BMW E36 328i sedan [Verkocht...]

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Knot

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 02 apr 2010, 21:23

Dat is inderdaad de gedachte Bart, de E36 is een mooie combi geworden zo om ook van en naar circuit te rijden met enig comfort maar ik wil toch gewoon een echte dikke auto erbij hebben met alle toeters en bellen, gewoon voor het leuk.

Kans wordt natuurlijk wel groter dat de 328i dan een keer een stoeltje of bankje gaat verliezen maar probeer dat zo lang mogelijk uit te stellen om nog makkelijk(er) terug naar origineel te kunnen.

Knot

Bericht door Knot » 07 apr 2010, 22:23

Nou, voor aanstaande zondag vast de Roadhog bandjes gemonteerd met 2mm te gaan en vanavond regende het, denk toch vast even het verschil meten met de sperproblemen tussen de re050a en deze meukbandjes.

Toen het sper nog wat kouder was (eerste driftjes) merkte ik direct bij opdraaien van de A20 dat de auto 10 meter sperde en bij dezelfde gasstand ineens oversloeg op binnenste wiel spin. Echter na een afritje en wat bochtjes industrieterrein deed het sper t beter. Lijkt wel of de olie meer op moet warmen (had ik eerst nooit last van) en dat hij banden met meer grip niet de baas kan.

Het is wel vervelend als je op hogere snelheid een bepaalde drifthoek verwacht en hij komt op binnenste wiel spin terecht, dan ga je soms nog bijna in de fout ook. Na zondag snel naar laten kijken!

Sjef

Bericht door Sjef » 09 apr 2010, 11:52

Zou het idd eens na laten kijken.
mooi trouwens die filmpjes van GP strecke! Ik wil ook!!!! :)

Casper

Bericht door Casper » 09 apr 2010, 15:11

Is het niet gewoon een kwestie van diff olie wisselen?

Hielke

Bericht door Hielke » 09 apr 2010, 15:57

Knot schreef:
Hier stonden de dempers op 8 klikjes voor en 6 achter, rij ik eigenlijk altijd mee en stuurt prima. Toch zie je de auto bij 20sec in een stuiter gaan... ligt dat nou aan de demping of is het een te hoge bandenspanning of is het gewoon echt de max van de auto?
Ligt absoluut aan de demping. Het gebeurt je soms in andere bochten ook en zelfs bij aanremmen. Betekent dat er een wiel los of bijna los van het asfalt komt. Misschien een gevalletje teveel demping van de ingaande slag en te weinig demping uitgaande slag. Het is in ieder geval niet goed. Goed genoeg voor een 400+ pk trackday E92, maar niet goed genoeg :lol:

Knot

Bericht door Knot » 09 apr 2010, 17:35

Zit wat in, dat hij niet de vrijheid krijgt om in te veren bij bultjes en daardoor de auto al opgetilt heeft. Het stuiteren werd erger toen ik van 8x/6x naar 10x/8x ging. Helaas geen 6x demping voor kunnen proberen toen ik maximaal ging want na de sessie op 10x waren de remblokken nagenoeg op :(

Knot

Bericht door Knot » 12 apr 2010, 17:16

Even een update na de dag op Papenburg gisteren. Doel was om de roadhog banden met 2mm op te maken, echt mn best voor gedaan maar er is ondankt de 80 liter brandstof erdoor jankend driften en burnend maar 1mm profiel vanaf.... andere doel wat de HT10 blokken op te maken waar ik de laatste sessie op de GP strecke niet meer mee durfte te rijden... ook niet gelukt, zit ook nog bijna 2mm op, niks eraf getrapt gisteren dus.

De rit terug naar huis gewoon tussen de 100 en 120km/u gereden in 5, rechterbaanriddertej spelen zegmaar. Normaal trap ik m na de afrit nog wel naar de 6000 bij verlaten rotonde, stoplicht etc, maar had nu zo rustig gereden, blok was door en door warm, ik had helemaal geen drang m in de toeren te trappen. Sterker nog, hij klonk extra zwaar/donker tussen de 1000 en 2000 toeren, vooral bij overschakelen van 3 naar 4. Is me nog niet eerder gebeurd dat ik m in dit toerengebied hield na zo'n dagje!

Hebben wel 1 minpuntje, de ATE powerdisc schijven, ze hebben haarscheurtjes dat was bekend maar linksvoor blijkt nu toch doorgescheurd te zijn. Wist dat het kon gebeuren maar nu toch eerst nieuwe schijven scoren voor er nieuwe blokken op gaan. Zal toch aan de temperatuur liggen dat ik te weinig koeling heb voor de remkracht en het gewicht waar ik de auto mee belast.

Afbeelding

Bij 236.000 heb ik de ATE powerdiscs erop gezet met DS2500 (die waren er na snel weer af wegens trillen en happen op de gegroefde schijf)
Bij 239.000 zijn er Textar blokken op gegaan om te kijken of de Ferrodo blokken het probleem waren, deze blokken helemaal af gereden tot metaal
Bij 245.000 zijn er HT10 blokken op gegaan, daar 2x papenburg, zolder, zandvoort en gp strecke en wat straat mee gedaan.

De teller staat nu over de 252.000 en de schijfjes mogen binnenkort wel vervangen worden dus... sowieso voor de volgende trackday of nordschleife bezoek.

Knot

Bericht door Knot » 22 mei 2010, 14:58

Net even nieuwe ATE powerdiscs en HT10 blokken erop gezet, blokken konden nog wel even eigenlijk, zat nog 2mm op en soms randen dikker. Alleen was rechts de schijf doorgescheurd naar buiten dus einde verhaal. Blokken kunnen iets beter tegen hitte maar toch ook waren hier stukken afgebrokkeld.

Afbeelding

Temperatuursensor was idd 1 van de 2 draden los, even aan elkaar geknepen weer en hij stelde langzaam bij van -37 naar 18,5 graden, ideaal zulk soort reparaties.

Het kraken wat erger werd was niet de draagarm of stuurstang, de demper linksvoor loopt heel stroef en schiet met schokjes in en uit. Hopelijk kan AST nog wat onder garantie doen, straks Bas even bellen. Probleem is wel dat ik de auto niet kwijt wil, straks Papenburg, misschien volgend weekend Nordschleife, 8 juni Zandvoort....

Kwam trouwens ook nog wat souvenirs tegen van vorige driftdag... zelden dat ik van de baan ga maar ik had 1 uitstapje waar ik even met 4 wielen door het grint moest om controle te houden.

Afbeelding

Knot

Bericht door Knot » 22 mei 2010, 15:01

Oh ja, wat ik verder nog wilde melden, de pioneer subwoofer geeft toch diepere en hardere klappen dan het DSP uit de M5, al is daar het geluid in zn geheel wel een stuk zuiverder.

Motortje loopt toch ook niet verkeerd, het is slechts 2,8 liter maar een klasse apart. Heel anders dan de V8 maar zeker niet verkeerd. Met name in 1 en 2 is de auto toch ook wel rap, weegt natuurlijk ook een stuk minder.

GarreTT

Bericht door GarreTT » 22 mei 2010, 17:34

Ik heb laatst de plastic binnenschermen er even uit gehad. Dan vind je half Papenburg terug :?

Jij hebt ook al last van aanlopende voorwielen zo te zien. Ik heb nu 1 cm spacers gemonteerd. Morgen zien we of dat voldoende is.

Knot

Bericht door Knot » 24 mei 2010, 17:14

Ik heb er nu 10mm spacers op zitten voor omdat de AST poten dikker waren. Weet niet of het nu nog aanloopt binnenin, maar in de wielkast zeker door de verlaging als je in een uberdrift met links af/bij gaat remmen als de auto vol helt...

Hier een fototje van de Roadhogs, 100 euro betaald voor 2 stuks, in groningen opgehaald, hun vonden het gevaarlijke banden, prachtig! Nu 10.000km op straat gereden, driftjes op nat in de avonduren, 8 dagen driften op Papenburg waarbij de laatste dagen express wat handtekeningen in de chicanes gezet etc en het was vorige dag niet op, nog 1mm te gaan en gisteren is die mm eraf gereden maar een kale band rijdt nogsteeds. Toen maar achtjes gaan draaien (stiekem) na sluitingstijd en uiteindelijk gaven de banden zich gewonnen. En dan nog, niet geklapt, gewoon draden eraf die in de wielkast slaan, daardoor ben ik gestopt.

Deze banden zijn ZO intelligent dat ze weten dat er onder de 0,5mm profiel ingesneden moet worden dus maken ze nieuw profiel voor je!

Afbeelding

Knot

Bericht door Knot » 11 jun 2010, 22:28

Vanmiddag de auto weer opgehaald bij Bas. Blijft toch ook een mooi blokje hoor, 6 in lijn loopt eigenlijk soepeler dan de V8, mooisite ontstekingsvolgorde ook.

Weer een hoop geld pleite maar hij staat er weer gecontroleerd bij.

- Inspection I, meteen Edge 10w60 erin, bougies (was eentje losgetrild, voortaan na 5000 ff natrekken)
- Kleppendekselpakking vervangen
- Centrale vergrendelings motor/unit rechtsvoor vervangen (knopje reageerde niet meer op de AB)
- Differentieel open gehad, controle sperklok en platen, was OK, nieuwe olie erin
- AST dempers voor waren de bussen/seals stuk dus moesten terug voor revisie
- Uitlijnen

Diff ben ik t nog niet helemaal mee eens, hij sperde beter toen ik m net had, maarja, de expert heeft ernaar gekeken dus weinig aan te doen. Op wanli's doet ie t prima dus driftdagen gaat het wel. Optie is om naar 45% te gaan maar dan ben je ook weer dik 500 euro verder.

AST dempers viel me een beetje tegen. Bussen en seals versleten, moesten nieuwe in en helemaal gesmeerd worden. Omdat ik er 20.000km op straat mee gereden had tussen de trackdays door. Kost wel geld. Kan zijn dat het normaal is omdat het handgemaakt is en voor trackdaý/circuit is bedoeld maar elk jaar de voordempers open voor revisie is niet ideaal. Iets zegt me dat een Bilstein B14 of B16 kit er gewoon een ton onder had gezeten zonder eraan te komen.

Maargoed, geld moest dit jaar toch op dus inschrijven maar, 5 juli Spa, 7 juli assen of zolder, daarna door naar de Nordschleife die weekenden die volgen :)

Had ook nog 2x een epic fail... afremmen op de snelweg wilde ik terug van 6 naar 5.... ehhh? :roll: En bij de afrit stond ik voor rood, mooie bocht, en zoeken naar de DSC knop tussen de knoppen van de kleine boordcomputer... :roll:

GarreTT

Bericht door GarreTT » 11 jun 2010, 23:03

Het luxe leventje went erg gauw dus 8)

Van horen zeggen is het wel vrij normaal dat een AST set, en ook Intrax, toch wel vaak gereviseerd moeten worden. Dat is zo'n beetje het enige wat me nog tegenhoudt. Overigens lijkt mijn Bilstein B8 achterdemper ook al te lekken dus dat is ook niet onverwoestbaar.

Knot

Bericht door Knot » 11 jun 2010, 23:50

Ok, maar ik schrok er wel even van, weer een paar honderd voor revisie en (de)montage en uitlijnen etc. Terwijl een M onderstel af fabriek gewoon 200.000km zn ding doet. Was het niet upside down dan wellicht minder problemen met een handgemaakte demper maar de E36 zit nu eenmaal zo in elkaar.

Friso

Bericht door Friso » 14 jun 2010, 18:17

rij nu al 27000km. op bilstein B14 waarvan meer dan 5900km. nordschleife nog geen problemen.
Dus heen en terug NS en rondjes rijden is alles wat ik mijn 328 doe.Dus bijna geen drempels e.d.

Concentrische draag arm rubbers ,is dat niet iets voor jou?

Knot

Bericht door Knot » 14 jun 2010, 19:08

Rubbers zijn goed bij mij dacht ik.

Maar ik zou mensen wel eerder voor 1100 euro de Bilstein B14 adviseren dan voor 1750 de AST Sportline na dit geintje van 300 euro wat zich volgend jaar weer gaat herhalen. Rij je m op de trailer naar circuit is AST prima maar combinatie straat/track is voor mij echt de B14 die ik bij verschillende mensen aangevoeld heb.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 15 jun 2010, 08:05

Valt mij echt tegen dat die dempers al gereviseerd moesten na 20K.

In principe is het in de basis nog steeds een straat onderstel niet echt een race onderstel. Die van Intrax moeten elke 1 of 2 jaar geloof ik maar dat is echt als je ze 100% wilt houden, volgens mij is het voor straatgebruik niet zo nodig.

Knot

Bericht door Knot » 15 jun 2010, 08:14

Ik stond er ook van te kijken Bert, dacht met dat gekraak tijdens wegrijden, remmen etc eerst dat ik weer een draagarm had die los zat op de binnenste hoek.

Heb zelf juist rustig gedaan, niet vol over curbstones etc omdat ik bang was voor inscheuren van de veertorens. Een trackday of 8 gepakt en wat driften op straat. Hoor ook slechte verhalen over Bilstein B8, maar volgens mij doet zo'n B14 set het over t algemeen wel aardig.

Vandaag weer de 328i mee naar werk, en moet zeggen, hij heeft wel grip hoor, de M5 is er echt niks bij... maar elk jaar de boel open bevalt me toch niet zo eigenlijk, al kan ik nu weer een jaartje sturen, maar toch.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 15 jun 2010, 08:25

Nee ok. 8 trackdays dat staat qua kilometrage wel gelijk aan een volledig race seizoen waarschijnlijk.

Ik ben ook langzaam aan het verzinnen wat er op de M3 moet komen aangezien dat onderstel ook af raakt na 5 jaar, waarvan AST 1 van de kanshebbers was, maar ik ben er nog niet uit :?

Knot

Bericht door Knot » 15 jun 2010, 09:02

De grip vind ik fenomenaal voor een E36, combinatie met camberplates, veerpootbrug en pilot sport 2 rubber. Alleen vervelend dat ie zo snel open moest. Wellicht houdt ie t nu langer uit, tijd zal t leren.

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 15 jun 2010, 09:10

Ik heb onlangs mijn Bilstein Motorsport set vervangen voor een KW Competition set. Na een kleine 40.000km Nordschleife en driften leek het me wel tijd. De dempers waren niet lek maar er was wel speling op de zuigerstang gekomen. In eerste instantie meende ik dat het de vuilnisbak in zou kunnen maar na een grondige controle bij Bilstein Motorsport zijn de dempers kompleet gereviseerd en gaat iemand anders er weer veel jaren plezier van hebben.

steve smith

Bericht door steve smith » 15 jun 2010, 13:01

Bert ///M3 schreef:Valt mij echt tegen dat die dempers al gereviseerd moesten na 20K.

In principe is het in de basis nog steeds een straat onderstel niet echt een race onderstel. Die van Intrax moeten elke 1 of 2 jaar geloof ik maar dat is echt als je ze 100% wilt houden, volgens mij is het voor straatgebruik niet zo nodig.
Intrax HDA voordempers van 156 voelen nu ook muf na 1 seizoen. En die zijn tussendoor al terug geweest voor modificatie aan bumps. Ben er dus niet heel happy mee.

(Je kunt ze wel verder dichtdraaien om wel weer demping te krijgen maar je settingslijsten kunnen in de prullenbak, en naar mijn idee klopt de verhouding tussen bump en rebound verstelling niet meer, als je nu verder dichtdraait wordt bump te hard en rebound blijft te los)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 15 jun 2010, 13:27

Kan goed hoor, als ze slijten veranderd die verhouding idd vaak.

Wat ik dan weer een beetje jammer vind is dat er maar heel weinig dempers zijn die een aparte verstelling hebben, en ook nog eens type monotube / stikstofgevuld zijn. Bijna alles is twintube zodat ze een voetklep kunnen gebruiken voor verstelling. Bijna alleen Moton CS heeft die aparte verstelling (maar vind ik veel te duur voor op een daily), en AST USA doet nog wat leuke setjes maar die zijn te kort voor op een gewone auto.

Knot

Bericht door Knot » 20 jun 2010, 10:09

40.000km is in ieder geval het dubbele, in mijn geval netaan 20.000 en dan niet eens versleten maar gewoon nagenoeg vast zitten.

Gistermiddag even een net overzicht gemaakt van het onderhoud. Vroeg me af van welke garage deze 2 stempels zijn, iemand een idee?

Afbeelding

Joy

Bericht door Joy » 20 jun 2010, 11:32

Ik kwam nog een oude Best Motoring tegen met een 328i er in.

Lekker sloephoeken nog in die tijd :D

Plaats reactie