Opel C20LET wil niet boven 0,5 bar turbodruk
- InjectTheVenom
Re: Opel C20LET wil niet boven 0,5 bar turbodruk
Nou dat weer...
Gistermiddag die 3-ledige slang verzopen met reinigingsmiddel tot het water wat er uit kwam helder was (zat me een partij bruine drab in), de 2 plastic "buizen" met aan iedere kant een stukje slang die van de Amal valve naar de turbo gaan vervangen voor rubberen vacuümslang uit 1 stuk, slangklem van de vacuümslang die op een vierkante sensor (charge temp?) bij het inlaatspruitstuk aansluit wat strakker gedraaid en gaan rijden.
In het begin wilde hij nog niet boven de 0,7 bar maar het duurde niet lang voor de naald weer piekte op een mooie 0,9 zoals hij vanaf het begin altijd gedaan heeft, alleen... daarna blijft hij een knipoog staan op 0,7 om vervolgens weer gauw naar 0,5 terug te zakken. Zo blijft hij tijdens een aantal pulls heen en weer jokeren waarbij de 0,9 niet altijd maar wel vaak gehaald word en soms niet eens de 0,7, koppeling begint na een minuutje ontzettend te stinken/roken en dan is het niet stampen stampen stampen maar beheerst accellereren, is hij na een tijdje eenmaal goed warm gereden dan is alles weer terug bij het oude en word met tegenzin de 0,5 gehaald...
Vacuümleiding naar de ECU toe heb ik nog niet gecontroleerd.
Gistermiddag die 3-ledige slang verzopen met reinigingsmiddel tot het water wat er uit kwam helder was (zat me een partij bruine drab in), de 2 plastic "buizen" met aan iedere kant een stukje slang die van de Amal valve naar de turbo gaan vervangen voor rubberen vacuümslang uit 1 stuk, slangklem van de vacuümslang die op een vierkante sensor (charge temp?) bij het inlaatspruitstuk aansluit wat strakker gedraaid en gaan rijden.
In het begin wilde hij nog niet boven de 0,7 bar maar het duurde niet lang voor de naald weer piekte op een mooie 0,9 zoals hij vanaf het begin altijd gedaan heeft, alleen... daarna blijft hij een knipoog staan op 0,7 om vervolgens weer gauw naar 0,5 terug te zakken. Zo blijft hij tijdens een aantal pulls heen en weer jokeren waarbij de 0,9 niet altijd maar wel vaak gehaald word en soms niet eens de 0,7, koppeling begint na een minuutje ontzettend te stinken/roken en dan is het niet stampen stampen stampen maar beheerst accellereren, is hij na een tijdje eenmaal goed warm gereden dan is alles weer terug bij het oude en word met tegenzin de 0,5 gehaald...
Vacuümleiding naar de ECU toe heb ik nog niet gecontroleerd.
- GTRene
hm
als je dat hebt is er vaak meer stuk/verweerd...alles in dat traject klepjes membraampjes whatever mag je wel nakijken/vervangen als daar overal die troep langs kwam of door ontstond.
good luck, hoop dat het qua geld/ergenis meevalt.

good luck, hoop dat het qua geld/ergenis meevalt.
- InjectTheVenom
Ik mag €100 voor een nieuwe Amal valve neertellen als het aan de dealer ligt in de hoop dat het daarmee verholpen is
En dat voor een membraampotje ter grootte van een walnoot..

- HJ2
heb je nu al de wastegate wiggle gedaan?
- InjectTheVenom
Nog niet (hij zit met 2 schroeven vast aan het turbohuis).. kan ik deze gewoon los halen zonder iets aan de afstelling te veranderen of iets anders kapot te maken?
- HJ2
Sorry, ik ken je kar niet, weet alleen waar hij bij m'n lotus zit...
2 schroeven los lijkt me echter geen probleem, toch?
De afstelling verander je er m.i. niet mee, maar better safe than sorry,
2 schroeven los lijkt me echter geen probleem, toch?

De afstelling verander je er m.i. niet mee, maar better safe than sorry,
- InjectTheVenom
Vandeweek van iemand gelezen met een diesel motor in een Vectra B dat ook hij verminderde turbodruk had, vanavond kwam hij achter de waarschijnlijke oplossing: er bleek een stuk katalysator binnenwerk de rest van de uitlaat te verstoppen.
Nu heb ik vanwege dat gepop en gegorgel in mijn uitlaat het idee dat de katalysator ontploft is, maar sturen doet hij ook zwaar moet ik zeggen
Nu heb ik vanwege dat gepop en gegorgel in mijn uitlaat het idee dat de katalysator ontploft is, maar sturen doet hij ook zwaar moet ik zeggen

- Arthur
- Auto: Nr.51
Zit de katalysator klem in het stuurhuis misschien?
- Nutkees
- Auto: Dodge Viper
Probeer eens de vonkafstand van je bougies te veranderen (kleiner) was bij mijn c20let ook een probleem. Stonden bij mij namelijk te ruim, waardoor de vonk wordt weggeblazen door de turbodruk. Gevolg: turbodruk kwam niet aan zijn waarden.
Misschien iets om te proberen? kost immers niets.
Denk zelf dat het probleem aan de turbo zelf ligt.....
Misschien iets om te proberen? kost immers niets.
Denk zelf dat het probleem aan de turbo zelf ligt.....
- Eric H
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Arthur schreef:Zit de katalysator klem in het stuurhuis misschien?

- HJ2
kat losschroeven (niet helemaal, maar wel dat de uitlaatgassen goed weg kunnen en kijken of het probleem weg is... (wel vooraf ff kijken of je niks gaat slopen met die hete uitlaatgassen.)
Geen verschil: Back to the drawingboard
Geen verschil: Back to the drawingboard

- InjectTheVenom
Volgens mij ga ik hier niet vrolijk van worden 
Links is nog van toen hij zijn volle power had en normaal deed, rechts is van deze week.

Links is nog van toen hij zijn volle power had en normaal deed, rechts is van deze week.
- MartijnGizmo
Pff, het zit je ook niet mee met deze auto... 

- InjectTheVenom
Altijd blijven lachen
... dan maar de 300+ pk plannen "ietsjes" naar voren halen en sterkere drijfstangen + zuigers er in evenals een buisje door het oliekanaal heen zodat olie en koelwater zeker niet bij elkaar kunnen komen.

-
Succes is op z'n plaats zie ik.
- InjectTheVenom
Het goede nieuws:
Compressie is opnieuw gemeten. Cilinder 1: 14,5 bar, cilinders 2,3 en 4: 14 bar. Wastegate wiggle gedaan en de actuator is in orde, wel krijg ik nog steeds een ABS lampje wat naar verluid de wielsensor linksvoor is die tegen zijn grenswaarden aan zit wat wel kan kloppen want ergens in de linker voorkant komt een telkens wisselende hoeveelheid trillingen vandaan die soms vrij hevig kunnen worden.
Het slechte nieuws:
Er is een computer met VMAX chip aan gehangen, stukje rijden en hij trekt goed fel naar de 1 bar maar haalt niet de gewenste 1,3 overboost. Waarschijnlijke conclusie: binnenwerk turbo overleden wat op ruwweg €1200 neer moet komen
Compressie is opnieuw gemeten. Cilinder 1: 14,5 bar, cilinders 2,3 en 4: 14 bar. Wastegate wiggle gedaan en de actuator is in orde, wel krijg ik nog steeds een ABS lampje wat naar verluid de wielsensor linksvoor is die tegen zijn grenswaarden aan zit wat wel kan kloppen want ergens in de linker voorkant komt een telkens wisselende hoeveelheid trillingen vandaan die soms vrij hevig kunnen worden.
Het slechte nieuws:
Er is een computer met VMAX chip aan gehangen, stukje rijden en hij trekt goed fel naar de 1 bar maar haalt niet de gewenste 1,3 overboost. Waarschijnlijke conclusie: binnenwerk turbo overleden wat op ruwweg €1200 neer moet komen

- gijzbed-opc

Een turbo wisselen voor 1200 euro.
Een astra H turbo inclusief uitlaat spruitstuk kost iets van 600 pond.
Nu heb jij een oudere versie C20-let maar die prijs geloof ik niet hoor of je word opgelicht.
Dat moet goedkoper kunnen.
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... CBAQ9QEwAA
Gr Peter.
Laatst gewijzigd door gijzbed-opc op 10 apr 2010, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Maar als het binnenwerk van de turbo overleden is, zoals hierboven aangegeven, hoe haalt 'ie dan wel de 1 bar? En nog fel ook?
- InjectTheVenom
Dat van €600 schijnt een addertje onder het gras te zijn waarbij ze hem maar een kleine revisie geven en binnen niet al te lange tijd met oliedrukproblemen zit?gijzbed-opc schreef:dat lijkt me sterk??
Een turbo wisselen voor 1200 euro.
Een astra H turbo inclusief uitlaat spruitstuk kost iets van 600 pond.
Nu heb jij een oudere versie C20-let maar die prijs geloof ik niet hoor of je word opgelicht.
Dat moet goedkoper kunnen.
Gr Peter.
- InjectTheVenom
Jij mag het zeggen.. 1 of meer schoepen afgebroken met de luide klap die ik toen hoorde? Ik heb geen enkel idee wat het dan anders zou kunnen zijnArthur schreef:Maar als het binnenwerk van de turbo overleden is, zoals hierboven aangegeven, hoe haalt 'ie dan wel de 1 bar? En nog fel ook?

- HJ2
De tip van Nutkees van de bougie-gap is ook nog een goede om te proberen.
Ik had na het porten van de wastegate dezelfde problemen, bovendien ging hij bij hogere drukken schokkerig lopen.
Ik had er nieuwe bougies in zitten, deze bleken af fabriek op 1.1 mm te staan.
Terugbrengen naar 0.8 mm heeft de oplossing gebracht, de wagen loopt briljant nu
Een verrotte turbo zie ik ook niet zo snel 1 bar doen, en bougies zijn zo gecheckt...
Je kan nu nog vlug even naar de garage...
Ik had na het porten van de wastegate dezelfde problemen, bovendien ging hij bij hogere drukken schokkerig lopen.
Ik had er nieuwe bougies in zitten, deze bleken af fabriek op 1.1 mm te staan.
Terugbrengen naar 0.8 mm heeft de oplossing gebracht, de wagen loopt briljant nu

Een verrotte turbo zie ik ook niet zo snel 1 bar doen, en bougies zijn zo gecheckt...
Je kan nu nog vlug even naar de garage...
- InjectTheVenom
Mijn bougies hebben 3 electroden en zijn daarom dacht ik niet te gappen? Dus het kan niet zo zijn dat de schoepen krom of beschadigd zijn? Als hij intern olie aan het lekken is schijnt hij stroever te kunnen gaan draaien waardoor er steeds minder druk haalbaar is.. blijft over de vraag als het de turbo niet is wat dan wel?
- InjectTheVenom
Het merkwaardige blijft dat na vervanging van vrijwel alle vacuümslangen er ineens weer overboost was waarvan in het begin de oude 0,9 een paar keer terugkeerde 

- HJ2
Een olielekkende turbo herken je vrij snel als je in je achteruitkijkspiegel kijkt
Hoe zien de bougies eruit? (vet, nat, bruin, wit, roept u maar
Ik ken die 3 vonks dingen niet weet dus ook niet of die af te stellen zijn.

Hoe zien de bougies eruit? (vet, nat, bruin, wit, roept u maar

Ik ken die 3 vonks dingen niet weet dus ook niet of die af te stellen zijn.

- Ampair
nieuwe turbo kost voor jou auto maar 963 euro bij turbo world