Wet Mulder is in mijn ogen de wereld op zijn kop, je moet zelf je onschuld gaan bewijzen. Door Wet Mulder en bekeuren op kenteken ipv persoon (zoals bijvoorbeeld in Duitsland wel gebeurd) hebben ze ook heel de snelheidscontrole industrie kunnen automatiseren.
2002 Snelheidsbekeuringen:
Nederland - 6.925.255
Frankrijk - 1.354.957
Portugal - 150.000
Spanje - 466.550
Voor meer info: (blz. 92)
http://ec.europa.eu/transport/road/publ ... nal_en.pdf
Ook is het bijzonder makkelijk scoren met snelheidsboete's als je kijkt hoeveel andere verkeers gerelateerde bekeuringen er uitgeschreven zijn in 2005
[IMG:526:362]
http://i119.photobucket.com/albums/o138 ... es2005.gif[/img]
De meeste bekeuringen die in Nederlnad worden uitgedeelt zijn tot 10km te hard, dus overtredingen die "per ongeluk" gemaakt worden, de marge die in Nederland word aangehouden is ook bijzonder laag, slechts enkele kilometers. In het buitenland is dit percentage hoger. (weet zo uit mijn hoofd niet hoeveel)
Dan nog even over de bewijslast, bij Wet Mulder moet je dus zelf aantonen dat je het niet bent geweest. Maar als je bewijs gaat verzamelen door de gfoto op te vragen loop je vaak tegen een muur, "nee zit niet in het dossier", "foto moet u bij het betreffende corps opvragen, "foto opvragen kost 4,50", etc etc. In Duitsland bijvoorbeeld krijg je meteen de foto met de bekeuring meegestuurd.
Dan het puntensysteem wat ze hier in willen voeren, dat moet natuurlijk niet ten kosten gaan van de inkomsten. Daar hebben ze het volgende op gevonden. Het huidige puntensysteem wat beginnende bestuurders hebben is ook zo dat niet alles wordt geregistreerd, kleine snelheidsovertredingen (tot 30 en 40km) worden niet geregistreerd, dat komt mooi uit, want dat soort overtredingen zijn slechts een paar % van de 7-8 miljoen snelheidsovertredingen die er jaarlijks word gemaakt. Dus het geld daarvan is niet in gevaar door een puntenrijbewijs. Om punten kwijt te kunnen raken moet de bestuurder ook meteen worden aangehouden, later een punt afpakken gaat een stuk lastiger omdat dan justitie moet bewijzen wie er gereden heeft. Dat is ook een van de redenen dat ze hier alleen de zwaardere overtredingen onder het punten systeem vallen. Stel je voor dat we net als in Duitsland 20 punten hebben, en dat je ook voor kleine overtredingen ook een punt kwijt zou kunnen raken. De bezwaarschriften zouden dan echt de pan uit rijzen. Dat gaat hier dus niet gebeuren.