BMW M3 CSL vs Porsche 996 GT3 vs Lotus Exige S

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Kasteel

Re: BMW M3 CSL vs Porsche 996 GT3 vs Lotus Exige S

Bericht door Kasteel » 24 mar 2010, 19:07

Macboy schreef:Volgens mij snapt ook niet iedereen wat road vs circuit betekent.

Road betekent NIET in dit geval dat je ermee op vakantie gaat, maar dat je zelfstandig naar het circuit rijdt met die auto en niet op een aanhanger en dat je een keer op zaterdag of zondag gaat knallen op een leuke bochtenweg of ermee naar de Ring gaat.

Betreffende het Mk1 en Mk2: de koplampen van de Mk1 lijken net op spiegeleieren en worden door vrijwel iedereen lelijk gevonden. Wel opmerkelijk dat er hier al 2 personen zijn die er anders over denken :) De onderspoiler vind ik niet verkeerd, maar de Mk2 gewoon wat strakker

Nou zeg ik er wel meteen bij dat het eerste plaatje Mk1 in dit geval niet eens zo héél lelijk aandoet maar ik zocht plaatjes puur met vooraanzicht om de vergelijking van de koplampen goed te laten zien.
Ik vind vooral van schuin voren/totaal lijn veel mooier met de mk1 lichten, bij non-gt3 komen de koplampen niet uit, dat ben ik wel met je eens.
Interieur van beide is prima, zou ik niet van wakker liggen, vind het ook opmerkelijk dat René de zit niet alles vond, hoewel persoonlijk is, vind ik het een van de beste zitpositie in die schalen (std comfort stoelen zijn pas vanaf de 997 top).

Over het feit dat een gt3/csl/exige kut is op circuit, tuurlijk is een dedicated tool bij puur en alleen circuit leuk, maar voor 10-15 circuitdagen per jaar en een gelijkwaardig deel lol-straat-km's is dit gewoon de betere optie.
Ik heb afgelopen week ook nog wel naged8 over die 130cup, maar het maakt je wel afhankelijk en veel minder flexibel en je hebt geen lol auto meer op straat (wat in geval van topicstarter dan wel mee zal vallen). Bij mij zou er een auto met trekhaak bij moeten komen, slicks vervoeren, tijdens een dag zo nu en dan de zooi wisselen. Dan maar wat minder extreem en gewoon met dezelfde auto weer terug....

GTRene

Bericht door GTRene » 24 mar 2010, 19:31

de stoelen/kuipen zijn wel fijn van Porsche :thumbup:
maar de zit verhouding stuur stoelen pedalen? afijn is nu al iets meer dan 3 jaar terug dat ik er in zat, maar was een enorme domper (in die 2 dan en verder niet mee gereden) net als bij die Ferrari 355GTB wel heel anders natuurlijk, maar ook die droom viel tegen.
Dacht een goede schoen aan te trekken maar daar wilde ik niet mee lopen zeg maar...klopte voor mij in die auto's gewoon niet, en heb in aardig wat auto's gezeten.

magoed, zal als ik de kans heb binnenkort eens weer in zo'n ding gaan proefzitten :mrgreen: of in een nieuwere.

Macboy

Bericht door Macboy » 24 mar 2010, 20:27

Weet je wat nu zo kut is ? Die foto van die Mk1 die ik plaatste is inderdaad best gaaf !!!!

Beetje een afgang voor mij, want die Mk2 foto is niet zo gaaf haha.

Mark help me aub, want ik heb gelijk toch :bag:

Hielke

Bericht door Hielke » 24 mar 2010, 20:41

Ja hoor, je hebt gelijk. Kijk eens hoe lelijk zo'n 996 GT3 Mk1 is.

Afbeelding

It's all in the mind. Als straks de opvolger van de 997 komt dan is dat weer de allerallerallermooiste.

:D

edlimi
Auto: Polo GTI

Bericht door edlimi » 24 mar 2010, 21:36

Interessant draadje is dit. Ik heb zelf ook voor een dergelijke keuze gestaan. In de jaren negentig heb ik zelf actief in formule wagens geracet en daarna een aantal jaren op de kart (in de verkeerde volgorde dus :? ). Racen op een circuit kost veel tijd en veel geld. Dit wilde ik niet meer, maar ik kan de kicks van een snelle ronde niet missen. Dus de oplossing was op zoek te gaan naar een auto waarmee je naar het circuit kunt rijden, dan het circuit op en dan weer terug naar huis. Deze auto is voor mij de Exige geworden. De Exige benaderd van het drietal het meest een formule auto, terwijl de Porsche meer een GT racer is. De BMW is goed maar het ontbrak mij aan emotie (puur persoonlijk). Door mijn formule wagen verleden, weet ik heel goed wat voor kicks een lichte auto kan geven. De bochtensnelheden liggen hoger en dat maakt het verlies aan acceleratie weer een hoop goed (maar een slak is de Exige toch echt niet, zie link http://www.youtube.com/watch?v=G66YDd3CpS0 . De 4 cilinder motor van een Exige S2 is betrouwbaar en gedraagt zich toch racy. Ook op de snelweg kun je in de hoogste versnelling aangenaam cruisen. Er is dan geen overdreven veel lawaai aanwezig. Aleen bij sportief rijden en bij flink doortrekken overheerst de motor. Maar dat geldt ook voor de GT3 en de CLS. De Exige heeft wel degelijk bagageruimte en je kunt tot 50 kg bagage meenemen. Voor een fun wagen lijkt mij dit toch genoeg. En las but no least zijn er de running kosten. De kosten van een Exige zijn nog te overzien, maar die van een BMW en zeker die van een Porsche kunnen extreem hoog uitvallen.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 25 mar 2010, 14:39

Hielke schreef: "... Wie me een beetje kent weet dat ik zo'n beetje alles klok. Ik begrijp de mensen ook niet die tijdens trackdays een circuit opgaan zonder te weten welke tijden ze rijden en daarmee ook geen benul hebben hoeveel ze zich over de dag verbeterd hebben..."
Hoi Hielke, wat je hier schrijft bedoel ik eigenlijk te zeggen, alleen schrijf jij het wat beter op :). Het gaat natuurlijk 1 om de DF (maakt niet uit in welke kar, hoe hard, in welke racer of Kever dan ook), helemaal mee eens. Maar natuurlijk ga je, als je het gevoel hebt dat het lekker gaat, natuurlijk wel klokken. Zo dacht ik er over, want waar gaat het anders over. zo iets dacht ik.

GTRene

Bericht door GTRene » 25 mar 2010, 15:33

vandaag even naar Enter gereden, wilde 2 auto's sowieso zien en ff inzitten omdat ik eerder een paar jaar geleden in een mk1 996 heb gezeten en dat niks vond, niet als gegoten zeg maar.
Porsche 964 met turbo carros, erg fraai/mooi en zat als destijds (heel anders als de GT3 natuurlijk)

en de mk2 997 GT3, echter met comfort pakket? anyway ff ingezeten, en de zit was goed, helaas stond er niet een mk1 996 om verschil te voelen, maar de nwe zit dus wel goed :mrgreen:
en heerlijk dat alcantara...

deze 2 ff geweest, stonden ook veel klassiekers en of werden binnen gebracht, klinken goed :thumbup:

http://www.porscheservicecentrumtwente. ... d-gebruikt

Tristan

Bericht door Tristan » 25 mar 2010, 15:36

WTF, die 964 RS. 27K gelopen! :love:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 25 mar 2010, 15:56

Tristan schreef:WTF, die 964 RS. 27K gelopen! :love:
Die zwarte 92er die gereserveerd is?Prachtkar(behalve die stickerbende op de zijkant)
Maar hier staat dat ie 21.800km heeft gelopen zelfs. Of staat er nog 1 op?

GTRene

Bericht door GTRene » 25 mar 2010, 16:09

Robin schreef:
Tristan schreef:WTF, die 964 RS. 27K gelopen! :love:
Die zwarte 92er die gereserveerd is?Prachtkar(behalve die stickerbende op de zijkant)
Maar hier staat dat ie 21.800km heeft gelopen zelfs. Of staat er nog 1 op?
denk dat ie die bedoeld :hmmm:
Is een hele mooie, heb hem gezien, maar is ook verkocht...iets van 92.500,-euro stond er op....kost wat zo'n ding :mrgreen:

http://list.auto-commerce.nl/view/autop ... &sortmerk=

echter vond qua looks die speciale (niet RS) ook erg fraai.

http://list.auto-commerce.nl/view/autop ... &sortmerk=

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 25 mar 2010, 16:18

4WD is voor een Cayenne prima...............niet voor een 911.......

GTRene

Bericht door GTRene » 25 mar 2010, 16:57

duifjes.com schreef:4WD is voor een Cayenne prima...............niet voor een 911.......
klopt, vooral niet van de eerste soort, destijds in een carrera 2 en ene carrera 4 gereden om te testen (long time ago) een wereld van verschil...die 4 kwam er dus niet :mrgreen:
de carrera 2 rijd veel fijner/sportiever.

maar die speciale uitvoering is qua looks wel heel mooi, zelfs het interieur was goed/mooi te noemen voor van die tijd, helemaal als je er mooie kuipjes in zou zetten.

ik weet trouwens niet hoe de huidige 4wd rijden van de 911? zal wel wat beter zijn, doch zou er niet snel voor kiezen.

Topfuel

Bericht door Topfuel » 27 mar 2010, 12:18

Zo, heel DF heeft zijn mening gegeven. Heeft onze Belgische vrind al een keuze gemaakt?

Andre

Bericht door Andre » 27 mar 2010, 12:47

nou belgische vriend zeg het maar.

GTRene

Bericht door GTRene » 27 mar 2010, 12:58

he's going nuts...

is ook geen makkelijke keuze.

misschien een Cayman S met tuning dus een soort CS of RS of GT uitvoering :df:

Franzino
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110

Bericht door Franzino » 09 apr 2010, 16:55

De kogel is door de kerk!!! :hosanna:

Wij zijn er onderling nog wat over zijn aankoop bezig geweest en hij heeft enkele testritjes gedaan. De Porsche is al eerste bij hem afgevallen vanwege de volgende redenen (die hier ook al werden aangehaald); De 996 is gewoon te lelijk! Porsche is toch wel redelijk duur in onderhoud en dergelijke. Voor 50.000euro heb je ne GT3 van 10 jaar oud, wat toch wel al oud is en veel geld is voor een wagen die je zelfs totaal niet mooi vindt.

Dus kwam het neer op de keuze tussen een M3 CSL en Lotus Exige... Dan werd het zeer moeilijk.... Uiteindelijk werd de knoop doorgehakt! De BMW M3 CSL viel vanwege de volgende redenen af; Geen fan van automaat (ook al is het een SMG). Die SMG is op zich wel leuk op circuit, maar hij wou een zo puur mogelijke rijdersauto en dan geniet een manuele bak uiteindelijk toch de voorkeur. Hij heeft al een M als daily (M5 E39) en mede daardoor vindt hij een M3 CSL niet speciaal genoeg (lijkt in zijn ogen op een gewone M3 die iets extra getuned is). Ik vind persoonlijk een M3 CSL echt super (mede vanwege dat hij niet te hard opvalt).

De Lotus Exige heeft hem overtuigd vanwege de volgende redenen. Echt een pure hardcore rijdersauto met een fantastische wegligging (heeft test gereden met een Lotus Elise R). Exige heeft een exotisch uiterlijk dat verre van alledaags is. Voor +/- 45.000euro heb je een recente Exige met weinig KM. De Lotus Exige is zeer goedkoop in onderhoud in vergelijking met de CSL en de GT3 (zolang je het Lotus chassis niet beschadigt). Een leuk extraatje van de Lotus Exige vond hij; dat je de hardtop er kan afdoen en dat je met het aankomende zonnige weer ook een cabrio hebt. Vermits dit een pure fun wagen is, kan ik dit argument wel begrijpen...

Enkel het comfort van lange afstanden op de openbare weg en het niet beschikken over een megaberg vermogen zijn zaken waar hij zich een beetje zorgen over maakt of deze in de toekomst niet als een te groot minpunt gaan ervaren worden door hem. Maar zo kan je eeuwig twijfelen en koop je uiteindelijk niets.... Het is en blijft een fun wagen voor op circuit en vrije tijd ritjes (lange en korte) op de openbare weg. Die berg vermogen en comfort heeft hij al in zijn oude M5.

Hij zou het liefst voor een Exige S240 van 2007-2008 gaan. Die hebben onder andere het Performance pakket met de aangepaste remmen en koppeling voor het betere circuitwerk.

Dank voor jullie inbreng en meningen over deze 3 wagens!!! :thumbup:

Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 09 apr 2010, 17:24

een mooie keuze :thumbup: helemaal als je net zoiets als op de foto neemt.

als je ook vermogen zoekt staat in duitsland een leuke special edition GT3 utvoering...zie hier.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1

Afbeelding

300pk

Afbeelding

paar meer leuke 250+pk Exige

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/searc ... dCarSeals=

Rupie

Bericht door Rupie » 09 apr 2010, 17:33

Goede keuze :wink:

Topfuel

Bericht door Topfuel » 09 apr 2010, 17:35

Goede weloverwogen keuze zo te lezen, top! :thumbup:

Voor het echte ´wow´ gevoel bij accelaratie heb je bij een Exige imo minimaal 275pk nodig... Uiteraard redelijk goed te realiseren mocht hij na een jaartje ofwat de 225 of 240pk beu zijn...

Eerst zo´n auto ansich maar eens leren kennen voordat je over extra pk´s gaat nadenken lijkt me...

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 09 apr 2010, 19:48

Haha.. 7 pagina's verder toch nog de juiste keuze gemaakt! :thumbup:
Mooi ding!

Macboy

Bericht door Macboy » 10 apr 2010, 13:26

Gefeliciteerd man super keuze :thumbup:

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 10 apr 2010, 17:55

Enkel het comfort van lange afstanden op de openbare weg en het niet beschikken over een megaberg vermogen zijn zaken waar hij zich een beetje zorgen over maakt of deze in de toekomst niet als een te groot minpunt gaan ervaren worden door hem.
Duidelijk nog geen Lotus ervaring.. :hmmm:
*comfort is hoger dan een Mini Works GP (alleen in en uitstap is lastig)
*Door het gebrek van gewicht heeft Hij niet meer vermogen nodig.

En gaat Hij zich nog voorstellen hier!?

Franzino
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110

Bericht door Franzino » 10 apr 2010, 19:27

Hans R schreef:Duidelijk nog geen Lotus ervaring.. :hmmm:
*comfort is hoger dan een Mini Works GP (alleen in en uitstap is lastig)
*Door het gebrek van gewicht heeft Hij niet meer vermogen nodig.
Inderdaad, buiten die testrit met de Lotus Elise R totaal geen Lotus ervaring. Er werd zeker niet geklaagd over te weinig vermogen op dit moment (hij sprak eerder in de toekomst). Hij vond de Elise R zeer snel aanvoelen. Ik denk echt niet dat het vermogen een probleem gaat zijn hoor. Hij wil graag de S240 en die heeft zowieso al meer vermogen dan de Elise R.

Als je een M5 met 400PK hebt, dan klinkt 240PK ineens weinig. Ik denk dat het voornamelijk iets in zijn hoofd is waar hij aan moet wennen :o Qua comfort kwam dit enkel neer op redelijk wat lawaai in het interieur van windgeruis en de motor. Maar nu stoorde hij er zich nog niet echt aan. Qua ophanging werd die Elise zeker niet als oncomfortabel ervaren. Ik denk persoonlijk dat een Mini Works GP wel stiller is en minder windgeruis geeft dan een Elise hoor. Een cabrio met zeildakje geeft zowieso meer windgeruis dan een gesloten wagen. In ieder geval is er geen twijfel meer en wordt het een Lotus Exige voor hem.
Hans R schreef: gaat Hij zich nog voorstellen hier!?

Dit denk ik niet, anders had mijn Nonkel de vraag wel zelf gesteld he ;) Nee; totaal geen internet persoon. Hij heeft zelfs geen Facebook, laat staan dat hij zich zou gaan bezig houden op forums.

Tristan

Bericht door Tristan » 14 jan 2014, 21:31

Even oud topic afstoffen.

Op basis van gelijke vraagprijs, wat zouden jullie nu kiezen: M3 CSL of 996 GT3 Mk2 Clubsport? En welke zou beste investering zijn cq waardevast zijn? CSL zal betere straatauto zijn maar GT3 lijkt me veel uitdagender en een echte sportwagen. CSL is wat toegankelijker qua speelsheid op straat.

Ik zou niet tot een keuze kunnen komen, elke minuut verandert m'n keuze. :tooth:

Fabian

Bericht door Fabian » 14 jan 2014, 21:57

Ben een bmw en een CSL freak, maar de gt3 all the way voor mij. Dat is toch wel wat specialer hoor....

Plaats reactie