Project AE86 numero zoveel: de nerd aanpak.

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
siegerdehaan89
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos

Re: Project AE86 numero zoveel: de nerd aanpak.

Bericht door siegerdehaan89 » 22 nov 2009, 23:16

of je koopt het af en gaat naar een bedrijf met voldoende kennis in huis..... :mrgreen:

Moet het nog eens rustig doorlezen maar interessant is het wel!!!!! :thumbup:

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 23 nov 2009, 09:35

Stijn L schreef:Tenzij je enkel wil weten hoe je een demper/veer systeem van een
wagen bepaald, dan koop je beter één van de betere vehicle dynamics boeken en steek je daar je tijd maar in.
Voorbeeld, "race car vehicle dynamics" van william f milliken en douglas l milliken
Euhm..tenzij je opgeleid bent als ingenieur/wiskundige,etc zou ik Milliken en Milliken niet aanraden. Minimaal vereiste is een achtergrond in dynamica en mechanica. Daar kom je als leek nooit doorheen. Afkopen door veel geld te steken in experimentatie is dan een leukere en snellere weg naar succes. Dit rekengedoe is gewoon een afwijking van mij persoonlijk en ook nog eens 1 waar ik niet zo goed in ben.
Zodra de auto min of meer goed staat gaan de berekeningen het raam uit en gaan we ouderwets meten.

Betreft de AE86, weer wat dingetjes gedaan dit weekend. Auto weer eens vergeleken met een simpele MX5 met alleen een ander onderstel...We have a looooooong way to go. Ik blijf er net zolang dingen vanaf schroeven totdat ze werkt. Iemand hier die veel ervaring heeft met scrubradius, camber/toe-settings en de invloed op bump-steer? Daar heb ik namelijk nog enorm veel last van. Bump steer wordt minder als ik het camber verminder, maar dat is binnen 50km terug te zien in een onregelmatig slijtagepatroon op de banden (buitenranden weg). Zoals ie nu staat kan ik er niet het circuit mee op, 1 kerb meepikken en hij slaat het stuur waarschijnlijk uit mijn handen.

Wel gedaan: ECU voorzien van nieuwe ECU
Nieuwe achterbumper opgepikt. Moeten alleen even nieuw steuntje in elkaar lassen om de zware OEM exemplaren te vervangen.. Toch weer een reductie van een kilo of 5 tussen de nieuwe bumper en de oude VS-impact absorberende unit.

Stijn L

Bericht door Stijn L » 23 nov 2009, 10:28

Klopt milliken en milliken is ook niet echt een boek onder de noemer "vehicle dynamics voor dummies"
maar ik bedoel maar je moet niet op zoek naar een boek die vibraties en veer massa systemen in het algemeen
uitlegd. Je bent beter af met een goed vehicle dynamics boek.

Het lijkt me dat meer toespoor, het bumpsteer effect verminderd. Aangezien de spoorstang niet veranderd in lengte
zal bij het inbewegen van één wiel dat wiel naar buiten draaien (als de stuurstang achter de fusee geplaatst is, dus meer
naar het center van de wagen). Misschien heeft je wagen nu al te veel 'open' spoor en versterkt dit het effect.
Iemand die kan bevestigen dat dit verhaal klopt?

MX5T

Bericht door MX5T » 23 nov 2009, 13:42

Als je het camber verminderd wordt dan ook niet het toespoor minder en heb je dat gecorrigeerd ?
Hoe staan je stuurarmen tov van je onderste draagarm ?
Heb je al je de toe-in gemeten over je hele wieluitslag ?
Aan jouw auto is behoorlijk wat gewijzigd heb ik begrepen dus toch even de basics van bumpsteer opmeten

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 23 nov 2009, 13:44

Stijn L schreef:Klopt milliken en milliken is ook niet echt een boek onder de noemer "vehicle dynamics voor dummies"
maar ik bedoel maar je moet niet op zoek naar een boek die vibraties en veer massa systemen in het algemeen
uitlegd. Je bent beter af met een goed vehicle dynamics boek.

Het lijkt me dat meer toespoor, het bumpsteer effect verminderd. Aangezien de spoorstang niet veranderd in lengte
zal bij het inbewegen van één wiel dat wiel naar buiten draaien (als de stuurstang achter de fusee geplaatst is, dus meer
naar het center van de wagen). Misschien heeft je wagen nu al te veel 'open' spoor en versterkt dit het effect.
Iemand die kan bevestigen dat dit verhaal klopt?
Met min of meer toespoor zetten verander je idd meestal de lengte van de spoorstang, maar bumpsteer via sporing willen aanpakken is voor circuitauto's niet de manier, dagelijkse auto's ook niet denk ik. De meeste circuitauto's rijden met een redelijke hoeveelheid uitspoor. Ga je toespoor zetten dan verstoor je ook weer een deel van het stuurgedrag.

Plus als je de sporing bijstelt dan zijn de veranderingen aan je spoorstang maar heel klein. Bijvoorbeeld een verstelling van een kwart millimeter geeft grofweg al een verschil van een halve mm in sporing, precies resultaat afhankelijk van waar je spoorstang zit.

Ga je er ook mee over de weg rijden dan heb je ook wat minder mogelijkheden. Bijvoorbeeld ik rij op de circuit M3 met 3mm uitspoor per wiel aan de voorkant. Dat stuurt mega en houd de banden op temperatuur maar doe je dat op een straatauto dan heb je niet echt een lang bandenleven denk ik :lol: Je ziet bij die auto de voorwielen er gewoon scheef onder staan. Voor straatauto's heb je meestal iets in de orde van 0,5mm toespoor aan de voorkant. Dus dat laat niet veel speelruimte met de lengte van je spoorstang.

Wat bij mij ook mega scheelt is casterstand, sommigen gebruiken excentrische draagarmbussen om dat te verstellen, dan krijg je ook een aardige hoeveelheid bumpsteer kado. Via camberplate is het iets minder maar het is er nog steeds. Scrubradius is bij mij alleen echt te varanderen door er een spacer tussen te steken, volgens mij doet dat niet echt iets met je hoeveelheid bumpsteer, alleen wil de auto dan wel altijd gaan trekken als je hoeveelheid grip links en rechts niet gelijk is, plus het sturen word iets zwaarder. Ik merk dat ook op mijn dagelijkse auto omdat daar ook spacers op zitten, maar er is niet veel aan te doen anders passen de wielen er niet op.

Wat nog wel eens gedaan word om bumpsteer te verminderen is een spacer maken onder het punt waar je spoorstang aan vast zit. Sommigen mikken zelfs op een bepaalde bumpsteercurve, zodat je iets uitspoor krijgt bij inveren. Ze rijden dan met minder statisch uitspoor. Voor een straatsetup zou ik meer rond een neutrale sporing gaan zitten als je zoiets versteld.

Paar foto's van iemand anders geleend. Op deze specifieke auto zit ook een RC correction kit, dus de draagarm zit al lager als normaal.

Hier zie je de spacer tussen de spoorstang en fusee:
Afbeelding

Meten dmv laser en een spiegel, zijn resultaat is iets toerspoor bij inveren:
Afbeelding

Gezien een AE86 ook McPherson aan de voorkant heeft en je toch alles uniball hebt is dit misschien een oplossing?

DaanM3E30S50

Bericht door DaanM3E30S50 » 24 mar 2010, 18:34

JDM OLDSKOOL!!!! erg gaaf een hatchi roku!!

Mooie basis en mooi project autoke!

Plaats reactie