Kan iemand mij dit uitleggen; Z4 coupe vs X3 diesel?

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Kan iemand mij dit uitleggen; Z4 coupe vs X3 diesel?

Bericht door RVV » 27 dec 2006, 17:49

Ik las gisteren AMS testjaarboek. Daar stond een test in van een Z4 coupe 3.0 liter.

265pk gewicht 1400 kilo 0-100 6,4 seconden.

Verderop in het blad;

Een BMW X3 met zo'n 3 liter diesel twin turbo

286 pk gewicht 1900 kilo 0-100 6,6 seconden.

0,2 is ene wimperslag ofzo nog minder, en dat bij 500 kilo meergewicht. en een handvol peekaas extra.

Boven de 100 is de Z4 coupe wel wat sneller maar tot 180 ofzo scheelt het nog maar 2/3 seconden.

Wat is de verklaring voor dit geringe verschil en dan vooral de 0-100 tijd waarbij 500 kilo massa meer echt gigantisch is.

Welke natuurwet word getart ?

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7227
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Bericht door Fabian » 27 dec 2006, 18:03

koppel?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13423
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 27 dec 2006, 18:05

De X3 heeft een bredere powerband en veel meer koppel. Dus bij lagere toerentallen heeft hij veel meer vermogen dat de 3.0, die alleen veel vermogen levert bij hoge toerentallen.

Wouter81
Berichten: 9403
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 27 dec 2006, 18:09

Versnellingsbakverhoudingen?

Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 396
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:11
Locatie: Emmen

Bericht door Louis » 27 dec 2006, 18:13

Volgens mij is Pk/gewicht nog steeds wat telt, maar het viel me al een tijd je op wat Rico zegt. Andersom kan het ook, ondertussen heb ik al heel wat auto's gevonden, bv e39 tourings benzine, tegen een e46 diesel met beide een gewicht van 1500kg en steeds is de diesel sneller dan de benzine. Ik denk dat het fabrieksopgave's zijn, misschien als je ze echt naast elkaar zet dat het gelijk op gaat :!: :?:

Die tijden in AMS zijn door hun zelf gemeten ?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9408
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 27 dec 2006, 18:14

X3 = mega brede banden + gewicht = meer tractie bij wgrijden, meer koppel onderin.

Zo raar is het ook niet toch? Je kan er donder op zeggen dat de eindreductie van die X3 veel korter is. Het onzin om zo'n auto op 250 of 300 km/u af te stellen, en dus kom je bij de X3 op kortere bakverhoudingen uit. Een Z4 zal wel een langere eindoverbrenging hebben om die reden.

Meer gewicht, maar ook 20 PK meer. Het is niet zo dat als je een auto 2 keer zo zwaar maakt ineens je 0-200 tijd verdubbeld, of halveert als je hem 2 keer zo licht maakt.

Neem een ander voorbeeld, USA M3 3.0 tegen EU M3 3.0. doen 6.1 vs 6.0 naar de 100 terwijl het 46 PK scheelt met gelijk chassis. WTF?? Truuc is dat die USA auto net aan de 100 in 2 haalt en de EU auto naar 115 doorgaat in 2. Trek dat gelijk en je 0-100 cijfer voor de EU auto is ook weer sneller.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7205
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 27 dec 2006, 18:31

Ik denk inderdaad dat het met name het enorme koppel is i.c.m. met grip en gewicht. Die X3 kun je daardoor flink af laten gaan bij de start.
580Nm is echt erg veel en 286pk doet ook zeker leuk mee.
Zo'n ding zit gem. binnen de 16s op de 160km/u wat ruim sneller is dan b.v. de Golf V GTI :shock:
Hij is overigens begrensd op 240km/u

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16557
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 27 dec 2006, 18:53

Zelfde geldt toch voor de 530i en 530D, Autovisie kwam er achter dat de D gewoon sneller is, terwijl de cijfers in principe in zijn nadeel zijn.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27048
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 27 dec 2006, 20:05

Als deze ontwikkeling op diesel gebied doorgaat....................................dan rijden we straks allemaal (argh) diesel :shock: :lol:

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Bericht door jacobt » 27 dec 2006, 20:11

Moet je ook zeker doen. Ik rij zelf dagelijks een 330d en ben echt sneller dan de gemiddelde Gti. Terwijl ik altijd 1 op 14 rij bij stevig door rijden.
Diesel is echt heerlijk :shock:

Wouter81
Berichten: 9403
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 27 dec 2006, 20:18

Trouwens ook wel triest dat zo'n Z4 1400 kg weegt :roll: , da's minstens 250 kg te veel voor zo'n soort auto!

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 27 dec 2006, 20:19

Is die 500 kilo meer dan zo makkelijk te overbruggen dan? Waar is Hielke de man tegen het auto overwicht activist? Heb jij een verklaring.

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 27 dec 2006, 21:11

De Z4 3.0si met handbak doet officieel 0-100km/h in 5,7s en de opgegeven massa is 1295kg, wat imo een nette waarde is vergeleken met de concurrentie (Nissan 350Z 1534kg, Audi TT 3.2 1410kg, Porsche Cayman 1300kg, Alfa Brera 3.2 JTS 1610kg).

0-100 in 6,4s is gewoon onzin. De oude 3.0i met 231pk was al sneller en mijn Alpina Roadster S met 300pk doet 't in 5,3s.

Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 396
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:11
Locatie: Emmen

Bericht door Louis » 27 dec 2006, 21:34

http://www.autoweek.nl/carbasedata.php? ... 0&cache=no


Dat van AMS is dat nou fabrieksopgave vs fabrieksopgave ? of een echte test met eigen metingen ?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 27 dec 2006, 21:49

Kunnen ze niet rijden? Eerst een seconde wielspin en daarna volle pijp met die Z4? :)

Opvallend ook die twee gewichten van de BMW hier in dit draadje. Daar is BMW altijd heel goed in. Ze publiceren (als enige?) het gewicht incl brandstoffen, olien etc. etc. dus de volle mep, terwijl het ledig wagengewicht vaak 100+ kilo lager is. Bij de 1 serie viel me dat ook al op en dat werd benadrukt door iemand van BMW NL. Snapte er weinig van, maar er zat een bepaald soort eerlijkheid in van BMW wat ik wel kon waarderen.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 27 dec 2006, 23:24

Gemeten testcijfers door AMS zelf en die zijn echt wel betrouwbaar gezien hun meervoudige test meetingen.

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 27 dec 2006, 23:32

Dennis Cavallino schreef: Opvallend ook die twee gewichten van de BMW hier in dit draadje. Daar is BMW altijd heel goed in. Ze publiceren (als enige?) het gewicht incl brandstoffen, olien etc. etc. dus de volle mep, terwijl het ledig wagengewicht vaak 100+ kilo lager is.
Doet Ford in ieder geval ook. Gewicht in hun boekjes is +100 kg precies, compleet met uitleg waar die 100 kg voor staat.

Maar ik zie 't ook op mijn kentekenbewijs staan: ledig gewicht en rijklaar gewicht, met precies 100 kg verschil ertussen. Misschien is het typisch voor BMW en Ford om het rijklaar gewicht te noemen (vraag 't me af), maar blijkbaar zijn het allebei algemeen geaccepteerde termen.

Het wordt pas verwarrend zodra autosites het ledig gewicht het rijklaar gewicht noemen en andersom, of het verkeerde getal overnemen.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7205
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 27 dec 2006, 23:53

0-100 in 6,4s is gewoon onzin. De oude 3.0i met 231pk was al sneller en mijn Alpina Roadster S met 300pk doet 't in 5,3s.
Dat de oude 231pk versie van 0-100 zeg maar even snel is als de nieuwe komt denk ik doordat je in de eerste 2 versnellingen niet direct voordeel hebt van de extra 35pk. Het max.koppel van biede motoren is maar een klein verschil.
Als ik overigens de Z4 3.0si Roadster test van Sport Auto erbij pak, dan doet de si 0-100 in een nette 5.9s. Een verschil van een 1/2s, maar bij 180km/u is het verschil tussen de 3.0 en 3.0si al >2 seconden. Het hogere vermogen begint dan blijkbaar zijn vruchten af te werpen.

woka
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 feb 2006, 16:40
Locatie: Rotterdam

Re: Kan iemand mij dit uitleggen; Z4 coupe vs X3 diesel?

Bericht door woka » 28 dec 2006, 11:15

Rico v Velzen schreef: Welke natuurwet word getart ?
Was het een recente test? Ik heb iin de week voor de kerst in een Z4 Coupe gereden. Het was koud en glibberig buiten en het was wielspin in de gloria tot boven de 100 (was een M).

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 28 dec 2006, 12:20

Weet ik niet stond in het jaarboek.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Reihen 6, S-RS, Semrush [Bot], Thomas H en 9 gasten