BMW M3 CSL vs Porsche 996 GT3 vs Lotus Exige S

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Jules
Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo

Re: BMW M3 CSL vs Porsche 996 GT3 vs Lotus Exige S

Bericht door Jules » 22 mar 2010, 22:08

JP schreef:Voor mij de Exige, vanwege de looks en die andere 2 voor een leek op een (met respect) gewone BMW/Porsche lijken.
Hmmm ik had juist het idee dat een lotus VEEL goedkoper zou zijn dan een M3 csl / GT3. Zie het verschil ook niet tussen een exige en een elise eerlijk gezegd :oops:

Maargoed ik denk dat dat niet de belangrijkste reden voor aanschaf zal zijn?

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 22 mar 2010, 22:23

CSL anytime!!!!!

Geluid is :thumbup:
Afwerking is :thumbup:
Rijden is :thumbup:
Hoeken en smijten is :thumbup:

Hielke

Bericht door Hielke » 22 mar 2010, 22:25

50% circuit en 50% straat. Het moet dus een straatauto zijn die verhoudingsgewijs ontzettend veel circuitkilometers gaat maken.

Dan valt de CSL direkt af. Teveel gewicht op de neus. Na een rondje wijzigt de balans teveel naar onderstuur. Zonder de mooie balans is de verder zielloze CSL dan een saaie metgezel geworden.

Heb ooit kortstondig in een Mk1 GT3 op een industrieterreintje ergens in Groningen mogen knallen. Vond het helemaal geweldig. Ik had hoge verwachtingen van de auto en ze werden allemaal ingelost. Met die superlichte en supercommunicatieve neus kun je op een circuit ronde na ronde de apexen blijven besnuffelen. Fantastisch.

Exige of Elise heb ik nooit gereden. In theorie zou de Lotus voor mij de meest geschikte auto zijn. Gewicht is op een circuit king. Gooi je kilo's in de strijd dan ligt drama in de vorm van fadende remmen en optredend extreem saai onderstuur altijd op de loer. Moest er gekozen worden dan stond een rit naar de Lotus dealer voor een proefrit bovenaan de agenda.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 22 mar 2010, 23:06

Teveel gewicht op de neus met 50/50 balans??????

Die van BM waren donders goed te spreken altijd over de CSL. Goeie allrounder.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 22 mar 2010, 23:07

Eerste M3 6 cylinder auto die een 50/50 gewichtsverdeling heeft moet ik nog tegenkomen.

CSL is op de schalen ook zwaarder aan de voorkant.

Andre

Bericht door Andre » 22 mar 2010, 23:20

Mooi:)

Hielke rij jij maar de ring toe in een Lotus. Wat voor mij is Zandvoort al te ver in zo n ding.

Vraag sjoerd even hoe een GT3 is in dagelijks gebruik. Een GT3 is een top auto voor als je je even uit wilt leven en dan het liefst op circuit.

Het onderstuur van de csl waar jij over praat heb ik nog niet opgemerkt. Maar ik kan niet rijden en snap er niks van.

Fernando

Bericht door Fernando » 22 mar 2010, 23:28

:roflol:

Hielke

Bericht door Hielke » 22 mar 2010, 23:33

De stelling was 50% circuit Andre. Dat is gigantisch veel voor een auto op kenteken. Ritjes naar en van het circuit mogen dan oncomfortabel zijn. Met een stel oordoppen in merk je nergens meer iets van.

Zouden het meer straatkilometers zijn dan hoefde ik me niet eens af te vragen hoe een Exige cup zou rijden. Dan koos ik van de 3 auto's direct voor een GT3. Willekeurig welke versie.

Franzino
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110

Bericht door Franzino » 22 mar 2010, 23:49

Die 50% circuit en 50% straatgebruik was enkel om aan te tonen dat de wagen intensief zal gebruikt worden op circuit, maar ook best veel op de gewone weg zal vertoeven. Als je geen professionele racer bent, dan rijdt je toch nooit exact even veel tijd op circuit als op de openbare weg... Circuit uitstapjes moet je plannen en de openbare weg is altijd toegangkelijk... Dus is het logisch dat die wagen qua effectieve kilometers meer openbare weg kilometers zal afleggen dan circuit kilometers... Reken op een gebruik van minimum 2 intensieve circuituitstapjes per maand en een 1000KM per maand openbare weg (als er geen sneeuw ligt 8) )
Laatst gewijzigd door Franzino op 23 mar 2010, 00:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 22 mar 2010, 23:51

Ik zou sowieso niet met een auto die op het circuit rijdt ook dagelijks willen rijden. Blijft altijd compromis. Op het circuit zit je te balen omdat de auto net wat te kort komt en dagelijks zit je je te ergeren omdat de auto niet comfortabel genoeg is.

Hielke

Bericht door Hielke » 23 mar 2010, 00:04

50% circuit en 50% straat is wat het is Franzino.

Dan had je de vraag anders moeten formuleren.

Andre

Bericht door Andre » 23 mar 2010, 00:07

klopt wat stephane zegt.

Ik heb ooit met 997 GT3 RS op assen gereden. Na 5 rondjes was ik er klaar mee. Maar op de weg is het wel ultiem.

Met een standaard CSL of GT3 wordt je op assen gewoon om de oren gereden door de eerste de beste race auto met 100 of meer pk minder en die kost ongeveer 1/5 van de prijs van een GT3.

Je moet dit soort auto s in anders perspectief zien. Op de weg zijn deze auto s king en niks is ultiemer op de weg naar het circuit toe daar heb je al voorpret maar op het circuit zelf gaat de pret factor iets achteruit als je denk dat je met je uber auto iedereen gaat zoek rijden want doe je absoluut niet zonder de nodige aanpassingen. Maar ja dan valt er niet meer mee te rijden op de openbare weg.

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 23 mar 2010, 00:10

Franzino schreef:De wagen moet echt goed presteren op circuit en ook nog zeer ok rijbaar zijn op de openbare weg.
Dus niet met oordoppen in een oncomfortabel hok zitten lijkt me, Hielke :)

Hielke

Bericht door Hielke » 23 mar 2010, 00:19

ErikMartijn schreef:
Franzino schreef:De wagen moet echt goed presteren op circuit en ook nog zeer ok rijbaar zijn op de openbare weg.
Ik herhaal het nog maar eens. De vraagstelling uit de openingspost kan na 3 pagina's antwoorden en reacties niet zomaar naar believen worden aangepast.

Jules
Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo

Bericht door Jules » 23 mar 2010, 00:21

Natuurlijk is een straatauto altijd een compromis en zul je met een volledig geprepareerde racewagen snellere rondes rijden.

Maar heb je dan persé ook meer lol met die geprepareerde racewagen? Ik denk zelf dat je je lol ook wel op kunt met een GT3/M3 CSL... zolang je het maar doet om zelf lol te hebben en niet om de snelste te zijn.

Misschien kan andré of iemand anders hier antwoord op geven?

GTRene

Bericht door GTRene » 23 mar 2010, 00:21

volgens mij heb je bij de nieuwere lotussen toch geen oordoppen nodig :hmmm:

in een S1 Exige geloof ik wel, maar S2 types volgens mij niet.

Franzino

Bericht door Franzino » 23 mar 2010, 00:24

Hielke schreef:50% circuit en 50% straat is wat het is Franzino.

Dan had je de vraag anders moeten formuleren.

Dit vind ik niet.... :? Zijn dagelijkse werkauto blijft den e39 M5 waar hij ongeveer een 1.5000 km per maand mee rijdt naar klanten en dergelijke. De GT3-CSL-Exige zal minimum 2 keer per maand op circuit vertoeven (dat doet hij nu al met een circuitgeprepte R6, maar die gaat weg) + de 2de wagen zal ook een 1000-tal prive kilometers afleggen...

Als je minimum 2 keer per maand een dag op circuit gaat rijden, dan is dit in mijn ogen toch al intensief circuitgebruik. En wil je zoweiso een wagen die goed op circuit presteert. Als je dan nog per maand een 1.000 tal gewone fun kilometers op de normale weg doet, dan wil je een wagen die toch ook redelijk goed op de gewone weg presteert. Vandaar de 50-50 verhouding... Natuurlijk is het steed een compromis van het ene en het andere (vandaar zijn keuze tussen de 3 wagens, die zijn min of meer een goed compromis). Ander kocht hij wel een full-race M3 GTR, maar daar kan je onmogelijk mee op de openbare weg rijden..... Langs de andere kant vallen ook de standaard M3's en Porsche's uit de boot, omdat deze bij veel circuit gebruik ook niet het van het zijn.

Ik blijf erbij dat ik mijn vraagstelling van 50%-50% zeer duidelijk en correct vind :D Misschien is de perceptie van intensief circuitgebruik anders voor bepaalde mensen. Even voor de duidelijkheid; die mens gaat enkel intensief op circuit rijden voor de fun he. Dat is geen compititie met pole position en dergelijke. Met zijnen R6 zit hij ook zoveel keer maand in Duitsland, Engeland, Frankrijk, enz.. Die gaat met die 2de auto geen georganiseerde compitie rijden zoals de 24h van Le Mans he...en hij gaat er ook niet mee op reis naar het Zuiden van Spanje met een sleurhut.
Laatst gewijzigd door Franzino op 23 mar 2010, 00:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Oof
Auto: Caddy 1.6 TDI

Bericht door Oof » 23 mar 2010, 00:27

Andre schreef:klopt wat stephane zegt.

Ik heb ooit met 997 GT3 RS op assen gereden. Na 5 rondjes was ik er klaar mee. Maar op de weg is het wel ultiem.

Met een standaard CSL of GT3 wordt je op assen gewoon om de oren gereden door de eerste de beste race auto met 100 of meer pk minder en die kost ongeveer 1/5 van de prijs van een GT3.

Je moet dit soort auto s in anders perspectief zien. Op de weg zijn deze auto s king en niks is ultiemer op de weg naar het circuit toe daar heb je al voorpret maar op het circuit zelf gaat de pret factor iets achteruit als je denk dat je met je uber auto iedereen gaat zoek rijden want doe je absoluut niet zonder de nodige aanpassingen. Maar ja dan valt er niet meer mee te rijden op de openbare weg.
Hoe staat een 911 GT3 (RS) Ten opzichte van een 130i racer zoals bijvoorbeeld te koop staat bij de Beier?
Wat betreft rondetijden?

Franzino

Bericht door Franzino » 23 mar 2010, 00:34

Hielke schreef:
ErikMartijn schreef:
Ik herhaal het nog maar eens. De vraagstelling uit de openingspost kan na 3 pagina's antwoorden en reacties niet zomaar naar believen worden aangepast.
Ik heb vraagstelling niet aangepast... Die blijft gewoon hetzelfde.... Ik begrijp niet goed welk punt jij wil maken?

Andre

Bericht door Andre » 23 mar 2010, 00:53

Hoe staat een 911 GT3 (RS) Ten opzichte van een 130i racer zoals bijvoorbeeld te koop staat bij de Beier?
Wat betreft rondetijden?[/quote]

Als de GT3 op semi slicks staat en goeie rijder erin zal ie bijna dezelfde ronde tijden rijden als race 130i op full slicks.

Even ter vergelijk een GT4 race porsche GT3 doet 1.48 quali mijn 130i deed 1.53.6 quali maar moet nu met aanpassingen harder kunnen.

Ik kan je nu al vertellen dat je gt3 of csl of exige je na 5 trackdays gaat vervelen op circuit dit geld niet voor de openbare weg daar is de uitdaging perfect.

Je gaat de zwakheden op circuit snel zien. Een csl als ook GT3 krijgen remproblemen dat is op te lossen door race remblokken te steken maar jah die piepen zeer luid in straat gebruik en vernielen je lak en je wielen als je die langdurig op straat gebruikt. Ga je naar slicks toe zijn je dempers veel te week etc. Heb je semi slicks gaat het regenen etc etc.

En uiteindelijk ga je dingen veranderen en wordt het op straat alleen nog vervelender om er mee te rijden en uiteindelijk had je beter een race auto kunnen kopen.

Een csl exige gt3 moet je zien als een auto voor fun ritten op straat. Dan is het leuk als je een paar keer per jaar je auto even kan uitlaten op circuit. Maar voor 2 keer per maand circuit is het verstandiger om toch een prepareerde een e36/e46 m3 / 130i tracktool te maken kopen.

Gerwin Ring

Bericht door Gerwin Ring » 23 mar 2010, 01:00

Om het nog eens wat makkelijker :? te maken:

Ik ben een superfan van de CSL, maar eigenlijk:

* niet op straat (te hardcore, met de sportknop aan wijzen mensen in de bebouwde kom bij een heel klein teentje gas al naar hun voorhoofd, stug, alleen volluit voelt ie in zijn element)
* niet op circuits, te soft (anders dan de ring)

Op de ring vind ik het echt DE auto, dan is ie echt in zijn habitat, op andere circuits zijn de veerwegen te lang en is er te veel bodyroll. Je wil dan al heel snel een aftermarket instelbaar onderstel. Maar dan ben je weer die super-nat-droog-combi/superveel-bmw-m-testwerk/engineering-wonder setup voor op de ring kwijt. Daarom hebben we vorig jaar twee normale e46's uit de uk gehaald, gestript en van KW onderstellen voorzien. Dan kunnen er ook slicks op enzo, voor op zandvoort, spa etc.

eerdergenoemde onderstuur is wel te fixen met wat front-end camber, en dan hapt ie met cups wel naar de apex.

genoemde 5k voor aanpassingen is wel een iets te optimistisch budget denk ik. Ook 2 maal per maand / 24(!) keer per jaar circuitdag: op basis van mijn ervaring zou ik uitgaan van minimaal 6 sets banden, 4 keer blokken, 1 keer schijven, wiellagers rondom (misschien wel 2 keer), draagarmen achter 1 of 2 keer, etc. etc.
En een paar keer velgen uitdeuken / vervangen. Velgen zijn echt superzacht. Een keer een curb een beetje lomp nemen, zit er gelijk een deuk in. Ligt allemaal natuurlijk ook een beetje aan rijstijl: full attack of 80%. Maar de running costs bij de GT3's zijn ook niet heel laag.

Verder: motorisch, bak, koppeling, diff (ik lift heel licht en zet de bak niet in de aggresiefste stand) allemaal nog geen andere dingen aan gehad dan regulier onderhoud. (ca. 330 ringronden en ca 5000 kilometers op andere circuits).

Andre

Bericht door Andre » 23 mar 2010, 01:28

De ring zie ik ook niet als circuit meer een bergpas:) daar zou je zelfs met orginele remblokken en dot 5.1 wel een ronde uithouden even pause afkoelen en kan nog wel een keer.

Maar trackdays 2 x per maand op assen zandvoort zolder spa etc. is heel andere koek. Dat wordt een met een GT3 een duur avontuur 2 x per maand.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 23 mar 2010, 01:47

Ik denk dat het ook ligt aan hoe je het aanpakt.

De die hards vinden racers prachtig, gaat veel harder. Alleen de keerzijde is dan weer dat het logistiek weer een ander verhaal word, je sleept met banden, auto moet op een trailer enz. Je rijd dus niet meer zomaar even heen voor even een uurtje sturen oid. Ga je zelf een auto bouwen en onderhouden dan zitten daar toch stiekem behoorlijk wat uren in en voor alle kinks er uit zijn ben je ook wel even verder, een standaard koets van bijvoorbeeld een E36 M3 of een E46 M3 daar zitten toch nog wel wat aandachtspunten in als je zo'n auto op slicks gaat zetten. Stelwerk aan onderstellen enz, voor het echt allemaal op orde is ben je wel een aantal dagen rijden en uren sleutelen verder. Kant en klare kopen waarbij alles al geregeld is is dan ook een optie bijvoorbeeld die 130i Cup. Die bij de beier te koop staat daar bouw je bijvoorbeeld zelf geen knappe E36 M3 voor en dan rij je alsnog in een auto die meer als 15 jaar oud is.

Maar heel veel trackdayrijders met bijvoorbeeld GT3's etc zie je rondjes rijden op 70%. Ze zijn niet al te fanatiek qua rondetijden en zo lang je dat blijft doen met een GT3 oid valt het qua slijtage ook wel mee en blijft het ook wel vrij lang heel. Dat is dus ook een weg die je bewandelen kan

Rupie

Bericht door Rupie » 23 mar 2010, 06:14

Hielke schreef:50% circuit en 50% straat. Het moet dus een straatauto zijn die verhoudingsgewijs ontzettend veel circuitkilometers gaat maken.

Dan valt de CSL direkt af. Teveel gewicht op de neus. Na een rondje wijzigt de balans teveel naar onderstuur. Zonder de mooie balans is de verder zielloze CSL dan een saaie metgezel geworden.

Heb ooit kortstondig in een Mk1 GT3 op een industrieterreintje ergens in Groningen mogen knallen. Vond het helemaal geweldig. Ik had hoge verwachtingen van de auto en ze werden allemaal ingelost. Met die superlichte en supercommunicatieve neus kun je op een circuit ronde na ronde de apexen blijven besnuffelen. Fantastisch.

Exige of Elise heb ik nooit gereden. In theorie zou de Lotus voor mij de meest geschikte auto zijn. Gewicht is op een circuit king. Gooi je kilo's in de strijd dan ligt drama in de vorm van fadende remmen en optredend extreem saai onderstuur altijd op de loer. Moest er gekozen worden dan stond een rit naar de Lotus dealer voor een proefrit bovenaan de agenda.
Hielke for president! Afbeelding

Vraagstelling is wat mij betreft wel helder. Ik denk dat er een weloverwogen keuze gemaakt gaat worden.

ps: Andre, heb je al eens in een Elise/Exige gereden?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 23 mar 2010, 07:40

Als je dus 2x per maand op 't circuit bent(en dat heb ik waarschijnlijk verkeerd gelezen dan) zou ik me inderdaad niet druk maken om bovenstaande auto's en 'voordelig' zo'n 2007 130i Cupracer doen of pittiger 'n Radical ofzo of beslickede R500 ofzo..... MITS JE LOGISTIEK HET TOELAAT. :!:

Als je gewoon heen en weer rijdt van 't circuit, wat ik heel soms ook nog wel 'ns deed, nog steeds de CSL.
Op de weg 'king' en slaat ook niet 't grootste modderfiguur op 't circuit, plus dat 'n GT3 nog weer kabaleriger/onconfortabeler is. De Exige is daarbij 'n no-go in vergelijking, natuurlijk. Wel 'n schattig autootje, maar met dezelfde rondetijd op Hockenheim als een dikke baffer E92 M3 maakt ie mij de pis niet lauw. Ding biedt niks. Ja 'n tube lijm om de rotzooi weer vast te plakken. :mrgreen:(En ja ik heb in Elises en Exises mogen rijden voordat ze me hier bannen)

Plaats reactie