Kan iemand mij dit uitleggen; Z4 coupe vs X3 diesel?
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Kan iemand mij dit uitleggen; Z4 coupe vs X3 diesel?
Ik las gisteren AMS testjaarboek. Daar stond een test in van een Z4 coupe 3.0 liter.
265pk gewicht 1400 kilo 0-100 6,4 seconden.
Verderop in het blad;
Een BMW X3 met zo'n 3 liter diesel twin turbo
286 pk gewicht 1900 kilo 0-100 6,6 seconden.
0,2 is ene wimperslag ofzo nog minder, en dat bij 500 kilo meergewicht. en een handvol peekaas extra.
Boven de 100 is de Z4 coupe wel wat sneller maar tot 180 ofzo scheelt het nog maar 2/3 seconden.
Wat is de verklaring voor dit geringe verschil en dan vooral de 0-100 tijd waarbij 500 kilo massa meer echt gigantisch is.
Welke natuurwet word getart ?
265pk gewicht 1400 kilo 0-100 6,4 seconden.
Verderop in het blad;
Een BMW X3 met zo'n 3 liter diesel twin turbo
286 pk gewicht 1900 kilo 0-100 6,6 seconden.
0,2 is ene wimperslag ofzo nog minder, en dat bij 500 kilo meergewicht. en een handvol peekaas extra.
Boven de 100 is de Z4 coupe wel wat sneller maar tot 180 ofzo scheelt het nog maar 2/3 seconden.
Wat is de verklaring voor dit geringe verschil en dan vooral de 0-100 tijd waarbij 500 kilo massa meer echt gigantisch is.
Welke natuurwet word getart ?
- Louis
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:11
- Locatie: Emmen
Volgens mij is Pk/gewicht nog steeds wat telt, maar het viel me al een tijd je op wat Rico zegt. Andersom kan het ook, ondertussen heb ik al heel wat auto's gevonden, bv e39 tourings benzine, tegen een e46 diesel met beide een gewicht van 1500kg en steeds is de diesel sneller dan de benzine. Ik denk dat het fabrieksopgave's zijn, misschien als je ze echt naast elkaar zet dat het gelijk op gaat :!:
:
Die tijden in AMS zijn door hun zelf gemeten ?

Die tijden in AMS zijn door hun zelf gemeten ?
- Bert ///M3
- Berichten: 9408
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
X3 = mega brede banden + gewicht = meer tractie bij wgrijden, meer koppel onderin.
Zo raar is het ook niet toch? Je kan er donder op zeggen dat de eindreductie van die X3 veel korter is. Het onzin om zo'n auto op 250 of 300 km/u af te stellen, en dus kom je bij de X3 op kortere bakverhoudingen uit. Een Z4 zal wel een langere eindoverbrenging hebben om die reden.
Meer gewicht, maar ook 20 PK meer. Het is niet zo dat als je een auto 2 keer zo zwaar maakt ineens je 0-200 tijd verdubbeld, of halveert als je hem 2 keer zo licht maakt.
Neem een ander voorbeeld, USA M3 3.0 tegen EU M3 3.0. doen 6.1 vs 6.0 naar de 100 terwijl het 46 PK scheelt met gelijk chassis. WTF?? Truuc is dat die USA auto net aan de 100 in 2 haalt en de EU auto naar 115 doorgaat in 2. Trek dat gelijk en je 0-100 cijfer voor de EU auto is ook weer sneller.
Zo raar is het ook niet toch? Je kan er donder op zeggen dat de eindreductie van die X3 veel korter is. Het onzin om zo'n auto op 250 of 300 km/u af te stellen, en dus kom je bij de X3 op kortere bakverhoudingen uit. Een Z4 zal wel een langere eindoverbrenging hebben om die reden.
Meer gewicht, maar ook 20 PK meer. Het is niet zo dat als je een auto 2 keer zo zwaar maakt ineens je 0-200 tijd verdubbeld, of halveert als je hem 2 keer zo licht maakt.
Neem een ander voorbeeld, USA M3 3.0 tegen EU M3 3.0. doen 6.1 vs 6.0 naar de 100 terwijl het 46 PK scheelt met gelijk chassis. WTF?? Truuc is dat die USA auto net aan de 100 in 2 haalt en de EU auto naar 115 doorgaat in 2. Trek dat gelijk en je 0-100 cijfer voor de EU auto is ook weer sneller.
- Erik K.
- Berichten: 7205
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Ik denk inderdaad dat het met name het enorme koppel is i.c.m. met grip en gewicht. Die X3 kun je daardoor flink af laten gaan bij de start.
580Nm is echt erg veel en 286pk doet ook zeker leuk mee.
Zo'n ding zit gem. binnen de 16s op de 160km/u wat ruim sneller is dan b.v. de Golf V GTI
Hij is overigens begrensd op 240km/u
580Nm is echt erg veel en 286pk doet ook zeker leuk mee.
Zo'n ding zit gem. binnen de 16s op de 160km/u wat ruim sneller is dan b.v. de Golf V GTI

Hij is overigens begrensd op 240km/u
- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
De Z4 3.0si met handbak doet officieel 0-100km/h in 5,7s en de opgegeven massa is 1295kg, wat imo een nette waarde is vergeleken met de concurrentie (Nissan 350Z 1534kg, Audi TT 3.2 1410kg, Porsche Cayman 1300kg, Alfa Brera 3.2 JTS 1610kg).
0-100 in 6,4s is gewoon onzin. De oude 3.0i met 231pk was al sneller en mijn Alpina Roadster S met 300pk doet 't in 5,3s.
0-100 in 6,4s is gewoon onzin. De oude 3.0i met 231pk was al sneller en mijn Alpina Roadster S met 300pk doet 't in 5,3s.
- Louis
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:11
- Locatie: Emmen
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php? ... 0&cache=no
Dat van AMS is dat nou fabrieksopgave vs fabrieksopgave ? of een echte test met eigen metingen ?
Dat van AMS is dat nou fabrieksopgave vs fabrieksopgave ? of een echte test met eigen metingen ?
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Kunnen ze niet rijden? Eerst een seconde wielspin en daarna volle pijp met die Z4?
Opvallend ook die twee gewichten van de BMW hier in dit draadje. Daar is BMW altijd heel goed in. Ze publiceren (als enige?) het gewicht incl brandstoffen, olien etc. etc. dus de volle mep, terwijl het ledig wagengewicht vaak 100+ kilo lager is. Bij de 1 serie viel me dat ook al op en dat werd benadrukt door iemand van BMW NL. Snapte er weinig van, maar er zat een bepaald soort eerlijkheid in van BMW wat ik wel kon waarderen.

Opvallend ook die twee gewichten van de BMW hier in dit draadje. Daar is BMW altijd heel goed in. Ze publiceren (als enige?) het gewicht incl brandstoffen, olien etc. etc. dus de volle mep, terwijl het ledig wagengewicht vaak 100+ kilo lager is. Bij de 1 serie viel me dat ook al op en dat werd benadrukt door iemand van BMW NL. Snapte er weinig van, maar er zat een bepaald soort eerlijkheid in van BMW wat ik wel kon waarderen.
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Doet Ford in ieder geval ook. Gewicht in hun boekjes is +100 kg precies, compleet met uitleg waar die 100 kg voor staat.Dennis Cavallino schreef: Opvallend ook die twee gewichten van de BMW hier in dit draadje. Daar is BMW altijd heel goed in. Ze publiceren (als enige?) het gewicht incl brandstoffen, olien etc. etc. dus de volle mep, terwijl het ledig wagengewicht vaak 100+ kilo lager is.
Maar ik zie 't ook op mijn kentekenbewijs staan: ledig gewicht en rijklaar gewicht, met precies 100 kg verschil ertussen. Misschien is het typisch voor BMW en Ford om het rijklaar gewicht te noemen (vraag 't me af), maar blijkbaar zijn het allebei algemeen geaccepteerde termen.
Het wordt pas verwarrend zodra autosites het ledig gewicht het rijklaar gewicht noemen en andersom, of het verkeerde getal overnemen.
- Erik K.
- Berichten: 7205
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Dat de oude 231pk versie van 0-100 zeg maar even snel is als de nieuwe komt denk ik doordat je in de eerste 2 versnellingen niet direct voordeel hebt van de extra 35pk. Het max.koppel van biede motoren is maar een klein verschil.0-100 in 6,4s is gewoon onzin. De oude 3.0i met 231pk was al sneller en mijn Alpina Roadster S met 300pk doet 't in 5,3s.
Als ik overigens de Z4 3.0si Roadster test van Sport Auto erbij pak, dan doet de si 0-100 in een nette 5.9s. Een verschil van een 1/2s, maar bij 180km/u is het verschil tussen de 3.0 en 3.0si al >2 seconden. Het hogere vermogen begint dan blijkbaar zijn vruchten af te werpen.
-
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 20 feb 2006, 16:40
- Locatie: Rotterdam
Re: Kan iemand mij dit uitleggen; Z4 coupe vs X3 diesel?
Was het een recente test? Ik heb iin de week voor de kerst in een Z4 Coupe gereden. Het was koud en glibberig buiten en het was wielspin in de gloria tot boven de 100 (was een M).Rico v Velzen schreef: Welke natuurwet word getart ?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 36 gasten