Stijn L schreef:
Die +- 1Hz, dat is de eigen frequency van de gedempte massa? Dus van het gewicht van de veer zelf en het gewicht van de wagen die op die veer rust.? Daarnaast heb je nog de
eigen frequency van de ophanging zelf? (rond de 10hz?) Dus om de 'hardheid' van de ophanging van een wagen uit te drukken kan je de eigenfrequency van de wagen opgeven? Hoe hoger
hoe harder; omdat eigenfrequency=1/2pi*sqr(stijfheid/massa) (denk ik) , dus hoe stijver de ophanging hoe hoger de eigenfreq zal zijn? Klopt dit?
@bert: werk je beroepsmatig met auto ophangingen en zo? Of van waar haal je de ervaring?
grtz
Het ligt er aan wat je wilt, je kan het op meerdere manieren uitrekenen.
Met die 1.0 Hz voor normale auto's word volgens mij meestal ride frequency bedoeld, dus alles bij elkaar ook het chassis enz.
Hoe hoger je frequentie hoe harder je ophanging idd.
Frequentie van een ophanging kom je achter met een vrij simpele formule, enige wat je eigenlijk moet weten is je wheelrate en geveerde massa. Wheelrate is uit te rekenen uit je veersterkte en wat meetwerk, zoals Damir al zegt je moet de 'overbrenging' weten tussen veer en wiel, dwz hoeveel beweegt het wiel op en neer tov de veer.
Dan heb je ook nog verschil tussen frequenties in pitch en in roll. Bijvoorbeeld op een richel op de snelweg doen stabi;s vrij weinig, maar een bump op 1 wiel of in een bocht dan doen ze weer veel. Een stabi heeft ook gewoon een wheelrate die je uitrekenen kan aan de hand van wat meetwerk aan de stabi en de ophanging. Stabi's worden vaak onderschat maar op straat auto's doen ze veel, op een E36 M3 bijvoorbeeld komt aan de voorkant ongeveer 50% van de rolstijfheid van de voorstabi.
Je kan het ook van een totale auto doen maar daar komt meer bij kijken. Dan moet je eerst de ride rate uitrekenen, daar zitten oa ook de springrate van de banden in, springrate van je ophangingsdelen, vering en ook die van het chassis.
Lastige van die 2e is dat je het meeste gewoon niet weet. Bijna niemand weet de specifieke springrate van een band bijvoorbeeld (en is ook lastig te krijgen bij een fabrikant lijkt wel

) en om dat nog lastiger te maken varieert die ook met temperatuur en spanning, en ook nog als je andere velgbreedtes gaat gebruiken. Bijvoorbeeld iedereen weet dat een auto comfortabeler is met banden op lage spanning, dat is dus een direct resultaat van een lagere ride rate. Dat uitrekenen is dus haast niet te doen en daarom word het meestal uit datalogs gehaald. Plus het theoretische getal klopt toch meestal niet omdat er nog dempers bij zitten enz. Zou je 2 identieke auto's met dezelfde veren nemen en daar de datalog van uitlezen dan nog komt er een verschillende waarde terug gewoon omdat chassis, banden enz bijna nooit gelijk zijn. Ride rate is ook meestal lager als de frequentie van de ophanging zelf.
Frequentie zegt ook gewoon niet alles, het is alleen maar een richtgetal over hoe stug een onderstel is qua bewegingen in het verticale vlak. Hoeveel bodyroll je hebt enz hangt van veel meer dingen af, bijvoorbeeld ook je spoorbreedte, stabi's en onderstelgeometrie enz. Kijk je naar de huidige WTCC auto's bijvoorbeeld die hebben mega spoorbreedte maar vrij slappe veren, lage frequentie maar toch nagenoeg geen bodyroll.
Ringmazda schreef:Damir Vukovic schreef:
Voor sportauto's is 2Hz idd een mooie waarde om op te mikken. Daar zit ik dus net boven, deels door de bagger ophanging onder een AE86, deels omdat alle Japanse AE86 tuners op 2.7Hz zitten. Dat is veel te hoog, maar misschien weten zij iets wat ik niet weet
Voor het bedoelde Ring gebruik heb ik voor de Ringmazda gekozen voor een zachtere setting om de auto wat voorspelbaarder te maken wat op zich goed bleek te werken. Voor circuits als Zandvoort, Assen en zolder is dat dan wwer duidelijk te zacht maar nog steeds goed rijdbaar. Die 2.7 kan volgens mij prima op voornoemde banen als je er slicks onder schroeft.
Ik ben benieuwd naar de eerste resultaten.
2,7 Hz zou prima kunnen voor slicks IMHO, zeker op banen als CPZ enz.
Mijn M3 staat op dit moment op 3,53 Hz voor en 2,75 Hz achter, nog steeds makkelijk te rijden op slicks. Ik kan de veren bijstellen naar 3,98 Hz voor en 3,27 Hz achter maar ik denk dat dat meer een setting is voor als je op nieuwe slicks staat. Ik rij door op oude meuk dus dan kan je naar mijn idee beter een iets zachtere setting houden omdat je dan een breder grensbereik houd. Ga je naar maximaal dan kan je denk ik ineens allerlei handlingsproblemen krijgen op oude banden, overstuur onderstuur enz omdat het grensbereik zo smal word
De fabrieksauto's stonden zelfs nog harder, 4,23 Hz voor en 3,28 Hz achter