Volvo V60 PIH

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
RVV

Re: VW Golf VI GTI / Peugeot 206 GTI

Bericht door RVV » 07 apr 2010, 10:36

Erg leuk verslag! Autostadt is inderdaad erg indrukwekkend, ik ben er een jaar of 10 geleden geweest.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 07 apr 2010, 11:23

Ziet er goed uit! 8)

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 08 apr 2010, 11:01

Begin er nu echt vriendjes mee te worden. Gistermiddag en vanochtend wat bochtjes gepakt... wat een wegligging. Hij bevalt me tot nu toe nog beter dan ik had durven hopen. Zoals Dennis Drenthe al in een test op de frontpage van de GTI zei, ik zou ook niet weten wat je nog moet verbeteren aan zo'n ding. Misschien wat meer vermogen nog? Echt een auto met 2 gezichten. Comfortabel als het moet, sportief als je wilt.

Trekt ook veel bekijks. Was net bij een nieuwe klant, loop weer terug naar de parkeerplaats. 2 Schooljongens die er zeer geinteresseerd omheen liepen. Mooie auto meneer, hoe hard wil ie? Haha, leuk is dat. :)

Volgende week komen de 18" eronder, carkit inbouw en iPod aansluitkabeltje. Dan is 'ie eerst af. Nog een 300 km, dan staat de eerste 1000 erop en kunnen we wat meer gasgeven. Overmorgen dus ofzo. :)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 08 apr 2010, 11:03

Goed warm? Dan planken met dat hok, niks rustig aan doen. En dan zit er nog altijd garantie op :wink: :mrgreen:

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 08 apr 2010, 11:04

Olietemperatuurmeter die erop zit is wel ideaal ja. Wachten tot een 90 graden en dan doorrijden. Scheelt wat gokwerk wanneer 'ie warm is. :)

Tristan

Bericht door Tristan » 08 apr 2010, 11:09

Inrijden hoeft echt niet, gewoon warmrijden en gasgeven. Je rijdt nooit altijd volgas, maar gewoon af en toe flink door janken. Minder olieverbruik later. :wink:

Macboy

Bericht door Macboy » 10 apr 2010, 13:56

Wat een heerlijk verslag, jammer dat je er geen foto's bij had. Ik had het ook zo graag willen doen, maar moest dan een maand langer wachten op de komst dus maar niet gedaan.

Over dat inrijden: NIET DOEN ! Gewoon warm laten worden en olie op 90 temp en dan gaan ! Alleen topsnelheid moest je nog even laten zoals de fabriek zei.

Wat ben ik trouwens blij met die olie temperatuur meter. Snap niet dat elke auto dit niet heeft, zorgt ervoor dat mensen niet te vroeg op het gas gaan staan en moeten gokken wanneer de olie warm is en is dus goed voor het behoud van de motor. Ik maak er nu zonder enige probleem gewoon 6500 toeren mee wat een super motor. En dat lineair vanuit 1750 toeren in een adem door tot 6500 toeren !

Ik geniet er ook elke dag van. Echt met verre afstand de beste keus voor 31,5k. Zonder twijfel het beste van 2 werelden. Maar je trekt er wel veel bekijks mee, vooral in het wit veel blikken en positieve reacties.

Volgens CAR is de GTI auto van het jaar 2009 in die klasse
this is one occassion where the last will be the first
Langzaamste op het circuit want de rest had 250+ pk maar duidelijk overall de meest begeerlijke.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 10 apr 2010, 14:06

Thanks Ilja! Nee, dat inrijden heb ik wel gehad. Staat nu zo'n 700 km op de teller, al paar keer de 200 aangetikt. Ook bij lagere snelheden nu lekker doortrekken tot de 6000 toeren, vooral in de 2 en 3 wil 'ie dan echt wel flink vooruit. Uiteraard wel goed warmrijden maar da's ideaal met die olietemperatuurmeter. Wachten tot een graadje of 90 en dan gas erop.

Heb hem pas 4 dagen maar ben er echt enorm blij mee, wat een topding. Precies wat jij zegt, voor dat geld zou ik niet weten wat in de buurt komt. :) Reed net met GF ernaast op de snelweg, even beetje gas... 202 op de teller... zei ik tegen haar... we reden 202... huh zei ze? Totaal niet in de gaten, zo gemakkelijk en relatief stil blijft het. Het beste van 2 werelden IMO. Op het circuit misschien niet de snelste en sportiefste maar dagelijks perfect.

Ding is tot nu toe ook relatief zuinig, valt me alles mee. Rij al niet meer zo heel rustig maar blijf toch nog in de buurt van de 1 op 11 gemiddeld. Die 'downsized Fiat 1.4 turbo' hiervoor zoop meer bij gasgeven.

Op m'n vaste woon-werk route (veel bochtjes) ook al even uitgelaten. Wegligging is echt HEEL wat beter dan Fiatje hiervoor, ondanks dat die ook sportonderstel, goeie bandjes ed. had. Kom ook wat sneller op de bochten af nu. :) Ligt erg goed in de bochten, mooi vlak, weinig overhellen, veel tractie bocht uit ook. Electronisch sper doet onopvallend maar goed z'n werk.

As. donderdag gaat 'ie naar de dealert. Carkit erin, iPod kabeltje en BBS 18 d'r onder. Dan is ie eerst af. Kan me trouwens wel voorstellen dat ik later nog een chipkuurtje wil, vooral bij hogere snelheden mag hij nog wel wat vlotter doortrekken. :angel:

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 10 apr 2010, 23:50

Mooi, mooi!

Ik ben benieuwd hoe ie er met de BBSjes uitziet. Veel plezier ermee, maar dat komt wel goed geloof ik :) .

Een dezer weken ga ik ook eens proefrijden, vorige week al in een Scirocco 2.0tsi gereden en dat beviel erg goed.

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 11 apr 2010, 08:03

Probeer eens een R en laat dan gelijk je eigen benzinepomp installeren thuis.. :wink:
Mooie bak, wouter en ben benieuwd naar die BBS!
@Macboy, waarom gelijk planken? Beter voor je motor ofzo? Vertel..

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 11 apr 2010, 18:18

Hmmmm

Sinds vanmiddag zit er een rammeltje in de aandrijflijn/motor whatever. Hoorde het vanmiddag ineens (was daarvoor zeker niet zo). Als ik tussen ongeveer 2400 en 2700 toeren rij en ik geef gas (maakt niet uit hoeveel), dan zit er een beetje een knisperend, blikkerig geluidje in. Zacht rammeltje. Bij meer of bij minder toeren niet, alleen in dat toerengebied. Maakt ook niet uit in welke versnelling, zowel bij 2,3,4 en 5 gehoord. Bij constante toeren in dat gebied hoor je het weer niet, alleen bij gas geven. Staat nu ongeveer 1000 km op de teller.

Net ook stationair geprobeerd bij stilstand, in de vrij. Dan zo'n 2500 toeren maar ook dan hoor je niks. Is alleen onder belasting dus.

Dacht misschien de uitlaat of een hiteschildje wat resoneert, maar dan zou je het ook bij stationair moeten horen lijkt me. :hmmm: Iets in de motor zou ook kunnen maar ook dan zou je het bij stationair moeten horen denk ik.

Baal er wel van, nu je er op let hoor ik het elke keer. Irriteert me echt behoorlijk.

Zal de dealer zo een mail sturen, wil het sowieso opgelost hebben. Moeten ze donderdag gelijk maar naar kijken. Hopelijk niet al te lastig om te vinden.

Kurtje

Bericht door Kurtje » 12 apr 2010, 05:11

Goedemorgen

Ik zal het antwoord hier ook neerzetten, kunnen misschien nog mensen mee geholpen zijn...

"Hallo Wouter

Ik ga je toch moeten teleurstellen, dit is het fenomeen dat ik ook al aanhaalde toen ik vorig jaar mijn GTI had...
Ook onmiddellijk naar de dealer terug gegaan, heeft mij netjes geholpen en de halve wagen nagekeken en uit elkaar gehad...

Uiteindelijk contact opgenomen met VW Duitsland zelf, en na enkele dagen de officiele bevestiging...
Het geluid tussen de 2400 en 3000 toeren ongeveer, onder belasting is het geluid van de wastegate...

Is volledig normaal en producteigen en wordt onder geen enkele vorm van garantie vervangen...

Nu het geluid wordt wel minder met de tijd, ik let er zelfs niet meer op..."

Meer info:

http://www.golfmk6.com/forums/showthread.php?t=4323

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=4098548&page=1

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 12 apr 2010, 08:39

Damn! Ja, dat is precies wat ik ook heb. Is 'normaal' dus (vind het niet normaal). Vind het echt een irritant geluid. Is niet heel indringend maar het valt me wel steeds op.

Ook zo vreemd dat het ineens optreedt. Na 900 km in mijn geval.

Heb het in ieder geval bij de dealer neergelegd, kijken wat die zegt. Bedankt Kurtje!

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 12 apr 2010, 14:18

Das mooi kut, Ding gewoon niet eerder ophalen totdat het opgelost, is, een rammel in een wagen van >30k lijkt me niet normaal.

Macboy

Bericht door Macboy » 12 apr 2010, 17:15

Ik wilde net typen: dat heb ik ook :)

Vind het juist wel stoer want mechanisch klinken en amper merkbaar. Hangt ook van de stand van je gaspedaal dus als je rustig gas geeft geen last van bij mij.

@ HansR: dat inrijden vloeit voort uit vroege tijden, terwijl nieuwe motoren eigenlijk vanuit de fabriek al worden belast. Heeft ook te maken met claims tegengaan. Nieuwe auto's vermelden in hun boekje vrijwel nooit dat er nog ingereden moet worden. Wel wordt langdurige belasting van de motor op zeer hoge snelheid afgeraden. Het andere dat jij bedoelt is de techniek van de cilinders insmeren door gedurende de eerste 100km juist redelijk vol gas te geven zodat de cilinderwanden goed worden ingeschuurd. De match tussen cilinderkop en cilinderwand loopt dan gelijkmatiger. Maar ik ben niet zo technisch dus misschien kan iemand dit beter uitleggen (Ruud H?).

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 15 apr 2010, 16:22

De 18" BBS CH zit er ook onder, vind het zelf heel mooi geworden. :)

Afbeelding

Tikje stugger geworden uiteraard maar dat maakt niet uit, wel lekker.

Verder Kufatech bluetooth carkit ingebouwd, werkt gewoon samen met het VW systeem, incl. stuurwielbediening etc. Werd net gebeld in de auto, kristalhelder. Echt perfect. Was bij de Fiat altijd zwaar k#t. Goed systeem dus, dat in tegenstelling tot het eigen VW systeem in principe met alle BT telefoons werkt. Bij VW systeem heb je door RSAP protocol maar keuze uit paar merken (Nokia, Siemens) die dat ondersteunen.

Had ook nog gevraagd voor een iPod kabeltje voor de multimediabox onder de armsteun. Zou geregeld worden. Rij ik weer weg bij de dealer, onderweg ff stoppen bij tankstation. Even kijken. Geen kabeltje onder de armsteun maar hebben ze in het dashboardkastje hele iPod aansluiting gebouwd. :bag: Daar bungelt nu een customized iPod kabel dus. Opzich nog niet zo'n ramp (al is dat niet de bedoeling) maar nu werkt het hele Media systeem überhaupt niet meer, ook de multimediabox onder de armsteun (met USB stick eraan) niet. Maar weer een afspraak maken. Valt soms niet mee, nadenken als monteur. :)

Arthur

Bericht door Arthur » 15 apr 2010, 16:25

Op zich wel nette velgen. Ogen wel wat aan de kleine kant onder de GTi. Was niet mijn keus maar staat zeker niet slecht :)

Xave30

Bericht door Xave30 » 15 apr 2010, 16:28

Zeer mooie/stoere geheel Wouter :thumbup:

Michel P

Bericht door Michel P » 15 apr 2010, 16:53

Zeer fraai tijdloos wiel!

Maakt de auto af Wouter :thumbup:

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 16 apr 2010, 12:10

Volgende week komen ze de auto hier 's ochtends ophalen van Century, om de iPod aansluiting alsnog te fixen. Verkoper was niet zo blij met zijn monteurs geloof ik :), beetje domme actie. Nou ja, hoef nu niet zelf naar Groningen. Ze halen en brengen de auto en krijg vervangend vervoer. Had om mij niet persé gehoeven maar kwamen ze zelf mee, erg netjes opgelost dus.

Zou gister een Scirocco meekrijgen als vervangend vervoer maar ze konden de sleutels helaas niet vinden. Werd toen een bijna nieuwe Tiguan. Was blij dat ik daarna m'n Golf weer had, vind 'et helemaal niks zo'n Tiguan. Verouderd dashboard, rumoerig (zelfde 2.0T lag erin als ik de Golf), zeer hakerige bak.... tegenvaller.

Vanochtend was de GTI-tank alweer leeg, nu getankt met RON 98. Eens kijken of ik het verschil kan merken. Zou volgens de monteur veel uitmaken. Nu zo'n 1700 km op de teller.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 30 apr 2010, 22:17

Eerste 3000 km staan erop. Ben er nog zeer blij mee, absolute topauto. Comfortabel als het moet, sportief als je wilt. Het beste van 2 werelden in 1 auto verenigd, dat is wat zo knap is aan de GTI naar mijn mening.

Ding is best zuinig. Rij tot nu toe 1 op 11 - 11,5 en daar zitten veel sportieve stukken in. Mooi meegenomen, iets minder vaak tanken (ook door de grotere tank) dan de Fiat. Heb een hekel aan tanken dus dat scheelt iets. Merk ook weinig verschil als ik rustig rij of lekker aan het knallen ben. Scheelt over de hele tank amper. Conclusie: gas geven dus.

Denk wel dat ik 'em laat chippen later dit jaar. Ding is best snel maar toch mag het van mij nog wel ietsjes meer. Begint alweer heel rap te wennen, de acceleratie. Met name boven de 100/120 km/u mag het nog wel wat harder accelereren. Natuurlijk ben je sneller dan 95% van de overige weggebruikers maar toch voel je dat er meer in zit. Twijfel alleen nog tussen ABT en JD. Ga het liefst naar JD. De strakste en fraaiste vermogensgrafieken, heb ook het meeste vertrouwen in hen en ook de goedkoopste met 890 euri. ABT zit rond de 1100 euro maar ben niet zo onder de indruk van de testbankgrafieken die ik van hen zie. Hobbelige lijntjes zeg maar.... maar die fabrieksgarantie is dan wel weer een behoorlijk pluspunt.

Nog maar ff over nadenken. Voorlopig nog even zo doorrijden, bepaald geen straf ook.

JP

Bericht door JP » 30 apr 2010, 22:54

adviesprijs ABT is E. 1499,-., (voor 260pk en 360nm) echter ze hadden vorige week 25% korting. Die actie hebben ze vaker, maar ook sommige dealers geven wel eens leuke korting.
Als ik het goed heb komt er voor een chip-op-maat bij JD trouwens nog eens E. 150,- . bij,

Binnenkort is er bij JD een chipmeeting, waar 15% korting gegeven wordt....(zal je mogelijk al gelezen hebben op AW... :wink: )

Zelf ben ik voor 92% zeker dat het ABT wordt. Met de vorige geen problemen gehad en nu met dsg vind ik de garantie nog belangrijker.

EDIT: 15% korting bij een groep tot 10man, 20% bij meer geïnteresseerden...
Laatst gewijzigd door JP op 02 mei 2010, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Arthur

Bericht door Arthur » 01 mei 2010, 11:30

Ik heb 2 auto's met Abt gehad en 2 auto's met JD. Voor mij zou het JD worden. Het scheelde voor mij ook wel dat de auto's die door JD getuned waren gesteund werden door de dealer. Dus gewoon garantie, net zoals Edwin dat doet. Hoe goed kun je met je dealer en leg de kwestie eens voor.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 19 jun 2010, 01:01

Kleine update. Golf GTI doet het nog perfect. :) Inmiddels ca. 7500 km op de teller, blijft een topding. Onlangs even uitgeprobeerd.... 240 op de teller precies. Wil nog wel iets sneller maar dan moet je wel erg veel asfalt ter beschikking hebben. Eind van het jaar maar eens chippen, begint beetje traag te worden voor m'n gevoel. :) Went erg snel.

De 206 GTI rijdt ook nog rond, GF rijdt erin. Afgelopen week weer bij de garage geweest, voorwiellager aan gort, abs sensor ook en remlicht achter kapot. Stiekem toch best een hoop onkosten aan dat ding.... maar goed. Moet nog maar een tijdje blijven. Even gedacht om 'em in te ruilen tegen een nieuwe Suzuki Alto/Nissan Pixo oid. voor de vrouw. Geen wegenbelasting, paar jaar garantie en superzuinig rijden. Lekker goedkoop (op de aanschaf na dan). De 206 GTi ooit gekocht om er zelf ook lol mee te hebben maar ik rij er eigenlijk amper in. Maar goed... nu na weer wat onderhoud is het eigenlijk ook zonde om 'em in te ruilen.

Maar goed. Vanochtend iets vreemds met de Golf. Stap om 07:00u in om naar m'n werk te gaan, staan alle ramen open. :bag: Hele nacht opengestaan dus.... blijkbaar met de afstandbediening in de sleutel iets verkeerds gedaan de avond ervoor denk ik, wist niet dat dat kon. Nu nog eens uitzoeken hoe dit werkt.... misschien dat iemand dit weet?

FrankS

Bericht door FrankS » 19 jun 2010, 09:05

Volgens mij, als je op de afstandsbediening een knop voor deur dicht / open lang indrukt, gaan de ramen open / dicht

Plaats reactie