BMW E30 V8

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
LeenV12
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 mar 2010, 22:55
Locatie: Noordwijk

Re: BMW E30 V8

Bericht door LeenV12 » 06 mar 2010, 19:33

popeyeM3 schreef:Hier heb ik andere cijfers staan...welke nou de juiste zijn weet ik niet..

http://www.bimmerforums.com/engine_faq.php" onclick="window.open(this.href);return false;
De gewichten volgens die tabel vind ik allemaal wel erg laag eerlijk gezegd.

Ik zal mn V8 nog wel eens op de weegschaal zetten voordat hij erin gaat, dan weten we het zeker ;)

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: BMW E30 V8

Bericht door RJay » 06 mar 2010, 19:41

Nice, een M54 weegt niet eens 130? Dat vind ik stevig licht idd...... Maar goed, de auto weegt in totaal dan ook 921 kg....... (gaat nog meer af maar dat is allemaal in due time, eerst maar eens mee leren rijden)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40264
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E30 V8

Bericht door Knot » 07 mar 2010, 11:54

Ik had een e30 met motorschade gepakt ofzo met een harde body, garagemodelletje ofzo.. maargoed, je pakt het zeker prima aan!

Wel gaaf hoor, V8 roffel uit een e30!

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW E30 V8

Bericht door Joy » 07 mar 2010, 12:10

LeenV8 schreef:
popeyeM3 schreef:Hier heb ik andere cijfers staan...welke nou de juiste zijn weet ik niet..

http://www.bimmerforums.com/engine_faq.php" onclick="window.open(this.href);return false;
De gewichten volgens die tabel vind ik allemaal wel erg laag eerlijk gezegd.

Ik zal mn V8 nog wel eens op de weegschaal zetten voordat hij erin gaat, dan weten we het zeker ;)

Dat zijn de gewichten zoals die in ETK ook staan voor een kaal shortblock. Dus onderblok + cilinderkop en dat is alles. Een S50B30 weegt ook 230 kg met alles erop en er aan. Dus die lijstjes heb je niks aan.

Mooi project verder. De Corvette motoren die vaak worden gebruikt (LS1-LS7) lijken mij ook erg leuk en relatief licht.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28638
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW E30 V8

Bericht door Martijn_bmw » 07 mar 2010, 22:25

LeenV8 schreef:Zo, ik zet mn projectje hier maar neer omdat er op e30fansite alleen maar mongolen zitten.
:mrgreen: :lol:

heel erg gaaf en dik project 8)

Jeroen E21
Berichten: 543
Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
Locatie: Woerden

Re: BMW E30 V8

Bericht door Jeroen E21 » 07 mar 2010, 22:38

Komt me bekend voor over E30fansite :mrgreen:

Geweldig project en fatsoenlijke aanpak, fraai! Ik blijf 'm volgen!

Je bent bekend met het fenomeen van de loslopende boutjes van de oliepomp van de M60? iig even checken!

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: BMW E30 V8

Bericht door RJay » 07 mar 2010, 22:41

Joy schreef:
LeenV8 schreef:
popeyeM3 schreef:Hier heb ik andere cijfers staan...welke nou de juiste zijn weet ik niet..

http://www.bimmerforums.com/engine_faq.php" onclick="window.open(this.href);return false;
De gewichten volgens die tabel vind ik allemaal wel erg laag eerlijk gezegd.

Ik zal mn V8 nog wel eens op de weegschaal zetten voordat hij erin gaat, dan weten we het zeker ;)

Dat zijn de gewichten zoals die in ETK ook staan voor een kaal shortblock. Dus onderblok + cilinderkop en dat is alles. Een S50B30 weegt ook 230 kg met alles erop en er aan. Dus die lijstjes heb je niks aan.

Mooi project verder. De Corvette motoren die vaak worden gebruikt (LS1-LS7) lijken mij ook erg leuk en relatief licht.
Ik vind het wel nuttig, kan ik berekenen wat ik nou doe aan de nieuwe racer :)

LeenV12
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 mar 2010, 22:55
Locatie: Noordwijk

Re: BMW E30 V8

Bericht door LeenV12 » 08 mar 2010, 00:23

Jeroen E21 schreef:Komt me bekend voor over E30fansite :mrgreen:

Geweldig project en fatsoenlijke aanpak, fraai! Ik blijf 'm volgen!

Je bent bekend met het fenomeen van de loslopende boutjes van de oliepomp van de M60? iig even checken!
Ja de pan gaat er zeker nog even onderuit om de boutjes met loctite vast te zetten.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E30 V8

Bericht door GTRene » 08 mar 2010, 00:36

moet je maar net weten :mrgreen:

Gebruikersavatar
Gtech
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 jun 2009, 18:31

Re: BMW E30 V8

Bericht door Gtech » 09 mar 2010, 20:07

wat is er nou weer mis met e30fansite :playcar:

ben je zondag thuis? misch kom ik nog ff langs, ik heb meteen een excuus om die achterbanden verder op te beulen

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: BMW E30 V8

Bericht door RJay » 09 mar 2010, 20:11

Welkom op df :shock:

Gebruikersavatar
Gtech
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 jun 2009, 18:31

Re: BMW E30 V8

Bericht door Gtech » 09 mar 2010, 20:22

ik denk toen je dat bericht plaatste ik net bezig was een voorsteltopic te plaatsen ;)

ik had me al een paar maanden geleden aangemeld maar nog nooit gepost eigenlijk, dat zag ik na mn 1e post dus meteen maar gedaan :mrgreen:

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: BMW E30 V8

Bericht door RJay » 09 mar 2010, 20:23

Gtech schreef:ik denk toen je dat bericht plaatste ik net bezig was een voorsteltopic te plaatsen ;)

ik had me al een paar maanden geleden aangemeld maar nog nooit gepost eigenlijk, dat zag ik na mn 1e post dus meteen maar gedaan :mrgreen:
Ik zag het :lol:

LeenV12
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 mar 2010, 22:55
Locatie: Noordwijk

Re: BMW E30 V8

Bericht door LeenV12 » 09 mar 2010, 21:17

Zo, vandaag weer even bezig geweest aan de E30.
Het zonnetje scheen en er hingen geen ijspegels aan mn neus toen ik buiten kwam, maw perfect weer om even een wielrandje te doen!

uitslijpen:
Afbeelding

Inlassen:
Afbeelding

En in de loodmenie tot ik de rest van mn plaatwerk heb, zoals binnenranden en de achterste delen onder de bumper.
Afbeelding

is met een verzetje erin gelast, niet de beste methode, maar met mijn zeer beperkte kennis van plaatwerken wel de makkelijkste en dus uiteindelijk ook de mooiste, (beter als krom getrokken plaat die wel netjes met een vooropening gelast is)

Gebruikersavatar
Remko
Berichten: 401
Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
Locatie: Frl

Re: BMW E30 V8

Bericht door Remko » 14 mar 2010, 08:48

LeenV8 schreef:
Ja de pan gaat er zeker nog even onderuit om de boutjes met loctite vast te zetten.
Mooi project. Ik rijd zelf in een 540 van 1650kg en die combi van massa en vermogen / koppel is al super. Zo'n E30 type 1 zit op iets van 1045kg toch?

Over het vastzetten van je oliepompbouten met Loctite. Ik heb de oliepompbouten van mijn auto onlangs laten checken door een ex BMW monteur (nu zelfstandig) en hij wil er geen Loctite tussen hebben. Hij zet 'm alleen op moment vast. Een van de drie bouten kon iets worden aangedraaid.

Succes met je project. Erg cool. Ik hoop dat je laswerk het houdt.

Gebruikersavatar
levi
Berichten: 390
Lid geworden op: 03 feb 2009, 20:54
Auto: Clio RS 197
Locatie: ijmuiden

Re: BMW E30 V8

Bericht door levi » 14 mar 2010, 08:53

@ Leen, waar haal je die voor gevormde spatborden vandaan? zijn die er ook voor de M3 E36 coupe('94), gaaf project trouwens :clap:

Erwin.

LeenV12
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 mar 2010, 22:55
Locatie: Noordwijk

Re: BMW E30 V8

Bericht door LeenV12 » 14 mar 2010, 16:00

levi schreef:@ Leen, waar haal je die voor gevormde spatborden vandaan? zijn die er ook voor de M3 E36 coupe('94), gaaf project trouwens :clap:

Erwin.
www.artaparts.nl
Remko schreef:
LeenV8 schreef:
Ja de pan gaat er zeker nog even onderuit om de boutjes met loctite vast te zetten.
Mooi project. Ik rijd zelf in een 540 van 1650kg en die combi van massa en vermogen / koppel is al super. Zo'n E30 type 1 zit op iets van 1045kg toch?

Over het vastzetten van je oliepompbouten met Loctite. Ik heb de oliepompbouten van mijn auto onlangs laten checken door een ex BMW monteur (nu zelfstandig) en hij wil er geen Loctite tussen hebben. Hij zet 'm alleen op moment vast. Een van de drie bouten kon iets worden aangedraaid.

Succes met je project. Erg cool. Ik hoop dat je laswerk het houdt.
Ik zie niet in waarom ik het niet loctite vast zou zetten. Dus komt gewoon loctite tussen, better safe than sorry.
En mn lassen houden het wel hoor, alle auto's zitten van de fabriek uit ook aan elkaar gepuntlast ;)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E30 V8

Bericht door Bert ///M3 » 14 mar 2010, 16:08

Voor een oliepomp maakt het niet zo veel uit denk in maar bij echt kritische applicaties moet je oppassen met het gebruik van loctite tussen bouten.

Kennis van mij in de UK heeft 2 jaar terug een nieuwe 3,2 racemotor in elkaar laten sleutelen, daar dacht een hobby bob ook dat het wel handig zou zijn om loctite tussen de de drijfstangbouten te doen. Drijfstangbouten zijn TTY bouten (torque to yield) en met loctite verander je dus het aandraaimoment. MAW die bouten waren te ver gerekt en in de eerste testsessie kwam er een drijfstang naar buiten zetten.

Wat ook een hoop gedaan word bij die oliepomp bouten is even een puntje op lassen, gaat het zeker weten nooit meer los.

LeenV12
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 mar 2010, 22:55
Locatie: Noordwijk

Re: BMW E30 V8

Bericht door LeenV12 » 14 mar 2010, 17:21

Bert ///M3 schreef:Voor een oliepomp maakt het niet zo veel uit denk in maar bij echt kritische applicaties moet je oppassen met het gebruik van loctite tussen bouten.

Kennis van mij in de UK heeft 2 jaar terug een nieuwe 3,2 racemotor in elkaar laten sleutelen, daar dacht een hobby bob ook dat het wel handig zou zijn om loctite tussen de de drijfstangbouten te doen. Drijfstangbouten zijn TTY bouten (torque to yield) en met loctite verander je dus het aandraaimoment. MAW die bouten waren te ver gerekt en in de eerste testsessie kwam er een drijfstang naar buiten zetten.

Wat ook een hoop gedaan word bij die oliepomp bouten is even een puntje op lassen, gaat het zeker weten nooit meer los.
Ja je moet wel weten waar je het opsmeert, ik zal het ook nooit op hoofdlagerkapbouten of drijfstanglagerkapbouten smeren.

Maar dingen als een oliepomp of de boutjes van een distributieketting tandwiel kunnen van mij wel een kloddertje loctite verwachten hoor ;)

LeenV12
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 mar 2010, 22:55
Locatie: Noordwijk

Re: BMW E30 V8

Bericht door LeenV12 » 15 mar 2010, 17:18

Zo, vandaag even voor 600 euro aan rubbers en gekkigheid besteld bij de BMW dealer, zou woensdag binnen moeten zijn.
Verder ben ik nog opzoek naar deze schatjes:
Afbeelding

Ook van de week nog even een 16" hartge velg gepast op mijn 730 remklauwen, iedereen beweert dat het niet past, maar dat past dus als een zonnetje.
Dus komende week even rubbertjes inpersen ed, en dan is mn onderstel redelijk klaar.

LeenV12
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 mar 2010, 22:55
Locatie: Noordwijk

Re: BMW E30 V8

Bericht door LeenV12 » 16 mar 2010, 16:14

en mn voorste remklauwadapters zijn klaar:
Afbeelding

Gister nog even een remklauwadapter voor de achterzijde uitgemeten, die zijn begin volgende week terug van de laserboer:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Niels v D
Berichten: 1945
Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
Locatie: Sønderborg(DK)

Re: BMW E30 V8

Bericht door Niels v D » 16 mar 2010, 21:31

Jezus. Nog steeds actief brommerforum-verslaafde dus?

popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: BMW E30 V8

Bericht door popeyeM3 » 16 mar 2010, 22:08

Hou je wel in de gaten dat je de adapters niet van pisbakkenstaal maakt ?
De adapters die ik heb gekocht zijn van een speciaal soort staal wat nog eens gehard is ook...compleet met TUV papier.

Het laatste wat je wilt is dat de adapters afbreken als je vol in de remmen gaat...reken maar dat er wat kracht op komt te staan.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E30 V8

Bericht door GTRene » 16 mar 2010, 22:23

LeenV8 schreef:Zo, vandaag even voor 600 euro aan rubbers en gekkigheid besteld bij de BMW dealer, zou woensdag binnen moeten zijn.
Verder ben ik nog opzoek naar deze schatjes:
Afbeelding

Ook van de week nog even een 16" hartge velg gepast op mijn 730 remklauwen, iedereen beweert dat het niet past, maar dat past dus als een zonnetje.
Dus komende week even rubbertjes inpersen ed, en dan is mn onderstel redelijk klaar.
nooit gezien, is dat net zoiets als dit?

Afbeelding

http://www.akgmotorsport.com/catalog/ca ... aincat=e30

LeenV12
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 mar 2010, 22:55
Locatie: Noordwijk

Re: BMW E30 V8

Bericht door LeenV12 » 16 mar 2010, 22:54

popeyeM3 schreef:Hou je wel in de gaten dat je de adapters niet van pisbakkenstaal maakt ?
De adapters die ik heb gekocht zijn van een speciaal soort staal wat nog eens gehard is ook...compleet met TUV papier.

Het laatste wat je wilt is dat de adapters afbreken als je vol in de remmen gaat...reken maar dat er wat kracht op komt te staan.

Nee, zijn gemaakt van fatsoenlijk staal ;)
GTRene schreef:
LeenV8 schreef:Zo, vandaag even voor 600 euro aan rubbers en gekkigheid besteld bij de BMW dealer, zou woensdag binnen moeten zijn.
Verder ben ik nog opzoek naar deze schatjes:
Afbeelding

Ook van de week nog even een 16" hartge velg gepast op mijn 730 remklauwen, iedereen beweert dat het niet past, maar dat past dus als een zonnetje.
Dus komende week even rubbertjes inpersen ed, en dan is mn onderstel redelijk klaar.
nooit gezien, is dat net zoiets als dit?

Afbeelding

http://www.akgmotorsport.com/catalog/ca ... aincat=e30

Ik heb ze inmiddels gevonden.
Het zijn stuurarmpjes van de E30 M3 gr. A

Hier gevonden:
www.kk-automobile.de

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske, Bing [Bot], Eric Z, Thomas H, TurboClouseau en 12 gasten