Probleempje met mijn Bella 2.0 5cyl. Lybra / Lamdasonde?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
HJ2

Probleempje met mijn Bella 2.0 5cyl. Lybra / Lamdasonde?

Bericht door HJ2 » 03 mar 2010, 10:05

Mijn onlangs aangeschafte Lybra wil maar niet goed lopen.
Ik krijg foutmeldingen die met het mengsel hebben te maken en de verwarming van de lambdasonde. (Mixture 1 strength (additive) en foutocde 0141 is er iets mis met de verwarming van de lambda sensor achter de katalysator)

Als ik plankgas geef houdt de wagen in bij de hogere toeren. Als ik half gas rijd, gaat het goed en doorloopt het blok netjes het gehele toerental zonder problemen. Maar ik wil natuurlijk wel kunnen planken :-)

Nadat ik alle standaardzaken heb gedaan (filters, olie,) reed de wagen al wat beter. Na een reset popte de lambdasensor op als foutcode. (de mengsel code was de eerste fout die ik zag) Omdat ik die zelf ook al als eerste verdacht, heb ik die sensor vervangen. Ook nu rijdt de wagen weer ietsje beter, maar nog niet zoals het hoort. Echter als ik 'm koud op zijn staart trap (als mechanisch onderlegd iemand doet me dat wel een beetje pijn :-) rijdt hij perfect en trekt ook tot in de hogere toeren tallen perfect door, gewoon zoals hij zou moeten lopen dus. Zodra de motor warm wordt (bedrijfstemperatuur) is het over en gaat hij slecht trekken en schokkerig optrekken.

Toen ik de PC eraan hing en keek naar de gasstand sensor en gasklephuis (beiden de volgende verdachten) viel mij op dat (met de verkeerde .def file!) ik een keurige respons zag bij het real time (nou ja, en subsampling dan) meten. Echter bij 3/4 indrukken van het gaspedaal zag ik dat hij ging clippen (vlakke lijn), zodoende vroeg ik me af of dit een defect is of dat het met de .def file te maken had of dat dit gewoon zo hoort. Als de wagen vanavond terug is zal ik een vergelijkende meting doen met de juiste.def file.

Als het echt de verwarming is van de lambda sensor zou ik er nog wel eens een zware dobber aan kunnen hebben... Ik dacht eigenlijk dat de verwarming van de lambdasensor alleen werkt als de motor koud is en dat daarna de uitlaatgassen de sensor op temperatuur houden? Kan het dan niet ook aan een temperatuursensor liggen?

Overigens wist men me bij Tuinder te vertellen dat ik maar 1 lambdasensor heb? (in de uitlaatbocht voorzijde, onderaan het blok)

Heeft een DF-er eerder met dit bijltje gehakt? Voor de gouden tip lonkt een lekkere fles :angel:

FrankS

Re: Probleempje met mijn Bella 2.0 5cyl. Lybra / Lamdasonde?

Bericht door FrankS » 03 mar 2010, 11:08

Is je gaskleppositiesensor goed? Wellicht kun je deze even schoonmaken

Kan je wellicht de achterste lamdbasonde eens vervangen voor een ander exemplaar?

HJ2

Bericht door HJ2 » 03 mar 2010, 12:47

Hi Frank,

Cheers!
Gasklep is gereinigd (en was niet zo vies) Hoe doe ik dat met de TP sensor?
Volgens Tyunder heeft mijn wagen maar 1 Lambdasensor, geen 2....

Ik kan er ook maar 1 uitlezen met de OBD software... Waar zou die 2e moeten zitten?

Greets
HJ

FrankS

Bericht door FrankS » 03 mar 2010, 14:35

Hoe het precies zit bij die 20v's weet ik niet maar de sensor moet tegen of op je gasklep zitten... Meestal is deze wel los te trekken / schroeven.

Ik had net even in ePer gekeken en Tuynder (en jij) hebben gelijk, is inderdaad maar 1 lambda. Als het goed is zit deze in de bocht of er vlak na, iig voor de cat.

Als de computer toch al een fout geeft kan het geen kwaad deze eens te vervangen.

HJ2

Bericht door HJ2 » 03 mar 2010, 16:47

thanks, maar de lambda is al vervangen vorige week :-( omdat da ook al mijn eerste gedachte was. Het is wel opvallend dat de wagen het koud perfect doet en pas ellende geeft als hij warm wordt.

De verwarming van een lambdasone werkt toch alleen als de motor koud is, daarna zijn de uitlaatgassen zo heet dat bijverwarmen niet meer nodig is?
Ik ga nog even de sensor loshalen bij het gasklephuis. Wat voor soort vervuiling kan hier dan inzitten?

O, en wat is 'ePer' ? 8)

Vragen vragen...

FrankS

Bericht door FrankS » 03 mar 2010, 17:34

HJ2 schreef:thanks, maar de lambda is al vervangen vorige week :-( omdat da ook al mijn eerste gedachte was. Het is wel opvallend dat de wagen het koud perfect doet en pas ellende geeft als hij warm wordt.

De verwarming van een lambdasone werkt toch alleen als de motor koud is, daarna zijn de uitlaatgassen zo heet dat bijverwarmen niet meer nodig is?
Ik ga nog even de sensor loshalen bij het gasklephuis. Wat voor soort vervuiling kan hier dan inzitten?

O, en wat is 'ePer' ? 8)

Vragen vragen...
Olie... stof, dat soort dingen

Lambdasondeverwarming ken ik niet :) Ik zal zometeen even iemand vragen die lanciamonteur is ;-)

eper is de onderdelendatabase van Fiat / Alfa / Lancia / Abarth :)

HJ2

Bericht door HJ2 » 03 mar 2010, 17:53

OK bedankt man! Ik wacht even af....

FrankS

Bericht door FrankS » 03 mar 2010, 19:23

vwb het inhouden en mixture foutmelding: Standaard dingen, controleer je bougies / bougiekabels.

VWB de foutmelding over je katverwarming: Deze werkt altijd, dus het vervangen / repareren van je katverwarming kan daarvoor de oplossing zijn

Mocht je nog een goede garage zoeken moet je maar even PMen, ik heb wel een adresje / contactgegevens :)

HJ2

Bericht door HJ2 » 03 mar 2010, 19:48

De bobine zit op de plug, dus de bougiekabels zullen wel goed zijn :mrgreen:

Ik ga toch zoeken of er stiekum geen 2e lambdasonde in zit!
Garagebezoeken stel ik zo lang mogelijk uit. Wel bedankt voor je aanbod!

Wordt vervolgd...

jarno trulli

Bericht door jarno trulli » 03 mar 2010, 20:34

goeie gasten bij tuynder zelf nog een tijd gewerkt :mrgreen: ik weet nog uit mijn periode daar dat je bij de alfa´s de stekker van de luchtmassameter kon halen zodat die in noodloop gaat om te kijken of die nog goed functioneert. misschien heb je er wat aan..

HJ2

Bericht door HJ2 » 03 mar 2010, 20:55

Ja, daar zat ik ook al aan te denken, dat ga ik zeker even proberen. Hij gaat dan gewoon in open loop lopen?
Het lijkt er wel op dat Tuynder zich heeft vergist, en dat ik wel degelijk 2 sensoren heb! :evil:

Lees dit eens: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php? ... 68#p742168" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder heb je absoluut gelijk. De sfeer die er hangt maakt dat je er gelijk zou willen werken! Aardige behulpzame lui die duidelijk zin hebben in hun werk

jarno trulli

Bericht door jarno trulli » 03 mar 2010, 21:08

dat is inderdaad wat ik ervan heb begrepen, ik weet wel dat die dan heel erg onzuinig gaat lopen. misschien een rare vraag maar zou ik misschien eens bij je lotus mogen komen kijken. lijkt me zo´n gave auto.

HJ2

Bericht door HJ2 » 03 mar 2010, 21:14

Geen probleem, gezellig. PM me maar ff.
Neem je dan die fijne Alfa mee?

Hij ligt wel uit elkaar op het moment dus rijden is er ff niet bij:

http://www.lotusforum.be/viewtopic.php? ... 7&start=70" onclick="window.open(this.href);return false;

Emiel

Bericht door Emiel » 04 mar 2010, 09:55

Gebruikt de ecu de lambda uberhaupt wel als je vol gas geeft ? maakt ie dan niet gebruik van een mapping ?

HJ2

Bericht door HJ2 » 04 mar 2010, 12:15

Goeie vraag! Maar daarop heb ik geen goed antwoord ben ik bang...

FrankS

Bericht door FrankS » 04 mar 2010, 13:31

Bij mijn (Delta) niet in ieder geval.

Vandaar ook de mixturemelding... lijkt op fout mengsel of ontjuiste ontbranding ;-)

HJ2

Bericht door HJ2 » 04 mar 2010, 23:09

Thanks again!

Ik ga na 't weekeinde even verder kijken, maar voorlopig heb ik hier:

http://forum.lotuselancentral.com/viewt ... 77#p218277" onclick="window.open(this.href);return false;

Mijn handen even vol aan :P

HJ2

Bericht door HJ2 » 11 mar 2010, 14:43

Goed, de Lotus loopt weer als vanouds, dus kan ik 'm de garage uitrijden om plaats te maken voor de Lybra.

Er zat dus toch een 2e O2 sensor in, die heb ik inmiddels ook vervangen... zonder resultaat. Hij loopt nog steeds belabberd bij de hogere toerentallen als hij warm is. Ok de vacuumslangen heb ik gecheckt en die zijn OK.

Bij goed weer maar even het gasklephuis loshalen vrees ik.
Zijn er hier mensen die deze motor goed kennen? Misschien van Fiat... ?

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 11 mar 2010, 19:04

Mischien koelvloeistof temp sensor kapot?

HJ2

Bericht door HJ2 » 11 mar 2010, 19:40

Hmmm.. interessant...

Als hij koud is loopt hij goed. Als hij warm wordt (normale bedrijfstemperatuur) gaat hij slecht lopen.
Als de temp. sensor kapot is, zou hij dan niet juist goed moeten blijven lopen? Of redeneer ik nu te simpel?

HJ2

Bericht door HJ2 » 13 mar 2010, 14:51

Beste Forummers,

Het probleem is opgelost.
Vanmiddag had ik wat meer tijd om me in de lancia te verdiepen. Na nogmaals mijn problemen tegen het licht te hebben gehouden (toerental, warm, koud, gasstand enz). En te kijken welke componenten er allemaal in de keten zitten, heb ik besloten eerst de LMM eruit te trekken. Dit had onmiddellijk resultaat, de wagen liep veel gelijkmatiger onder belasting / volgas. Hierna heb ik de LMM eruit gehaald en zag dat deze vuil was. Bovendien leek me een contact met de temperatuurvoeler niet helemaal jofel. deze heb ik met een tangetje goed vastgezet in zijn contactpunten. Na het intern reinigen, contactspray op de connector en opnieuw inbouwen heb ik een totaal andere wagen. One happy camper here! Straks alleen nog even het CEL resetten.

Ik hoop niet dat dit een voorteken is dat de LMM het helemaal gaat begeven, we zullen zien.

Heel erg bedankt voor alle hulp!
Nu kan ik weer verder met de Lotus ;-)

Groet,
Henk-Jan

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 13 mar 2010, 16:59

HJ2 schreef:Hmmm.. interessant...

Als hij koud is loopt hij goed. Als hij warm wordt (normale bedrijfstemperatuur) gaat hij slecht lopen.
Als de temp. sensor kapot is, zou hij dan niet juist goed moeten blijven lopen? Of redeneer ik nu te simpel?
Ligt er een klein beetje aan wat voor waarde hij op dat moment door geeft aan de computer,
Stel dat hij op 20 graden blijft staan, past de computer het mengsel daar op aan.
Bij een koude motor wordt er meer brandstof ingespoten (soort van choke) blijf je dit doen bij een warme motor ontbrand het mengsel niet goed, wat de Lambda sonde weer ziet en deze een foutcode gaat afgeven.

Mooi dat hij weer goed loopt :thumbup:

FrankS

Bericht door FrankS » 13 mar 2010, 17:10

HJ2 schreef:Beste Forummers,

Het probleem is opgelost.
Vanmiddag had ik wat meer tijd om me in de lancia te verdiepen. Na nogmaals mijn problemen tegen het licht te hebben gehouden (toerental, warm, koud, gasstand enz). En te kijken welke componenten er allemaal in de keten zitten, heb ik besloten eerst de LMM eruit te trekken. Dit had onmiddellijk resultaat, de wagen liep veel gelijkmatiger onder belasting / volgas. Hierna heb ik de LMM eruit gehaald en zag dat deze vuil was. Bovendien leek me een contact met de temperatuurvoeler niet helemaal jofel. deze heb ik met een tangetje goed vastgezet in zijn contactpunten. Na het intern reinigen, contactspray op de connector en opnieuw inbouwen heb ik een totaal andere wagen. One happy camper here! Straks alleen nog even het CEL resetten.

Ik hoop niet dat dit een voorteken is dat de LMM het helemaal gaat begeven, we zullen zien.

Heel erg bedankt voor alle hulp!
Nu kan ik weer verder met de Lotus ;-)

Groet,
Henk-Jan
Mooi dat bella weer goed loopt!
en dat ik nu dat 'flesje' mis loop :(

Plaats reactie