Gevonden: Skoda Octavia Combi Elegance 1.9TDI (pag 4)
- RobS
Gevonden: Skoda Octavia Combi Elegance 1.9TDI (pag 4)
Bij deze een topic over de zoektocht naar een nette VW Passat Variant B5.5 (facelift model) op benzine.
Waarom: Ik heb onlangs de Prius in moeten leveren, ik ga stoppen met het soort werk wat ik deed en daarmee dus ook geen leasewagen meer.
Eisen: clima, nette staat, NAP, volledige historie, 1.6 of 2.0 ben ik nog niet uit
Wensen: donkere kleur (geen groen)
Budget: max 7500€ (hiermee zit ik aan de onderkant van de markt te vissen, dus hoge kmstanden zal ik voor lief moeten nemen)
Vragen: Hoe ziet het onderhoudsschema van een Passat eruit en dan met name de distributieriem en ander groot onderhoud. Wat kan ik verwachten bij een Passat met 200k op de klok. Waar moet ik op letten bij een Passat B5.5?
Waarom: Ik heb onlangs de Prius in moeten leveren, ik ga stoppen met het soort werk wat ik deed en daarmee dus ook geen leasewagen meer.
Eisen: clima, nette staat, NAP, volledige historie, 1.6 of 2.0 ben ik nog niet uit
Wensen: donkere kleur (geen groen)
Budget: max 7500€ (hiermee zit ik aan de onderkant van de markt te vissen, dus hoge kmstanden zal ik voor lief moeten nemen)
Vragen: Hoe ziet het onderhoudsschema van een Passat eruit en dan met name de distributieriem en ander groot onderhoud. Wat kan ik verwachten bij een Passat met 200k op de klok. Waar moet ik op letten bij een Passat B5.5?
Laatst gewijzigd door RobS op 24 mar 2010, 07:43, 3 keer totaal gewijzigd.
- Niall
Re: Zoektocht VW Passat Variant B5.5 op benzine
2.0 moet je vermijden, staan bekend om een hoog olie en brandstof verbruik
1.6 is redelijk sloom, betere optie is een 1.8T te zoeken.
Problemen die ik ken zijn:
Draagarmen gaan altijd stuk, zijn vrij kostbaar om te vervangen
Electronica storingen komen wel eens voor maar niet veel spannends
Verlichting voor en achter gaat vaak stuk
Distributieriem moet van de voorkant vervangen worden, hierdoor moet de hele voormodule eraf gehaald worden
Verder staat van de gordels na 200k km, zijn kostbaar om te vervangen als ze APK afkeur zijn.
Zou voor een eventuele aanschaf de auto laten nakijken door een monteur. Maar over het algemeen zijn het betrouwbare auto's
Als je een onafhankelijke garage zoekt in regio EHV welke veel ervaring hebben met deze auto's moet je me maar een PB sturen
1.6 is redelijk sloom, betere optie is een 1.8T te zoeken.
Problemen die ik ken zijn:
Electronica storingen komen wel eens voor maar niet veel spannends
Verlichting voor en achter gaat vaak stuk
Distributieriem moet van de voorkant vervangen worden, hierdoor moet de hele voormodule eraf gehaald worden
Verder staat van de gordels na 200k km, zijn kostbaar om te vervangen als ze APK afkeur zijn.
Zou voor een eventuele aanschaf de auto laten nakijken door een monteur. Maar over het algemeen zijn het betrouwbare auto's
Als je een onafhankelijke garage zoekt in regio EHV welke veel ervaring hebben met deze auto's moet je me maar een PB sturen

- RobS
Ik was de 1.8T bewust aan het vermijden tijdens m'n zoektocht ivm turbo, hoe lang gaat zo'n ding mee..? 

-
Draagarmen gaan altijd stuk, kosten geen rochel om te vervangen.Niall schreef:
Meyle maakt een heel mooi Heavy Duty set met stevigere rubbers en grotere kogels, ben je voor eens en altijd van het gezeik af. Oh en een vol set (8 draagarmen, stabibochtjes, hardware EN grotere stuurkogels) kost 335eu bij verschillende aanbieders op ebay.de. Da's minder dan 2 originele armen.....
http://www.meyle.com/html/uploads/techt ... .04_DE.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb dit op een aantal A6jes laten zetten en functioneert super! Wel bestellen op VINnr, er zijn verschillende sets.
- Individual
Ik ben het met Niall eens. Wij hebben zelf een B5 1.6 en dat is niet echt lekker om op de snelweg mee in te halen of om volgepakt mee door de alpen te rijden. Op binnenwegen gaat het nog wel maar die 1.6 blijft me qua traagheid verbazen. Nooit begrepen waarom Volkswagen uberhaupt een 1.6 aanbiedt in dat segment. Over de 2.0 hoor ik veel verhalen van excessief olieverbruik, eerder regel dan uitzondering. Ook de dealer heeft hier geen antwoord op behalve domweg vaak bijvullen wat geen goedkoop grapje is. De 1.8T heb ik persoonlijk geen ervaring mee maar ik hoor vaak positieve geluiden over dit blok. Zou ik dus zeker wel overwegen als je op zoek bent naar een 4 cilinder benzine.
Onze andere auto is een B5.5 1.9TDI. Misschien een beetje luidruchtig maar verder wel een sterk en degelijk blok. Maargoed diesel is blijkbaar geen optie.
Onze andere auto is een B5.5 1.9TDI. Misschien een beetje luidruchtig maar verder wel een sterk en degelijk blok. Maargoed diesel is blijkbaar geen optie.
-
1.8T moet je wel oppassen voor verstopt oliefilter (bij de aanzuigbuis d8 ik?) he.
Door de verlengde olie intervallen en dunne olie kan de filter verstopt raken en daardoor lopen de motoren lopen in de soep. Dit is eerder regel dan uitzondering.
Kijk of de auto een gemodificeerde of schoongemaakte olie aanzuigbuis heeft (facturen) en of de eigenaar aantoonbaar om de 15.000 (teveel zelfs, liever 10k) olie heeft verwisseld.
Kijk maar eens op http://www.vwpassat.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Door de verlengde olie intervallen en dunne olie kan de filter verstopt raken en daardoor lopen de motoren lopen in de soep. Dit is eerder regel dan uitzondering.
Kijk of de auto een gemodificeerde of schoongemaakte olie aanzuigbuis heeft (facturen) en of de eigenaar aantoonbaar om de 15.000 (teveel zelfs, liever 10k) olie heeft verwisseld.
Kijk maar eens op http://www.vwpassat.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Niels
- Auto: Prius+
Zowieso een TDI nemen Rob! Dat verschil rij je met 10k per jaar al terug en ik vind het persoonlijk fijne motoren. Lekker koppel, behoorlijk zuinig en probleemloos. Voor de rest noemt Niall het al. Draagarmen komen veel voorbij en je moet maar zin hebben om het te doen en laten doen is niet echt goedkoop. Steve noemt de Meyle al maar om daarmee bij een garage aan te komen vinden ze vaak niet een leuk idee. Moet je of zelf doen of een "mannetje" voor hebben dus.
Vriend van me heeft een 20VT van 98 en die heeft elk jaar bij de apk er wel weer een draagarm bij zitten. Qua onderhoudskosten vind ik die auto wel een tikkeltje tegenvallen moet ik zeggen
Daarbij moet ik wel zeggen dat er onder mijn E46 Touring ook al een paar nieuwe draagarmen zijn gezet
De 1.6 is veel te traag, de 2.0 115pk is luidruchtig en onzuinig en de 2.0 130pk is een olieboot. Blijft over de 1.8 125pk, 1.8 20VT, VR5 en V6. In principe is de 20VT een heel erg goed blok die in de tuninig wereld wordt getuned tot ver in de 300pk zonder de internals aan te passen. Het probleem over de olie aanzuigbuis en oude olie ken ik niet maar daar kun je je ff in verdiepen. Zowieso is oude olie en turbo motoren nooit een goede combinatie vanwege het risico op verstopte leidingen naar de turbo.
Ik zou echter een (130pk) TDI nemen
Vriend van me heeft een 20VT van 98 en die heeft elk jaar bij de apk er wel weer een draagarm bij zitten. Qua onderhoudskosten vind ik die auto wel een tikkeltje tegenvallen moet ik zeggen

De 1.6 is veel te traag, de 2.0 115pk is luidruchtig en onzuinig en de 2.0 130pk is een olieboot. Blijft over de 1.8 125pk, 1.8 20VT, VR5 en V6. In principe is de 20VT een heel erg goed blok die in de tuninig wereld wordt getuned tot ver in de 300pk zonder de internals aan te passen. Het probleem over de olie aanzuigbuis en oude olie ken ik niet maar daar kun je je ff in verdiepen. Zowieso is oude olie en turbo motoren nooit een goede combinatie vanwege het risico op verstopte leidingen naar de turbo.
Ik zou echter een (130pk) TDI nemen

- RobS
De auto zal voornamelijk gebruikt worden voor hele korte ritjes van een paar km en 2 of 3 keer per jaar een lange vakantierit richting Spanje/Frankrijk/whatever. Vooral die korte ritjes waarbij het blok amper warm wordt lijken me niet zo lekker voor een TDI, vandaar de keuze voor een benzine.
-
@ Rob; een ford focus 1.6 16V niks?
Over het algemeen leuk geprijsd en even wat 'degelijker' kwa onderhoud....
Over het algemeen leuk geprijsd en even wat 'degelijker' kwa onderhoud....
- RobS
Ford is zo'n merk waar ik geen klik mee heb (net als alle franse en italiaanse merken) 

- Arthur
- Auto: Nr.51
Kan er niet veel over vertellen. Wel heb ik een 1.8T (getuned door JD) in een zware SEAT Alhambra van 0 tot 185kkm gereden op benzine. Geen motorische (of andere) problemen gehad. Alleen de standaard divertervalve (overdruk/blow off valve?) geeft wel wat problemen. Maar voor weinig op te lossen. 1x een temp sensor stuk gehad waardoor hij beroerd/veel te rijk liep.
- Niall
Van die filter klopt, kom eens sporadisch voor. Oplossing hiervoor is nieuwe aazuigbuis monteren en een oliefilter van een TDI monteren, is namelijk 2x zo groot, maar dit kan probleemloos.EG schreef:1.8T moet je wel oppassen voor verstopt oliefilter (bij de aanzuigbuis d8 ik?) he.
Wil je persee een 2.0 kopen, dan gebruik een 10w40 halfsyntheeth, bij mijn maatje heeft ie meerdere 2.0's lopen zowel audi als VW welke nu geen olie verbuik meer hebben.
1.8T is bijna onverwoestbaar, turbo gaat niet zo vaak kapot, meestal is het de LMM of een regelklep maar dat kost niet zo veel. En zoals NIels zegt alles wat VR voorstaat moet je met een boog om heen lopen, en een 130pk TDI is eigenlijk de ideale motor voor die auto alleen doet ie wat euro's in de wegenbelasting
@Steve; draagarmen inkoop kosten niet veel als je dozen tegelijk koopt, maar in de garage worden ze meestal voor veel geld weggezet.
-
Rob Schouten schreef:Ford is zo'n merk waar ik geen klik mee heb (net als alle franse en italiaanse merken)
Had ik ook niet,
Wel met VW indeed, maar als je kijkt wat je voor je geld krijgt bij een ford wagon;
Ook nog een beetje DF, een dikke futura met leer, airco ed. is een makkie voor onder de 7,5 K!
- Michel P
En de wegligging van een Focus is 100x leuker dan een de VW.
Michel
Michel
- RobS
Ik sta wel open voor alternatieven hoor, moet ruim zijn ivm 2 kids, veilig, betrouwbaar, lange snelwegritten moeten ontspannen mogelijk zijn, niet te zwaar (~1350kg) en indien mogelijk zuinig 
Hmm, je hebt inderdaad voor niet al te veel geld een afgeladen Focus station, qua ruimte ongeveer gelijk aan een Passat en nog een stukje voordeliger in de wegenbelasting ook.
edit, de Focus is ook nog eens een heel stuk zuiniger (het >2005 model)

Hmm, je hebt inderdaad voor niet al te veel geld een afgeladen Focus station, qua ruimte ongeveer gelijk aan een Passat en nog een stukje voordeliger in de wegenbelasting ook.
edit, de Focus is ook nog eens een heel stuk zuiniger (het >2005 model)
-
Rob Schouten schreef:Ik sta wel open voor alternatieven hoor, moet ruim zijn ivm 2 kids, veilig, betrouwbaar, lange snelwegritten moeten ontspannen mogelijk zijn, niet te zwaar (~1350kg) en indien mogelijk zuinig
Een nieuwe passat (Zoals wij die tuis hebben) oké,
Maar anders 100x liever een focus wagon zoals mijn schoonouders hem hebben,
Is gewoon 100% veel waar voor je geld!
(Wat dat betreft heeft een oude passat een te hoge restwaarde en is de focus DIK ondergewaardeerd!)
Wat overigens ook nog een leuke optie is; 2.0 turbo V40 van Volvo!
- Niall
Is een avensis geen optie
Helaas zijn de octavia station's nog te duur anders zou dat wel een optie kunnen zijn voor je. Anders een late Golf 4 Variant??

Helaas zijn de octavia station's nog te duur anders zou dat wel een optie kunnen zijn voor je. Anders een late Golf 4 Variant??
- RobS
Het model Avensis wat ik nog enigsinds mooi vind (>2003) valt niet binnen m'n budget. Voor de Octavia geldt hetzelfde, maar dan pas vanar 2005.Niall schreef:Is een avensis geen optie![]()
Laatst gewijzigd door RobS op 08 sep 2009, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- RobS
Ik wil dan wel graag het facelift model, liever een facelift die wat minder in de opties zit, dan een afgeladen 'ouder' model.Erik Stoffelsen schreef:voorbeeldje
http://www.nederlandmobiel.nl/frame.php ... =gaspedaal" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door RobS op 08 sep 2009, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- Arthur
Zuinig vond ik de 1.8T wel. Heb 3 auto's gehad waar die inlag en met rustig rijden is hij best zuinig.
- Michel P
Witte is scherp geprijst!Rob Schouten schreef:Ik wil dan wel graag het facelift model, liever een facelift die wat minder in de opties zit, dan een afgeladen 'ouder' model.Erik Stoffelsen schreef:voorbeeldje
http://www.nederlandmobiel.nl/frame.php ... =gaspedaal" onclick="window.open(this.href);return false;
Michel
- RobS
Dat lijktMichel P schreef:Witte is scherp geprijst!Rob Schouten schreef:Ik wil dan wel graag het facelift model, liever een facelift die wat minder in de opties zit, dan een afgeladen 'ouder' model.Erik Stoffelsen schreef:voorbeeldje
Michel

Beetje misleidend dus, maar zonder slooppremie is het nog steeds een nettep rijs.de advertentie pris is 5330 dit is de prijs incl sloopregeling ""wij doen mee aan de sloopregeling"
edit, is ook al verkocht

Laatst gewijzigd door RobS op 08 sep 2009, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Michel P schreef:Witte is scherp geprijst!Rob Schouten schreef:Ik wil dan wel graag het facelift model, liever een facelift die wat minder in de opties zit, dan een afgeladen 'ouder' model.Erik Stoffelsen schreef:voorbeeldje
Michel
Zo indeed, extreem scherp zelfs!
(Zoek al een paar weken een opvolger voor mijn schoonouders, dat wil nog niet echt vlotten...)
- Arthur
En met een witte weet je iig ook zeker dat 'ie van 1 of andere servicemonteur geweest is volgeladen met gereedschap etc.