project e30 S50......

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Tom V

Re: project e30 S50......

Bericht door Tom V » 09 mar 2010, 09:51

popeyeM3 schreef:Nee gaat helaas niet passen..ik heb de de kleinste rembekrachtiger die er is zowat, en het past nog niet.
Je kan je subframe verlagen maar een ring tussen steun en rubber is net wat makkelijker en geeft net zoveel effect.
Al vraag ik me af wat er met de stabistang gebeurd als je je subframe laat zakken.
Volgens mij leg je je blok lager door het subframe te verlagen en als je een ring tussen je motorsteun en je arm legt verhoog je 'm juist?
herwinbmw schreef:
popeyeM3 schreef:Nee hoor, is helemaal geen zwak punt..zolang je maar de juiste olie erin gooit en de boel goed warm rijd...dan kan zo'n blok heel lang mee zonder problemen ;)

nou die lagers zou ik voor die paar centen zeker vervangen, :hammer: heb hier nog 2 krukassen liggen met lagerschaden en die reden beide met castrol !!!!!
Klopt, altijd doen en al helemaal wanneer je blok naast de auto ligt.

Jules
Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo

Bericht door Jules » 09 mar 2010, 11:44

Misschien een andere airbox anders? :bag:
BMW E30 Carbon Airbox S50/S52
Diese Airbox dient zur Montage am BMW M3 E36 S50B30, S50B52 oder S52 Motor im E30. Die Bauform dieser CFK Airbox ist speziell den Abmessungen des BMW E30 Motorraums angepasst. Durch dieses Motor Tuning gestalten Sie aus Ihrem BMW E30 ein einzigartiges Rennfahrzeug! Ein Montagekit ist für die BMW E30-S50/S52 Carbon Airbox nicht erhältlich.
Preis: 1899,00 EUR
http://www.motorsport24.de/products/de/ ... Motor.html" onclick="window.open(this.href);return false;

GTRene

Bericht door GTRene » 09 mar 2010, 11:54

das inderdaad ook een mooie uitkomst, speciaal voor de E30 met e36 M3, iets duurder maar wel passend schijnbaar :thumbup:
kan ie die andere verkopen :hmmm:

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 09 mar 2010, 12:03

Wat een heerlijk project! :clap:

Paul

Bericht door Paul » 09 mar 2010, 12:13

herwinbmw schreef:
popeyeM3 schreef:Nee hoor, is helemaal geen zwak punt..zolang je maar de juiste olie erin gooit en de boel goed warm rijd...dan kan zo'n blok heel lang mee zonder problemen ;)

nou die lagers zou ik voor die paar centen zeker vervangen, :hammer: heb hier nog 2 krukassen liggen met lagerschaden en die reden beide met castrol !!!!!

Idd, als de S50 knalt dan is dat de reden dat die BOEM zegt.. idd drijfstanglagers,altijd uit voorzorg al doen als je zon ding koopt.
Is niet internetgelul, komt van iemand die met die dingen raced en de S50s op grote schaal reviseerd.

Olivier Faber

Bericht door Olivier Faber » 09 mar 2010, 13:19

Jeffer schreef:Mooi project heb je daar zeg. Je pakt het ook goed aan. Ik heb wel een vraag, zit nl niet zo in de bmw's... Waar komt zo'n S50 blok uit?

Keep up the good work!
Ligt aan de versie, uit een E36 M3 of een Z3M. Deze komt dus uit een E36 M3 :)

http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M50#S50B30" onclick="window.open(this.href);return false;

popeyeM3

Bericht door popeyeM3 » 09 mar 2010, 15:52

Dat lagerschaal verhaal heb ik vaker gehoord....
Met mijn e36 M3 heb ik ruim 3 ton gereden zonder problemen..geen lagerschade..geen vanosschade of wat dan ook.

Remmo drift met een S50..komt niet onder de 6.000rpm de hele dag...week in week uit...ook echt geen lagerschade.
Het is maar net hoe je ermee omgaat....

Net zoals de Zimmermann remschijven..hele verhalen van scheuren e.d.....ik heb er jaren mee gereden zonder problemen.

Ik denk dat in elk verhaal wel wat waarheid zit....maar meestal heeft iets wel een oorzaak en gebeurd het niet zomaar.

Een andere airbox is geen optie...of deze laat ik vermaken, of ik gooi er een hydraulisch remsysteem op....maar passen zal hij ;)

Jeffer

Bericht door Jeffer » 09 mar 2010, 16:03

In mijn optiek betekent lager schade bij een NA motor slechte smering bij het big-end. Er moet daar iets aan ten grondslag liggen wil je dus lager schade krijgen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 09 mar 2010, 16:32

Hein vervangt ze op de race auto's elke 80 uur of iets dergelijks, samen met de drijfstangbouten. 1 keer per jaar in elk geval.

Ik ben er overigens niet zo zeker van dat het altijd aan de lagerschalen ligt eerlijk gezegd, volgens mij is het afbreken van de drijfstangbouten ook een oorzaak dat de zuigerstangen door het blok komen vliegen. Vooral op 3,2's omdat die een hoger toerental draaien. Bij de E46 M3 is dit nog erger, daar zijn de bouten ook later aangepast van M10 naar M11. Naast een hoger toerental hebben deze motoren ook een langere slag dus de versnellingskrachten op die bouten zijn ook hoger. In de UK worden ze vaak opgewaardeerd met ARP bouten maar dat is volgens mij ook onzin tenzij je 8800+ RPM draaien wilt oid.

Ik doe het nu 1 keer bij de M3 racer dan kunnen die de komende jaren wel mee, ik rij toch geen 80 uur per jaar. Op straatauto's vind ik het ook niet zo heel nuttig eigenlijk, als je er op straat normaal mee om gaat dan valt het echt wel mee die verhalen. Bij racewagens krijgt het allemaal veel harder op zijn flikker dat is weer een ander verhaal.

Peter-Paul

Bericht door Peter-Paul » 09 mar 2010, 17:07

Voordat ik serieus ging rijden met mijn S50B30, ook eerst de drijfstanglagers laten doen. Achteraf geen spijt van, had niet de komende jaren op onderstaande lagers door willen knallen.
Afbeelding

Tristan

Bericht door Tristan » 09 mar 2010, 17:21

Zit er ook aan te denken om de lagerschalen van de S14B23 preventief te vervangen. Km-stand is nu 144.000km, is gezien de staat van de auto netjes bereden, maar liever toch zekerheid. Wat kost een gem. vervanging ervan? Prijzen liggen nogal uiteen namelijk.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 09 mar 2010, 17:48

Bij een 6 cylinder is het ongeveer 200-250 aan onderdelen (lagerschalen + drijfstangbouten, carterpakking, olie etc) de rest is arbeid.

Afhankelijk van wie het doet natuurlijk. Subframe moet er af, stuurhuis ook denk ik, bij ons ook de stuurbekrachtigingspomp, dan carter los en boel uit elkaar.

Goede monteur met alles bij de hand doet het binnen een dag in elk geval volgens mij.

Als de motor er toch uit ligt en de carterpan is los dan is het veel simpeler in elk geval. Dan is het alleen spatplaat weg en klaar. Je moet alleen een moment sleutel hebben die hoeken meten kan. En een speciale dop, soort van 12 kant ipv de normale 6.

Paul

Bericht door Paul » 09 mar 2010, 22:49

Bert, het kan binnen 4 uurtjes hoor... en hele subframe hoeft niet los... 1 kant volstaat... valt allemaal wel iets mee... was bij mij zo gepiept.

hoe dan ook S50 heb ik mega respect voor... ik heb een motor nog nooooooooooooooooooooooooooooooooooit zon shit voor zijn kiezen gegooid als die good ol S50...airbox erop en 7800 toeren bleren, daarna maar eens de 8100 variant proberen en met als laatste traktatie nog maar even de Fohn erop... en motor gaf geen krimp..

Mn lagers heb ik gedaan bij 173K en waren nog redelijk netjes..... S50 is een beer van een motor en kan meer hebben dan 99% van de rijders hem voor zijn bek kunnen gooien. :thumbup:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 09 mar 2010, 23:05

Kan misschien met het subframe aan 1 kant los maar ik trek hem er gewoon helemaal onder vandaan. Heb je lekker ruimte om wat te doen ipv er tussen gaan zitten klooien :)

popeyeM3

Bericht door popeyeM3 » 14 mar 2010, 17:37

Ik probeerde gisteren voor het eerst de motor te laten draaien...dat ging niet naar wens.

Als eerste gebeurde er helemaal niets....(alsof de accu leeg staat).
Na wat pielen en prutsen kwam ik erachter dat er ergens in de draad naar de startmotor een breukje zat waardoor de startmotor geen stroom kreeg.

Toen heb ik een draad omgelegd en de breuk daarmee gefopt.
De startmotor draaide rond en de motor ook...

Daarna nog een keer geprobeerd, alleen deze keer haalde de bendix de starterkrans niet...maar draaide wel hoge toeren.
Keer op keer geprobeerd..zelfs een paar tikken gegeven op de startmotor omdat hij wel eens zou kunnen blijven hangen, maar zonder resultaat.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn ?

Zou het zowaar mogelijk kunnen zijn dat hij niet genoeg stroom krijgt ?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 14 mar 2010, 17:48

Wat voor accu heb je er in staan? M3 motoren hebben best een hoog amperage nodig om te starten. Ik had in mijn E30 S50 volgens mij een vrij kleine accu staan, die redde het net. Moest lichten uit doen anders startte hij niet :mrgreen: In mijn normale M3 staat een 90 Ah accu volgens mij.

Peric

Bericht door Peric » 14 mar 2010, 18:04

Dat is ook voor de aircopomp hoor Bert, dat er zo'n sterke accu instaat.
Ik heb in de Compact een 70aH staan, vond dat ook wat veel, maar ben er dus achtergekomen dat dat nodig is voor de airco.

markm

Bericht door markm » 14 mar 2010, 18:45

Ik heb in mijn M3 een 65 ah accu staan, maar zeker met dit weer is die zo leeg getrokken. En dan heb ik hem niet eens op alarm staan.

popeyeM3

Bericht door popeyeM3 » 14 mar 2010, 19:08

Ik heb er een 85ah accu instaan..maar die staat al even, dus is zo goed als leeg.
In eerste instantie dacht ik dat hij kapot was, dus heb een nieuwe gehaald van 55ah.

Op de 55ah sloeg hij aan, maar waarschijnlijk was er net genoeg stroom om dat 1 keer te doen.
Accu's die van de winkels vandaan komen zijn zover geladen voor 1 of 2 x te starten zodat de auto de accu verder oplaad.

Maar is verder niet belangrijk....waar het mij om gaat is of er een mogelijkheid bestaat dat een accu dermate stroom kan leveren dat de bendix wel draait, maar niet aangrijpt.

In dat geval is er niks aan de hand......

Morgen ochtend weet ik hoe het zit..dan zet ik er een andere auto voor als starthulp.

Peric

Bericht door Peric » 14 mar 2010, 21:26

popeyeM3 schreef:Maar is verder niet belangrijk....waar het mij om gaat is of er een mogelijkheid bestaat dat een accu dermate stroom kan leveren dat de bendix wel draait, maar niet aangrijpt.
Nee, lijkt me niet. Als een accu echt leeg is zie je je lampjes op je dashboad ook zwakker worden.
Er is denk toch echt iets met je startmotor aan de hand.

GTRene

Bericht door GTRene » 14 mar 2010, 21:55

Bert ///M3 schreef:Wat voor accu heb je er in staan? M3 motoren hebben best een hoog amperage nodig om te starten. Ik had in mijn E30 S50 volgens mij een vrij kleine accu staan, die redde het net. Moest lichten uit doen anders startte hij niet :mrgreen: In mijn normale M3 staat een 90 Ah accu volgens mij.
S50 en S54 staat iets van 74ah voor.
Destijds paar jaar terug moest ik een nieuwe accu voor mijn kar, dus ff vragen bij de dealer die had er nog 1 speciaal voor men M coupe :hmmm: ikke van jaja, wat kost die dan? (immers dealer BMW) prijs was oke, dus zei oke, doe maar en hij zette die er ook nog voor me in voor nop :mrgreen: (schijnbaar zijn oude accu's ook nog wat waard aan lood e.d., anyway)

Echter na 2 jaar (Exide Exel 74ah 680A koudstart) en de kou (maar verder nooit problemen met starten) had ie het toch wel moeilijk(rijd ook weinig), en al die tijd vanaf begin als ik de airco inschakelde hikte de auto van de stroomverbruik inschakeling...verder niet echt bij stil gestaan.

Tot ik eens meer wilde weten en aan het speuren ging, voor de S50 en S54 inderdaad de 74ah 680A koudstart echter voor een 540i en M5 een veel hogere (accessoires e.d. en V8) vanaf 80<>105ah zoiets
Ik dacht ik haal een nieuwe verkoop die andere.

Ik zoeken naar een geschikte die in die accubak past anders heb je er nog weinig aan, en vaak is een hoger ah een grotere uitvoering, dus meten is weten.

Ik kon er 1 vinden die precies in de bak paste (was tikkie groter dan vorige, maar ook stukkie lager :thumbup: ) van 84ah en 800A koudstart. (Exide Premium)

Wat een verschil, men kar starte altijd al vlot maar nu draait ie een stuk vlotter rond en start gewoon goed, en hij hikt niet meer door inschakelen van de airco :banaan: en de motor loopt stationair zelfs vlotter rond wat niet had gehoeven, maar draaide daarna zo'n 50<>70rom sneller zoiets.

heb hem hier weg, goede prijzen

http://accuweb.nl/N_frame.html?http://a ... _home.html

popeyeM3

Bericht door popeyeM3 » 14 mar 2010, 22:43

Peric schreef:
popeyeM3 schreef:Maar is verder niet belangrijk....waar het mij om gaat is of er een mogelijkheid bestaat dat een accu dermate stroom kan leveren dat de bendix wel draait, maar niet aangrijpt.
Nee, lijkt me niet. Als een accu echt leeg is zie je je lampjes op je dashboad ook zwakker worden.
Als ik de contactsleutel omdraait dan slaat de voltmeter in de auto direct naar 0 toe.
Ook de lampjes gaan uit van binnen...dus de accu heeft gewoon een lage spanning..daar was ik zelf ook wel achter.

Maar daar ging het niet om...

Waar het mij om gaat is dat een accu met lage spanning er voor kan zorgen dat de bendix van de startmotor wel draait...maar niet genoeg puf heeft om aan te grijpen in de starterkrans.

Nu heb ik vaker een lege accu gehad, en nooit hoorde ik wel de bendix draaien zonder dat hij de starterkrans greep.

LeenV12

Bericht door LeenV12 » 15 mar 2010, 13:55

popeyeM3 schreef:
Peric schreef:
Als ik de contactsleutel omdraait dan slaat de voltmeter in de auto direct naar 0 toe.
Ook de lampjes gaan uit van binnen...dus de accu heeft gewoon een lage spanning..daar was ik zelf ook wel achter.

Maar daar ging het niet om...

Waar het mij om gaat is dat een accu met lage spanning er voor kan zorgen dat de bendix van de startmotor wel draait...maar niet genoeg puf heeft om aan te grijpen in de starterkrans.

Nu heb ik vaker een lege accu gehad, en nooit hoorde ik wel de bendix draaien zonder dat hij de starterkrans greep.

Niet gewoon slecht contact op je massa of pluskabels?
Ik kan mn 740 ook gewoon starten met de accu uit mn suzuki samurai (35ah ofzo) dus daar zal het echt niet aan liggen, en daar ligt het ook niet aan ;)

Ik kan niet 5x achter elkaar starten overigens, maar dat lijkt me logisch.

Of je startmotor is gewoon kapot, dan krijg je dat soort grapjes ook.
Of kijk even de kabeltjes van het startrelais na.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 15 mar 2010, 14:09

GTRene schreef:
Bert ///M3 schreef:Wat voor accu heb je er in staan? M3 motoren hebben best een hoog amperage nodig om te starten. Ik had in mijn E30 S50 volgens mij een vrij kleine accu staan, die redde het net. Moest lichten uit doen anders startte hij niet :mrgreen: In mijn normale M3 staat een 90 Ah accu volgens mij.
S50 en S54 staat iets van 74ah voor.
Destijds paar jaar terug moest ik een nieuwe accu voor mijn kar, dus ff vragen bij de dealer die had er nog 1 speciaal voor men M coupe :hmmm: ikke van jaja, wat kost die dan? (immers dealer BMW) prijs was oke, dus zei oke, doe maar en hij zette die er ook nog voor me in voor nop :mrgreen: (schijnbaar zijn oude accu's ook nog wat waard aan lood e.d., anyway)

Echter na 2 jaar (Exide Exel 74ah 680A koudstart) en de kou (maar verder nooit problemen met starten) had ie het toch wel moeilijk(rijd ook weinig), en al die tijd vanaf begin als ik de airco inschakelde hikte de auto van de stroomverbruik inschakeling...verder niet echt bij stil gestaan.

Tot ik eens meer wilde weten en aan het speuren ging, voor de S50 en S54 inderdaad de 74ah 680A koudstart echter voor een 540i en M5 een veel hogere (accessoires e.d. en V8) vanaf 80<>105ah zoiets
Ik dacht ik haal een nieuwe verkoop die andere.

Ik zoeken naar een geschikte die in die accubak past anders heb je er nog weinig aan, en vaak is een hoger ah een grotere uitvoering, dus meten is weten.

Ik kon er 1 vinden die precies in de bak paste (was tikkie groter dan vorige, maar ook stukkie lager :thumbup: ) van 84ah en 800A koudstart. (Exide Premium)

Wat een verschil, men kar starte altijd al vlot maar nu draait ie een stuk vlotter rond en start gewoon goed, en hij hikt niet meer door inschakelen van de airco :banaan: en de motor loopt stationair zelfs vlotter rond wat niet had gehoeven, maar draaide daarna zo'n 50<>70rom sneller zoiets.

heb hem hier weg, goede prijzen

http://accuweb.nl/N_frame.html?http://a ... _home.html

Je kan kvaak die montagesteunen wel iets bijstellen in de accubak Rene.

Ik heb zelf ook een Exide accu er in, type hoort bij een Volvo XC90 maar als je de maten opzoekt zijn die alleen iets langer, kan gewoon in de auto dus :) In een catalogus van Exide staan al die maatgegevens gewoon opgeschreven.

popeyeM3

Bericht door popeyeM3 » 15 mar 2010, 15:10

De startmotor zal vast kapot zijn, want ik krijg hem niet zover dat hij de starterkrans aangrijpt.
Ik heb een andere besteld..die gooi ik er morgen in..en dan zie ik wel hoe en wat.

Deze heb ik er iig met pijn en moeite uit kunnen krijgen zonder de boel weer overhoop te gooien.

Plaats reactie