[juridisch] Bestelling annuleren, geld terug?!

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
SteV6

[juridisch] Bestelling annuleren, geld terug?!

Bericht door SteV6 » 28 feb 2010, 21:47

Beste DF'ers,

Wie kan mij even snel bijpraten over consumentenrecht?

Ik heb op 17 februari twee computers besteld bij een webwinkel. Op hun site stond een verwachte levertijd van 6 tot 10 dagen (op voorraad bij leverancier). Enkele dagen na betaling kreeg ik een mailtje dat de geschatte leverdatum 21 april 2010 is. Dat is plaats van de bovengenoemde 6 -10 dagen bijna 9 (!) weken ... Lijkt me dus logisch dat ik de bestelling wil annuleren en mijn geld terug wil. Nu staat dit echter op de site van deze webwinkel:
U kunt uw bestelling tot het moment van afhalen of verzenden kosteloos wijzigen of annuleren.

Uitzondering hierop zijn speciaal voor u bestelde of geassembleerde producten. Als u wilt annuleren of wijzigen, neem dan contact op met onze verkoopafdeling ... of middels het onderstaande formulier.

Let op: bij een annulering ontvangt u een tegoedbon, niet het geld terug. Alle gedane winkelaankopen zijn finaal. Wij betalen u geen geld terug! Indien u het product niet wenst, kunt u het omruilen of ontvangt u een tegoedbon, te besteden binnen 1 jaar in onze winkel.
Mijn vraag is hoe houdbaar deze tekst en tegoedbon in juridisch opzicht? Kan ik annuleren en mijn geld terugeisen?

Stephan
Laatst gewijzigd door SteV6 op 28 feb 2010, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Luco

Re: [juridisch] Niet nakomen levertijd webwinkel

Bericht door Luco » 28 feb 2010, 21:54

met mijn beperkte kennis hebben hun de overeenkomst niet nagekomen en heb je recht op je geld terug, maar of je het krijgt is een tweede.

frankv

Re: [juridisch] Bestelling annuleren, geld terug?!

Bericht door frankv » 28 feb 2010, 22:54

ik zou ook zeggen dat 9 weken zo afwijkt van 6-10 dagen dat je de koop kunt annuleren, maar ik acht de kans groot dat je je geld niet terugkrijgt

in elk geval zou ik bellen en schriftelijk laten weten dat je van de koop afziet vanwege de levertijd die niet overeenkomt met de geadverteerde levertijd, en dan maar even afwachten

ik zou wachten met wat anders te bestellen totdat je je geld weer terug hebt...

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 28 feb 2010, 22:56

Je moet de wet koop op afstand er even op nalezen. ik geloof dat je sowieso 7 dagen hebt
om goederen terug te sturen zodra je het in handen hebt:

http://www.consuwijzer.nl/Consumententh ... op_afstand" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Ravin ///M op 28 feb 2010, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.

JP

Bericht door JP » 28 feb 2010, 22:56

Laat me raden; een Dell ? vorige keer ook tot 5x toe werd de verwachtte levertijd uitgesteld......Totaal ook iets van meer dan 3 maanden later dan eerst verwacht gekomen

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 28 feb 2010, 22:58

Ik heb hetzelfde met Dell meegemaakt (lees het Tweakers.net topic over Dell levertijden er eens op na)...

uiteindelijk de advocaat erop gezet en binnen 5 dagen geleverd gekregen. Maar niet prettig, als het zo moet.

JohanH

Bericht door JohanH » 28 feb 2010, 23:00

Stephan, lees de wet 'kopen op afstand' eens door.

Bij de eerste hit op google vind ik al het volgende:
De bestelling moet binnen 30 dagen na plaatsing worden uitgevoerd. Lukt dat niet, dan moet de leverancier daar de klant tijdig van op de hoogte stellen. De klant mag dan van het contract af (maar dat hoeft niet natuurlijk).
[...]
Uitvoeren binnen 30 dagen

Tenzij de consument en de leverancier vooraf anders afspreken, moet de bestelling binnen dertig dagen na plaatsing worden uitgevoerd. Als het bestelde goed of de bestelde dienst niet leverbaar is, moet de leverancier de consument daarvan op de hoogte stellen en eventuele betalingen binnen dertig dagen terugstorten.
Laatst gewijzigd door JohanH op 28 feb 2010, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.

SteV6

Bericht door SteV6 » 28 feb 2010, 23:00

Ravin ///M schreef:Je moet de wet koop op afstand er even op nalezen. ik geloof dat je sowieso 7 dagen hebt

http://www.consuwijzer.nl/Consumententh ... op_afstand" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat had ik ook al gelezen, maar dat gaat over goederen die je al ontvangen hebt ... En dan nog behoudt deze webshop zich het recht voor je geld te houden en alleen een tegoedbon te geven. En dat is dus waar ik niet mee accoord wil gaan.

JP, het is geen Dell en zolang het niet afgerond is zal ik geen namen noemen ;)

Stephan

JP

Bericht door JP » 28 feb 2010, 23:04

Iig succes, (ben zelf al vanaf oktober bezig met een computer waarbij de harde schijf binnen 21 dagen na aankoop het begaf, weer lopende te krijgen.)

Luco

Bericht door Luco » 28 feb 2010, 23:21

SteV6 schreef:
Ravin ///M schreef:Je moet de wet koop op afstand er even op nalezen. ik geloof dat je sowieso 7 dagen hebt

Dat had ik ook al gelezen, maar dat gaat over goederen die je al ontvangen hebt ... En dan nog behoudt deze webshop zich het recht voor je geld te houden en alleen een tegoedbon te geven. En dat is dus waar ik niet mee accoord wil gaan.

Stephan
Merk doet ook niet terzake, je hebt een deal met een webshop, niet met de fabrikant.
Of de webshop moet van de fabrikant zijn.
Als het een Toshiba is heb ik wel iemnd die evt wat voor je kan betekenen.

Ahmed

Bericht door Ahmed » 01 mar 2010, 03:58

SteV6 schreef:

Stephan
Door het plaatsen van een bestelling daar, ben je dus eigenlijk akkoord gegaan met hun voorwaarden. M.a.w je had het kunnen weten. Er zijn meerdere winkels die zo een voorwaarde hanteren. :hmmm:

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 01 mar 2010, 06:42

Ahmed schreef:
SteV6 schreef:

Stephan
Door het plaatsen van een bestelling daar, ben je dus eigenlijk akkoord gegaan met hun voorwaarden. M.a.w je had het kunnen weten. Er zijn meerdere winkels die zo een voorwaarde hanteren. :hmmm:
Maakt niets uit, is dwingend recht, dus daar kunnen voorwaarden niets aan veranderen. Gewoon geld terug dus!

Harrie

Bericht door Harrie » 01 mar 2010, 08:47

Dell geeft gewoon geld terug als je annuleert. Nog mooier is als je bij Dell betaald met een credit card. dan word er pas afgeschreven als ze het verstuurd hebben.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 01 mar 2010, 09:10

Dat binnen 7 dagen annuleren geld alleen voor doorsnee producten, niet voor maatwerk. Zou wat wezen als je op maat een kast/auto/computer/verzinmaarwat kan laten maken en vervolgens zo kan annuleren.

Mbt levertijd zullen er vast wel juridisch zaken vastgelegd zijn, maar dat zul je zelf even moeten Googlen (praktisch elk wetboek staat online). Dat weet ik zo niet.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 01 mar 2010, 09:41

Even een PB naar Ilija....................en dan weet je het (dat je rechten had moeten studeren :mrgreen: ).............

Plaats reactie