Ach, ik ben opgegroeid in een Fries dorp en alhoewel er bij ons thuis geen Fries gesproken werd, waren er kinderen zat die dat wel deden en volledig Fries opgroeiden. Is dat een probleem? Nee.
Straat-taal, dat is een probleem, lees het artikel in het NRC er maar eens over. Maar dat spreken peuters van 3 nog niet.
Het voelt toch een beetje als dat er eindelijk een manier is gevonden om allochtonen met een taalachterstand op hun nummer te zetten. Tjonge, nou die zijn er echt nauwelijks meer volgens mij, en als ze al wat achterstand hebben is het vanwege straat taal en niet vanwege hun geografische herkomst.
Doet me denken, onze Bulgaarse schoonmaaksters spreken ook nauwelijks Nederlands, maar haar dochter zit op de Internationale School in Hilversum en hoeft dus alleen maar Engels te spreken, dus so what met dat Nederlands?
Richardt. schreef:Vind ik ook helemaal geen gek idee.
Heel veel kinderen (ook de oudere) zijn ronduit slecht in taal (en ook rekenen), vroeg geleerd is oud gedaan.
Dit geld overigens niet alleen voor de allochtonen kinderen, maar ook de NL'se kinderen.
Ik had op de middelbare school ook een aantal klasgenoten die opgevoed worden met een zwaar dialect, die hadden toch echt een achterstand qua NL'se taal