"Afremmen op de motor"

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

"Afremmen op de motor"

Bericht door Rebel » 29 dec 2006, 21:58

Weet iemand welke auto/motor-techniek, of welke factoren van belang zijn, die bepalen hoe sterk een auto afremt op de motor.

Heb verschillende auto's gehad, en mij valt op dat er motoren/auto's zijn die "sterk" afremmen op de motor, maar ook auto's/motoren die minder sterk afremmen op de motor.
Ik bedoel hoe goed je hem voelt afremmen, als je terugschakelt.

Heeft dit ook met het vermogen van de motor te maken, of met bv. hoe zwaar het vliegwiel is?

Ik heb er zelf geen verstand van, maar het valt me wel op dat er een aanzienlijk verschil is.



Rob

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 29 dec 2006, 22:10

Nog iets.. , neemt op de motor afremmen ook meer benzine ?

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27060
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 29 dec 2006, 22:10

Heeft het ook iets met de compressie verhouding te maken?

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27060
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 29 dec 2006, 22:11

Jelmer850i schreef:Nog iets.. , neemt op de motor afremmen ook meer benzine ?
Voor zo ver ik het begrijp is het bij BMW zo dat als je de voet van het gas haalt en dus remt op de motor dat er geen brandstof wordt verbruikt.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 29 dec 2006, 22:21

ik bedoel bij het terugschakelen... Voorbeeld:

Aan komen rijden met zo'n 4000 toeren in de 5, in de 4 smijten oplaten komen, in de 3 opkomen 2 opkomen 1 opkomen.... tot stilstand...

Of gewoon in de 5 laten en vol remmen en halverwege ontkoppelen...

Gebruikersavatar
Erik2
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:20
Locatie: Breda

Bericht door Erik2 » 29 dec 2006, 22:25

Als je eruit bent schrijf dan gelijk een artikel voor Wikipedia; is er nog niet (zie de link onderaan in het artikel).

By the way, als je gewoon wilt remmen, moet je het MIDDELSTE pedaal hebben!! :lol:

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 29 dec 2006, 22:26

Ook een goed punt Jelmer

Volgens mijn ervaringen, heeft het niet direct met het vermogen te maken.
Zou graag weten waar het wel aan ligt.

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 29 dec 2006, 22:28

Erik2 schreef:Als je eruit bent schrijf dan gelijk een artikel voor Wikipedia; is er nog niet (zie de link onderaan in het artikel).

By the way, als je gewoon wilt remmen, moet je het MIDDELSTE pedaal hebben!! :lol:

Ik heb maar twee pedalen :lol:

Wiki wie?

Is dat niet die online encyclopedie voor "geiten-wollen-sokken" figuren? Ik heb meer vertrouwen in DF :wink:
Nu alleen nog een techneut met de antwoorden...

Gebruikersavatar
Erik2
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:20
Locatie: Breda

Bericht door Erik2 » 29 dec 2006, 22:32

Die geiten wollen sokken rijden ook TT's....

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 29 dec 2006, 22:35

Erik2 schreef:Die geiten wollen sokken rijden ook TT's....

Touche :wink:


Maar ben erg benieuwd waar het nu aan ligt, vraag gaat al dagen door mijn hoofd. waar blijven de techneuten? Of zijn die allemaal een pintje vatten ?

Gebruikersavatar
Erik2
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:20
Locatie: Breda

Bericht door Erik2 » 29 dec 2006, 22:52

Ik, die nog geen lampje zelf kan vervangen...., doe een voorzet:

Er kan alleen sprake zijn van een vergelijking tussen auto's als je bij precies dezelfde snelheid in dezelfde versnelling gaat afremmen.

Wat dan bepalend is voor een eventueel verschil is de overbrengingsverhouding.

Vond ergens de volgende definitie: overbrengingsverhouding = het product van de versnellingsbak, het differentieel en de diameter van de banden.


En nu de echte techneuten..

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 29 dec 2006, 23:00

Goeie theorie lijkt me.
Toch is het verschil zo groot, dat je het goed kan waarnemen. En dan rij ik ze niet om beurten op een dag.

Gebruikersavatar
Lars Bouten
Berichten: 223
Lid geworden op: 13 feb 2006, 16:45
Locatie: Den Haag

Bericht door Lars Bouten » 29 dec 2006, 23:02

Sowieso de compressieverhouding volgens mij.
Een diesel heeft een sterker afremmend effect dan een benzinemotor. En een diesel heeft een hogere compressieverhouding dan een benzinemotor (anders geen zelfontbranding).

Gebruikersavatar
Lars Bouten
Berichten: 223
Lid geworden op: 13 feb 2006, 16:45
Locatie: Den Haag

Bericht door Lars Bouten » 29 dec 2006, 23:08

De versnellingsbakverhoudingen zijn ook van belang.
Als je 100 rijdt en je schakelt van 5 naar 4 heeft dat een minder remmend effect dan van 5 naar 3. Gewoon tussengas of heel and toe geven, heb je nergens last van ;-)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 29 dec 2006, 23:12

Heeft ook te maken met milieu eisen. Moderne auto's remmen slechter op motor dan good old olierokers.

En je verbruikt met injectie geen brandstof tijdens gas los.

HSR
Berichten: 5498
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 29 dec 2006, 23:18

Bij het terugschakelen rem je toch altijd wat op de motor? Helemaal als je het bij wat hogeren toeren doet. Alleen als je gaat rev-matchen dmv heel-toe en doubleclutching heb je dat niet.



toch?

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 29 dec 2006, 23:24

Compressie verhouding doet er inderdaad ook toe.
Wel eens met een M3 3.2 stevig moeten remmen en schakelde bij een krappe 100(schat ik) terug naar 2 en liet de koppeling opkomen waarna de achterwielen gelijk blokkeerde :shock: Nee de motor ging niet de toerenbegrenser in.
Volgens mij kan dit komen de door compressie van het blok.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 29 dec 2006, 23:27

Is er dan niemand die hier roept dat je met het REM pedaal moet remmen en dat je moet schakelen om versnellingen te veranderen????

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 29 dec 2006, 23:28

Met je eens Macboy, remmen heb je om mee te remmen ;)

Gebruikersavatar
Lars Bouten
Berichten: 223
Lid geworden op: 13 feb 2006, 16:45
Locatie: Den Haag

Bericht door Lars Bouten » 29 dec 2006, 23:31

@ Erik: Heel and Toe en er was niets gebeurd.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 29 dec 2006, 23:41

Inderdaad Lars, toch maar eens gaan oefenen!
Of het middelste pedaal gaan gebruiken waar hij voor is :lol:

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 29 dec 2006, 23:47

Ik weet het antwoord wel :mrgreen:

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 29 dec 2006, 23:53

Jan Visser schreef:Ik weet het antwoord wel :mrgreen:

Had niet ander verwacht.......

Shoot Jan

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 30 dec 2006, 02:04

Het is relatief simpel.

Een moderne motor (zowel diesel als benzine) neemt geen brandstof als je gas los laat.Pas net boven het stationair toerental begint de krijgt de motor weer brandstof.

Hoe hoger de compressie van de motor hoe harder een motor afremt op gas los.Dat de ene motor met dezelfde compressie harder afremt dan een andere motor met dezelfde compressie heeft weer te maken met het milieu en andere factoren.

Rebel had het ook over het vliegwiel.Dat heeft er ook in zekere zin mee te maken.Hoe zwaarder het vliegwiel, hoe moeilijker het te stoppen is en hoe trager de motor reageerd op zowel gas geven als gas loslaten.Het gewicht van de auto zelf speelt ook erg mee.Net zoals bij het vliegwiel, hoe zwaarder de auto, hoe minder sterk hij afremt op de motor tijdens het afremmen op de motor.

Verder kan een fabrikant het karakter van de motor elektronisch afregelen.Door bijvoorbeeld niet ineens de brandstof toevoer af te knijpen, maar bijvoorbeeld geleidelijk.Daardoor remt de auto iets minder snel af op de motor.Krijg je weer een iets comfortabeler gevoel bij.Bij een motor met een elektonische gasklep kan een fabrikant ook zelf het tempo van het sluiten bepalen.Snel voor sportief en langzaam voor comfort.Bij een snel sluitende gasklep zal de motor ineens harder afremmen dan een motor waarbij de gasklep iets langzamer sluit.

Er is nog wel wat meer over te vertellen, maar het is 2uur en ik ga slapen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22502
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 30 dec 2006, 09:24

Boring en slag van de motor.

Het moment wat ontstaat op de krukas door de slag * de zuigerkracht werkt bij het afremmen op de motor precies andersom. De zuigerkracht is (o.a.) gerelateerd aan de diameter en des te groter de slag des te meer koppel. Simpel gezegd kun je zeggen dat een atmosferische motor die veel koppel levert ook veel koppel nodig heeft om deze af te remmen.

Leuke praktijktest: probeer eens een 900 cc tweecilinder Ducati aan te duwen en vervolgens een 900cc 4 cilinder japans racemonster :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten