Porsche Boxster Spyder

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Tom

Re: Porsche Boxster Spyder

Bericht door Tom » 19 apr 2010, 23:12

Grappig Stephan, zo denk ik er ook precies over maar dan precies de 'andere kant op' zegmaar. Mijn Z4 is een hartstikke fijne roadster, ontzettend tevreden mee. Heerlijk genieten. Maar ook ik heb geen idee wat de opvolger moet zijn. Denk er wel es over na, kijk es op autotrader maar heb nu nog niets wat echt hoog op het wensenlijstje staan. Eén ding zoek ik wel; de auto hierna mag van mij best ietsje puurder zijn, vind ik wel gaaf.

Kijk ik naar de nieuwe Z4, dan is dat juist minder rijdersauto in mijn ogen. Vorige week nog een keer bij gekeken bij de dealer.. mooie auto, zal ook hartstikke fijn rijden, maar het maakt niks in mij los. M'n huidige Z4 doet dat wel.
Wat dan... een Lotus blijf ik gaaf vinden maar is voor mij (zeker als enige auto) misschien weer te puur. Het blijft wel een optie trouwens, zou er eens mee moeten rijden als ik in de markt ben voor iets anders.

De Spyder lijkt er mooi tussenin te vallen, pure rijdersauto, cabrio maar toch de betrouwbaarheid en noodzakelijke luxe die ik zoek.
Gewone Boxster S lijkt mij trouwens ook super, is natuurlijk 95% van wat een Spyder is alleen minder speciaal :)

Maargoed, voorlopig blijft de Z4 en de komende jaren valt de Spyder denk ik nog niet binnen budget... :)

cooldragon

Bericht door cooldragon » 20 apr 2010, 10:22

Ron4S schreef:@cooldragon: mijn 4S is een handbak met shortshifter, schakelt heerlijk als de olie van de bak goed warm is en je ver in de toeren doortrekt. Mijn eerste ervaring met PDK was in 2009 in een normale Cayman zonder sportchrono (samen met Hans 340R) en na 400m wilden we al weer omdraaien, niks voor ons! Maar toen ik de order voor de handbak Spyder wilde tekenen, "moest" ik van de verkoper eerst met een Boxster S met PDK en sportchronopakket rijden met de bekende uitkomst....

Heb vandaag van de fabriek de DEFINITIEVE bevestiging gekregen dat ik origineel af fabriek een Schwarzgraue Spyder met Weissgoldmetallic velgen, spiegels en Porsche logo's op de flanken krijg :beer:

Zo, nu nog een uitlaat en dan is ie helemaal af ;-) Supersprint, Capristo of Cargraphic, anyone with experience of tips hier?
Ha die Ron,

als ik het goed begrijp heb je een 4S 997 MKI? Moet inderdaad bekennen dat de 997C2S MET PDK over het algemeen een stuk minder hardcore is geworden dan eentje met handschakel en shortshift. Echter met PASM in sport plus en manual stand komt ie heel erg in de buurt, alleen mis je dan idd wel het koppelen met de voet(maar dat doen ze bij o.a. Ferrari ook al helemaal niet meer)

Over je ervaring met PDK ZONDER Sports Chrono Pakket kan ik het helemaal met je eens zijn.
PDK MOET je gewoon met sports chrono pakket nemen. Veel mensen denken idd dat het alleen het klokje is wat je er voor krijgt, maar dat is slechts een klein deel daarvan. Ook het uitgebreide PASM systeem(instellingen: normaal, sport, sportplus en onafhankelijke regelbaarheid van de dempingskarakteristiek) en de launch control ...0-100 in 4,3 sec, 0-200 in 15,5 1/4 Mile in 11,6 sec...het blijven allemaal cijfertjes, maar veel mensen weten niet hoe serieus snel de PDK met het sportschrono pakket deze auto met 'slechts' 385 pk maakt...je moet het idd gewoon voelen

gefeliciteerd met de aankoop!

Betreft aftermarket uitlaten, check ook nog even bij Akrapovic. Heel erg mooi(en erg duur!) spul, bekend van de motorbikes. Let echter wel op dat PON voor Porsche extra streng is met het monteren van niet-origineel Porsche onderdelen, nog erger dan bij Audi...DWZ dat bv het monteren van bv Techart velgen al kan resulteren in het vervallen van je fabrieksgarantie....stelletje@#$*(@$%&@($&%

Kasteel

Bericht door Kasteel » 20 apr 2010, 10:43

Ron, gefeliciteerd, ga je volgens mij echt veel lol aan beleven :), lijkt me echt een superleuke auto voor de weekenddrive. Enjoy it :).

Andre

Bericht door Andre » 20 apr 2010, 11:42

Ferdi in heteren staat een witte spyder met pdk en rood interieur. Verschrikkelijk mooi ding.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 20 apr 2010, 12:08

Zo, ben ik weer. Moest ook nog wat werken helaas .. :D
Paar dingen, als ik jullie posten zo doorlees.
- Ron gefeliciteerd!, dat je wel je mooie eigen kleur krijgt op de Spyder. Dat maakt 'm zeker speciaal, een unieke kleur.
- PDK or not PDK thats the question.
In combinatie met Sportchrono pakket rijdt PDK weergaloos goed, echt waar, een groot feest dat systeem. Iedereen zou het eens moeten proberen, maar deze dubbleclutch bak staat ook wat mij betreft bovenaan de lijst van 'zo maak je dus zo'n ding'. Sportchrono en PDK omarmen elkaar. Dus ja, voor het systeem ben ik wel om. Onbeschoft snel schakelen, bruut bijna hoe dat ding zichzelf bij max. rev in de volgende versnelling knalt (als dat maar heel blijft, denk ik dan).
De professionele rijder denkt wel verschillend over PDK.
Hier Jason Plato over een Cayman 255 pk PDK.

Hier een US racer over een Cayman S PDK 'Laguna Sega'
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=iGe8YXic ... re=related[/youtube]

Voor mijzelf moet ik even terug waarom ik de Boxster Spyder zo gaaf vind. Omdat het een pure Porsche is zo als die is bedoeld: een lichte open Porsche sportwagen. Ik wilde hem eerlijk gezegd zo kaal mogelijk, maar zonder radio en airco krijg je dat ding nooit meer verkocht. Zelfs kseenon (welke non?, ja een kseenon, o die..) moet er ook op om diezelfde reden. Maar PDK icm. Sportchrono is zo 'affengeil' alleen die knoppen aan het stuur zijn ..t. Het op- en afschakelen staat inderdaad verkeerd om! Alles went, ook dat natuurlijk, maar stom is het wel.

Nieuws (volgens PCR): er komt geen Alcantara versie van het stuur met flppers 'original von Porsche', ook niet in september. En dan kom ik ook bij mijn volgende punt. Ik wil de Porsche origineel af fabriek zoals die is, en geen 'aftermarket dingen er op schroeven'. Dus tjippen, sportpoefers en andere dingen, anders dan original Porsche, doe ik niet meer. Ieder zijn keuze, maar daar ben ik klaar mee. Dus om naar Cools te gaan, om een origineel Porsche stuur te overtekken met aftermarket Alcantara :hmmm:

PDK = 30 kilo extra. Merk ik dat? Ik denk dat ik nu al kan zeggen, nee, dat merk ik niet. Maar, de lol van de Spyder is natuurlijk wel 'lightweight en puur' rijden. Dat is het concept, daarom zijn ook al die gewichtsbesparende modificaties uitgevoerd. De som der delen is een hele grote. Voila, dat is het idee, zo is het bedoeld. Dit gezegd hebbende, die koers varende, is er zelfs iets voor te zeggen om het geld niet uit te geven aan PDK en flipperstuur maar wel aan de Lithium Accu te gaan en de PCCB remmerij (bijna -20 kilo extra). Maar als ik naar mijn toekomstig gebruik ga kijken, zal ik de Spyder gaan inzetten als weekend drive en ritjes naar de zon, en niet als racer (op het circuit). Dus denk ik dat ik in mijn situatie toch veel meer plezier heb aan Sportchrono en PDK. En dan maar geen Alcantara stuur met flippers (wat ik wel jammer vind). En misschien dat ik toch wordt omgeluld om mijn flipperstuur door Cools met Alcantara te laten bekleden.

Aan de andere kant kan ik ook gewoon wel voor de handbak gaan en lekker een original Porsche Alcantara stuur, original Lithion Accu en standaard Porsche remmerij. Het meergewicht van een radio en airco worden dan weer door de Lithion Accu te niet gedaan. Rijd ik toch met 1.275 kilo rond, maar misschien is het ook psychologisch gelul, wat ik denk dat het wel is. hahah, zo, uitstekende bijdrage weer, vinden jullie niet? :hosanna:

@Ron, hier komt een ongevraagd advies van mijn kant. Schroef geen italiaanse rommel onder die mooie Spyder van je..

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 20 apr 2010, 12:11

FerdiACS1 schreef: Aan de andere kant kan ik ook gewoon wel voor de handbak gaan en lekker een original Porsche Alcantara stuur, original Lithion Accu en standaard Porsche remmerij. Het meergewicht van een radio en airco worden dan weer door de Lithion Accu te niet gedaan. Rijd ik toch met 1.275 kilo rond, maar misschien is het ook psychologisch gelul, wat ik denk dat het wel is. hahah, zo, uitstekende bijdrage weer, vinden jullie niet? :hosanna:
Zo zou ik het doen!!!

Andre

Bericht door Andre » 20 apr 2010, 12:25

Zo n stuur overkleden met alcantara zou ik persoonlijk niet zo n punt van maken. Dat kunnen ze perfect doen.

Als je pdk mooier vindt zou ik dat altijd doen je kan maar 1 keer je geld uitgeven dus moet het gewoon helemaal naar je zin zijn. Ik zelf vindt een manual lekkerder je bent iets meer met autorijden bezig. En je voelt mechanic meer. DSG PDK zijn mooie comfort systemen. Maar een rijders auto is een rijders auto dus manual voor mij. Maar ieder heeft daar weer andere meningen over.

Carbon remmen zou ik niet nemen de meerprijs is zo extreem en als je het moet vervangen kan je wel een banklening nemen.

Ook dat lightgewicht accu die meerprijs gaat ook nergens over. Wij hebben zulke lichte accu s in onze raceauto s die kosten 120euro.

Tristan

Bericht door Tristan » 20 apr 2010, 12:28

+1

PDK zou ik doen bv. in een 997 Turbo als daily. Puur als fun auto, handbak aangezien deze auto meer RS gericht is. Keramische schijven zeker niet doen als je toch niet het maximale uit de remmen haalt. Tevens zijn de stalen remmen van Porsche goed genoeg.

Bestellen dat ding! :banaan:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 20 apr 2010, 12:35

Andre, heb jij wel eens PDK icm. Sportchrono gereden?

Andre

Bericht door Andre » 20 apr 2010, 12:56

Nee

Maar ik vergelijk het een beetje met systemen van bmw en heb ooit met een golf gereden met dsg.

Het zal allemaal perfect zijn. Maar ik ben liever iets meer met autorijden bezig als het een fun auto s is zoals tristan ook zegt. Maar fun is bij iedere ander een andere betekenis misschien is fun voor jou juist pdk.

Dus luister nou alleen naar je zelf. Koop een spyder en stel hem samen precies zoals jij hem wenst. Belangrijk is gewoon dat je niet ergens spijt van krijgt dus liever 3 weken denken dan verkeerd bestellen. Ik denk al 5 jaar over een porsche. LOL

steve smith

Bericht door steve smith » 20 apr 2010, 14:45

Zou dat Alcantara stuur lekker laten zitten, wordt op den duur toch spuuglelijk. En als je met AC gaat rijden en hem niet als dagelijkse auto hebt zou ik die lithiumaccu ook lekker laten zitten, moet nog zien hoe goed die dingen tegen een week of wat stilstand kunnen.

PDK is leuk als je heel veel track gaat rijden, als het een straatauto wordt, doe dan maar een pook.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 20 apr 2010, 15:48

Andre

Bericht door Andre » 20 apr 2010, 16:12

Wat een dikke tieten niet.

:)

Sperdy

Bericht door Sperdy » 20 apr 2010, 16:17

+1. Dat was ook mijn conclusie van deze test! :love:

Marco R.

Bericht door Marco R. » 20 apr 2010, 16:18

Zou zij het ook graag op z'n Russisch doen?
Zijn wel prominent aanwezig, mis alleen de twee spijkerkoppen aan het einde, de finishing touch/puntjesop de (t)i(et) 8)

GTRene

Bericht door GTRene » 20 apr 2010, 16:24

Andre schreef:Wat een dikke tieten niet.

:)
kan me niet herinneren dat ze eerder zulke had :hmmm: ze vallen nu wel op :mrgreen:

Kasteel

Bericht door Kasteel » 20 apr 2010, 18:33

Andre schreef:Ferdi in heteren staat een witte spyder met pdk en rood interieur. Verschrikkelijk mooi ding.
Net ff wezen kijken, 112k en die gekke toetsen op stuur. Kleurcombi/interieur is het wel helemaal, weertje zoals vandaag ook. Ben nog niet echt overtuigd, denk dat daar wel een zonnig weekend recreatief rammen voor nodig is ;).

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 20 apr 2010, 20:55

FerdiACS1 schreef:
Handbak dus! :!:

JP

Bericht door JP » 20 apr 2010, 21:00

Mmm, nu het filmpje nog eens kijken en zal eens proberen te letten op de Porsche..... :hosanna:

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 20 apr 2010, 21:09

Dik mokkel is Vicky geworden vandaar die tieten.. maar ze doet het altijd leuk! :thumbup:

Rupie

Bericht door Rupie » 20 apr 2010, 21:51

Ze zijn niet allemaal zo poezelig als die van jou Hans.

Een conclusie maar mogelijk, Boxster S is de auto voor Ferdi en niet de spyder, maar ja, hij is nog een beetje eigenwijs he...

Sperdy

Bericht door Sperdy » 20 apr 2010, 22:40

Heb nu ong. 10 testen gelezen van de Spyder. Daarvan zegt pakweg 90% dat de Spyder zeker een betere rijdersauto is dan de Boxster S. De vraag is natuurlijk, of rijders zoals ik dat verschil er uit kunnen halen. Nee natuurlijk, maar dat is nooit een argument want dan kan ik mijn ACS1 ook direct de deur uit doen. De Spyder vind ik gewoon supercool. Het stoffen dakje vind ik 10x cooler dan het dak van de gewone Boxster. Daarover is geen enkele twijfel. Twijfel alleen nog tussen wel/niet PDK, dat is eigenlijk alles. Ik merk dat ik toch wel veel zin heb in PDK flipperstuur Spotchrono. Hoe geil wil je het hebben... :P

Ron4S

Bericht door Ron4S » 20 apr 2010, 23:02

@Cooldragon; yep een 997 MK1 4S met X51 motor (381pk) en PCCB. Echt een kanon met fenomenale tractie. Zal toch wel ff pijn doen als ie straks weg gaat, als allround auto voor elke dag super, maar voor mij persoonlijk als weekendspeeltje toch net te steriel.

@kasteel: dankjewel ik hoop dat de spyder de verwachtingen waar gaat maken want heb er nog geen meter in gereden :wink:

@Ferdi: Fantastisch om te zien dat je, na er weet ik hoeveel andere auto's met de haren bijgesleept te hebben, toch elke keer weer terug komt bij de Spyder. En Spyder versus Boxster snap ik helemaal. En nu zit je dus in het fantastische spel dat opties uitzoeken heet en waarbij Porsche het zo weet te doen dat je continu blijft twijfelen (zelfs nadat je de order getekend hebt :? ). De discussie over handbak versus PDK is binnen Porsche ook een heet hangijzer. Letterlijke tekst zondag op Spa van de porsche man: " we hadden collega's op het werk die nog liever te voet naar huis liepen dan in een Tiptronic te stappen. Toen de PDK kwam wilden sommigen al wel (omdat het efficienter en sneller is) en anderen nog steeds niet (vanwege bediening PDK en kunstmatige gevoel). Nu we de nieuwste software hebben en het paddlestuur gaat ook intern iedereen overstag. Het is de toekomst, we sluiten zelfs niet uit dat het op de RS modellen gaat komen...." Denk er aan bij de lithium accu dat het altijd minstens +3 graden moet zijn anders heb je een probleem...heb zelf wel PCCB genomen maar geen Bi Xenon, compenseert weer bijna het gewicht voor de PDK hi hi succes met je keuzes ben blij dat ik getekend heb en niet meer kan wijzigen, zou zo weer van alles kunnen wijzigen :hmmm:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 20 apr 2010, 23:17

Hoe slecht, of hoe goed is nu PCCB? Some say :) dat PCCB zelfs slecht is. Anderen zeggen dat het overkill is maar ik lees ook weerdat het wel erg goed is. Wat mot ik hier nu mee... Waarom heb jij wel pccb gedaan Ron. Of is het weer, zoals die Spyder is, voor de geile heb

Ron4S

Bericht door Ron4S » 20 apr 2010, 23:29

@Cooldragon: Akrapovic helemaal super (en 10k). Stonden ook met stand op Spa, maken uitsluitend uitlaten voor de 911, vind het maar discriminatie :wink: .

Allerlaatste van mijn kant over PDK: een normale rijder is in de praktijk veel sneller onderweg met PDK dan met handbak, een goede rijder heeft handgeschakeld meer gevoel maar is zeker ook langzamer. In die test hierboven laten ze de PDK in de automaat staan en geen sportchrono en TOCH maar 2 seconden langzamer. Bedenk zelf maar wat er gebeurt in standje manueel in combinatie met sportplus. En 2 handen ipv 1 aan het stuur bij het aanremmen en terugschakelen....typisch Engels old fashioned is daar altijd beter net zoals daar nog steeds een Jaguar een vergelijkingstest wint van een BMW, Audi en Mercedes, yeah sure dream on (of een Lotus van een Porsche :clap: )
Moet overigens wel toegeven dat de Jag XJ het bekijken waard is 8)

@Ferdi:PCCB. Heb nu 2 Porsches gehad, allebei met PCCB. Nog nooit problemen mee gehad, remt echt fenomenaal (wat de normale remmen ook doen hi hi) en verhoogt het veercomfort iets als gevolg van lager onafgeveerd gewicht (op Spyder geen overbodige luxe). En GEEN remstof, je velgen blijven veel mooier altijd handig met weissgoldmetallic velgen :wink: Paul van Splunteren zegt dat een auto met PCCB bovendien veel fijner instuurt, maar dat is een echte coureur. Hij raadde het mij JUIST aan op een Spyder omdat de auto er voor gemaakt is. En ik geef toe dat het ook de velgen zo mooi vult, standaard zijn de remmen op een Spyder optisch gewoon te klein en de naaf tussen velg en schijf ronduit goedkoop vind ik. Maar ik ben echt een detailfreak, laat je daardoor vooral niet be"invloeden want objectief bezien slaat 10k voor een paar remmen natuurlijk nergens op. Ik benader het dan ook maar anders: Een Spyder is zo goedkoop ten opzichte van een GT 3/RS dat ie zelfs met al mijn opties nog steeds betaalbaar is...tja je moet jezelf toch iets wijsmaken

Plaats reactie