S50 motorproblemen.........

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
JurT

Re: S50 motorproblemen.........

Bericht door JurT » 10 apr 2010, 16:15

Ik zou het ook eens proberen zonder alpha n en airbox.

popeyeM3

Bericht door popeyeM3 » 10 apr 2010, 17:25

Proberen zonder AlphaN en airbox is geen optie omdat het heel veel werk is om de airbox te demonteren en de originele luchtbak te monteren.
Bovendien weet ik zo goed als zeker dat deze combinatie goed is...omdat het goed uit een auto is gekomen.

Verder weet ik niet hoe het blok gekocht is..wellicht was hij al niet goed..dat weet ik niet.
Holtrop verzekerde mij dat het een perfect draaiend blok is....dus daar moet je dan op vertrouwen.

Het zal vast iets simpels zijn..maar omdat er zoveel dingen zijn waar het aan kan liggen..word het ingewikkeld.
Er hoeft maar 1 sensor niet goed te zijn..en je bent er al....

Een M3 heeft 1 toerenbegrenzer en 1 snelheidsbegrenzer...er gaat een verhaal rond dat de snelheidsbegrenzer een signaal nodig heeft, anders zou hij in noodloop gaan.

Klinkt aannemelijk..anders zou iedereen met een M3 1 draad door kunnen knippen om de snelheidsbegrenzer onklaar te maken.
Waarschijnlijk heeft BMW daar een stokje voor gestoken..en het zo geregeld dat als de DME geen signaal krijgt hij in noodloop knalt om zo niet harder te kunnen dan 250 km/u.

Maar ik weet even niemand die dat verhaal kan bevestigen.

Tim Kicken heeft deze ombouw wel eens gedaan..en Frank M3.
Tim krijg ik niet te pakken via mail en Frank heb ik nog niet gemailt.

JurT

Bericht door JurT » 10 apr 2010, 17:51

Is het niet zo dat Tim nog steeds zijn huis aan het verbouwen is?

popeyeM3

Bericht door popeyeM3 » 10 apr 2010, 19:15

Een M3 heeft een temperatuurvoeler water...en een gever voor thermometer.

Wat zou er gebeuren als je de temperatuurvoeler water eruit draait...vervangt voor een M20 temperatuursensor en de stekkers er weer opschuift ?

Om de watertemperatuur in de e30 dashboard werkend te krijgen, word geadviseerd om een watertemperatuur sensor van een M20 te gebruiken..omdat die de juiste weerstand heeft.

Ik zie op de bon van BMW dat ik een M20 temperatuursensor gekocht heb, en deze heb ik op de plaats van de temperatuurvoeler voor water geschroeft.

Volgens mij klopt dat niet.

Wat is eigenlijk het verschil tussen een temperatuurvoeler water...en een gever voor thermometer ?
Gever voor thermometer is toch hetgene wat met de tellerbak te maken heeft ? en de temperatuurvoeler water voor het blok om de choke te regelen etc ?

speedy25
Auto: E63 M6

Bericht door speedy25 » 10 apr 2010, 19:42

heey mario,bij een m3 heb je er idd 2 sensoren een blauwe die geeft door aan de dme of de auto koud of warm is lijkt mij.en dan heb je de zwarte die is voor je temp meter op je dashbord.weet niet of ik je verhaal goed heb begrepen,maar als jij bv de blauwe heb gewisseld voor een ander type kan het zijn dat deze niet de juiste waarden geeft en de auto daardoor beroerd loopt..

popeyeM3

Bericht door popeyeM3 » 10 apr 2010, 19:43

speedy25 schreef:heey mario,bij een m3 heb je er idd 2 sensoren een blauwe die geeft door aan de dme of de auto koud of warm is lijkt mij.en dan heb je de zwarte die is voor je temp meter op je dashbord.weet niet of ik je verhaal goed heb begrepen,maar als jij bv de blauwe heb gewisseld voor een ander type kan het zijn dat deze niet de juiste waarden geeft en de auto daardoor beroerd loopt..
Ik heb idd die blauwe eruit gedraaid, en er 1 van een M20 motor terug gedraaid.
Dat is dus niet goed.

Maar kan dat ook de oorzaak zijn van het beroerde lopen ?

speedy25

Bericht door speedy25 » 10 apr 2010, 19:52

durf het niet met 100% zekerheid te zeggen maar het is het proberen waard,die sensor stuurt bv jou choke aan als je motor koud is en bepaalt onder meer aan de temp die de sensor meet hoeveel brandstof er word ingespoten,correct me if i am wrong.stel dat die sensor die er nu inzit continu aan zou geven dat de auto koud is blijft ie zowie zo op de choke lopen en word er mee brandstof ingespoten kan een oorzaak zijn aangezien je onverbrande benzine ruikt duid er dus op dat ie teveel brandstof krijgt lijkt mij..probeer het eens met de origenele sensor weet je het gauw genoeg denk ik..

popeyeM3

Bericht door popeyeM3 » 10 apr 2010, 20:04

Ja dat het fout zit is nu zeker..er ging ineens een lampje branden bij me...
Ik zit me rot te zoeken naar die oude sensor..die had ik ergens bewaard volgens mij....

speedy25

Bericht door speedy25 » 10 apr 2010, 20:39

die sensor van de m20 hoor bij de m20 dme lijkt mij en bij een s50 zal die waarschijnlijk hele andere waarden doorsturen waardoor je dme aardig in de war raakt denk ik,hoop dat hiermee jou probleem is opgelost..hou ons op de hoogte.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 10 apr 2010, 20:58

Ik zou het in je snelheidsinput naar de DME zoeken.

Wat ik al zei. In racewagens met bijvoorbeeld een stack dashboard moet of de originele tellerbak er in zitten met snelheidsoutput of er moet een signaal simulator in van Kempower. Anders lopen die dingen voor geen ene meter en heb je inderdaad veel minder vermogen.

Denk niet dat die sensor al te veel verschil maakt. Kijk maar als je met een koude motor van het pad weg trapt, dan houd je motor ook niet in. Plus een temperatuursensor is een temperatuursensor, gewoon een temperatuursafhankelijke weerstand. Je DME of temperatuurmeter vertaald die weerstand gewoon naar een bepaalde temperatuur, maar zolang je temperatuursbereik niet al te veel verschilt, koelwater is in beide gevallen rond de 90 graden, denk ik dat het maar weinig uitmaakt.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 10 apr 2010, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.

speedy25

Bericht door speedy25 » 10 apr 2010, 21:02

dus als ik het goed begrijp bert kan je bv in je s50 zomaar een een sensor uit een andere bmw schroeven en dat werkt zonder problemen?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 10 apr 2010, 21:10

Vaak wel. Meestal is het alleen een kwestie van een andere behuizing en uitvoering, niet zozeer van het meetbereik. Een sensor is maar een simpel ding niks magisch. Variabele weerstand, de computer vertaalt dit naar temperatuur. BMW gaat echt niet voor elke motor het wiel overnieuw staan uitvinden en een ander type sensor ontwikkelen.

Zelfde met alles. Een ABS sensor of een een nokkenaspositiesensor is een simpele sensor die dmw magnetische pulsen werkt. Uitvoering is misschien anders op een andere motor maar het basisding is hetzelfde.

speedy25

Bericht door speedy25 » 10 apr 2010, 21:25

dat wist ik dus niet :oops: in dat geval heb ik niks gezegd..

popeyeM3

Bericht door popeyeM3 » 10 apr 2010, 23:05

Nou...ik heb de sensor erin gedraaid, en zoals verwacht...geen verschil...maarrrrrr...
Toen had ik weer een heldere ingeving, en heb voor de lol de stekkers omgedraaid...en de motor liep 10 seconden hoger stationair...toen weer iets lager en stabiel...dus ik had goede hoop.

De snottebel naar buiten gereden..en hij voelde al stukken beter aan...nou dat bleloofd wat.
Dan de weg op..en ja hoor...veeeeeeeeeel beter !

Ik kan nu aardig doorknallen in de versnellingen...niet optimaal nog, maar het blok moet ook even wennen aan de software.

Maar richting de maasvlakte gereden....gelijk 3 tunnels meegepakt (EPS klinkt wel a-sociaal :mrgreen: ) en hier en daar goed het gas erop gehad.

Hij gaat behoorlijk van zijn plek iig...maar ik denk dat hij op 80% van zijn vermogen zit.
Stationair klinkt het als een motorfiets...rommelig...maar op het gas vrij netjes.

Even een paar dagen aankijken, en misschien dat ik binnenkort langs een bedrijf ga voor wat betere afstelling aangepast op de aanpassingen die er gedaan zijn.

speedy25

Bericht door speedy25 » 11 apr 2010, 00:08

heeft het toch nog iets opgeleverd en het is iig een begin :df:

Plaats reactie