BMW E36 328i sedan [Verkocht...]
- RJay
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
- Locatie: Velserbroek
Re: BMW E36 328i sedan
Zowiezo, die categorie schijven rijden wij zelf ook mee (dan van tarox, g88), zou 't probleem niet moeten zijn.
Ik zou je blokken er uit halen en ermee terug gaan naar de verkopende partij, aangezien het duidelijk geen goede set is.
Het gaat maar om 1 blok toch?
Is het veertje anders niet afgebroken van dat blok dat ie zou zijn gaan trillen?
Ik zou je blokken er uit halen en ermee terug gaan naar de verkopende partij, aangezien het duidelijk geen goede set is.
Het gaat maar om 1 blok toch?
Is het veertje anders niet afgebroken van dat blok dat ie zou zijn gaan trillen?
- Knot
- Berichten: 40181
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Ik zal deze week het wiel er eens afhalen om het goed te bekijken, post ik wel wat foto's. Heb nog 2 sets HT10 liggen die ik later gehad heb (import), ben benieuwd hoe die het doen. Als het niet verder gaat dan knal ik deze blokken gewoon om de volgende trackday en plaats ik nieuwe.... maar wel apart dat ze loslaten idd.
Enige wat ermee gebeurd is dat er DS2500 eerst op de ATE schijven gezeten hebben, die trilden wel erg en heb ik eraf gehaald, toen een setje Textar opgeremd en daarna HT10 gemonteerd. Misschien dat het teveel verschillende blokken zijn geweest?
Enige wat ermee gebeurd is dat er DS2500 eerst op de ATE schijven gezeten hebben, die trilden wel erg en heb ik eraf gehaald, toen een setje Textar opgeremd en daarna HT10 gemonteerd. Misschien dat het teveel verschillende blokken zijn geweest?
- RJay
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
- Locatie: Velserbroek
Re: BMW E36 328i sedan
Tsja, van hawk uit adviseren ze dan voor montage je schijven /schoon/ te maken, ivm hun eigen compound.
Zou je kunnen proberen en dan opnieuw de inrem procedure uit te voeren..... (met goede blokken). Maar het is maar bij 1 blok, dat vind ik zo apart.
Zou je kunnen proberen en dan opnieuw de inrem procedure uit te voeren..... (met goede blokken). Maar het is maar bij 1 blok, dat vind ik zo apart.
- Tom V
- Berichten: 4873
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Re: BMW E36 328i sedan
De HT10's op de E30 brokkelen ook een beetje, heeft vooralsnog geen effect. Als je ze eraf hebt zou je ook eens moeten kijken hoe het oppervlak er zelf uit ziet. Hier zit dat vol barsten.
- RJay
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
- Locatie: Velserbroek
Re: BMW E36 328i sedan
Hoe krijgen jullie dat toch voor elkaar? Ik race al 2 jaar op ht10's en ik heb altijd keurig gladde blokken gehad. 

- Knot
- Berichten: 40181
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Wat ik al verwacht had en op Zandvoort 20 feb ging het ook al niet lekker.Knot schreef: Sper doet het trouwens ook niet meteen met deze kou, die olie moet ook op een bepaalde temperatuur komen heb ik het idee voordat het echt werkt.
Met meukbanden is het natuurlijk makkelijk(er) sperren, maar nu er RE050a onder zit komt het wat krapper allemaal. Op droog Zandvoort was het al moeilijk, binnenste wiel spint 1 sec door, dan spert ie en breekt netjes uit, maar 3sec later kan je de drift niet doorzetten omdat ie weer op het binnenste wiel gaat spinnen.
Net even in de regen geprobeerd, stilstaan insturen, gas erop en hij spert genoeg om hip om te keren. Rol je echter met 20km/u in 1 de bocht om en trap je m vol in is het binnenste wiel alleen aan het werk.
Ook een lichte helling met 1 wiel in het gras kwam de auto niet weg. Je voelt wel dat er wat werkt maar meer dan centimeters schommelen is het niet.
Gevalletje platen versleten?? Wel snel na 1 jaar, waarin 20.000km straat, 6 dagen papenburg driften, wat driften op straat en op de nordschleife (eigenlijk alles op nat). En 3x een burnoutje op droog om de Sava's op te maken de laatste millimeter....
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW E36 328i sedan
Wat jij zegt dat heb ik met de M3 ook. De auto gooit zeker niet altijd zijn kont opzij. In een korte bocht vol op het gas geeft vooral wielspin op het binnenste wiel. Het is ook maar 25% sperwerking. Dus hij staat eigenlijk nog 75% slip toe. 1 wiel in het gras en 1 op het asfalt dan blijf je gewoon staan.
Ik weet niet precies wat de oorzaak is dat het sper soms wel meteen locked en een andere keer niet. Het lijkt alsof de gewichtsverplaatsing het verschil uitmaakt. Als je de auto in laat sturen met wat gas erop locked ie bijna altijd. Stuur je in en laat je de gewichtsverplaatsing eerst plaats vinden voordat je gas geeft dan geeft ie vaak geen merkbare sperwerking.
Ik weet niet precies wat de oorzaak is dat het sper soms wel meteen locked en een andere keer niet. Het lijkt alsof de gewichtsverplaatsing het verschil uitmaakt. Als je de auto in laat sturen met wat gas erop locked ie bijna altijd. Stuur je in en laat je de gewichtsverplaatsing eerst plaats vinden voordat je gas geeft dan geeft ie vaak geen merkbare sperwerking.
- FreudeamFahren
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: BMW E36 328i sedan
Het is wat Joy zegt: meer kun je niet verwachten van 25%. Je kunt er hagelnieuwe plaatjes in zetten en dan heb je dit "probleem" nog. Wat helpt is, idd ook zoals Joy zegt, wat massa die meehelpt het buitenste wiel van zijn lijn af te "duwen". Dan is de tractie weg en is het sper in staat de krachten "te verdelen".
- Knot
- Berichten: 40181
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Maar wel vreemd dat ik met roadhog/wanli banden volop door kan blijven driften en met RE050a nu ineens halverwege de drift moet stoppen omdat ie niet meer spert?
1 wiel in het gras dan mag ie doorspinnen maar moet je toch met 25% van de snelheid gaan rollen door het andere wiel wat wel ophet asfalt staat...? Of kunnen die sperplaatjes je geen licht hellingkje op krijgen?
Toen ik het sper nieuw eronder had van Bas kon ik met Pilot Sport 2 ook prima doordriften, 25% is 25% toch.... moet ie niet ineens 0% gaan spelen midden in een bocht.
Ga de boel denkik toch eens open laten maken om te kijken, heb zelf het idee dat ik de platen toch versleten heb in dat jaartje/20.000km.
Als het niet zo is en het ligt er toch open bij misschien leuk om met die hoeken te spelen en 40/25 sper van te maken zodat ie het onder acceleratie nog beter doet.
1 wiel in het gras dan mag ie doorspinnen maar moet je toch met 25% van de snelheid gaan rollen door het andere wiel wat wel ophet asfalt staat...? Of kunnen die sperplaatjes je geen licht hellingkje op krijgen?
Toen ik het sper nieuw eronder had van Bas kon ik met Pilot Sport 2 ook prima doordriften, 25% is 25% toch.... moet ie niet ineens 0% gaan spelen midden in een bocht.
Ga de boel denkik toch eens open laten maken om te kijken, heb zelf het idee dat ik de platen toch versleten heb in dat jaartje/20.000km.
Als het niet zo is en het ligt er toch open bij misschien leuk om met die hoeken te spelen en 40/25 sper van te maken zodat ie het onder acceleratie nog beter doet.
- Bert ///M3
- Berichten: 9417
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW E36 328i sedan
Als jou platen na een jaar op zijn dan kan je beter kijken voor een Quaife unit tenzij je elk jaar je diff wil laten reviseren.
- Knot
- Berichten: 40181
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Eerst maar eens openmaken toch Bert? Wellicht is er heel wat anders aan de hand....
Vind een platensper wel lekker reageren, daarvoor zou ik het al willen houden. Maargoed, het spert dus wel, hij houdt het alleen niet meer een hele bocht vol.

Vind een platensper wel lekker reageren, daarvoor zou ik het al willen houden. Maargoed, het spert dus wel, hij houdt het alleen niet meer een hele bocht vol.
- Knot
- Berichten: 40181
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Vanmiddag even gebeld met Bas... hij zou m open moeten maken, maar vertelde wel dat het niet zo is dat je met 25% sper met 1 wiel in t gras en 1 op de weg tegen een helling weg kunt rijden. dan 3 slagen doorspinnen en 1 rijden op het andere wiel gaat niet zomaar op als er totaal geen grip/druk achter zit... en ik dacht dat ik dus altijd met 25% van de kracht weg zou komen....
Maargoed, eerst 21 maart maar eens testen op Papenburg met goede en slechte banden hoe ie t nog precies doet, dan eventueel openmaken en frisse platen erin. Had wel t idee dat ie t 20.000km geleden beter deed toen ie er net onder zat.
Heb ook het mes er maar in gezet, doe verder niks met de kofferbak maar wil m nog wel een beetje in takt houden voor de gevallen er eens wat mee moet, maar speakers eruit halen voor elke trackday vond ik ook niks..



Maargoed, eerst 21 maart maar eens testen op Papenburg met goede en slechte banden hoe ie t nog precies doet, dan eventueel openmaken en frisse platen erin. Had wel t idee dat ie t 20.000km geleden beter deed toen ie er net onder zat.
Heb ook het mes er maar in gezet, doe verder niks met de kofferbak maar wil m nog wel een beetje in takt houden voor de gevallen er eens wat mee moet, maar speakers eruit halen voor elke trackday vond ik ook niks..
- Bert ///M3
- Berichten: 9417
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW E36 328i sedan
Hm weet het niet. Met het standaard diff onder de M3 bijvoorbeeld in de sneeuw kom ik altijd weg, uit een berm met 1 wiel op het asfalt ook, of zelfs als je met 2 wielen op drassige grond staat. Het moet echt heel raar gaan als je niet wegrijden kan in elk geval.
- Knot
- Berichten: 40181
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Ik zal morgen dat filmpje eens online zetten van 1 wiel asfalt en 1 wiel gras met een helling op.. Je voelt wel wat werking van het sper maar net of ie niet genoeg kracht heeft om door te zetten. Zelfde gevoel bij driften nu ie op goede achterbanden staat.. zet wel in maar halverwege een lange bocht heeft ie de kracht niet om door te blijven sperren.
- Jules
- Berichten: 1906
- Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
- Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo
Re: BMW E36 328i sedan
Het sper diff onder mijn E30 325i is (of was eigenlijk
) ook 25% en 280.000km oud en ik herken je problemen niet 


- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: BMW E36 328i sedan
Staat er nu 1 te koop: http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =5&t=18327" onclick="window.open(this.href);return false;Knot schreef:Zal het er nog eens over hebben met Bas om alleen die M50 mod te doen zonder software te herschrijven etc.
Even alle oude info doorspitten.... een adapterversie waar je het gasklephuis zo op moest zetten ipv in te snijden/zagen was het toch?
- Sjef
- Berichten: 1181
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56
Re: BMW E36 328i sedan
Of je platen nou versleten zijn of niet: Als je het open laat halen en opnieuw laat zetten pak dan 40% acceleratie. Zat al van dag 1 te wachten tot je er over ging zeuren 

- Knot
- Berichten: 40181
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Zal dat eens aan Bas vragen na Papenburg en Spa... kijken of hij die trucjes net zo beschrijft als we hier besproken hebben. Dat er niet zomeer meer platen in passen als je 40%/40% wilt maar je meer aanpassingen moet maken etc.
- Jeroen
- Berichten: 1109
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37
Re: BMW E36 328i sedan
Hoe is het gegaan afgelopen zondag met het sper? Ik was wel benieuwd, maar ben het je helemaal vergeten te vragen.
- Knot
- Berichten: 40181
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Sperde eigenlijk prima, alleen een paar keer in de sachskurve als ik te dwars ging, even volledig van het gas af, opnieuw gas erop om de drift af te maken dan begon ie/ hervatte ie soms op het binnenste wiel.
Vermoeden dat het met de preload te maken heeft, die heeft ie dus soms niet als je volledig van het gas gaat na een spermoment.
Vermoeden dat het met de preload te maken heeft, die heeft ie dus soms niet als je volledig van het gas gaat na een spermoment.
- Jeroen
- Berichten: 1109
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37
Re: BMW E36 328i sedan
Het lijkt mij niks om je zorgen over te maken, wellicht de plaatjes die wat versleten, zijn, maar ik zou nog even wachten met revisie totdat het echt een keer nodig is. Het voordeel van een revisie is dat je het sper dan nog kunt opwaarderen naar 40% oid.
- Knot
- Berichten: 40181
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Als je naar 40% wilt is het mooiste om bij 2 platen te blijven, moeten er wel andere ramps in, had Bert zo mooi gepost ergens. Wordt wel een duurder geintje dan 2 nieuwe platen, olie en keerringen dan.
Morgen eerst op de GP strecke rijden en dan maar eens snel langs Bas voor sper en nog wat kleine probleempjes.
Had uitgerekend vanochtend natuurlijk weer wat leips... nu we vanmiddag naar de nurburgring moeten. Bij stoplicht kreeg ik een sierra xr4i flashback...stonk een beetje in de auto en toen ik naar de ventilatieroosters keek kwam daar een wat blauw achtige walm naar binnen. Net op werk even de kap open en volgens mij zag ik een lijntje lopen bij cilinder 5 op het uitlaatspruitstuk....
Hebben we de volgende opties:
- van de sloop/marktplaats een ander 328i uitlaatspruitstuk (of kan een 325i m50 ook passen?)
- een aftermarket rvs spaghetti (welke merken moet je dan hebben en wat is betaalbaar en past op de standaard 328i kats etc?
- een e36 m3 spaghetti, maar die aansluiting was een andere diameter dacht ik dus moet je meteen een complete e36 m3 uitlaat... weet niet of beiden 3.0 en 3.2 passen?
Als de motor warm is sluit die kier natuurlijk wel maar goed voor je gezondheid is t niet...
Morgen eerst op de GP strecke rijden en dan maar eens snel langs Bas voor sper en nog wat kleine probleempjes.
Had uitgerekend vanochtend natuurlijk weer wat leips... nu we vanmiddag naar de nurburgring moeten. Bij stoplicht kreeg ik een sierra xr4i flashback...stonk een beetje in de auto en toen ik naar de ventilatieroosters keek kwam daar een wat blauw achtige walm naar binnen. Net op werk even de kap open en volgens mij zag ik een lijntje lopen bij cilinder 5 op het uitlaatspruitstuk....

Hebben we de volgende opties:
- van de sloop/marktplaats een ander 328i uitlaatspruitstuk (of kan een 325i m50 ook passen?)
- een aftermarket rvs spaghetti (welke merken moet je dan hebben en wat is betaalbaar en past op de standaard 328i kats etc?
- een e36 m3 spaghetti, maar die aansluiting was een andere diameter dacht ik dus moet je meteen een complete e36 m3 uitlaat... weet niet of beiden 3.0 en 3.2 passen?
Als de motor warm is sluit die kier natuurlijk wel maar goed voor je gezondheid is t niet...

- Knot
- Berichten: 40181
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
http://www.turnermotorsport.com/html/de ... _ID=785501
Dit soort dingen zijn wel leuk, maar moeten ook nog pas gemaakt worden! En kost nog aardig geld ook...
Dit soort dingen zijn wel leuk, maar moeten ook nog pas gemaakt worden! En kost nog aardig geld ook...
- yorick
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: BMW E36 328i sedan
Als ik voor de keus zou staan, zou ik kiezen voor een volledige M3 uitlaat lijn. Dat is uiteindelijk toch waar je naar toe wilt. De 3,2 heeft de lambda in het spruitstuk en de 3,0 richting de kats, bij de laatst genoemde moet je dus kabels verlengen. Maar Bert kan je hierover vast en zeker meer duidelijkheid geven 

- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: BMW E36 328i sedan
Zou ook mijn motto zijn, als het stuk is meteen upgraden!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: GRzep en 6 gasten