Koeling fabriceren voor remmen BMW E36

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Jesper
Auto: BMW M135i

Koeling fabriceren voor remmen BMW E36

Bericht door Jesper » 24 feb 2010, 23:04

Aangezien we afgelopen circuitdag op Zolder in een aantal uur een setje nieuwe DS3000 blokken opgeremd hebben en op een gegeven moment ook behoorlijk veel last hadden van trillingen, ben ik eens aan het rondneuzen voor een oplossing voor dit probleem van de 328.

Allereerst gaan we andere blokken proberen, namelijk Carbone lorraine rc6 op de vooras en rc5 op de achteras. Dat zal denk ik al behoorlijk wat verschil maken en zijn nog betaalbare blokken. Echter is het ook verstandig extra koeling te maken (of uberhaupt iets van koeling), om trillingen en overmatig slijtage te verminderen.

Via google kwam ik de volgende foto's tegen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Is zoals hierboven op de foto's te zien is een goede methode om de remmen te koelen? Wordt op deze manier niet slechts 1 kant van de schijf goed gekoeld? Persoonlijk vind ik het er niet al te 'stevig' uitzien. Vraag me af of zoiets wel goed blijft zitten en dus niet juist voor gevaarlijke situaties kan zorgen.

Vragen waar ik vooral mee zit:
- Is het slecht wanneer de koeling op 1 kant van de schijf is gericht en dus de binnenkant van de schijf beter wordt gekoeld dan de buitenkant?
- Zo ja, hoe krijg je de schijf 'gelijkmatig' gekoeld?
- Hoe bevestig je één en ander?
- Kan je ook te veel koeling krijgen?

Of zijn hier eventueel ook betaalbare kant-en-klaar opties voor beschikbaar? De setjes backing plates die ik tot nu toe op internet ben tegengekomen vind ik wel erg duur voor een setje plaatjes met slangen...

Bert ///M3

Re: Koeling fabriceren voor remmen BMW E36

Bericht door Bert ///M3 » 24 feb 2010, 23:11

Blijft wel goed zitten hoor als je die slangen goed vast tie wrapped.

Ik zou gewoon 2 meter van die slang halen en het eens lekker proberen.

Die backingplates zijn wel mooi inderdaad maar ook erg duur. Wat ik zou doen is die slang gewoon zo er op richten en die stofplaat aan de binnenkant weg halen.

Tip voor die slang, bestel 2 meter grote diameter en dan 1 meter iets dunner. Dan kan je de slang splitten in de wielkast en het dunne als overgangsstuk gebruiken. Dan zijn ze makkelijker te vervangen, hoef je alleen het deel in de wielkast te doen als ze doorslijten.

Te veel koeling gaat niet snel op op een baan als Zolder.

Die Ferodo's wegflikkeren zal wel al een hele verbetering zijn.

steve smith

Bericht door steve smith » 24 feb 2010, 23:14

1 kant?

Het idee is niet om lucht OP de schijf te blazen, het idee is om lucht IN de schijf te blazen zodat de schoepen hun werk kunnen doen. Die slang scheelt al dag en nacht, als je het echt af wilt maken moet je een setje van deze erbij zetten:

http://www.turnermotorsport.com/html/de ... TBR3690212" onclick="window.open(this.href);return false;

Zolder zal altijd remmen-hel blijven, maar met slangen erop gaat het op de CSL's redelijk goed. Vooralsnog zonder backingplates maar dat blijft niet zo. Je kunt backingplates ook zelf maken, maar aan tijd kost dat net zoveel waarschijnlijk. Alfa zal ook slangen hebben als er ooit nog en Zolder-bezoek komt, backinplates zijn helaas redelijk onmogelijk op een FWD met hoog fusee.

Luco

Bericht door Luco » 25 feb 2010, 00:10

Nog mooier zijn airduckts die helemaal in de schijf gemonteerd worden.
Edit: zolas plaatje van Steve, ik heb alleen niet die hele rand eraan zitten, maar zeg maar het eerste stuk wat je in de schijf schuift, scheelde bij mij echt een stuk.
Kan er morgen wel een fototje van schieten als je wilt
setje kost ongeveer 280 euro

Goedemans

Bericht door Goedemans » 25 feb 2010, 09:38

Luco,
Graag een fotootje! Alvast bedankt :thumbup:

Jesper

Bericht door Jesper » 25 feb 2010, 10:35

De stofplaat weghalen heeft dat geen nadelige gevolgen? Is het risico dan niet groot wanneer je op een nat circuit rijd dat dan de schijven krom kunnen trekken door water op de baan?

@ Luco:
Alle foto's zijn welkom! :thumbup:

yorick

Bericht door yorick » 25 feb 2010, 12:52

Die Koeling ziet er goed uit en vrij eenvoudig te maken. Had mijn remklauwen rood gespoten, maar door de warmte zijn ze inmiddels weer zwart (wat ovrigens beter staat als rood :hammer: ) Ik ga ook eens van die slang bestellen.

FrankS

Bericht door FrankS » 25 feb 2010, 13:56

Jesper schreef:De stofplaat weghalen heeft dat geen nadelige gevolgen? Is het risico dan niet groot wanneer je op een nat circuit rijd dat dan de schijven krom kunnen trekken door water op de baan?

@ Luco:
Alle foto's zijn welkom! :thumbup:
Nat worden ze toch wel lijkt me... dus dat zal geen gevolgen hebben...

Marco R.

Bericht door Marco R. » 25 feb 2010, 18:35

Spray van water enz zal geen echt kritisch effect hebben, volgens mij is door dikke en diepe plassen rijden enz een stuk erger :)

Luco

Bericht door Luco » 25 feb 2010, 18:45

remkoeling1.JPG
remkoeling1.JPG (213.37 KiB) 4448 keer bekeken
Hier heb ik de schijf wat naar buiten geduwd zodat je kan zien dat die echt in het hart van de schijf blaast.
Het is van carbon en heb er nu een strip overheen gezet omdat de oortjes wat zwak zijn en het nog wat bewoog, nu zit het goed vast, misschien niet het mooiste maar het is functioneel en bij de seat is het wat lastig bevestigen met die oortjes.
remkoeling2.JPG
remkoeling2.JPG (208.63 KiB) 4447 keer bekeken
Hier is de remschijf weer op zijn plaats geduwd, zoals je ziet heb je weinig ruimte maar werkt perfect.

Jesper

Bericht door Jesper » 27 feb 2010, 21:00

Duidelijke foto's. Bedankt Luco!
Dit zijn dus van die carbon 'Back plates'?

Ik zie overigens dat er verschillende soorten luchtslangen zijn. tot 150, 200 en 310 graden. Kunnen die slangen zo warm worden dat het verstandig is om voor de meest extreme te gaan of voldoet in princiepe iedere 'huis tuin en keuken' slang?

Luco

Bericht door Luco » 27 feb 2010, 22:27

ik heb zwarte en rode gebruikt voldoen beide prima, in principe komt er altijd koude lucht door de slang, dus die wordt niet echt warm lijkt me.

Jesper

Bericht door Jesper » 01 mar 2010, 22:14

Een zaak hier in de buurt bied QSP slangen aan. Ik denk dat ik dan 4 meter 76mm slang (van -50 tot +200 graden) bestel. Die maat past mooi in het gat van de bumper.

Enige waar ik dan wel nog mee zit is of dit misschien teveel kan koelen op bijvoorbeeld de nordschleife/spa en je de remmen dus niet echt op ideale temperatuur krijgt? Of is dat onzin? :oops:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 01 mar 2010, 22:45

Krijg je niet voor elkaar tenzij je niet boven de 60 komt.

Jesper

Bericht door Jesper » 01 mar 2010, 22:47

Duidelijk. Dat moet nog nét lukken denk ik :lol:

Slangen meteen bestellen, zodat ik die deze week nog ff kan oppikken.

yorick

Bericht door yorick » 17 mar 2010, 12:49

@Jesper

Al vorderingen met de koelslangen? Ga zo ook eens wat slang bestellen.

Jesper

Bericht door Jesper » 17 mar 2010, 12:54

Afgelopen weekend hebben we de nieuwe RC6 blokken (wat klapperen die dingen zeg, is dat overigens niet schadelijk voor blokken/schijf?) en koelslangen gemonteerd. Alleen hebben we dat misschien een beetje te gehaast gedaan en kwamen we erna erachter dat de band aanloopt bij een grote stuuruitslag :oops: .
Morgen heb ik een dagje vrij en dan ga ik nog eens even hobbyen met de koelslangen, dan zal ik ook proberen een paar foto's te maken van wat we gefabriceerd hebben.

@iko

Bericht door @iko » 17 mar 2010, 22:56

Jesper schreef:Afgelopen weekend hebben we de nieuwe RC6 blokken (wat klapperen die dingen zeg, is dat overigens niet schadelijk voor blokken/schijf?)
Is dat voor of achter?
Ik had het achter ook. Komt doordat er geen klemveertjes op zaten.

Jesper

Bericht door Jesper » 17 mar 2010, 22:58

Aan de voorkant. Ik wist van te voren dat ze zouden rammelen/klapperen, maar had niet gedacht dat het zo erg zou zijn.

yorick

Bericht door yorick » 17 mar 2010, 23:39

Voor en achter. Klapperen is idd best erg maar het went :) vertraging die je er voor terug krijgt is prima. Ga nog wel een keer andere proberen om te kijken wat het scheelt. In een weekend ring rij ik 3/4 van een nieuw setje voor blokken op :? Koud remt de rc06 ook goed, maar kom je net van de baan en doe je daarna wat straat km's moet je je niet laten verrassen door zeer slechte vertraging. In dat geval hoor je de blokken op de schijven wrijven.

Hou het topic in de gaten voor foto's! :thumbup:

Jesper

Bericht door Jesper » 18 mar 2010, 22:18

Vandaag in het zonnetje geklust. De slangen iets anders gelegd en nu loopt de band niet meer aan. Beetje ducktape moeten gebruiken om één slang weer een beetje te fatsoeneren :)
Even kijken hoe goed dit koelt. Als we meer koeling nodig hebben dan gaan we de stofkap nog wat bewerken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 mar 2010, 23:03

Zit die stofplaat er nog voor? Dan of daar een gat in maken en daar de luchtstroom door, of die hele stofplaat er af halen lijkt me. Doet niet zo veel als je tegen die stofplaat aan blaast.

Luco

Bericht door Luco » 18 mar 2010, 23:20

Als je deze slangen wat steviger wilt hebben dan kan je er stoftape overheen doen, is lekker stevig en wordt de slang wat stijver en minder gevoelig voor scheuren enzo,
Maar zo op de schijf blazen van deze afstand heeft heel erg weinig nut, meer dan 80% van de koele lucht gaat zo verloren.

Jesper

Bericht door Jesper » 18 mar 2010, 23:29

Als we nog eens meer tijd hebben dan gaan we ook de backplate bewerken, maar voorlopig is dit in ieder geval beter dan niets.

In het midden van de backplate zit overigens wel een opening van circa 10cm en wordt de koele lucht dus toch in het hart van de schijf geblazen. Op dat gat hebben we de slang ook gericht.

@iko

Bericht door @iko » 19 mar 2010, 13:49

Zal er veel lucht doorheen komen? Zo'n lange slang met ook nog een haakse bocht erin?

Plaats reactie