Een cruise saai?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Downforce Hans

Een cruise saai?

Bericht door Downforce Hans » 05 mar 2010, 09:52

Niet altijd.......................

http://www.youtube.com/watch?v=N_itu6lc6zk" onclick="window.open(this.href);return false;

Grtz,Hanz06 :wink:

Martin van der Zwaard

Re: Een cruise saai?

Bericht door Martin van der Zwaard » 05 mar 2010, 09:59

Zag het gisterenavond op het nieuws. Das volgens mij best een flinke golf, zeker voor op de Middellandse Zee.
Denk dat je je echt kapot schrikt als dat water opeens naar binnen komt.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 mar 2010, 10:01

Hm die golfslag die je in het begin ziet valt op zich wel mee, niet veel bijzonders.

Alleen de eetzaal op een cruise schip is er niet echt op gemaakt zo te zien :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 05 mar 2010, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Tristan

Bericht door Tristan » 05 mar 2010, 10:02

Maakt niet uit hoe groot het schip is, een grote golf pakt alles.

Heb zelf ervaring met BF 7 a 8 bij Newfoundland, Canada. Golven sloegen over het dek terwijl ik op het dek stond. :shock:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 mar 2010, 10:07

Is ook geen plek waar je graag zijn wilt, vooral niet in de winter :)

Keer die de meeste indruk op mij maakte was ook rond dat gebied, op de atlantic in de winter. Stond op de brugvleugel, dat is 30 meter hoog. Wij lagen in een golfdal en de toppen kwamen boven de horizon uit. Dat is dus een swell van ruim 30 meter hoog :shock: Gelukkig een vrij lange periode dan heb je er niet zo heel veel last van.

Andere keer was vanuit Noorwegen in de winter, wij waren nog geen mijl buiten, sloeg een golf over dek die deur naar de bak plus nog wat staalplaten er omheen er uit sloeg, boegschroeftunnel etc onder water, konden meteen rechtsomkeert voor reparatie :mrgreen:

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 05 mar 2010, 10:09

Ik wordt al zenuwachtig op een luchtbed in een golfslagbad, laat staan midden op zee met zulke golven :bag:

HJ2

Bericht door HJ2 » 05 mar 2010, 10:13

Lache filmpje. Wat een paniekzaaiers zeg :D

Ik heb wel eens op een planerende veerboot gezeten naar Schiermonnikoog, dat was ook een aparte ervaring. Achteraf bleek dat ze nooit uit hadden mogen varen, de veer erna is uit de vaargeul gewaaid :mrgreen:

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 05 mar 2010, 10:16

Paniekzaaiers is wel een beetje overdreven.
Van wat ik begrepen heb zijn er wel een aantal doden gevallen vanwege rondvliegend glas. Dus een kleine reden tot paniek was er denk wel.

Tristan

Bericht door Tristan » 05 mar 2010, 10:17

Bert ///M3 schreef:Is ook geen plek waar je graag zijn wilt, vooral niet in de winter :)

Keer die de meeste indruk op mij maakte was ook rond dat gebied, op de atlantic in de winter. Stond op de brugvleugel, dat is 30 meter hoog. Wij lagen in een golfdal en de toppen kwamen boven de horizon uit. Dat is dus een swell van ruim 30 meter hoog :shock: Gelukkig een vrij lange periode dan heb je er niet zo heel veel last van.
:
Was dus in de winter. :mrgreen: Lagen buitengaats te wachten bij Bay Bulls om een 1050 ton boei te lossen. Alleen vanwege de mist en golven mochten we niet naar binnen. Dus 2,5 dag ronddobberen met deze windkracht en golven. Door de mist zag je de golven ook moeilijk aankomen, dus aan dek af en toe wel spannend. :lol:

HJ2

Bericht door HJ2 » 05 mar 2010, 11:47

Martin van der Zwaard schreef:Paniekzaaiers is wel een beetje overdreven.
Van wat ik begrepen heb zijn er wel een aantal doden gevallen vanwege rondvliegend glas. Dus een kleine reden tot paniek was er denk wel.

OK, da's andere koek natuurlijk, maar dat zag ik niet in het filmpje he?

Luco

Bericht door Luco » 05 mar 2010, 12:03

Ben 1 keer bijna gezonken met een beunschip, weliswaar niet op zee, maar toch :mrgreen:
Schipper had met het lege beunschip met de kop in de kant het schip rondgegooid.
Gingen we laden bij de scaldis en na het laden ga je het water uit het zand pompen.
Schip ging alleen maar dieper ipv hoger, bleek een groot gat in de neus te ziteen
Reddingsschepen met de pompen waren net op tijd, stond voorop het dek al tot mijn knieen in het water, midden op de westerschelde :shithappens:

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 05 mar 2010, 12:06

Van zo'n immens cruiseschip verwacht je eigenlijk niet dat ie zoveel last heeft van een grote golf, moet een beste knal zijn geweest!

Tristan

Bericht door Tristan » 05 mar 2010, 12:49

Richardt. schreef:Van zo'n immens cruiseschip verwacht je eigenlijk niet dat ie zoveel last heeft van een grote golf, moet een beste knal zijn geweest!
Ga maar een keer de oceaan oversteken in slecht weer. Dan zie dat de zee elk schip tekeer kan laten gaan, hoe groot hij ook mag zijn.

Zee kent geen genade. :wink:

Knot

Bericht door Knot » 05 mar 2010, 12:53

Denk toch dat de Oasis of the Seas er minder last van zou hebben gehad...

Tristan

Bericht door Tristan » 05 mar 2010, 13:00

Knot schreef:Denk toch dat de Oasis of the Seas er minder last van zou hebben gehad...
Toevallig is de rederij hiervan 1 van onze klanten. Heb pas met 1 van de mensen gesproken en alles is er aan gedaan om zoveel mogelijk stabiliteit te creëren (door stabilisatoren e.d.) maar tegen zulke golven kan er niks gedaan worden. Dat is pure overmacht (Force Majeure) en gaat elk schip tekeer, ook al is hij 500 mtr lang.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 05 mar 2010, 13:02

Tristan schreef:
Richardt. schreef:Van zo'n immens cruiseschip verwacht je eigenlijk niet dat ie zoveel last heeft van een grote golf, moet een beste knal zijn geweest!
Ga maar een keer de oceaan oversteken in slecht weer. Dan zie dat de zee elk schip tekeer kan laten gaan, hoe groot hij ook mag zijn.

Zee kent geen genade. :wink:
Ik had er inderdaad even bij moeten zetten dat ik nog niet verder dan Engeland ben geweest met de boot ;)

Marc R

Bericht door Marc R » 05 mar 2010, 14:05

Google dan even op de ondergang van de Fedra....39000 ton was dat ding geloof ik...

Slaat gewoon kapot tegen de rotsen op Gibraltar.. :shocking: *edit found it*

Roman

Bericht door Roman » 05 mar 2010, 14:26

Marc RS4 schreef:Google dan even op de ondergang van de Fedra....39000 ton was dat ding geloof ik...

Slaat gewoon kapot tegen de rotsen op Gibraltar.. :shocking: *edit found it*

39000 ton is ook niet zo heel groot bootje dan :mrgreen:

Die boot trouwens in het eerste filmpje is iets van 32000 ton als ik het goed heb.

Oasis of the Seas is 225000 ton ongeveer als ik me het goed voor de geest haal.

Best vervelend van de Fedra, toch 150 ton olie wat de zee in gespoeld :cry:

Tristan

Bericht door Tristan » 05 mar 2010, 14:30

32000 ton is waarschijnlijk het doodgewicht (lees:leeggewicht) van het schip.

EDIT: even opgezocht, mv Fedra woog leeg: 63,940 ton. :wink:

allen

Bericht door allen » 05 mar 2010, 14:30

Ach, ik maak dat wel vaker mee hoor. En dan rijd ik gewoon op de weg. :mrgreen:

Marc R

Bericht door Marc R » 05 mar 2010, 14:32

Tristan schreef:32000 ton is waarschijnlijk het doodgewicht (lees:leeggewicht) van het schip.

EDIT: even opgezocht, mv Fedra woog leeg: 63,940 ton. :wink:
Of was ik een nulletje vergeten?

:wink:

steve smith

Bericht door steve smith » 05 mar 2010, 14:44

allen schreef:En dan rijd ik gewoon in de weg. :mrgreen:
Ik begin steeds meer van je relatie met Hanz te begrijpen.......

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 05 mar 2010, 15:56

allen schreef:Ach, ik maak dat wel vaker mee hoor. En dan rijd ik gewoon op de weg. :mrgreen:

Je bedoeld dat je olie verliest :?: :mrgreen:

En onderdelen :goodnight:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 mar 2010, 16:08

Tristan schreef:
Knot schreef:Denk toch dat de Oasis of the Seas er minder last van zou hebben gehad...
Toevallig is de rederij hiervan 1 van onze klanten. Heb pas met 1 van de mensen gesproken en alles is er aan gedaan om zoveel mogelijk stabiliteit te creëren (door stabilisatoren e.d.) maar tegen zulke golven kan er niks gedaan worden. Dat is pure overmacht (Force Majeure) en gaat elk schip tekeer, ook al is hij 500 mtr lang.
Je houd het toch altijd idd. Cruise schepen varen ook bijna alleen in mooi weer gebieden die kom je echt niet tegen midden op de Atlantic. Ook die oasis of the sea niet.

Is ook een beetje het ontwerp. Cruise schip is groot en smal, en hoog. Gebouwd op hoge kruissnelheden. Daardoor kan een stabilisator wel een hoop doen, vaak verbrede kimkielen op ferry's etc maar je blijft vechten tegen een onnatuurlijk ontwerp vanuit de stabiliteitsleer.

Containerschepen eigenlijk net zo, enorme deklast. Nog wel erger als een cruise schip denk ik.

Die hebben een zwaartepunt wat heel dicht bij het metacentrum ligt (punt waarom een schip rolt, beetje idee van roll centre bij een auto zeg maar) het idee is dat bij slingeren het zwaartepunt zich iets naar buiten verplaatst en het punt van opwaardse kracht onder het metacentrum blijft, waardoor er een opwaardse kracht ontstaat. Eigenlijk moet je het op een tekening zien dan is het veel simpeler, vaak word de tekening dan ook omgedraaid met de doorsnede constant en de waterlijn gekanteld dan is het simpel te zien. Maar afstand tussen zwaartepunt en metacentrum heet in zeevaarttermen GM waarde. Hoe hoger de GM waarde hoe hoger het richtend moment.

Daarnaast heb je met die afmetingen, lang en hoog een enorm oppervlak waar golven tegen aan slaan.

Pak je dan een tankerschip bijvoorbeeld, die zijn laag en breed, enorm richtend moment, door een enorme GM waarde. Plus door de breedte hebben ze ook een enorm oppervlakte traagheidsmoment. Maak je dan een 30 graden haal dan wil zo'n boot bijna meteen terug naar 0 graden, slingert niet echt prettig en dan vliegen de losse spullen dus gewoon echt je hut door.

Dus op een cruise schip wil je het tegenovergestelde eigenlijk ook niet, mega stabiliteit want dan worden je passagiers pas echt ziek :lol:

Je kan grofweg zeggen, schip met lage stabiliteit slingert langzaam maar naar een grotere hellingshoek, schip met grote stabiliteit slingert heel snel maar naar een lagere hoek.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 05 mar 2010, 16:10

En als je op youtube kijkt zijn dit soort momentjes geen uitzondering. Als ik ooit met een cruise zou gaan dan denk ik dat ik liever € 5.000,- betaal voor 10 dagen in het zomerseizoen dan dat ik voor € 800,- in het winterseizoen ga.

Plaats reactie