meerdere zaken welke de smering kunnen verbeteren of verslechteren. Vroeger werd de verbinding ZDDP veelvuldig toegpast doordat deze fosfaatverbinding de eigenschap had zich te hechten aan metaaloppervlaktes ook wanneer er geen olie aanwezig was. Nadeel van dit stofje is dat het kankerverwekkend is en dus hededaags niet of zo min mogelijk toegepast.
Hedendaagse high performance hebben zoveel verschillende toevoegingen dat de meeste specifiek zijn voor de applicatie. Voor de huis tuin en keuken auto is een goedkope olie voldoende, voor moderne motoren is het eigenlijk noodzaak om een dure merk olie te gebruiken welke de zekerheid heeft dat het voldoet aan de door de OEM'ers gestelde normen, niet zeggen dat ze er aan voldoen zoals sommige
Hedendaagse high performance hebben zoveel verschillende toevoegingen dat de meeste specifiek zijn voor de applicatie. Voor de huis tuin en keuken auto is een goedkope olie voldoende, voor moderne motoren is het eigenlijk noodzaak om een dure merk olie te gebruiken welke de zekerheid heeft dat het voldoet aan de door de OEM'ers gestelde normen, niet zeggen dat ze er aan voldoen zoals sommige

-
Ik was in de buurt van de Action dus effe naar binnen gelopen. Jammergenoeg hadden ze geen 10w40 meer, maar wel 4 liter 15w40 en 1 liter 5w40.
Opvallend, de 15w40 voldoet aan de SE of SF eis, dit is toch een zwaar verouderde eis? Dacht dat de letter erna CD was, heb het niet opgeschreven herinner me het niet meer, maar ik weet zeker dat de eerste letters of SE of SF zijn, wat ik heel opvallend vind. Dit is dus echt voor oude knakenmotoren?
Opvallender: de 5w40 voldoet aan de SM eis, en dat is volgens mij voor 2004 auto's of nieuwer. Dus voor een redelijk moderne gewone huis en tuin wagentje met weinig pk's zou je dit veilig erin kunnen kiepen?
Naar de Halfords gegaan daarna:
10w40 van hun voldoet aan de SL / CF categorie volgens de verpakking. Dat voldoet dus ruimschoots voor de 106.
Een gelijkwaardige motorolie van Kroon, de Emperol 10w40 voldoet ook aan de SL / CF eis dus het lijkt me vrij onnodig om meer aan Kroon olie uit te geven.
Meer over de API codes:
http://www.calsci.com/motorcycleinfo/API.html
Effe de Haynes manual van een AX bekeken, en wat opvallend is dat de AX benzinemotoren minimaal SG / CD olie erin moet. Je mag er 10w40, 15w40 of 15w50 in doen. Dit zou betekenen dat die Action olie eigenlijk te laag is om zelfs in een 106 1.1i te doen, dat lijkt me toch sterk? Of is dat een tikfout op die verpakking?
Opvallend, de 15w40 voldoet aan de SE of SF eis, dit is toch een zwaar verouderde eis? Dacht dat de letter erna CD was, heb het niet opgeschreven herinner me het niet meer, maar ik weet zeker dat de eerste letters of SE of SF zijn, wat ik heel opvallend vind. Dit is dus echt voor oude knakenmotoren?
Opvallender: de 5w40 voldoet aan de SM eis, en dat is volgens mij voor 2004 auto's of nieuwer. Dus voor een redelijk moderne gewone huis en tuin wagentje met weinig pk's zou je dit veilig erin kunnen kiepen?
Naar de Halfords gegaan daarna:
10w40 van hun voldoet aan de SL / CF categorie volgens de verpakking. Dat voldoet dus ruimschoots voor de 106.
Een gelijkwaardige motorolie van Kroon, de Emperol 10w40 voldoet ook aan de SL / CF eis dus het lijkt me vrij onnodig om meer aan Kroon olie uit te geven.
Meer over de API codes:
http://www.calsci.com/motorcycleinfo/API.html
Effe de Haynes manual van een AX bekeken, en wat opvallend is dat de AX benzinemotoren minimaal SG / CD olie erin moet. Je mag er 10w40, 15w40 of 15w50 in doen. Dit zou betekenen dat die Action olie eigenlijk te laag is om zelfs in een 106 1.1i te doen, dat lijkt me toch sterk? Of is dat een tikfout op die verpakking?
- Riceaux
Zijn prima kapot te krijgen.Niet kapot te krijgen die blokjes.
- Jurjen
O, dan heb ik vast niet goed genoeg mijn best gedaan.Riceaux schreef:Zijn prima kapot te krijgen.Niet kapot te krijgen die blokjes.
-
Als je een motor kapot wil ben ik je favoriete coureur om dat voor elkaar te krijgen Gegarandeerd succes 

- Riceaux
Ik heb er 30k km voor nodig gehad. Kop lek, koelsysteem gevuld met troep en lucht en de olie zag er ook niet meer fris uit. Dus dan heb je inderdaad niet genoeg je best gedaanO, dan heb ik vast niet goed genoeg mijn best gedaan.

- Niels
- Auto: Prius+
Eigenlijk vraag ik me af wat je doel is. Wil je verversen of bijvullen? In het geval van verversen kun je je nog meer besparen om het helemaal niet te doen