Gevonden: Skoda Octavia Combi Elegance 1.9TDI (pag 4)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
RobS

Re: Zoektocht VW Passat Variant B5.5 --> A4 Avant gekocht

Bericht door RobS » 28 feb 2010, 19:59

http://driving-fun.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=18161" onclick="window.open(this.href);return false;

Zoektocht weer gestart, de A4 is toch net een maatje te klein voor ons.

Koos Buurman

Re: Zoektocht: ruime wagen (groter dan A4 B5 Avant ;) )

Bericht door Koos Buurman » 01 mar 2010, 14:26

Tja, wil je groot met een goed weggedrag: koop een mondeo van het vorige model. Kost geen ruk, een lel van een auto en het rijdt prima.

steve smith

Bericht door steve smith » 01 mar 2010, 15:45

Als Pampertaxi is er niks praktischer dan een V70. Had een ppar jaar geleden een hoop clienten met hetzelfde probleem, zo'n hok is gewoon RUIM

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 01 mar 2010, 16:06

steve smith schreef:Als Pampertaxi is er niks praktischer dan een V70. Had een ppar jaar geleden een hoop clienten met hetzelfde probleem, zo'n hok is gewoon RUIM
Pampertaxi .... :roflol:

RobS

Bericht door RobS » 01 mar 2010, 16:25

Heb gister een rondje gereden in een >2005 Octavia en dat reed heel behoorlijk, de kofferbak leek op het oog een stukje groter dan de V70 van een vriend van mij. In de mrb is de Octavia ook gunstig. Eerst de A4 eruit voor ik wat anders kan kopen. Octavia is tot nu toe een goede kanshebber :)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 01 mar 2010, 17:27

De Octavia vind ik wel een mooi ding maar vraag me wel een beetje af hoe het spul zich houdt op den duur maar dat vraag ik me bij alle niet Audi VAG af :wink: Ik zou op den duur wel een Superb Combi willen, een mooi A6 alternatief!

EG

Bericht door EG » 02 mar 2010, 02:18

Niels schreef:De Octavia vind ik wel een mooi ding maar vraag me wel een beetje af hoe het spul zich houdt op den duur maar dat vraag ik me bij alle niet Audi VAG af :wink: Ik zou op den duur wel een Superb Combi willen, een mooi A6 alternatief!
Ik ben benieuwd wat er van een Octavia stuk kan wat bij VW niet kan, het is in de basis gewoon een Golf 5 met een verlengde kont en andere uitlaat en ander interieurdelen.

De techniek, electronica, motor, bak, onderstel etc. is allemaal Golf 5, sterker nog, de onderdeelnummers van veel onderdelen zijn gewoon hetzelfde. Wiellager van een G5 is gewoon hetzelfde als de Octavia weet ik uit ervaring net als miljoenen andere onderdelen.

Die van mij heeft meer dan 245k op de klok en alles werkt nog, ook kleine dingen zoals stoelverwarming, dimmende binnenspiegel, regensensor etc.

Trouwens qua kofferbak ruimte is de Octavia bijna onverslaanbaar, is zelfs groter dan bij een S-klasse, en als het nog gekker moet kan de achterbank in delen neerklappen :mrgreen:

Minpunten: standaard vrij zacht afgeveerd, verwacht geen sportwagen :wink: wel comfortabel.
Meeste kraken bij de drempels: zijn draagarmrubbers (VAG prutskwaliteit :roll: ), als het je niet uitmaakt gewoon lekker zo laten is niks schadelijks aan.
Airco compressor kan slecht werken doordat interne regelventiel is "versleten". Ze kunnen dit los vervangen maar wat dat kost weet ik niet.
De electronica is zeer betrouwbaar, kan weinig stuk aan.

Voor de rest kan ik geen minpunten bedenken, de rest is behoorlijk betrouwbaar gebleken. Dingen zoals draagarmen en andere ondersteldelen zijn ongelofelijk betrouwbaar, absoluut niet zomaar stuk te krijgen. Koplamp lichtjes zijn zeer simpel te verwisselen, nadat je een haak hebt getrokken en een plastic moer eraf hebt geschroefd trek je zo de koplamp-unit uit de voorkant, en kan je zo makkelijk je lichtje verwisselen. Ik ken geen moderne auto waar het simpeler kan :wink:

Het leuke aan VAG is dat veel dingen "ruilbaar" zijn. Als je 17+ inch wielen hebt kan je gewoon R32 remmen deronder gooien (320mm zo uit mijn hoofd) en dat merk je echt wel.

RobS

Bericht door RobS » 02 mar 2010, 08:15

EG schreef:
Niels schreef:De Octavia vind ik wel een mooi ding maar vraag me wel een beetje af hoe het spul zich houdt op den duur maar dat vraag ik me bij alle niet Audi VAG af :wink: Ik zou op den duur wel een Superb Combi willen, een mooi A6 alternatief!
Ik ben benieuwd wat er van een Octavia stuk kan wat bij VW niet kan, het is in de basis gewoon een Golf 5 met een verlengde kont en andere uitlaat en ander interieurdelen.

De techniek, electronica, motor, bak, onderstel etc. is allemaal Golf 5, sterker nog, de onderdeelnummers van veel onderdelen zijn gewoon hetzelfde. Wiellager van een G5 is gewoon hetzelfde als de Octavia weet ik uit ervaring net als miljoenen andere onderdelen.

Die van mij heeft meer dan 245k op de klok en alles werkt nog, ook kleine dingen zoals stoelverwarming, dimmende binnenspiegel, regensensor etc.

Trouwens qua kofferbak ruimte is de Octavia bijna onverslaanbaar, is zelfs groter dan bij een S-klasse, en als het nog gekker moet kan de achterbank in delen neerklappen :mrgreen:

Minpunten: standaard vrij zacht afgeveerd, verwacht geen sportwagen :wink: wel comfortabel.
Meeste kraken bij de drempels: zijn draagarmrubbers (VAG prutskwaliteit :roll: ), als het je niet uitmaakt gewoon lekker zo laten is niks schadelijks aan.
Airco compressor kan slecht werken doordat interne regelventiel is "versleten". Ze kunnen dit los vervangen maar wat dat kost weet ik niet.
De electronica is zeer betrouwbaar, kan weinig stuk aan.

Voor de rest kan ik geen minpunten bedenken, de rest is behoorlijk betrouwbaar gebleken. Dingen zoals draagarmen en andere ondersteldelen zijn ongelofelijk betrouwbaar, absoluut niet zomaar stuk te krijgen. Koplamp lichtjes zijn zeer simpel te verwisselen, nadat je een haak hebt getrokken en een plastic moer eraf hebt geschroefd trek je zo de koplamp-unit uit de voorkant, en kan je zo makkelijk je lichtje verwisselen. Ik ken geen moderne auto waar het simpeler kan :wink:

Het leuke aan VAG is dat veel dingen "ruilbaar" zijn. Als je 17+ inch wielen hebt kan je gewoon R32 remmen deronder gooien (320mm zo uit mijn hoofd) en dat merk je echt wel.
Welk blok heb je? Ik rijd zo'n 20k per jaar, twijfel nog tussen diesel of benznie.

EG

Bericht door EG » 02 mar 2010, 09:45

2.0 TDi met 140 pk en DSG, is gewoon standaard blokje. Moet wel zeggen dat het een fantastisch blok is qua trekkracht en vermogen, vanaf 1000 toeren trekt ie alsof het een kat is die een muis achterna zit. Qua gretigheid echt fantastisch en je kan vaak veel krachtigere auto's verrassen. Ik heb hem al bijna 2 jaar en nog steeds is het een zeer superblok. Qua lawaai is het dan weer minder, alhoewel het wel meevalt van binnen vind ik, eigenlijk van buiten ook. Maar moderne diesels zijn allemaal wat stiller.

Vergeet AUB NIET de nadelen van diesel beste Rob: ding word echt langzaam warm, afhaneklijk van het weer kan het soms 20 km duren voordat de kvs op 90 graden staat (en dan nog is het blok niet helemaal opgewarmd) met file kan het heeeeel lang duren. Op dat gebied is benzine heer en meester, blokje omrijden en uw auto is warm. Houderschapsbelasting is erg duur, en als je een met roetfilter koopt kan die voor veel ellende zorgen als je veel korte stukjes rijd.

De atmo benzine motoren zijn wel heel "lui" vergeleken met de TDi's, dat is wel heel irritant maar het hangt ook van je gebruik af, als je alleen af en toe boodschapjes gaat doen en effe naar oma gaat denk ik niet dat je een TDi nodig hebt. Vergeet niet dat een TDi met lage km stand moeilijk te vinden is en als je die vind heel wat duiten meer zal kosten dan een benzine, dat moet je ook in je vergelijk meenemen.

Trouwens in de stad is ie niet echt zuinig helaas, ding verbruikt rustig tussen de 1:10 en 1:12 met veel korte stukjes, ik rij niet rustig dus ik weet niet wat ie dan doet. Op de snelweg hangt het ook allemaal van je rechtervoet af. Op een 120 snelweg zal ie wel tussen de 1:16 en 1:18 verbruiken ofzo. Dus als je heel veel korte stukjes gaat rijden kan je beter voor benzine gaan denk ik.

RobS

Bericht door RobS » 02 mar 2010, 10:00

Mijn woon/werk is 25km waarvan zo'n 20km snelweg, rest is 50/80. Dus de auto is net warm als ik op m'n werk ben, zuinig rijden zal wel geen sprake van zijn als het blokje nog koud is dus de diesel lijkt me dan inderdaad geen goede keuze.

Zou de 1.6 16v FSI veel zuiniger zijn dan de 1.6 8v?

EG

Bericht door EG » 02 mar 2010, 10:04

RobS schreef:Mijn woon/werk is 25km waarvan zo'n 20km snelweg, rest is 50/80. Dus de auto is net warm als ik op m'n werk ben, zuinig rijden zal wel geen sprake van zijn als het blokje nog koud is dus de diesel lijkt me dan inderdaad geen goede keuze.

Zou de 1.6 16v FSI veel zuiniger zijn dan de 1.6 8v?
Op de snelweg word ie wat sneller warm hoor, maar je moet maar eens proefrijden met zo een ding... Juist dan zal dat ding tot zijn recht komen want gemiddeld verbruik zal erg dalen want er zit bijna geen stadsverkeer in.

Weet niet wat de FSi's verbruikt, wel mee gereden en is echt futloos en langzaam :bag:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 02 mar 2010, 10:49

Ik heb ook een keer met zo'n 1.6 fsi in een Golf gereden en was er ook totaal niet van onder de indruk! Echt een hele luie motor. Diesel lijkt me de fijnere keus.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 02 mar 2010, 11:27

EG schreef:
Je leest niet goed EG :wink: Ik vraag me af hoe niet Audi VAG spul zich houdt en niet wat er bij de een wel kapot gaat en bij de ander niet. De Golf 4 vind ik een waardeloos product en ook de 5 is niet briljant. Leuk als het nieuw is maar ik koop niet nieuw :wink:
EG schreef: Meeste kraken bij de drempels: zijn draagarmrubbers (VAG prutskwaliteit :roll: ), als het je niet uitmaakt gewoon lekker zo laten is niks schadelijks aan.
Gelukkig geef je zelf het antwoord al :lol: Maar kraakt het interieur bijvoorbeeld ook van zo'n ding met kilometers? Tot op zekere hoogte kan ik wel met min/zwakke punten leven maar een auto die kraakt daar heb ik gewoon zo'n hekel aan en dat is ook de reden dat ik geen VW met kilometers meer rij. In Audi heb ik heel wat meer vertrouwen wat dat betreft.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 02 mar 2010, 11:35

steve smith schreef:Als Pampertaxi is er niks praktischer dan een V70. Had een ppar jaar geleden een hoop clienten met hetzelfde probleem, zo'n hok is gewoon RUIM
Echt niet! Ik had destijds een V70 (nieuwe model vanaf 2000) en m'n vader een Mondeo wagon van het vorige model en die was echt practischer. Qua liters doen ze misschien niet veel voor elkaar onder maar de Mondeo was makkelijker (in)pakken. Ben het met Buurman eens. Zoek een mooie ST220 heb je ook nog wat power :wink:

Oh wacht ff, het moet zuiniger zijn. Dan moet je dus de benzine 1.8 of 2.0 hebben maar weet niet of die zuinig (genoeg) zijn voor je. Octavia lijkt me wel een kanshebber, ruim en al weer wat jaren op de markt dus die zijn voor redelijke prijzen al wel op te pakken. Maar zijn die benzinemotoren WEL een toonbeeld van zuinigheid? De 1e 1.6 en 2.0 zijn toch die oude VW motoren? 1.8T (150pk) is wel zuinig te rijden.

RobS

Bericht door RobS » 02 mar 2010, 11:51

De 1.8T wordt niet geleverd in de >2005 Octavia. De 1.6 8v zou volgens autoweek 1 op 13,9 moeten doen en de 1.6 16v FSI zou 1 op 15,2 doen.

De 1.6 8v heb ik al eens in een Leon gehad en daar deed ik toen 1 op 10 mee. Wat realistisch is voor de FSI weet ik niet.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 02 mar 2010, 16:06

Hmm, da's de 160pk TSI vanaf 2007 idd. Wel in een Passat, en die is ook vast groter dan de Audi.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 02 mar 2010, 16:13

Arthur schreef:Zoek een mooie ST220 heb je ook nog wat power :wink:
Geen slecht idee. Prachtige wagens.

Zwart:
http://link.marktplaats.nl/313213042" onclick="window.open(this.href);return false;

Zilver:
http://link.marktplaats.nl/295711540" onclick="window.open(this.href);return false;

CRZ

Bericht door CRZ » 02 mar 2010, 16:18

@ Rob S.

De 1.6 FSI ligt in de Golf van mijn vriendin. Gigantisch luie motor, niet snel of wat dan ook. Wel lekker stil tot +/- 120 km per uur.

Echter is ie wel gigantisch zuining. Heen en weer Monaco 1:16/17.
Leiden-Voorschoten-Leiden doet ze dagelijks en dan rijd ie 1 op 12/13 zonder problemen.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 02 mar 2010, 16:25

CRZ schreef:@ Rob S.

De 1.6 FSI ligt in de Golf van mijn vriendin. Gigantisch luie motor, niet snel of wat dan ook. Wel lekker stil tot +/- 120 km per uur.

Echter is ie wel gigantisch zuining. Heen en weer Monaco 1:16/17.
Leiden-Voorschoten-Leiden doet ze dagelijks en dan rijd ie 1 op 12/13 zonder problemen.
Hmm. 2.5l uit de compact doet 1:14,5 @160km/u op de CC. Dan valt het verbruik van een 1.6 tegen imho.

Gino

Bericht door Gino » 02 mar 2010, 19:04

Heb zo'n 1.6 fsi in een golf 5 gehad. Was niet echt onder de indruk van het ding, gecombineerd gebruik zo'n 1:12/13. De 1.6 fsi is de meest waardeloze motor die ik ooit in een auto gehad heb. Futloos ding. De 8v vond ik vele male fijner.

RobS

Bericht door RobS » 02 mar 2010, 19:13

Strange, op papier heeft de FSI 13pk meer, 10km hogere top, 7Nm koppel meer en 1 seconde sneller op de 100.

JeroenT

Bericht door JeroenT » 02 mar 2010, 21:29

Is het budget inmiddels wat gegroeid?

In duitsland staan zat Octavia 1.4 TSI´s uit 2009 tekoop voor rond de 15k. Dan nog een kleine 4k aan import kosten en karren maar.

Of zoiets?

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1" onclick="window.open(this.href);return false;

steve smith

Bericht door steve smith » 02 mar 2010, 21:30

RobS schreef:Strange, op papier heeft de FSI 13pk meer, 10km hogere top, 7Nm koppel meer en 1 seconde sneller op de 100.
Rev the nuts off and it will........ Maar zo zijn er vele kansloze motoren! 1.6 8v was slap op papier en totaal onsportief. Maar wel een noeste werker.

RobS

Bericht door RobS » 02 mar 2010, 21:43

JeroenT schreef:Is het budget inmiddels wat gegroeid?

In duitsland staan zat Octavia 1.4 TSI´s uit 2009 tekoop voor rond de 15k. Dan nog een kleine 4k aan import kosten en karren maar.

Of zoiets?

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Het budget is wel wat gegroeid, maar niet naar 20k, je moet eerder aan 10k denken :bag:

RobS

Bericht door RobS » 23 mar 2010, 13:23

A4 is verkocht! Volgende auto moet een diesel worden. Voorkeur gaat momenteel nog uit naar een Octavia, >2005, 1.9tdi en minimaal elegance uitvoering.

Bv zoiets:

http://link.marktplaats.nl/329420279

Plaats reactie