Boetesysteem en Wet Mulder.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Tom

Boetesysteem en Wet Mulder.

Bericht door Tom » 20 dec 2006, 20:58

Eigenlijk vind ik dat we hier niet mogen klagen qua boetes. In omringende landen werken ze met puntensystemen en hogere boetes.

Los van die klote flitspalen, struikrovers en het debiele trajectcontrole... ik vind het huidige boetesysteem niet zo slecht. Die snelheidsbelastingen zijn best betaalbaar. Ook is je rijbewijs definitief kwijtraken best lastig begrijp ik. Ik heb het idee dat het in omringende landen (Duitsland uitgezonderd?) makkelijker is.

Wet Mulder vind ik ook niet slecht, nergens registreren ze het en je kunt zovaak als je wilt zo'n boete krijgen. Het komt pas in de boeken als het buiten Wet Mulder valt (dus >30, en >40 op snelweg). Nadeel van Wet Mulder is wel dat er geen bewijsplicht is.
Grootste nadeel is nog dat de kans gepakt te worden hier ontzettend groot is dankzij die flitsers achter elke struik :(

Eens/oneens?

Shakes

Bericht door Shakes » 20 dec 2006, 21:13

Oneens.

"Ze" moeten zorgen voor verkeersveiligheid en niet voor gevaarlijke situaties door bv op de meest idiote plaatsen een camera neer te zetten onder het motto verkeersveiligheid.

Controle op alcohol/rood licht e.d. vind ik prima. Met name op dat eerste mag een hele zware sanctie staan. Het is subjectief maar 10km te hard rijden heeft volgens mij niets met vekeersveiligheid te maken.

Boetes zijn in NL naaien en graaien. Kwalijke zaak.

N.

Tom

Bericht door Tom » 20 dec 2006, 21:46

Klopt maar de boetes an sich zijn toch prima (kan erger tenminste)?

Het is heel makkelijk klagen (zijn Nederlanders dol op) maar er zijn landen waar ze stukken hoger liggen en waar veel meer consequenties aanzitten. Ik lees hier regelmatig dat mensen het zien als snelheidsbelasting en 'ff aftikken en doorgassen'. Zo denk ik er ook over hoor. En natuurlijk heeft dat niks met verkeersveiligheid te maken, maar als men er zo over denkt dan zijn de boetes zelf erg goed te doen. Als ik 120 euro moet aftikken omdat er post is van CJIB lig ik er niet wakker van. Sterker nog ik rijd dezelfde dag weer te hard.

Stel dat de boetes hoger zouden zijn en er echt een puntensysteem komt met consequenties voor je rijbewijs, dan zouden er hier heel veel een probleem hebben. Ik ken weinig mensen die momenteel echt een probleem hebben, hooguit een handjevol mensen die een jaartje of twee rustig aan moeten doen.

Los van verkeersveiligheid en 'de manier waarop' vind ik dat er weinig te klagen valt... vaak is het niet meer dan tientjeswerk... als je een beetje dikke auto hebt merk je dat niet eens en is het 'part of the job'. Die boetes hier maken gewoon geen indruk. je moet goed gek doen wil je echt je hele handeltje definitief kwijtraken (los van gezeik en hoge onkosten als je meerdere malen een boete krijgt buiten Wet Mulder).

Floris

Bericht door Floris » 20 dec 2006, 22:00

Voor mij persoonlijk vind ik het systeem in zijn geheel nog niet zo slecht, je kunt hier in Nederland als je haast hebt en er is ruimt overal waar je wil prima maximum snelheid +40 aanhouden. Het enige wat het je kan kosten is een paar euro's, niks punten of echt serieus hoge boets. In Belgie of Duitsland ben je bij 40 te hard al goed nat.

Principieel hebben we in Nederland een waardeloos systeem, het enige waar het toe dient is extra belastinginkomsten genereren. De Verkeersveiligheid is echt niet gebaat bij dit systeem van zoveel mogelijk scoren. Op plaatsen waar hard rijden echt link is en controle's logische zouden zijn, daar zie ik die gasten namelijk nooit. Mensen passen hun snelheid daar vaak natuurlijk al aan waardoor hun score kansen omlaag gaan.

Noem mij maar niet principieel ik heb niet eens zo'n moeite met het huidige systeem. Stel dat het alternatief een veel effectiever puntenrijbewijs zou zijn? En wat nandor zegt is heel nobel daar kan ook niemand het mee oneens zijn, maar dat soort controles kosten teveel geld en leveren te weinig op. Dat het de taak van die gasten is om de verkeersveiligheid te handhaven daar geloof ik al lang niet meer in.

Tom

Bericht door Tom » 20 dec 2006, 22:13

Floris: dat is precies wat ik bedoel!

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 20 dec 2006, 22:15

Zelfs met 90 km te hard was ik slecht 3 weken m'n RBW kwijt (en 800 euri's). Vond ik nog wel meevallen. :)

Ben het wel deels eens dus met de stelling, al blijf ik snelheidscontroles op 7 van de 10 plekken pure struikroverij vinden. In m'n hele leven slechts 2x op alcohol gecontroleerd en zo'n 2000 keer op snelheid ofzo. Prioriteiten liggen behoorlijk verkeerd IMO.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 20 dec 2006, 22:21

In Duitsland ben je met 40 te hard ruim minder de sjaak op de Autobahn in NL, of ze moeten recent de regels hebben aangepast. Boete's liggen daar stukken lager.

België echter...................... :roll:

Tom

Bericht door Tom » 20 dec 2006, 22:22

Ik denk dat ze hier ook het meeste succes hebben met bangmakerij. Mensen denken dat achter elke struik zo'n flitser staat (is vaak ook zo, maar mensen die veel op de weg zitten weten wel beter). Het valt mij telkens op als ik bij verjaardagen ben dat de meeste gewoon te bang zijn en denken dat je met >20 te hard al je rijbewijs definitief kwijt kan raken.

Dat doen die programma's van Spee en krullebol op tv je wel geloven ja, maar dan vertellen ze er niet bij dat je het (als het je eerste keer is) binnen een paar dagen terug kunt hebben (ok incl fikse boete maar toch). In die zin heeft Spee wel succes want bang zijn de meeste wel.

Fabian

Bericht door Fabian » 20 dec 2006, 22:45

partyondude schreef:In Duitsland ben je met 40 te hard ruim minder de sjaak op de Autobahn in NL, of ze moeten recent de regels hebben aangepast. Boete's liggen daar stukken lager.

België echter...................... :roll:
Het gaat in Duitsland niet om de boetes, het puntensysteem is het grote probleem voor de Duitsers. Daarom rijden ze zo netjes als er snelheidsbeperkingen zijn.

1x zon overtreding, nix aan de hand. 2e keer flinke overtreding betekend teveel punten verzameld: rijverbod voor minimaal 1 maand dacht ik. Punten blijven 3 jaar "geldig" dacht ik, dus 1x goed gepakt worden en daarna 3 jaar heeeeel rustig rijden.

De hoogte van de boete is dus niet de remmende factor in Duitsland, maar de punten en de rijontzegging.

Hans

Bericht door Hans » 21 dec 2006, 08:35

Wet Mulder is in mijn ogen de wereld op zijn kop, je moet zelf je onschuld gaan bewijzen. Door Wet Mulder en bekeuren op kenteken ipv persoon (zoals bijvoorbeeld in Duitsland wel gebeurd) hebben ze ook heel de snelheidscontrole industrie kunnen automatiseren.

2002 Snelheidsbekeuringen:

Nederland - 6.925.255
Frankrijk - 1.354.957
Portugal - 150.000
Spanje - 466.550

Voor meer info: (blz. 92)

http://ec.europa.eu/transport/road/publ ... nal_en.pdf

Ook is het bijzonder makkelijk scoren met snelheidsboete's als je kijkt hoeveel andere verkeers gerelateerde bekeuringen er uitgeschreven zijn in 2005

[IMG:526:362]http://i119.photobucket.com/albums/o138 ... es2005.gif[/img]

De meeste bekeuringen die in Nederlnad worden uitgedeelt zijn tot 10km te hard, dus overtredingen die "per ongeluk" gemaakt worden, de marge die in Nederland word aangehouden is ook bijzonder laag, slechts enkele kilometers. In het buitenland is dit percentage hoger. (weet zo uit mijn hoofd niet hoeveel)

Dan nog even over de bewijslast, bij Wet Mulder moet je dus zelf aantonen dat je het niet bent geweest. Maar als je bewijs gaat verzamelen door de gfoto op te vragen loop je vaak tegen een muur, "nee zit niet in het dossier", "foto moet u bij het betreffende corps opvragen, "foto opvragen kost 4,50", etc etc. In Duitsland bijvoorbeeld krijg je meteen de foto met de bekeuring meegestuurd.

Dan het puntensysteem wat ze hier in willen voeren, dat moet natuurlijk niet ten kosten gaan van de inkomsten. Daar hebben ze het volgende op gevonden. Het huidige puntensysteem wat beginnende bestuurders hebben is ook zo dat niet alles wordt geregistreerd, kleine snelheidsovertredingen (tot 30 en 40km) worden niet geregistreerd, dat komt mooi uit, want dat soort overtredingen zijn slechts een paar % van de 7-8 miljoen snelheidsovertredingen die er jaarlijks word gemaakt. Dus het geld daarvan is niet in gevaar door een puntenrijbewijs. Om punten kwijt te kunnen raken moet de bestuurder ook meteen worden aangehouden, later een punt afpakken gaat een stuk lastiger omdat dan justitie moet bewijzen wie er gereden heeft. Dat is ook een van de redenen dat ze hier alleen de zwaardere overtredingen onder het punten systeem vallen. Stel je voor dat we net als in Duitsland 20 punten hebben, en dat je ook voor kleine overtredingen ook een punt kwijt zou kunnen raken. De bezwaarschriften zouden dan echt de pan uit rijzen. Dat gaat hier dus niet gebeuren.

wimwerf

Bericht door wimwerf » 21 dec 2006, 08:55

Mmm..Wet Mulder..

Voor de duidelijkheid...alles wordt geregistreerd...ook de mulder boetes...
Echter..niet alles wordt gebruikt wanneer je een flinke overtreding maakt...

De Wet Mulder is in het leven geroepen om het openbaar Ministerie te ontlasten...vandaar ook de omgekeerde bewijslast...en terecht ook...wanneer je betrapt wordt ben je in de meeste gevallen gewoon de sjaak...

Over het verhaal van makkelijk scoren ivm snelheidsboetes...de verantwoordelijkheid moet je gewoon zoeken bij de bestuurder...die is degene die het gaspedaal indrukt...dus men werkt hier zelf aan mee...

Men is op de hoogte van de zogenaamde "graaicultuur"...al zie ik het niet zo....dan nog werkt ieder het zelf in de hand dat de overheid de kans krijgt om te graaien bij een ieder...

Over de verkeersveiligheid...je moet eens zien wat voor puinhoop het wordt als er helemaal niet meer wordt gecontroleerd...en iedereen is ervan op de hoogte..

Maarja..my two cents.. :wink:

Hans

Bericht door Hans » 21 dec 2006, 09:16

wimwerf schreef:De Wet Mulder is in het leven geroepen om het openbaar Ministerie te ontlasten...vandaar ook de omgekeerde bewijslast...en terecht ook...wanneer je betrapt wordt ben je in de meeste gevallen gewoon de sjaak...
Ja ook die 40.000 (uitgaand van een half % foutmarge) gevallen die door een of andere fout van justitie toch niets fout hebben gedaan. (niet geijkte apparatuur, vals kenteken, slecht opgestelde apparatuur, politie die kenteken verkeerd hebben gelezen, etc, etc)

Michel P

Bericht door Michel P » 21 dec 2006, 09:22

Nandor schreef:Oneens.

"Ze" moeten zorgen voor verkeersveiligheid en niet voor gevaarlijke situaties door bv op de meest idiote plaatsen een camera neer te zetten onder het motto verkeersveiligheid.

Controle op alcohol/rood licht e.d. vind ik prima. Met name op dat eerste mag een hele zware sanctie staan. Het is subjectief maar 10km te hard rijden heeft volgens mij niets met vekeersveiligheid te maken.

N.
Eens!

Wim, gan nu niet weer allerlei discussies op je hals halen, je hebt door je werk een licht ander beeld op de zaak dan de gemiddelde DF-er...... sommige zinnen doen me aan Spee denken...... en als er een uber moraal ridder is dan is het die kerel wel....... Daar wil niemand toch in een adem mee worden genoemd....

Michel

RVV

Bericht door RVV » 21 dec 2006, 09:26

Wim dat laatste is natuurlijk een aanname. ik geloof niet zo dat het een puinhoop gaat worden als het flitsen word afgeschaft.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 21 dec 2006, 09:59

Michel Pol schreef:Eens!

Wim, gan nu niet weer allerlei discussies op je hals halen, je hebt door je werk een licht ander beeld op de zaak dan de gemiddelde DF-er...... sommige zinnen doen me aan Spee denken...... en als er een uber moraal ridder is dan is het die kerel wel....... Daar wil niemand toch in een adem mee worden genoemd....

Michel
Eens!

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 21 dec 2006, 11:16

In plaats van de vergelijking met Spee te maken en daarmee de discussie te vermoorden ben ik wel benieuwd waar de heren het precies oneens zijn met Wim. Zoals het er nu staat vind ik het wel heel erg gemakkelijk.

Rico doet iig een goede poging door aan te geven dat hij denkt dat het verkeer het prima zou doen zonder controles. Ook dat zal waarschijnlijk nog wel genuanceerd worden (neem aan dat je alleen de snelweg bedoelt en niet de straat waar je kinderen in spelen).
Veel blijft hetzelfde zonder snelheidslimieten. De ongelukken die wel gebeuren zullen alleen veel ernstiger zijn dan nu het geval is, beetje zoals in Duitsland -> zelfde hoeveelheid, maar wel percentueel meer doden. Ergens vindt ik dat wel wrang omdat je ongelukken niet altijd zelf 100% in de hand hebt.
Van overheidswege weet ik dat er niet gekeken wordt naar argumenten maar naar cijfers. Elk verkeersongeluk kost blijkbaar veel in termen van zorgkosten en gederfde inkomsten uit werk. Als je zo gaat rekenen wat een "ernstig" ongeluk kost dan wordt het al snel aantrekkelijk om er iets aan te doen. Komt het ook nog eens mooi uit dat dat "iets" zelf ook nog eens geld oplevert. :wink:

Jorrit

Bericht door Jorrit » 21 dec 2006, 11:24

Eens even kijken:

Datum betaald - bedrag - opmerking
09-02-2006 - EUR 45,00
22-03-2006 - EUR 70,00 (tijdstip net na 12ven 's nachts)
12-06-2006 - EUR 27,00
25-10-2006 - EUR 14,00 (tijd stip 23:02)
13-12-2006 - EUR 18,00 (tijd stip 01:34, yeah right verkeers veiligheid)
13-12-2006 - EUR 23,00 (tijd stip 11:55)

Das dus 6x betrapt op ongeveer 70K km dit jaar. Het merendeel van die 70K rij ik rond de 30KM te hard. (uitgezonderd spits, heeft toch geen nut)

Wat mij stoort is dat de helft van deze boetes na 11 uur 's avonds is. 1tje zelfs om 01:34 uur op een verlaten A18 van Doetichem naar Varseveld. Dan praten ze over verkeers veiligheid, Maar dan vraag ik me af WELK VERKEER?!?!?
Alle 6 bekeuringen komen van de snelweg, terwijl iedereen weet dat de meeste dodelijke ongelukken voorkomen op wegen binnen en buiten de bebouwde kom en NIET op de snelweg.

Verkeersveiligheid, volgens Ko Spee speelt snelheid een grote rol. Maar dat is natuurlijk onzin. Een te hoge snelheid is wel verandwoordelijk voor de "hoogte" van het letsel, maar vaak niet de oorzaak van het ongeluk. De meeste dodelijke ongelukken komen van het niet verlenen van voorang op kruisingen buiten de bebouwde kom. En hier in de buurt (achterhoek) zijn dit jaar 8 mensen verongelukt. 1x door het niet verlenen van voorrang, 1x door fout inhalen buiten de bebouwde kom. 2x auto uit de bocht gevlogen en verongelukt op een boom. 2x onbekende oorzaak tegen de boom. Wat mij vooral opvalt is dat de 2x onbekende oorzaak tegen een boom gebeurt is op een 100% rechte weg met zo'n dubbel doorgetrokken streep over 10KM.
Iig 8 doden waarvan er 4 tegen een boom zijn gereden. Conclusie is dat wanneer je alle bomen weg haalt langs de weg dat je 50% minder verkeers doden hebt. (is uiteraard onzin)

"als je ergens tegen op rijd heb je niet te hard gereden maar te zacht geremd" M. Bleekemolen

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 21 dec 2006, 11:33

Michel Pol schreef:
Nandor schreef:Oneens.

N.
Eens!

Michel
Valt mij op dat Spee altijd persoonlijk de löl is. Ik zit ook niet op zijn praatjes bij wegmisbruikes te wachten maar ik realiseer me ook wel dat hij die gewoon uit functie houden moet, hij is er nou eenmaal voor aangesteld. Meen me ook een bericht te herrinneren dat Spee het met de snelheidslimieten ook niet zo nauw nam. Zet je er een ander neer dan is het gewoon precies hetzelfde verhaal.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 21 dec 2006, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Michel P

Bericht door Michel P » 21 dec 2006, 11:34

Mijn mening is dat de overheid met regeltjes een knaken wil binnen harken onder het mom verkeersveiligheid (flitsen op de autobaan is cashen want meest veilige weg!) zelden of nooit staan ze bij een school! Al die drempels, doen mensen meer letten op hun bumper of carter, dan op de omgeving. Helemaal gestoord zijn natuurlijk de 60km zones die als padestoelen uit grond schieten, met als bonus drempels her en der in het gebied, zelfs in bochten e.d. 80 wegen waar je niet meer mag inhalen enz. enz. onder het mom ernstige eenzeidige ongelukken (pas nog onderzoek naar geweest)

Verplicht iedereen liever eens in de 3 jaar een rijvaardigheidscursus te volgen, waarbij aandacht aan wagenbeheersing, defensief rijgedrag, bandenspanning en andere technische aspecten van hun auto welke invloed hebben op veiligheid. Banden profiel, schoonhouden ruiten, enz. enz.

Spee is een fanatiek mannetje welke geniet van zijn moraal ridder rol, te zien in het programma weg misbruikers.......

Het gekke is dat bij de politie de tak cashen gesmeerd loopt, en de bon zo op je mat ligt, maar op de andere werkgebieden van de politie ver beneden gewenst nivo wordt gepresteerd! Maar dat levert ook amper geld op, en is gevaarlijk!

Michel

wimwerf

Bericht door wimwerf » 21 dec 2006, 18:02

Ok...om de discussie uit de weg te gaan moet ik mijn mond maar houden... :roll:

Als men nou ipv alleen maar hier flink loopt te doen en altijd alles beter weet, zet dan eens een topic op

http://www.prikpagina.nl/list.php?f=18
http://www.prikpagina.nl/list.php?f=684
http://forum.infopolitie.nl/index.php

Maar nee...want dan zal je jezelf kwetsbaat opstellen...zoiets wat ik ook doe als ik vanuit mijn werkachtergrond een antwoord zet op een forum...

Maar wel met zn allen er op inspringen...hulde mensen

Zet er dan geen topic neer ivm controles, wetmulder etc als je geen reactie wilt hebben van iemand die zulk werk uitvoerd...

Elmar

Bericht door Elmar » 21 dec 2006, 18:05

wimwerf schreef:
Over het verhaal van makkelijk scoren ivm snelheidsboetes...de verantwoordelijkheid moet je gewoon zoeken bij de bestuurder...die is degene die het gaspedaal indrukt...dus men werkt hier zelf aan mee...

Men is op de hoogte van de zogenaamde "graaicultuur"...al zie ik het niet zo....dan nog werkt ieder het zelf in de hand dat de overheid de kans krijgt om te graaien bij een ieder...
Wim, ik zit niet constant op mijn snelheidsmeter te gluren of ik te hard rij. Je weet zelf ook wel dat de meeste bekeuringen zijn voor minder dan 10 km/u te hard (jaja, de afgelezen snelheid is dan al veel hoger...).
De auto's worden steeds sneller en comfortabeler, dus ongemerkt rij je sneller en dan is het flits. Zonde geld.

Michel P

Bericht door Michel P » 21 dec 2006, 18:24

wimwerf schreef:Ok...om de discussie uit de weg te gaan moet ik mijn mond maar houden... :roll:

Als men nou ipv alleen maar hier flink loopt te doen en altijd alles beter weet, zet dan eens een topic op

http://www.prikpagina.nl/list.php?f=18
http://www.prikpagina.nl/list.php?f=684
http://forum.infopolitie.nl/index.php

Maar nee...want dan zal je jezelf kwetsbaat opstellen...zoiets wat ik ook doe als ik vanuit mijn werkachtergrond een antwoord zet op een forum...

Maar wel met zn allen er op inspringen...hulde mensen

Zet er dan geen topic neer ivm controles, wetmulder etc als je geen reactie wilt hebben van iemand die zulk werk uitvoerd...
Ik heb geen behoefte om op allerlei fora te gaan posten. Heb wel wat anders te doen. Zit nog op enkele andere fora, waar onder enkele niet auto gerelateerde.

Verder hoeft je de mond niet dicht te houden, dat is je eigen keuze, maar de reakties zijn natuurlijk voorspelbaar.

Michel

RVV

Bericht door RVV » 21 dec 2006, 18:25

Wim je hoeft je mond niet dicht te houden hoor :wink:

Ik ben er zelf nog niet van overtuigd dat snelheid of zeg maar te hoge snelheid gevaarlijk is in ieder geval zo gevaarlijk dat buitenporoportionele controle nodig is zoals te zien is in het statistiekenlijstje van Hans.

De meeste ongelukken komen voort uit drank achter het stuur, geen voorrang verlenen, rood licht, eenzijdig, (aan het stuur trekken en de berm in donderen). etc.

Bij de meeste dodelijke ongelukken in het verkeer is een zwakkere verkeersdeelnemer de klos, fietser, voetganger etc. Maar daar zit ook een stuk roekeloosheid/onoplettendheid bij. Als ik door de stad heenrij (Groningen) in het donker ben ik bij lage snelheid alleen maar bezig met het vermijden van ongelukken omdat fietsers gewoon geen licht willen voeren. Maar als ik er eentje ram en voor zijn kloten rij. is de uitleg al snel dat je te hard hebt gereden.

200 plus kilometer op een lege snelweg wat ook niet mag is statistisch zoveel maal veiliger als met 30 km/h door een stad heen rijden in het donker.

Daar ligt heel veel winst als het om verkeersveiligheid en levens gaat.... maar jij en ik weten allebei wel dat het daar niet omgaat. het gaat om geld niet meer en niet minder.

De overheid is er alles aan gelegen om de geldmachine van het CJIB te laten draaien. men moet er geen graven mee dichten maar begrotingsgaten.

Michel P

Bericht door Michel P » 21 dec 2006, 18:36

Met die laatste zin stel je dat het cashen belangrijk is terwijl Spee predikt dat het om de verkeersveiligheid gaat.

Ik denk dat ook, maar hij en zijn opdrachtgever als je hem zoals Wim iemand wenst te noemen die alleen zijn werk doet, alleen maar op uit is.

Iedereen hier op het forum zou graag zien dat de alcohol controles veel maar dan ook veel vaker zouden plaats vinden. Ik heb het idee dat dit bijna niet gebeurt omdat dit arbeidsintensief is, en dus weinig opleverd!

Liever lekker snurken met een flitser op een statief in de berm langs de snelweg, easy money.....

Michel

Dutch

Bericht door Dutch » 21 dec 2006, 18:39

In die zin heb ik nog liever een flitspaal dan trajectcontrole, ook al is die laatste 'eerlijker'.

Een flitspaal of radarcontrole kun je tenminste spotten of ontlopen, trajectcontrole dwingt je al van tevoren in het keurslijf van een idioot lage maximumsnelheid die ook nog eens net zo min bevorderlijke verkeerssituaties tot gevolg heeft.

Of ze moeten de trajectcontrole over je complete reisafstand door Nederland laten lopen... Da's pas eerlijk! Want dan blijf je gemiddeld altijd wel onder de 100 km/u. :lol:

Dus ik kan Toms betoog wel volgen: ook al is het systeem rot, mij persoonlijk komt de old-school in snelheidshandhaving wel uit...

Plaats reactie