25 jaar GSXR dat moet gevierd (met een "nieuwe" klassieker)
- Niels
- Berichten: 22283
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
25 jaar GSXR dat moet gevierd (met een "nieuwe" klassieker)
In 1985 lanceerde Suzuki de GSXR750 en pakte daarmee een briljante voorsprong op de rest van de concurrentie. De eerste echte racer voor de openbare weg! Een klap in het gezicht zo gezegd want met een aluminium wiegframe, slechts 174 kilogrammen en 106pk uit een 749cc olie-luchtgekoeld motorblok, had de concurrentie er totaal geen antwoord op. Om het even in perspectief te zetten: de GSXR600 die pas in 1997 uitkwam kwam op dezelfde cijfers als het gaat om gewicht en pk's. Indrukwekkend dus!
Voor de aanschaf van mijn 91-er klassieker speelde ik al eens met de gedachte voor een motorfiets restauratie projectje. Gewoon een oud lel kopen die je aanspreekt, die wat "heeft" zogezegd. Motoren die in aanmerking kwamen waren de Honda VFR400R NC30, de Honda VFR750 RC36 (ombouwen tot RC30 looks) of natuurlijk het icoon der iconen: De eerste GSXR750.
Na wat rondhangen op motor fora zowel nationaal als internationaal kriebelde het steeds meer voor een oude olie koeler (GSXR) erbij. Redelijk goedkoop in aanschaf en veel onderdelen voor te krijgen. Na wat contact met een liefhebber die er een stuk of 10 heeft staan werd wel duidelijk waar op te letten. De topkuip bijvoorbeeld, kost in hele nette staat zeker een honderdje of 3 - 4 Een originele fiets in hele nette staat kost dus gewoon net zo goed stevig geld.
Voor de aanschaf van mijn 91-er klassieker speelde ik al eens met de gedachte voor een motorfiets restauratie projectje. Gewoon een oud lel kopen die je aanspreekt, die wat "heeft" zogezegd. Motoren die in aanmerking kwamen waren de Honda VFR400R NC30, de Honda VFR750 RC36 (ombouwen tot RC30 looks) of natuurlijk het icoon der iconen: De eerste GSXR750.
Na wat rondhangen op motor fora zowel nationaal als internationaal kriebelde het steeds meer voor een oude olie koeler (GSXR) erbij. Redelijk goedkoop in aanschaf en veel onderdelen voor te krijgen. Na wat contact met een liefhebber die er een stuk of 10 heeft staan werd wel duidelijk waar op te letten. De topkuip bijvoorbeeld, kost in hele nette staat zeker een honderdje of 3 - 4 Een originele fiets in hele nette staat kost dus gewoon net zo goed stevig geld.
-
- Berichten: 4242
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02
Re: 25 jaar GSXR dat moet gevierd (met een "nieuwe" klassiek
Dus? Je hebt een oude GSXR erbij? Foto's!
- Niels
- Berichten: 22283
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: 25 jaar GSXR dat moet gevierd (met een "nieuwe" klassiek
Omdat er al een GSXR naast een Golf VR6 in de garage staat en de oprit er voor ook al gevuld is kon ik het nooit verantwoorden op echt serieus geld te gaan uitgeven. Daarnaast zou een complete motor in nieuwstaat het doel voorbij schieten. Het is immers hobby Een beetje sleutelen, internet afstruinen voor onderdelen en er wat leuks van maken. Het is dus om een soort Kevin Schwantz replica te bouwen :banaan: Een beetje zoals deze:
Via via werd me al wat aangeboden wat zeker interessant was. Alleen een motor ombouwen die het eigenlijk verdiend om origineel te blijven ging tegen mijn gevoel in. Daarnaast nog een motortje bekeken voor 800,- met 60.000km waarbij ik toch niet zag zitten om daar veel geld in te pompen. Omdat de koper van de VR6 afhaakte besloot ik om het maar ff op een laag pitje te zetten totdat.................
Via via werd me al wat aangeboden wat zeker interessant was. Alleen een motor ombouwen die het eigenlijk verdiend om origineel te blijven ging tegen mijn gevoel in. Daarnaast nog een motortje bekeken voor 800,- met 60.000km waarbij ik toch niet zag zitten om daar veel geld in te pompen. Omdat de koper van de VR6 afhaakte besloot ik om het maar ff op een laag pitje te zetten totdat.................
- Niels
- Berichten: 22283
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: 25 jaar GSXR dat moet gevierd (met een "nieuwe" klassiek
Totdat ik op marktplaats per toeval (of niet ) een schaarse rood/zwarte 87-er tegenkwam. De laatste versie van Gen. 1. oftewel de eerste generatie, de oervader. Er zijn de eerste jaren wel wat kleine wijzigingen geweest en de belangrijkste betreft de achterbrug die na 85 wat verlengd werd voor wat meer stabiliteit maar daar kom ik nog op terug
Afgelopen zaterdag kwam ik de Gixxer dus tegen. De advertentie maakte een goede indruk en het was vrij dichtbij..... dus maar ff bellen of ik langs kon komen. Dat kon :banaan: Zo gezegd, zo gedaan en de motor bleek gewoon in nette staat met hier en daar wat schade maar zo had de huidige eigenaar em 10 jaar (!) geleden gekocht. Helaas was ook de topkuip iets beschadigd. De 750 was 10 jaar geleden met 14000km gekocht en stond na al die jaren op...........................16500km :banaan: De vorige eigenaar die vrachtwagen chauffeur was reed er alleen op als het mooi weer was en hij er tijd voor had. Nooit dus
De choke links onder de tank ging met twee klikken uit, de sleutel ging om en met een druk op de startknop sloeg de motor meteen aan Dat klonk bekend in de oren. Het ding liep een stuk mooier dan het hok van 800,- en was niet overdreven lawaaiig al is stil anders. Omdat mijn 91-er ook maar 19000km op de klok heeft heb ik goed vergelijkingsmateriaal. Het blok is in al die jaren nauwelijks gewijzigd namelijk.
Afgelopen zaterdag kwam ik de Gixxer dus tegen. De advertentie maakte een goede indruk en het was vrij dichtbij..... dus maar ff bellen of ik langs kon komen. Dat kon :banaan: Zo gezegd, zo gedaan en de motor bleek gewoon in nette staat met hier en daar wat schade maar zo had de huidige eigenaar em 10 jaar (!) geleden gekocht. Helaas was ook de topkuip iets beschadigd. De 750 was 10 jaar geleden met 14000km gekocht en stond na al die jaren op...........................16500km :banaan: De vorige eigenaar die vrachtwagen chauffeur was reed er alleen op als het mooi weer was en hij er tijd voor had. Nooit dus
De choke links onder de tank ging met twee klikken uit, de sleutel ging om en met een druk op de startknop sloeg de motor meteen aan Dat klonk bekend in de oren. Het ding liep een stuk mooier dan het hok van 800,- en was niet overdreven lawaaiig al is stil anders. Omdat mijn 91-er ook maar 19000km op de klok heeft heb ik goed vergelijkingsmateriaal. Het blok is in al die jaren nauwelijks gewijzigd namelijk.
- Niels
- Berichten: 22283
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: 25 jaar GSXR dat moet gevierd (met een "nieuwe" klassiek
Shit man 16000km, 10 jaar in bezit en voor erg scherp geld alleen....... het komt me niet uit nu. Zondag de hele dag nagedacht en ondertussen begonnen de biedingen op mp de vraagprijs al te overschreiden. Tja wanneer kom je nu een motor tegen van 23 jaar oud met 16000km. Nou nooit volgens de vrouw des huizes Maandag gebeld en maandag avond dus gehaald:
Er staat dus een "Slabby" in de garage :banaan: Terugkomend op het achterbrug verhaal:
De weinige kilo's komen ergens vandaan vandaar dat het frame niet bepaald stijf is en vandaar de bijnaam "Slabby". De allereersten uit 85 hadden dus ook nog een kortere wielbasis waardoor de motor nogal bewegelijk is op hogere snelheid. Op de terugweg heb ik deze ff geklokt op 120 + 60 en dan zwabber je er bijna af Misschien dat een setje nieuwe banden en een leren pak wat helpt maar om nog harder te gaan......
Er staat dus een "Slabby" in de garage :banaan: Terugkomend op het achterbrug verhaal:
De weinige kilo's komen ergens vandaan vandaar dat het frame niet bepaald stijf is en vandaar de bijnaam "Slabby". De allereersten uit 85 hadden dus ook nog een kortere wielbasis waardoor de motor nogal bewegelijk is op hogere snelheid. Op de terugweg heb ik deze ff geklokt op 120 + 60 en dan zwabber je er bijna af Misschien dat een setje nieuwe banden en een leren pak wat helpt maar om nog harder te gaan......
- Niels
- Berichten: 22283
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
-
- Berichten: 4242
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02
Re: 25 jaar GSXR dat moet gevierd (met een "nieuwe" klassiek
Tof Niels. Helemaal gaaf!
-
- Berichten: 9981
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Niels
- Berichten: 22283
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: 25 jaar GSXR dat moet gevierd (met een "nieuwe" klassiek
Leuke site voor de liefhebbers: http://www.racing-show.com/index.html
- frank de jonge
- Berichten: 9745
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: 25 jaar GSXR dat moet gevierd (met een "nieuwe" klassiek
Very nice Niels
- Arthur
- Berichten: 40063
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
-
- Berichten: 15380
- Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
- Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34
Re: 25 jaar GSXR dat moet gevierd (met een "nieuwe" klassiek
Niceness Niels
- Inne
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 05 aug 2009, 18:36
- Locatie: Tiel
Re: 25 jaar GSXR dat moet gevierd (met een "nieuwe" klassiek
Feli Prachtige klassieker !!!
Ik ben dinsdag op Zandvoort met de Gixxer ivm 25j bestaan voor Moto73
Ik ben dinsdag op Zandvoort met de Gixxer ivm 25j bestaan voor Moto73
- MartijnGizmo
- Berichten: 12762
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: 25 jaar GSXR dat moet gevierd (met een "nieuwe" klassiek
Gaaf man! 8) Zal ik een keer met Sander langskomen voor wat foto's/video's?
- frank de jonge
- Berichten: 9745
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: 25 jaar GSXR dat moet gevierd (met een "nieuwe" klassiek
Als dat gaat gebeuren meot je dat ff vertellen want dan kom ik die kant ook ff op met een iets latere generatie 750
- Niels
- Berichten: 22283
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: 25 jaar GSXR dat moet gevierd (met een "nieuwe" klassiek
Circuit rijden of voor een reportage o.i.d? In het kader van dit jubileum zijn er ook wel wat circuit dagen bij te wonen dit jaar. Je krijgt er zelfs een als je een nieuwe 750 koopt dacht ik.Inne schreef:Feli Prachtige klassieker !!!
Ik ben dinsdag op Zandvoort met de Gixxer ivm 25j bestaan voor Moto73
@Martijn: als je iets leuks in gedachten hebt kunnen we wel iets doen Wat had je in gedachten?
- Niels
- Berichten: 22283
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: 25 jaar GSXR dat moet gevierd (met een "nieuwe" klassiek
Zo bijna een jaar in bezit en toch maar eens begonnen met het project Nu moeder de vrouw en baby van huis zijn voor een paar dagen komen we nog eens ergens aan toe
Het begin van vandaag:
Origineel vs. 1100 Yoshi in helaas nogal slechte staat...
Koplamp eraf:
Linker voorpoot bleek een lelijke beschadiging te hebben:
Even voor het gevoel een ouwe beschadigde Yoshi van zolder gehaald:
Qua formaat wel super imho 8-)
Vergaan rubber van de teller set waardoor de km. teller los zit:
Voorvork keringen zijn ook aardig aan vervanging toe:
Na 22 jaar....
Kortom er moet nog genoeg gebeuren
Verder kwam ik erachter dat de voorste klauwen 85mm en geen 90mm h.o.h. zijn en dat is wel jammer aangezien er wel een 5/8 rempomp op zit die het uitstekend kan doen voor de 6-zuiger remtangen.....
Het begin van vandaag:
Origineel vs. 1100 Yoshi in helaas nogal slechte staat...
Koplamp eraf:
Linker voorpoot bleek een lelijke beschadiging te hebben:
Even voor het gevoel een ouwe beschadigde Yoshi van zolder gehaald:
Qua formaat wel super imho 8-)
Vergaan rubber van de teller set waardoor de km. teller los zit:
Voorvork keringen zijn ook aardig aan vervanging toe:
Na 22 jaar....
Kortom er moet nog genoeg gebeuren
Verder kwam ik erachter dat de voorste klauwen 85mm en geen 90mm h.o.h. zijn en dat is wel jammer aangezien er wel een 5/8 rempomp op zit die het uitstekend kan doen voor de 6-zuiger remtangen.....
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: 25 jaar GSXR dat moet gevierd (met een "nieuwe" klassiek
Leuk project Niels! 't Heeft wel wat zo'n oude Soes.
Btw, wanneer komt de 3-pitter? Ben daar wel erg benieuwd naar. :banaan:
Btw, wanneer komt de 3-pitter? Ben daar wel erg benieuwd naar. :banaan:
- Niels
- Berichten: 22283
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: 25 jaar GSXR dat moet gevierd (met een "nieuwe" klassiek
Het kenteken is aangevraagd dus in principe kan dat vrij snel nu alleen heeft dat weinig zin met dit weer Heb d'r wel zin aan
- Arthur
- Berichten: 40063
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: 25 jaar GSXR dat moet gevierd (met een "nieuwe" klassiek
Ik heb nog een paar wielen liggen voor zo'n ding!
Geloof ik
Geloof ik
- Niels
- Berichten: 22283
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: 25 jaar GSXR dat moet gevierd (met een "nieuwe" klassiek
Niet voor zo een maar die moeten hier wel in idd
Weekend? Anders kan ik ze wel ff komen halen alleen zitten de dames in Breda
Weekend? Anders kan ik ze wel ff komen halen alleen zitten de dames in Breda
- Arthur
- Berichten: 40063
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: 25 jaar GSXR dat moet gevierd (met een "nieuwe" klassiek
Ben de hele week vrij Moet alleen zo nu en dan wat naar school enzo brengen en weer ophalen
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: 25 jaar GSXR dat moet gevierd (met een "nieuwe" klassiek
Ben zeer benieuwd naar het apparaat Niels! Laat maar even weten als je 'm hebt. Wil 'm eigenlijk wel keertje komen bekijken dan als dat goed is?Niels schreef:Het kenteken is aangevraagd dus in principe kan dat vrij snel nu alleen heeft dat weinig zin met dit weer Heb d'r wel zin aan
- Niels
- Berichten: 22283
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: 25 jaar GSXR dat moet gevierd (met een "nieuwe" klassiek
Kan altijd Laat het wel weten wanneer er een Engelse racer tussen de Jappen staat
-
- Berichten: 4242
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten