Wat is dat toch met die 1 serie ??

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gesloten

De 1 serie is:

HOT
29
42%
NOT
31
45%
Geen mening
9
13%

Totaal aantal stemmen: 69

Francisco

Bericht door Francisco » 22 dec 2006, 14:42

Ik lees maar 2 dingen.

1.) De 1 serie bied voor mij de meeste fun qua gevoel. Niets op tegen. Wat je fun vind is zeer subjectief. Sommigen zijn uigekeken op RWD of vinden AWD niet lekker rijden. Fair enough.
Toch kun je objectief wel zeggen dat er wel puurdere of ongefilterdere auto's zijn dat segment. Zie de mini gp die je veel meer een rijbeleving geeft dan een 130i. Er zit gewoon nog erg veel isoltiemateriaal in en eerlijk gezegd zou ik die motor (wat een juweeltje is) veel meer op de voorgrond willen horen. Meer hardcore-ness.

2.) Het ding presteerd niet top of class tussen zijn directe concurrenten. En als je een potje gaat sporten met zijn allen op een bergpas of op de Ring ben je zeker niet in het voordeel achter het stuur van de 130i. Sterker nog tegen een aantal zul je het onderpit delven en een hele stoet in je nek hebben hijgen. En zoasl be elke auto gaat ook de 130i beter rijden als je voor wat euri's een fatsoenlijk onderstel koopt. De toevoeging van een LSD lijkt helemaal super. Maar je praat dan over heel iets anders dan een standaart auto.

Macboy

Bericht door Macboy » 22 dec 2006, 14:57

Het is volgens mij een feit dat de 1-serie vergeleken met alle andere auto's in die klasse (met alle respect Fransisco, maar je kan moeilijk een 116i vergelijken met een Mini GP) fantastisch stuurt. Het stuurgevoel en die directheid die vind je nergens.

Niemand heeft het hier over HARD rijden. Je hoeft niet hard te rijden of hard door de bocht te gaan om de RWD aandrijving te voelen. In een 116i kun je al genieten van het onderstel van de auto, zonder dat de appel van je stoel rolt.

Kortom: het gaat om het gevoel van de auto. En iedereen die roept dat er auto's zijn die een beter en directer gevoel hebben dan de 1-serie, die zijn ofwel bevoordeeld en kunnen niet meer objectief beoordelen of die hebben er niet in gereden.

Anders wil ik echt argumenten horen. Leg mij dan eens uit waarin een Focus dan precies fijner is, waarin een Astra fijner is, een Golf, een A3, een Mazda etc etc etc etc

Welke auto is nu fijner dan??

Ik heb het niet over sneller. Ook niet over hogere bochtsnelheden, maar het algehele gevoel dat de auto geeft aan je stuur. Veel beter kan denk ik echt niet.

Als er iemand objectief is ben ik het wel denk ik.

Maar ik hoor graag wat argumenten waarom andere auto's dan kennelijk scherper zijn of fijner zijn.

Nogmaals, het RWD concépt maakt dit mogelijk, hetgeen met de aandrijfkrachten te maken heeft. Het driften heeft hier niets mee van doen voor de gewone rijder en toch kun je ervan genieten.

Ben benieuwd.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 22 dec 2006, 15:00

Nou, je kunt lang lullen of kort lullen over die 1-serie, maar ik reed woensdag voor het eerst sinds lange tijd weer in een FWD en zit sinds die tijd eigenlijk alleen maar op mobile en marktplaats te kijken.
Er zitten gewoon geen fun in, als vervoer prima, voor de lol: altijd RWD of AWD.
En ja, dat is gegeneraliseerd, er zijn ook leukere FWD's, maar er zijn ongetwijfeld ook knappe travestieten. Laat toch maar zitten. :)

Of een straatauto sneller of langzamer is dan de concurrentie zal me jeuken, als je hard wil gaan moet je een Radical kopen. En dan rijden vliegen er nog oude F3-auto's links en rechts om je oren.
Een straatauto moet driving fun bieden op de momenten dat je dat zoekt en een beetje praktisch (dak, kofferbak, vier zitplaatsen als het even kan) zijn als je dat nodig hebt, verder zal het allemaal wel. :)

Tom

Bericht door Tom » 22 dec 2006, 15:08

Als mensen die gekke 4 zitplaatsen wens eens overboord zouden gooien zou het leven veel makkelijker maken....

RVV

Bericht door RVV » 22 dec 2006, 15:13

Een mini is ook super hoor, en ik neem wel aan dat een GP qua rijbeleving boven een 130i staat. Ik heb beide gehad (cooper S) Sturen van een Mini is ongelovelijk direct. Alsof je met je handen de voorwielen vasthebt. En daarin kan een 130i niet meekomen. Maar het grootste voordeel is het ontbreken van aandrijfkrachten in het stuur tov van de Mini. Want op het hele korte bochtenwerk heeft de mini toch wel moeite met het vermogen op de weg brengen. Ik zeg er eerlijk bij dat ik nog nooit in een Mini met sper heb gereden.

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 22 dec 2006, 15:47

Een Mini met sper is echt een wereld van verschil.. eindelijk grip in de korte snelle bochten. Maar inderdaad nu kan je een GP zeker niet verglijken met een 116i een 130i komt in de buurt maar is niet sneller.. maar goed daar gaat het hier niet om.. het is de rijbeleving die ik miste bij de 130i en 120i vandaar weer mijn keuze voor de Mini.. het mooiste zal zijn een Mini met RWD :wink: En je hoort niemand meer over een 1 serie

Martijn

Bericht door Martijn » 22 dec 2006, 16:13

Peter Tunissen schreef:Nou, je kunt lang lullen of kort lullen over die 1-serie, maar ik reed woensdag voor het eerst sinds lange tijd weer in een FWD en zit sinds die tijd eigenlijk alleen maar op mobile en marktplaats te kijken.
Er zitten gewoon geen fun in, als vervoer prima, voor de lol: altijd RWD of AWD.
En ja, dat is gegeneraliseerd, er zijn ook leukere FWD's, maar er zijn ongetwijfeld ook knappe travestieten. Laat toch maar zitten. :)

Of een straatauto sneller of langzamer is dan de concurrentie zal me jeuken, als je hard wil gaan moet je een Radical kopen. En dan rijden vliegen er nog oude F3-auto's links en rechts om je oren.
Een straatauto moet driving fun bieden op de momenten dat je dat zoekt en een beetje praktisch (dak, kofferbak, vier zitplaatsen als het even kan) zijn als je dat nodig hebt, verder zal het allemaal wel. :)
Heb het waarschijnlijk gemist, maar ben je die GTA inmiddels kwijt?

wjn

Bericht door wjn » 22 dec 2006, 16:20

Rico v Velzen schreef:Een S3 is veilig allkeen al omdat die AWD heeft. RWD is in de basis altijd minder veilig.
De TT die problemen gaf had ook AWD. Het probleem is de afstelling, was te neutraal --> Te hard de bocht in, schrikreactie, gas los, meer grip op de voorwielen, kont om, einde oefening.

RVV

Bericht door RVV » 22 dec 2006, 16:26

Klopt maar de TT had ook de manco van een korte wielbasis. Opzich boeit dat ook niet zo, alleen wat wel boeit is dat fabrikanten wel heel erg hebben geleerd van dit soort zaken. en koste wat het kost willen voorkomen dat auto's onveilig gedrag vertonen in ondeskundige handen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 dec 2006, 16:36

Grappig dat sommige mensen schreeuwen om een hardcore 1 serie (af fabriek). Ik kan dat helemaal begrijpen, maar voor mij ligt de kracht juist bij een standaard 1 serie met het huidige standaard onderstel. Ik vind dat fijn en leuk rijden. Dat 'dribbelen' van Hielke wat ie ooit voor ons heeft gefilmd vind ik extra leuk. Een uitbrekende achterkant maakt het uitdagend en hardcore voor mij, zonder dat je daar bij de overige ritten last van ondervindt (dat vind ik één van de nadelen van een Mini het grootste nadeel van het sportonderstel op de Einser).

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 22 dec 2006, 19:29

Martijn schreef:Heb het waarschijnlijk gemist, maar ben je die GTA inmiddels kwijt?
Nope, interesse? :D
Inruil op een Clio V6 wordt overwogen, zodra de EVO er is.

Macboy

Bericht door Macboy » 22 dec 2006, 20:42

Dennis: precies, dat is nu net de essentie van mijn post hierboven. Refereer daar dan even aan man :)

Hans: mini is niet te vergelijken. Das een kart gewoon, pure rijdersauto inderdaad. Het gaat mij om ALLE andere auto's.

Noem er 1 die boven de 1-serie staat wat (o.a) direct stuurgevoel betreft

Erik2

Bericht door Erik2 » 28 dec 2006, 19:24

Ben het ermee eens dat de standaard 1 super rijdt. Het kan vast altijd beter, maar dat zal sterk afhangen wat je het grootste deel van de tijd met de auto doet. Als je elke maand een paar banden verslijt omdat dat nu eenmaal je hobby is, is de "Dre-trim" ongetwijfeld beter dan een default-1.

Ik heb in 14 maanden 40.000 km's met mijn 130i gereden, en ik heb er nog geen minuut spijt van gehad. Heb ook geen onbedwingbare behoefte aan sportonderstellen, sperren en racekooien.

Zou je niet eens gaan dieselen met dat soort kilometrages, hoor ik mensen roepen. Ik heb het genoegen gehad om met een getunede 120d te rijden, en het zal ongetwijfeld aan mijn beperkte rijderscapaciteiten gelegen hebben, maar het bevestigde alleen maar mijn voorkeur voor de 130i.

Ik onderschrijf volledig het belang van het gevoel, dat de auto geeft (dat maakt ook gelijk alle discussies over het uiterlijk irrelevant; ik zie mijn stuur vaker dan mijn voorbumper om het zo maar uit te drukken ;-) ). De 130, MET sportstoelen anders ben je nergens, voelt in positieve zin als graniet. Het 'zware' sturen, de bij tijd en wijle een beetje nukkige versnellingsbak, super!

Je kunt inderdaad wel een hoop verknallen aan de 1 door wieldoppen (of foute velgen) en zwart kunststof handvaten om maar eens wat te noemen.
Ik heb echter al 116's gezien die ik op enkele futiele details (onder andere glimmende lamellen in de BMW-nieren) niet van mijn 130 kon onderscheiden. Dus je kunt er ook vrij eenvoudig een mooi wagentje van maken.

Mijn stem derhalve: HOT!

Macboy

Bericht door Macboy » 29 dec 2006, 12:17

Erikl. Mooie bijdrage !

RVV

Bericht door RVV » 29 dec 2006, 16:13

Ik wil eigenlijk nog wel 1 belangrijk ding kwijt, De 130i word altijd vergeleken met de high performance modellen van andere merken. Zoals de Opel OPC, Ford ST, Mazda 3 MPS, Golf R32, Audi S3, nou ik zal nog wel wat vergeten. Maar in ieder geval heb ik nog nooit een vergelijkende test gelezen tussen een 130i en standaard modellen van andere merken.

In die testen komt de 130i niet vaak als beste naar voren (soms ook wel), met een reden dat het het ook geen performancemodel is van BMW.

Een 130i is gewoon een standaard auto met een dikke 3 liter motor (ook met M paket want dat is alleen een optische kwestie) . En als standaard auto presteert een 130i uitstekend.

Maar men vergelijkt graag appels met peren als dat beter uitkomt.

Een M op basis van de 1 serie zou gewoon alles en iedereen aanvegen in die klasse, maar dan is het gejammer weer dat het op basis van prijs geen eerlijk vergelijk is.

Macboy

Bericht door Macboy » 29 dec 2006, 16:54

Rico. Het blijft altijd grappig dat jij om de zoveel tijd de plank volledig mis slaat.

En dan ook wel VOLLEDIG mis hahahaha.

Jij bent degene die met je bijdrage appels met peren vergelijkt haha.

Kijk. Het is simpel. Er is bijna niemand op deze markt die een auto gaat kopen met het gevoel: hmmmm ik wil een cabrio met leren bekleding.

Vervolgens moet hij kiezen tussen een Corsa Cabrio, Focus Cabrio, Bentley Azure, F430 etc etc.

Zo werkt het dus niet.

Je kijkt gewoon naar geld. Ik heb bedrag X te besteden. Wat kan ik daarvoor kopen?

Als je dan kijkt naar de 130i (45k) dan heb je 45.000 te besteden. Wat komt daar in de buurt? Juist, Focus ST, OPC etc etc.

Dat Ford en Opel wat hoger op de ladder klimmen met hun topmodellen, betekent niet dat deze niet vergelijkbaar zijn met de 130i (dat overigens ook het topmodel is binnen de 1-serie breedte).

Kortom: de wijze van presentatie is niet van belang. Hoe het merk haar auto manifesteert is minder van belang dan prijs.

Daarbij geldt dat het uitgangspunt van de OPC en de 130i ook gelijk zijn (hot fast hatches, met goeie prestaties en top of the range models binnen het gamma).

130i is dus VOLOP vergelijkbaar met die andere modellen.

Mijn bescheiden mening hoor :)

RVV

Bericht door RVV » 29 dec 2006, 17:30

eh flauwekul Macboy (battle of mods is starting :wink: ) BMW's zijn altijd 20 tot 30% duurder geweest dat is niks nieuws. Een BMW is gewoon een bewuste keuze, geld ook voor Audi hoor of Mercedes. Mensen kopen en weten de prijs, die gaan echt niet een OPC ofzo overwegen. Of een Golf GTI. Die fase hebben ze allang achter zich.

De keuze is weloverwogen een 130i. Of dikke 3 serie whatever. Maar nooit een Opel of een Ford (niks ten nadele van de kwaliteit van die merken begrijp me niet verkeerd) Een Opel of Ford rijder heeft gewoon die 20 tot 30% hogere prijs voor een 130i er niet voor over.

Maar wat doen de bladen ? Die vergelijken wel keer op keer die auto's met elkaar. Omdat op papier de performance overeen lijkt te komen.

Harrie

Bericht door Harrie » 29 dec 2006, 18:14

Ook ik ben het nu absoluut niet eens met Rico. Hoeze al die andere modellen neer zetten als speciale perfomance modellen terwijl de 130i dat niet zou zijn? Wat is een perfomance model? Een auto met dikke motor en aangepast onderstel? Wat verschilt hierin de 130i met de andere modellen? Ook BMW stopt "performance" technologie in de 130i die in andere modellen niet zit. 6 bak, AFS, grotere wielen en dikkere banden en aangepast onderstel. Ook BMW stopt extra luxe zaken in de 130i die je in de instappers niet ziet. Het enige wat anders is dan de overige perfomance modellen is het misschien wel "schreeuwerige" uiterlijk. Maar ook BMW heeft wel degelijk uiterlijke aanpassingen aan de 130i, zoals shadowline en in kleur gespoten carrosseriedelen.
Dus voor mij is die 130i een volwaardige vergelijking met de overige hothatches.

Erik2

Bericht door Erik2 » 29 dec 2006, 18:21

Hoop van die testen gelezen. Ik vind het allemaal prima wat men er van maakt.

Het leuke is wel dat ongeacht wie de betreffende test ook wint, er onderaan in bijna al die artikelen staat: "Maar als je voor het echte rijplezier gaat, kies je de BMW!"

En daar was het onze Münchener Freunde om te doen, niet waar?

Macboy

Bericht door Macboy » 29 dec 2006, 21:43

Rico v Velzen schreef:Maar in ieder geval heb ik nog nooit een vergelijkende test gelezen tussen een 130i en standaard modellen van andere merken.

In die testen komt de 130i niet vaak als beste naar voren (soms ook wel), met een reden dat het het ook geen performancemodel is van BMW.

(...)

Maar men vergelijkt graag appels met peren als dat beter uitkomt.
Tja. Deze discussie ga je niet winnen Rico !! Misschien heb je je verkeerd uitgedrukt ?

Andre

Bericht door Andre » 29 dec 2006, 22:56

Nee de discussie gaan we niet winnen. Maar we hebben wel Freude am fahren.

groeten

afz.

Poetsclubske ut lamme handje.

Koffie?

:)
.

RVV

Bericht door RVV » 29 dec 2006, 23:13

Nou ander voorbeeld dan stel een focus st, golf gti, seat cupra R EN een 120i is immers gelijk geprijst. is dit een eerlijk vergelijk? nee natuurlijk niet. een standaard 1 serie dus ook de 130i zie voorbeeld van Erik2 IS standaard, dat sommige op basis van prijs redeneren vind ik niet kloppen. natuurlijk is de 130i net wat extra als een 116i MAAR hij komt niet van M. een S3 is M concurrent.

Macboy

Bericht door Macboy » 30 dec 2006, 00:15

Das al beter geformuleerd ja :)

Bijna goed :)

Harrie

Bericht door Harrie » 30 dec 2006, 11:17

Rico v Velzen schreef:Nou ander voorbeeld dan stel een focus st, golf gti, seat cupra R EN een 120i is immers gelijk geprijst. is dit een eerlijk vergelijk? nee natuurlijk niet. een standaard 1 serie dus ook de 130i zie voorbeeld van Erik2 IS standaard, dat sommige op basis van prijs redeneren vind ik niet kloppen. natuurlijk is de 130i net wat extra als een 116i MAAR hij komt niet van M. een S3 is M concurrent.
Dus voor jou is die badge een teken of een auto een performance car is? Hmmm.....marketing misschien :wink: ? Willen we niet allemaal geloven dat onze M of RS zo speciaal is dat ze door speciale mensen gebouwd wordt? nah, ik geloof daar niet zo in. Volgens mij komen ze uiteindelijk allemaal van dezelfde band. Ik wil best geloven dat er andere mensen kijken naar een onderstelafstemming of stuurinrichting bij die modellen, maar dat is bij de 130i ook gebeurd hoor. Kijk maar eens naar de aanpassingen.

Ik ben ook van mening dat je de 120i zeker niet met de ST-OPC achtige kunt vergelijken gezien de prijs. Enkele passages eerder schreef je al dat een BMW per definitie duurder is dan een vergelijkbaar alternatief. Ik denk dus dat je de 120i moet vergelijken met de overige 150pk range.

Laten we het erop houden dat de 130i een gedistinctieerde hothatch is?

Misschien een andere leuke vergelijking. Vergelijk een 120i eens met een Golf Trendline FSI, een Alfa 147TS, een Focus Titanium 2.0 enz. Ik heb het vermoeden dat de "andere" winnen bij veel kopers omdat deze auto's een blijvend grijs model is. Hiermee heb je geen last met het foute imago wat oudere BMW's hebben volgens vele mensen. Natuurlijk speelt ook de 10-20% hogere prijs mee.

RVV

Bericht door RVV » 30 dec 2006, 16:01

Tja jouw mening maar niet de waarheid hè. ik heb een S3 gehad en nu een M3. NIET te vergelijken met standaard modellen.

Gesloten