Project, Citroen AX First 16V
- daNpy
Re: Project, Citroen AX First Cheap ass ombouwproject deel 2.
Moet die kat wel vervangen worden? Misschien blijf je nog onder de verplichte eisen dan is het toch ook goed? 

- Drake
Hij is van 93, dus ik dacht dat de kat er dan onder moet zitten (of in iedergeval hij moet door de co test heen kunnen komen).
- Petrolhead Tom
Klopt 1987 was dat voor het laatst volgens mij.
-
Het klopt wel echter is een kat vanaf 1992 verplicht, ook is een kat verplicht als deze op het kenteken staat (bij auto's voor 1993).Tom Westendorp schreef:Klopt 1987 was dat voor het laatst volgens mij.
- InjectTheVenom
Je hebt geluk, vanaf 94 moet hij pas een uitlaatgastest hebben (kon er afgelopen jaar vanwege mijn bouwjaar ook onderuit komen). Kat moest er dacht ik vanaf 92 verplicht onder zitten.Drake schreef:Hij is van 93, dus ik dacht dat de kat er dan onder moet zitten (of in iedergeval hij moet door de co test heen kunnen komen).
- Drake
Het Beest leeft!
Vrijdag nadat de benzineleidingen aangesloten waren voorzichting een poging tot starten gedaan maar zonder succes gestopt. Zaterdag heb ik eerst de schema's van een Saxo 16v bij de citroen dealer gehaald waaruit al snel bleek dat de boom compleet anders was dan die van een 106 gti (alleen het injectierelais/ecu komt kwa pinout overeen).
Vanochtend dus voor de 2e poging gegaan, eerst wat zaken bekeken en de ecu op een andere 16v ax getest waaruit bleek dat de ecu in iedergeval goed was. Alles aangesloten maar ook poging 2 faalde, na de schema's nogmaals goed bekeken te hebben bleek dat er nog een aantal constante plussen onbraken. Deze aangesloten en voor poging 3 gegaan.... maar helaas weer geen startende motor.
Bij poging 4 hadden we voor de zekerheid de branstofleidingen omgewisseld maar dat bleek ook niet de oplossing (behalve dat ik fijn de inhoud van de leiding die onder druk bleef staan over mij heen kreeg bij het weer loshalen ervan).
Bij poging 5 bleek maar een goed idee om weer alles na te lopen op papier.Opeens bedacht ik mij dat het injectierelais wellicht pas volledig aanslaat (bezinepomp o.a.) als er een massa op komt........ en een klikje later (Fuel cut switch en dat onding gaat er ook zsm vanaf) en voila! direct starten en lopen, happy dus .
Dus eerst naar de Mac om maar eens te eten en bij terugkomst KVS erin geflikkerd om zo het ding even lekker warm te kunnen draaien. Als dank voor al het werk werden we fijn vergast bij de 6e start(Heatwrap is echt nasty spul als het voor de eerste keer warm word):

Lekker bruin:

Beun de Haas en Co

En alles in zijn glorie:

Conclusie:
-Een Saxo 16v kabelboom is compleet anders dan die van een 106 gti.
-Heatwrap stinkt.
-Push the button, anders doet het ding niks.
-Een Ford Ka is best handig als de accu leeg is
We zijn er helaas nog niet, er is nog een waslijst aan kleine zaken die aangepast moeten worden voordat we de weg op kunnen maar igg gaat het snel allemaal goed komen.

Vrijdag nadat de benzineleidingen aangesloten waren voorzichting een poging tot starten gedaan maar zonder succes gestopt. Zaterdag heb ik eerst de schema's van een Saxo 16v bij de citroen dealer gehaald waaruit al snel bleek dat de boom compleet anders was dan die van een 106 gti (alleen het injectierelais/ecu komt kwa pinout overeen).
Vanochtend dus voor de 2e poging gegaan, eerst wat zaken bekeken en de ecu op een andere 16v ax getest waaruit bleek dat de ecu in iedergeval goed was. Alles aangesloten maar ook poging 2 faalde, na de schema's nogmaals goed bekeken te hebben bleek dat er nog een aantal constante plussen onbraken. Deze aangesloten en voor poging 3 gegaan.... maar helaas weer geen startende motor.
Bij poging 4 hadden we voor de zekerheid de branstofleidingen omgewisseld maar dat bleek ook niet de oplossing (behalve dat ik fijn de inhoud van de leiding die onder druk bleef staan over mij heen kreeg bij het weer loshalen ervan).
Bij poging 5 bleek maar een goed idee om weer alles na te lopen op papier.Opeens bedacht ik mij dat het injectierelais wellicht pas volledig aanslaat (bezinepomp o.a.) als er een massa op komt........ en een klikje later (Fuel cut switch en dat onding gaat er ook zsm vanaf) en voila! direct starten en lopen, happy dus .
Dus eerst naar de Mac om maar eens te eten en bij terugkomst KVS erin geflikkerd om zo het ding even lekker warm te kunnen draaien. Als dank voor al het werk werden we fijn vergast bij de 6e start(Heatwrap is echt nasty spul als het voor de eerste keer warm word):
Lekker bruin:
Beun de Haas en Co
En alles in zijn glorie:
Conclusie:
-Een Saxo 16v kabelboom is compleet anders dan die van een 106 gti.
-Heatwrap stinkt.
-Push the button, anders doet het ding niks.
-Een Ford Ka is best handig als de accu leeg is

We zijn er helaas nog niet, er is nog een waslijst aan kleine zaken die aangepast moeten worden voordat we de weg op kunnen maar igg gaat het snel allemaal goed komen.
- Oof
- Auto: Caddy 1.6 TDI
Ik vind dit soort topics echt de leukste verhalen om te lezen op het forum, met weinig middelen en veel handigheid iets leuks bouwen
Respect voor al het werk
Benieuwd naar de de resultaten als alles af is.
Respect voor al het werk

Benieuwd naar de de resultaten als alles af is.
- RJay
Netjes hoor, gaaf project.
Doe nu eens wat metinkjes als ie goed loopt (0-100, 0-100-0, 0-402.5m)
Doen het goed in de kroeg.
Props man, kom je nog eens naar een trackday?
Doe nu eens wat metinkjes als ie goed loopt (0-100, 0-100-0, 0-402.5m)

- Bijlagen
-
- 1167508110063.jpg (10.43 KiB) 3594 keer bekeken
- Mrton
0-200 ook natuurlijk nu.RJay schreef:Doe nu eens wat metinkjes als ie goed loopt (0-100, 0-100-0, 0-402.5m)![]()
- RJay
True.Mrton schreef:0-200 ook natuurlijk nu.RJay schreef:Doe nu eens wat metinkjes als ie goed loopt (0-100, 0-100-0, 0-402.5m)![]()
Eigenlijk gewoon een performancebox erin hangen en een goede kwartmijl runnen op semi's

- Drake
Als hij echt klaar is gaan we eens rustig kijken wat er uit komt kwa cijfertjes. Hij zal vast wel een keer op een trackday te zien zijnRJay schreef:Netjes hoor, gaaf project.
Doe nu eens wat metinkjes als ie goed loopt (0-100, 0-100-0, 0-402.5m)![]()

- Jeffer
Erg leuk project man. Dat gaat straks wel een leuk karretje opleveren.
Maak je er wel een kooi in oid? Wel zo veilig in een AX.......
Maak je er wel een kooi in oid? Wel zo veilig in een AX.......
- Drake
Gisteren de kabelboom afgemaakt en netjes afgewerkt, plus de mooie nieuwe accu is ook te zien (in kleurschema met de rest) .

Nu snel verder met de mechanica, het onderstel voor heeft helaas nog wat aanpassingen nodig (met name de remleidingen verplaatsen ivm het droplink systeem).
Nu snel verder met de mechanica, het onderstel voor heeft helaas nog wat aanpassingen nodig (met name de remleidingen verplaatsen ivm het droplink systeem).
- Marsnel
- Auto: Civic B18c | E91 335D
Congrats! Een geswapte motor voor het eerst starten zorgt altijd voor een big smile.. 8)
- Drake
Absoluut
, zeker gezien het aanpassen van de kabelboom niet prettig was (iedereen en met name in engeland gebruikt de 106 gti boom, die van de saxo is echter compleet anders en zodoende is daarvan 0,0 documentatie te vinden).

-
- Drake
Re: Project, Citroen AX First Cheap ass ombouwproject deel
Tijd voor een update
:
Fan op de radiateur gemonteerd:

En de volledige remmerij aan de voorkant maar eens erop gezet:

Closeup van de aangepaste brackets voor de remslangen:

Overzicht van hoe de onderkant er nu uit ziet:

Schiet aardig op dus, eerdaags zsm de remmen ontluchten en zaken zoals het luchtfilter bouwen en de schermen e.d monteren.
Ik gok dat mits alles meezit binnen 2 weken het ding voor het eerst de weg op gaat.

Fan op de radiateur gemonteerd:
En de volledige remmerij aan de voorkant maar eens erop gezet:
Closeup van de aangepaste brackets voor de remslangen:
Overzicht van hoe de onderkant er nu uit ziet:
Schiet aardig op dus, eerdaags zsm de remmen ontluchten en zaken zoals het luchtfilter bouwen en de schermen e.d monteren.
Ik gok dat mits alles meezit binnen 2 weken het ding voor het eerst de weg op gaat.
- Drake
En toen begon de AX weer op een AX te lijken

Nog maar een paar dingetjes moet gedaan worden (luchtfilter systeem bouwen, fuseebout erin + wat kleine zaken) en dan kan hij voorzichtig voor het eerst de weg op. Ik gok maximaal 2 weken tijd als er niks tegen zit.
Nog maar een paar dingetjes moet gedaan worden (luchtfilter systeem bouwen, fuseebout erin + wat kleine zaken) en dan kan hij voorzichtig voor het eerst de weg op. Ik gok maximaal 2 weken tijd als er niks tegen zit.
- Drake
En weer even een kleine update
Bracket gemaakt voor het luchtfilter (4mm alu/ stukje rvs)

En we hadden een mooi diy filtersysteem met een alu elbow bochtje en wat koppelstukken op maat gemaakt

Er moet nog een gat/aansluiting gemaakt worden voor de carterontluchting maar behalve dat is het grotendeels klaar in dit geval.
Koplampjes geplaatst.

En de wieljes weer gemonteerd.

Bracket gemaakt voor het luchtfilter (4mm alu/ stukje rvs)
En we hadden een mooi diy filtersysteem met een alu elbow bochtje en wat koppelstukken op maat gemaakt
Er moet nog een gat/aansluiting gemaakt worden voor de carterontluchting maar behalve dat is het grotendeels klaar in dit geval.
Koplampjes geplaatst.
En de wieljes weer gemonteerd.
- Drake
Vanochtend het ding maar afgemaakt voor de proefrit
Eindresultaat van 8 maanden hard zwoegen:

Wieldopjes erop .

En het ding maar naar buiten gehaald waar we eerst weer vrolijk vergast werden (en ik stinkt nog steeds naar die meuk, hoop niet dat je er dood van gaat ofzo)

Hij is lekker laag, wellicht voor het handige iets te maar nog geen problemen gehad, gaat heel soepel over drempels heen.

En 30 min later stond hij weer thuis

Alle 16 klepjes in volle glorie

Ding is belachelijk van 0-100 (en behoorlijk eng) je hebt amper tijd om fatsoenlijk te schakelen, in zijn 1/2e versnelling is het ding enorm nerveus (teveel koppel onderin voor zo'n lichte auto) en zodoende moet je met fluwelen voetje rijden . Blok/bak werkt perfect en totaal geen problemen ondervonden ondanks dat ik goed heb lopen trappen.
Enige wat ik heb kunnen constateren
-De achteras moet echt vervangen worden, de balans is nu compleet zoek en door dat slappe ding helt hij nog steeds over.Plus dit ziet er van achteren zo enorm maf uit met die fietsbandjes, zal er nog even een foto van maken.
-Stuur heel zwaar, de uitlijning is niet echt correct gok ik.
-Bandjes moeten opnieuw gebalanceerd worden (trillen nu lichtjes bij de 110/120).
-Kachelventilator doet het niet meer
-Nog wat kleine dingetjes maar niks ernstig.
Ik ben dus erg tevreden geen echt gekke dingen of wat dan ook , volgende week proberen er een apk op te krijgen (daarvoor moet er helaas eerst een andere uitlaat tijdelijk weer onder).
De volgende zaken gaan daarna gedaan worden:
-Roest aan de achterkant verwijderen
-Achteras monteren, wielkasten aanpassen en andere velgen
-Uitlijnen van het ding
Dus er zit voorlopig nog wel voor een paar maanden weer werk aan gezien ik niet heel veel tijd heb(maar dat geeft niet).
Eindresultaat van 8 maanden hard zwoegen:
Wieldopjes erop .
En het ding maar naar buiten gehaald waar we eerst weer vrolijk vergast werden (en ik stinkt nog steeds naar die meuk, hoop niet dat je er dood van gaat ofzo)
Hij is lekker laag, wellicht voor het handige iets te maar nog geen problemen gehad, gaat heel soepel over drempels heen.
En 30 min later stond hij weer thuis
Alle 16 klepjes in volle glorie
Ding is belachelijk van 0-100 (en behoorlijk eng) je hebt amper tijd om fatsoenlijk te schakelen, in zijn 1/2e versnelling is het ding enorm nerveus (teveel koppel onderin voor zo'n lichte auto) en zodoende moet je met fluwelen voetje rijden . Blok/bak werkt perfect en totaal geen problemen ondervonden ondanks dat ik goed heb lopen trappen.
Enige wat ik heb kunnen constateren
-De achteras moet echt vervangen worden, de balans is nu compleet zoek en door dat slappe ding helt hij nog steeds over.Plus dit ziet er van achteren zo enorm maf uit met die fietsbandjes, zal er nog even een foto van maken.
-Stuur heel zwaar, de uitlijning is niet echt correct gok ik.
-Bandjes moeten opnieuw gebalanceerd worden (trillen nu lichtjes bij de 110/120).
-Kachelventilator doet het niet meer
-Nog wat kleine dingetjes maar niks ernstig.
Ik ben dus erg tevreden geen echt gekke dingen of wat dan ook , volgende week proberen er een apk op te krijgen (daarvoor moet er helaas eerst een andere uitlaat tijdelijk weer onder).
De volgende zaken gaan daarna gedaan worden:
-Roest aan de achterkant verwijderen
-Achteras monteren, wielkasten aanpassen en andere velgen
-Uitlijnen van het ding
Dus er zit voorlopig nog wel voor een paar maanden weer werk aan gezien ik niet heel veel tijd heb(maar dat geeft niet).
Laatst gewijzigd door Drake op 28 apr 2010, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- Drake
Niet al te veel reactie's maar ik gok dat mensen wel meelezen
.
De auto rijd nu al een 1.5 week zonder problemen, ding is bizar snel te noemen voor een 1.6 n/a we zullen de prestaties een der dagen wel vastleggen met de g-tech zodra alles klaar is.
Momenteel staat hij tijdelijk weer in de stalling wachtende op een uitlaat met kat, uit de co test bleek al dat het weinig nut had om zonder kat uberhaupt te proberen de apk te halen.Gezien ik icm werk/studie weinig tijd zal het even duren voor hij daadwerkelijk voor de apk op kan.
Verder is daarna een kwestie van de auto zsm geheel af te maken en de afstelling kwa onderstel correct te krijgen. Er waren al wat mensen geinterreseerd voor een rapportage over het ding, (wel leuk om te horen, met name vanwege het sleeper effect zijn mensen erg enthousiast) zodra hij klaar is gaan we eens kijken hoe we de auto het beste kunnen "presenteren".

De auto rijd nu al een 1.5 week zonder problemen, ding is bizar snel te noemen voor een 1.6 n/a we zullen de prestaties een der dagen wel vastleggen met de g-tech zodra alles klaar is.
Momenteel staat hij tijdelijk weer in de stalling wachtende op een uitlaat met kat, uit de co test bleek al dat het weinig nut had om zonder kat uberhaupt te proberen de apk te halen.Gezien ik icm werk/studie weinig tijd zal het even duren voor hij daadwerkelijk voor de apk op kan.
Verder is daarna een kwestie van de auto zsm geheel af te maken en de afstelling kwa onderstel correct te krijgen. Er waren al wat mensen geinterreseerd voor een rapportage over het ding, (wel leuk om te horen, met name vanwege het sleeper effect zijn mensen erg enthousiast) zodra hij klaar is gaan we eens kijken hoe we de auto het beste kunnen "presenteren".
- Petrolhead Tom
Echt super gaaf! Inderdaad niet veel reacties maar ik lees ook gewoon alles mee!
Keep up the good work!!!

Keep up the good work!!!

- Martijn_bmw
ook ik lees het steeds mee 
echt gaaf project en ook een erg mooie en opgeruimde motorruimte geworden alsof hij er altijd al zo in heeft gelegen
dit moet
zijn

echt gaaf project en ook een erg mooie en opgeruimde motorruimte geworden alsof hij er altijd al zo in heeft gelegen

dit moet

- Tristan
Heerlijke sleeper. Heb je nog niet kunnen spotten in Nieuwveen.
Is het niet mogelijk om er AX GTI spullen op te zetten zoals schermen, velgen e.d. Of moet het echt helemaal standaard blijven?

Is het niet mogelijk om er AX GTI spullen op te zetten zoals schermen, velgen e.d. Of moet het echt helemaal standaard blijven?
- Drake
Zodra alles klaar is ga ik er regelmatig mee rijden, dan zal hij vast wel gespot wordenTristan schreef:Heerlijke sleeper. Heb je nog niet kunnen spotten in Nieuwveen.![]()

Het is mogenlijk om skirts/velgen e.d van een gti te montereen maar de truuk in dit geval is juist hem zo standaard mogenlijk te houden kwa exterieur/interieur