Ik krijg foutmeldingen die met het mengsel hebben te maken en de verwarming van de lambdasonde. (Mixture 1 strength (additive) en foutocde 0141 is er iets mis met de verwarming van de lambda sensor achter de katalysator)
Als ik plankgas geef houdt de wagen in bij de hogere toeren. Als ik half gas rijd, gaat het goed en doorloopt het blok netjes het gehele toerental zonder problemen. Maar ik wil natuurlijk wel kunnen planken

Nadat ik alle standaardzaken heb gedaan (filters, olie,) reed de wagen al wat beter. Na een reset popte de lambdasensor op als foutcode. (de mengsel code was de eerste fout die ik zag) Omdat ik die zelf ook al als eerste verdacht, heb ik die sensor vervangen. Ook nu rijdt de wagen weer ietsje beter, maar nog niet zoals het hoort. Echter als ik 'm koud op zijn staart trap (als mechanisch onderlegd iemand doet me dat wel een beetje pijn

Toen ik de PC eraan hing en keek naar de gasstand sensor en gasklephuis (beiden de volgende verdachten) viel mij op dat (met de verkeerde .def file!) ik een keurige respons zag bij het real time (nou ja, en subsampling dan) meten. Echter bij 3/4 indrukken van het gaspedaal zag ik dat hij ging clippen (vlakke lijn), zodoende vroeg ik me af of dit een defect is of dat het met de .def file te maken had of dat dit gewoon zo hoort. Als de wagen vanavond terug is zal ik een vergelijkende meting doen met de juiste.def file.
Als het echt de verwarming is van de lambda sensor zou ik er nog wel eens een zware dobber aan kunnen hebben... Ik dacht eigenlijk dat de verwarming van de lambdasensor alleen werkt als de motor koud is en dat daarna de uitlaatgassen de sensor op temperatuur houden? Kan het dan niet ook aan een temperatuursensor liggen?
Overigens wist men me bij Tuinder te vertellen dat ik maar 1 lambdasensor heb? (in de uitlaatbocht voorzijde, onderaan het blok)
Heeft een DF-er eerder met dit bijltje gehakt? Voor de gouden tip lonkt een lekkere fles