"Afremmen op de motor"
-
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
"Afremmen op de motor"
Weet iemand welke auto/motor-techniek, of welke factoren van belang zijn, die bepalen hoe sterk een auto afremt op de motor.
Heb verschillende auto's gehad, en mij valt op dat er motoren/auto's zijn die "sterk" afremmen op de motor, maar ook auto's/motoren die minder sterk afremmen op de motor.
Ik bedoel hoe goed je hem voelt afremmen, als je terugschakelt.
Heeft dit ook met het vermogen van de motor te maken, of met bv. hoe zwaar het vliegwiel is?
Ik heb er zelf geen verstand van, maar het valt me wel op dat er een aanzienlijk verschil is.
Rob
Heb verschillende auto's gehad, en mij valt op dat er motoren/auto's zijn die "sterk" afremmen op de motor, maar ook auto's/motoren die minder sterk afremmen op de motor.
Ik bedoel hoe goed je hem voelt afremmen, als je terugschakelt.
Heeft dit ook met het vermogen van de motor te maken, of met bv. hoe zwaar het vliegwiel is?
Ik heb er zelf geen verstand van, maar het valt me wel op dat er een aanzienlijk verschil is.
Rob
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
- romo
- Berichten: 27060
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
-
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
Erik2 schreef:Als je eruit bent schrijf dan gelijk een artikel voor Wikipedia; is er nog niet (zie de link onderaan in het artikel).
By the way, als je gewoon wilt remmen, moet je het MIDDELSTE pedaal hebben!!
Ik heb maar twee pedalen

Wiki wie?
Is dat niet die online encyclopedie voor "geiten-wollen-sokken" figuren? Ik heb meer vertrouwen in DF

Nu alleen nog een techneut met de antwoorden...
- Erik2
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:20
- Locatie: Breda
Die geiten wollen sokken rijden ook TT's....
-
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
Erik2 schreef:Die geiten wollen sokken rijden ook TT's....
Touche

Maar ben erg benieuwd waar het nu aan ligt, vraag gaat al dagen door mijn hoofd. waar blijven de techneuten? Of zijn die allemaal een pintje vatten ?
- Erik2
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:20
- Locatie: Breda
Ik, die nog geen lampje zelf kan vervangen...., doe een voorzet:
Er kan alleen sprake zijn van een vergelijking tussen auto's als je bij precies dezelfde snelheid in dezelfde versnelling gaat afremmen.
Wat dan bepalend is voor een eventueel verschil is de overbrengingsverhouding.
Vond ergens de volgende definitie: overbrengingsverhouding = het product van de versnellingsbak, het differentieel en de diameter van de banden.
En nu de echte techneuten..
Er kan alleen sprake zijn van een vergelijking tussen auto's als je bij precies dezelfde snelheid in dezelfde versnelling gaat afremmen.
Wat dan bepalend is voor een eventueel verschil is de overbrengingsverhouding.
Vond ergens de volgende definitie: overbrengingsverhouding = het product van de versnellingsbak, het differentieel en de diameter van de banden.
En nu de echte techneuten..
- Lars Bouten
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 16:45
- Locatie: Den Haag
- Lars Bouten
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 16:45
- Locatie: Den Haag
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Compressie verhouding doet er inderdaad ook toe.
Wel eens met een M3 3.2 stevig moeten remmen en schakelde bij een krappe 100(schat ik) terug naar 2 en liet de koppeling opkomen waarna de achterwielen gelijk blokkeerde
Nee de motor ging niet de toerenbegrenser in.
Volgens mij kan dit komen de door compressie van het blok.
Wel eens met een M3 3.2 stevig moeten remmen en schakelde bij een krappe 100(schat ik) terug naar 2 en liet de koppeling opkomen waarna de achterwielen gelijk blokkeerde

Volgens mij kan dit komen de door compressie van het blok.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Lars Bouten
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 16:45
- Locatie: Den Haag
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
Het is relatief simpel.
Een moderne motor (zowel diesel als benzine) neemt geen brandstof als je gas los laat.Pas net boven het stationair toerental begint de krijgt de motor weer brandstof.
Hoe hoger de compressie van de motor hoe harder een motor afremt op gas los.Dat de ene motor met dezelfde compressie harder afremt dan een andere motor met dezelfde compressie heeft weer te maken met het milieu en andere factoren.
Rebel had het ook over het vliegwiel.Dat heeft er ook in zekere zin mee te maken.Hoe zwaarder het vliegwiel, hoe moeilijker het te stoppen is en hoe trager de motor reageerd op zowel gas geven als gas loslaten.Het gewicht van de auto zelf speelt ook erg mee.Net zoals bij het vliegwiel, hoe zwaarder de auto, hoe minder sterk hij afremt op de motor tijdens het afremmen op de motor.
Verder kan een fabrikant het karakter van de motor elektronisch afregelen.Door bijvoorbeeld niet ineens de brandstof toevoer af te knijpen, maar bijvoorbeeld geleidelijk.Daardoor remt de auto iets minder snel af op de motor.Krijg je weer een iets comfortabeler gevoel bij.Bij een motor met een elektonische gasklep kan een fabrikant ook zelf het tempo van het sluiten bepalen.Snel voor sportief en langzaam voor comfort.Bij een snel sluitende gasklep zal de motor ineens harder afremmen dan een motor waarbij de gasklep iets langzamer sluit.
Er is nog wel wat meer over te vertellen, maar het is 2uur en ik ga slapen
Een moderne motor (zowel diesel als benzine) neemt geen brandstof als je gas los laat.Pas net boven het stationair toerental begint de krijgt de motor weer brandstof.
Hoe hoger de compressie van de motor hoe harder een motor afremt op gas los.Dat de ene motor met dezelfde compressie harder afremt dan een andere motor met dezelfde compressie heeft weer te maken met het milieu en andere factoren.
Rebel had het ook over het vliegwiel.Dat heeft er ook in zekere zin mee te maken.Hoe zwaarder het vliegwiel, hoe moeilijker het te stoppen is en hoe trager de motor reageerd op zowel gas geven als gas loslaten.Het gewicht van de auto zelf speelt ook erg mee.Net zoals bij het vliegwiel, hoe zwaarder de auto, hoe minder sterk hij afremt op de motor tijdens het afremmen op de motor.
Verder kan een fabrikant het karakter van de motor elektronisch afregelen.Door bijvoorbeeld niet ineens de brandstof toevoer af te knijpen, maar bijvoorbeeld geleidelijk.Daardoor remt de auto iets minder snel af op de motor.Krijg je weer een iets comfortabeler gevoel bij.Bij een motor met een elektonische gasklep kan een fabrikant ook zelf het tempo van het sluiten bepalen.Snel voor sportief en langzaam voor comfort.Bij een snel sluitende gasklep zal de motor ineens harder afremmen dan een motor waarbij de gasklep iets langzamer sluit.
Er is nog wel wat meer over te vertellen, maar het is 2uur en ik ga slapen

- Niels
- Berichten: 22502
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Boring en slag van de motor.
Het moment wat ontstaat op de krukas door de slag * de zuigerkracht werkt bij het afremmen op de motor precies andersom. De zuigerkracht is (o.a.) gerelateerd aan de diameter en des te groter de slag des te meer koppel. Simpel gezegd kun je zeggen dat een atmosferische motor die veel koppel levert ook veel koppel nodig heeft om deze af te remmen.
Leuke praktijktest: probeer eens een 900 cc tweecilinder Ducati aan te duwen en vervolgens een 900cc 4 cilinder japans racemonster
Het moment wat ontstaat op de krukas door de slag * de zuigerkracht werkt bij het afremmen op de motor precies andersom. De zuigerkracht is (o.a.) gerelateerd aan de diameter en des te groter de slag des te meer koppel. Simpel gezegd kun je zeggen dat een atmosferische motor die veel koppel levert ook veel koppel nodig heeft om deze af te remmen.
Leuke praktijktest: probeer eens een 900 cc tweecilinder Ducati aan te duwen en vervolgens een 900cc 4 cilinder japans racemonster

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: BMeinders en 2 gasten