GGD vragenlijst voor mijn dochter van 5

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
duifjes.com

Re: GGD vragenlijst voor mijn dochter van 5

Bericht door duifjes.com » 30 nov 2009, 22:52

Rico schreef:Nou ik weet niet hoe het prive zit, maar volgens de wet ben je verplicht om zakelijk mee te werken aan CBS onderzoeken.. ooit een de pech gehad.. ging om een vrij onbenullig onderzoek.. maar wel gewoon een jaar elke maand een bullshit formulier moeten invullen.. op straffe van een dwangsom...Was nog voor het internettijdperk... ergens in 1995..

Idd. als je zakelijk een CBS onderzoekt in de bus krijgt ben je VERPLICHT dit in te vullen......... :!:

wjn

Bericht door wjn » 30 nov 2009, 23:06

duifjes.com schreef:
Rico schreef:Nou ik weet niet hoe het prive zit, maar volgens de wet ben je verplicht om zakelijk mee te werken aan CBS onderzoeken.. ooit een de pech gehad.. ging om een vrij onbenullig onderzoek.. maar wel gewoon een jaar elke maand een bullshit formulier moeten invullen.. op straffe van een dwangsom...Was nog voor het internettijdperk... ergens in 1995..

Idd. als je zakelijk een CBS onderzoekt in de bus krijgt ben je VERPLICHT dit in te vullen......... :!:
Half, alleen als het ook als een verplichting wordt aangegeven, dan kom je er ook idd niet onderuit. Sommige onderzoeken zijn op vrijwillige basis, privé kun je weigeren (nog wel).

Xave30

Bericht door Xave30 » 08 dec 2009, 13:38

Continued?

Duizenden kinderen in DNA-databank

AMSTERDAM - Het aantal kinderen dat is opgenomen in de landelijke DNA-databank is in anderhalf jaar tijd verdubbeld.
In totaal zijn nu DNA-profielen van twaalfduizend kinderen in de databank opgenomen en er komen er steeds meer in, zegt de organisatie Defence for Children.

De organisatie kreeg de cijfers van het Nederlands Forenisch Instituut na een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur.

Wie een overtreding begaat waar vier jaar cel voor kan worden opgelegd, moet altijd DNA afstaan voor de databank. Dat geldt ook voor kinderen vanaf 12 jaar.

In de meerderheid van de gevallen worden de kinderen volgens Defence for Children voor lichte overtredingen zoals een vechtpartijtje of fikkie stoken in de databank opgenomen.
Celstraf
"In theorie kan voor brandstichting een flinke celstraf worden gegeven, maar in de praktijk valt het vaak mee en wordt alleen een taakstrafje opgelegd', zegt een woordvoerder.

De privacy van kinderen moet volgens de organisatie beter worden beschermd. "Als zo'n kind later een bank bezoekt die even daarna wordt overvallen, kan zijn DNA daar worden gevonden en wordt hij wellicht opgepakt voor verhoor", legt de woordvoerder uit. "Dat is voor de kinderen geen fijn idee."

De organisatie is niet altijd tegen opname van kinderen in de databank. "Beruchte raddraaiers en kinderen die ernstige overtredingen begaan moeten natuurlijk in de gaten worden gehouden."

Wel wil de zegsvrouw dat een rechter of een officier van justitie bij kinderen een afweging maakt of ze in de databank moeten worden opgenomen.

De databank bevat in totaal 91 duizend DNA-profielen.

Robertdj

Bericht door Robertdj » 08 dec 2009, 13:53

Ze zullen het wel gebruiken voor onderzoeks doeleinden, om te zien welke genen criminaal gedrag veroorzaken.

frankv

Bericht door frankv » 08 dec 2009, 19:19

dit is typisch een voorbeeld van een vragenlijst die ooit is opgesteld door artsen die werkelijk in het kind geinteresseerd zijn, maar zich destijds niet hebben afgevraagd of dat kind en de ouders prijs stellen op privacy, artsen zijn er immers volledig voor de patient, dus dat hoef je je dan toch niet af te vragen?

we voelen dat nu allemaal anders, en terecht

ons werd in een dergelijke vragenlijst ook gevraagd of ze eventuele resultaten van het onderzoek (gewoon zo'n normaal onderzoek voor 5-jarigen als rico het waarschijnlijk ook over heeft) met de school mochten bespreken mocht daar aanleiding voor zijn, daar hebben wij de grens getrokken, wij willen niet dat dat zonder ons uitdrukkelijke akkoord en aanwezigheid gebeurt, dus daar hebben we nee ingevuld aangezien we met de school de ervaring hebben dat je zelf in de lead moet blijven wil je dat het goede gebeurt

Erik335i

Bericht door Erik335i » 11 dec 2009, 21:41

wjn schreef:
Tom schreef:Als er al iets mis is met je kind op één van die punten dan ga je zelf wel hulp zoeken.
Helaas zijn veel ouders die die verantwoordelijkheid niet nemen of niet willen nemen, zodat dit soort lijsten noodzakelijk zijn.
En als dit allemaal opgelost kan worden door een chip in de hersenen die ervoor zorgt dat deze problemen niet meer voorkomen dan ben jij er ook voor deze verplicht te stellen ?

Ik vind het wel zo'n ontzettend kromme redenatie dat je privacy ingeperkt MOET worden, om doelen te bereiken (welke los staan van de privacy).
Het doel heiligt de middelen ?

Xave30

Bericht door Xave30 » 06 apr 2010, 11:04

'VVD wil verplichte taaltoets voor peuters'
Uitgegeven: 6 april 2010 08:20
Laatst gewijzigd: 6 april 2010 09:32
AMSTERDAM - Alle 3-jarigen moeten verplicht een taaltoets doen voor ze naar de basisschool gaan. Peuters die het Nederlands niet goed genoeg beheersen krijgen bijles voor ze naar school gaan.

Dat staat in het verkiezingsprogramma van de VVD dat vrijdag wordt gepresenteerd, schrijft De Telegraaf dinsdag.

De VVD hoopt met de toets iets te doen aan een belangrijke oorzaak van schooluitval op latere leeftijd. De toets moet worden afgenomen bij reguliere bezoeken aan het consultatiebureau.

Nu is er al wel een vrijwillige toets, maar de VVD wil ouders die niet meewerken korten op hun kinderbijslag.

Het plan kost volgens de partij 400 miljoen euro, de helft voor de toets en de andere helft om de vinger aan de pols te houden tijdens de basisschool. Volgens Jan Anthonie Bruijn, voorzitter van de commissie die het liberale verkiezingsprogramma schrijft, is dat bedrag relatief laag. Schooluitval kost namelijk zeven miljard euro, stelt hij.

Zelf betalen
Verder wil de partij op het gebied van integratie een einde maken aan gesubsidieerde inburgeringstrajecten. Nieuwkomers moeten zelf betalen voor hun inburgeringscursus en als ze dat niet kunnen een lening afsluiten.

De portefeuille Integratie moet na de verkiezingen volgens de VVD bij Sociale Zaken worden ondergebracht. "Integratie is vooral een kwestie van arbeidsparticipatie", zegt Bruijn. Voor participatie wil de VVD 3,1 miljard uittrekken.
Bron: http://www.nu.nl/politiek/2219714/vvd-w ... uters.html

Robertdj

Bericht door Robertdj » 06 apr 2010, 11:09

Zo slecht is dat toch niet?

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 06 apr 2010, 12:58

Vind ik ook helemaal geen gek idee.

Heel veel kinderen (ook de oudere) zijn ronduit slecht in taal (en ook rekenen), vroeg geleerd is oud gedaan.
Dit geld overigens niet alleen voor de allochtonen kinderen, maar ook de NL'se kinderen.

Ik had op de middelbare school ook een aantal klasgenoten die opgevoed worden met een zwaar dialect, die hadden toch echt een achterstand qua NL'se taal :roll:

frankv

Bericht door frankv » 06 apr 2010, 22:31

Ach, ik ben opgegroeid in een Fries dorp en alhoewel er bij ons thuis geen Fries gesproken werd, waren er kinderen zat die dat wel deden en volledig Fries opgroeiden. Is dat een probleem? Nee.

Straat-taal, dat is een probleem, lees het artikel in het NRC er maar eens over. Maar dat spreken peuters van 3 nog niet.

Het voelt toch een beetje als dat er eindelijk een manier is gevonden om allochtonen met een taalachterstand op hun nummer te zetten. Tjonge, nou die zijn er echt nauwelijks meer volgens mij, en als ze al wat achterstand hebben is het vanwege straat taal en niet vanwege hun geografische herkomst.

Doet me denken, onze Bulgaarse schoonmaaksters spreken ook nauwelijks Nederlands, maar haar dochter zit op de Internationale School in Hilversum en hoeft dus alleen maar Engels te spreken, dus so what met dat Nederlands?
Richardt. schreef:Vind ik ook helemaal geen gek idee.

Heel veel kinderen (ook de oudere) zijn ronduit slecht in taal (en ook rekenen), vroeg geleerd is oud gedaan.
Dit geld overigens niet alleen voor de allochtonen kinderen, maar ook de NL'se kinderen.

Ik had op de middelbare school ook een aantal klasgenoten die opgevoed worden met een zwaar dialect, die hadden toch echt een achterstand qua NL'se taal :roll:

S-J

Bericht door S-J » 06 apr 2010, 23:41

Richardt. schreef:Vind ik ook helemaal geen gek idee.

Dit geldt overigens niet alleen voor de allochtonen kinderen, maar ook de NL'se kinderen.

Ik had op de middelbare school ook een aantal klasgenoten die opgevoed werden met een zwaar dialect, die hadden toch echt een achterstand qua NL'se taal :roll:
Graag gedaan.

De allochtoon.

:bag:

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 07 apr 2010, 07:43

:mrgreen:

Ik ben van mening dat als je in NL woont ook gewoon normaal ABN moet kunnen spreken. Zowel autochtoon als allochtoon.
Ook in NL zijn er genoeg streken waar autochtone mensen en kinderen dat gewoon echt niet kunnen.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 07 apr 2010, 08:54

En als dat bijles geven dan gelukt is moeten ze vervolgens de nadruk gaan leggen op de grammatica en spelling :wink:

HJ2

Bericht door HJ2 » 07 apr 2010, 10:36

Ik herinner mij de MTS, Nederlandse les, alwaar een spreekbeurt moest worden gehouden. Een klasgenoot, reus van een vent, aardige jongen, deed vreselijk zijn best, maar verviel na het 3e woord steeds weer in dialect, hoe zeer hij zijn best ook deed. Na 10 minuten mocht hij er mee stoppen. Tranen met tuiten huilde hij. Wat had hij graag gehad dat iemand zijn ouders erop had gewezen dat hij meer moest spreken dan alleen dialect, wilde hij in het leven wat verder komen.

Anyway, de vragenlijst:
Mooi staaltje van de Nederlandse indek-cultuur! Dan kan men achteraf altijd zeggen: Zie je wel: Hij dit of zij dat, en meteen met het vingertje wijzen. De indek-cultuur steekt overal zijn kop op en burgers willen vaak zelf dat alles wordt vastgelegd in regeltjes, wetten en protocollen zodat zij ook gelijk naar de ander kunnen wijzen bij troubles... Zoals al meermaals gereageerd: Blijf vooral zelf nadenken en scheidt de zin van de onzin. Zeker op DF: Blijf zelf aan het stuur en laat niet iemand anders sturen alleen omdat je dan comfortabel (altijd achteraf, dat is het verneukeratieve, het is dan al fout gegaan en er is al schade) kunt verklaren dat JOU niks te verwijten valt....

Bah, indekken en vingertjes :goodnight:

Plaats reactie