Betrouwbaarheid diesels

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Betrouwbaarheid diesels

Bericht door EG » 19 feb 2010, 10:34

Ik ben laatst bij een VAG specialist geweest, en ik heb zelf ook ervaring met meerdere soorten dieselmotoren, ik durf wel de volgende stelling te beweren:

Volgens mij zijn tegenwoordig benzinemotoren veel betrouwbaarder dan diesels. Turbodieselmotoren zijn zo ongelofelijk complex geworden dat vroeg of laat wel ooit iets stukgaat.

Ik noem maar de volgende dingen, mijn auto heeft brandstofkoeling (ja!) die loopt onder de auto door, als een van die leidingen lekken zijn de gevolgen niet te overzien, de koelslangen lopen door de kop heen... Ook het EGR systeem word gekoeld met een eigen circuit (die wel verbonden is met het hoofdkoel circuit) ook dit kan lekraken. Het komt ook weleens voor dat de pompverstuivers in de kop "rammelen" wat gewoon je cylinderkop kan kosten :shock: uiteraard kan een dieselspecialist vertellen hoe vaak dit gebeurt...

Laat staan problemen met de verstuivers doordat deze idioot hoge drukken leveren, of het gehele vacuum systeem wat voor problemen kan zorgen... Of de allerhande sensoren die overal zitten....

Ik heb het gevoel dat de benzinemotoren van nu gewoon veel simpeler in elkaar zitten dan turbodieselmotoren. Ik ben benieuwd of moderne diesels met zeer hoge koppel en pk's wel makkelijk over de 3-4 ton gaan, want dat idee heb ik nu niet. Zie ook het probleem bij common-rail diesels, als de brandstofpomp stukgaat ben je minimaal 1000 euro kwijt...

Kijk het gaat niet om de motorblok an sich, die kunnen wel een paar miljoen km's mee, zijn ongelofelijk stevig in elkaar gezet, maar het gaat om de "randapparatuur" die bij een diesel om de motor heen zit... Ik heb zelf een Octavia 2 met 2.0 TDi + DSG trouwens.

Gebruikersavatar
Niels v D
Berichten: 1945
Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
Locatie: Sønderborg(DK)

Re: Betrouwbaarheid diesels

Bericht door Niels v D » 19 feb 2010, 10:39

Huidige generatie benzinemotoren zit ook vol met hogedrukpompen, regeleenheden en uitlaatgasdingetjes die allemaal kapot kunnen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Betrouwbaarheid diesels

Bericht door Niels » 19 feb 2010, 10:44

Goed punt behalve dat zelfs het 2.0 blok van VAG ansich niet briljant is vanwege de cilinderkop :mrgreen: Het probleem van de diesels is idd de randapparatuur die er omheen hangt en die een benzine niet heeft. Met het downsizen van benzine motoren wordt de eerste stap gezet.

Bottomline is dat auto's onbetrouwbaarder gaan worden in de toekomst? :hmmm:

Mijn 320D heeft zo rond de 2 ton een nieuwe brandstofpomp gehad hetgeen een typische kwaal is van de 136pk. Voor de rest de EGR eens goed gereinigd en wat pressure converters vervangen. Onlangs 3 ton aangetikt en het ding draait gewoon goed zonder ook maar een druppel olie te verbruiken.

Tom
Berichten: 22284
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Betrouwbaarheid diesels

Bericht door Tom » 19 feb 2010, 10:47

Denk dat Fabian vanwege z'n werk wel wat leuke cijfers uit z'n mauw kan schudden :)

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Re: Betrouwbaarheid diesels

Bericht door Niall » 19 feb 2010, 10:48

Ik durf te stellen dat het straks gelijk is met de opkomst van kleine tubomotoren, onbetrouwbare auto's ala Renault Laguina zijn straks na 6 jaar economisch afgeschreven dat de onderhoudskosten meer zullen zijn dan de dagwaarde.

2.0TDI van VW is gewoon een ramp, dat weten de meeste kenners. 1.9TDI is een heel stuk betrouwbaarder.

Kern van het problematiek is de ongeloofelijk ontwikkelingsdruk om te vernieuwen welke in de laatste jaren is ontstaan. Vroeger had je 5 jaar voor een nieuw model, toen werd het 2 jaar hedendaags moeten ontwikkelprojecten voor automotive binnen 6 maanden afgerond zijn!!! Zie problematiek waar toyota nu mee kampt, dat was in de goede oude tijden niet ontstaan :sealed:

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: Betrouwbaarheid diesels

Bericht door EG » 19 feb 2010, 10:58

Niels schreef:Goed punt behalve dat zelfs het 2.0 blok van VAG ansich niet briljant is vanwege de cilinderkop :mrgreen: Het probleem van de diesels is idd de randapparatuur die er omheen hangt en die een benzine niet heeft. Met het downsizen van benzine motoren wordt de eerste stap gezet.

Bottomline is dat auto's onbetrouwbaarder gaan worden in de toekomst? :hmmm:

Mijn 320D heeft zo rond de 2 ton een nieuwe brandstofpomp gehad hetgeen een typische kwaal is van de 136pk. Voor de rest de EGR eens goed gereinigd en wat pressure converters vervangen. Onlangs 3 ton aangetikt en het ding draait gewoon goed zonder ook maar een druppel olie te verbruiken.
2.0 TDi is een goede motor, alleen het ding heeft heel wat kinderziektes gehad.

Lekkende EGR koelers, lekkages aan brandstofkoelsysteem, tandempomp (rechts van de cilinderkop) die het begeeft, smoorklep van motor die stukgaat, EGR klep die kapot gaat etc. Allemaal opgelost in de latere bouwjaren.

Trouwens cilinderkop van de 2.0 TDi is gewoon goed hoor, probleem was alleen in de beginjaren met problemen met haarscheuren. Ik heb een distributieriem knaller gehad met mijn 2.0 TDi, dit is netjes opgelost door de specialist ik heb een andere motor gekregen, maar goed het feit was dat alle kleppen e.d. gewoon helemaal intact waren... Alleen de rollen bij de tuimelaars (zeg ik dat goed?) waren stukgegaan... Zijn echt ongelofelijk stevige blokken, die van mij had 245k op de klok en heeft gewoon 0,0 slijtage aan het motorblok zelf gehad...

Wat WEL nog steeds voor enorme problemen zorgt zijn de verstuivers van de 170 pk versies (verstoppen waardoor je vermogen terugvalt) en de roetfilters, die blijven maar gek (meestal). Gelukkig heeft mijn auto geen roetfilter, hoef ik ook niet.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Betrouwbaarheid diesels

Bericht door Peric » 19 feb 2010, 12:18

Vroeger hèh, toen was alles.........





:wink:

FrankS
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 jun 2009, 10:10

Re: Betrouwbaarheid diesels

Bericht door FrankS » 19 feb 2010, 12:19

Tsja, met het downsizen van de benzinemotoren gebeurt hetzelfde.

Aan de andere kant: de technieken en kennis word ook beter...

Hoe meer turbodit, highpressure dat PK zus en NM zo, hoe meer kans op falen :)

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3091
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Betrouwbaarheid diesels

Bericht door Ferdi » 19 feb 2010, 15:15

Mijn V50 2.0D heeft ondertussen 229.500 kilometer ervaring en het rijd nog bijna net zo goed als de dag dat de auto uit de fabriek kwam.
Heb ook niet echt het idee dat het blok binnen nu en een ton op is.

Denk zelf dat dieselmotoren en benzinemotoren elkaar nog maar weinig ontlopen qua betrouwbaarheid, allebei zijn ze ontzettend complex geworden wat de levensduur volgens mij niet geheel ten goede komt. (of misschien door de moderne techniek ook juist wel).

Hoop zelf nog minimaal een 150.000 km met de V50 te kunnen rijden zonder noemenswaardige problemen en wie weet rijden we er dan nog wel langer mee door ook

Gebruikersavatar
Niels v D
Berichten: 1945
Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
Locatie: Sønderborg(DK)

Re: Betrouwbaarheid diesels

Bericht door Niels v D » 19 feb 2010, 15:26

De Commonrail JTD's van Fiat, Lancia en Alfa zijn wel redelijk betrouwbaar, m'n vader heeft er nu 320k voorstaan op zijn 156 1.9 en zo ken ik nog wel meer verhalen. Diezelfde motoren in Opels geven wel wat problemen, met name Turbo's maar ik weet niet of dat dezelfde zijn als Fiat gebruikt?
Het kan dus prima, betrouwbare diesels.
En denk je even in, 30 jaar geleden was het nog heel gewoon dat we maar 200k reden met een auto.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Betrouwbaarheid diesels

Bericht door Petrolhead Tom » 19 feb 2010, 15:34

Het licht denk ik voornamelijk aan wat voor blok je hebt en hoe het onderhouden wordt, als jij nooit een olie wissel doet en denkt dat alles wel heel blijft dan gaat het vroeg of laat een keer mis, rij je daarentegen netjes volgens het onderhoudsschema van je dealer zou ik niet weten waarom een complexe motor niet heel zal blijven.

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Re: Betrouwbaarheid diesels

Bericht door Eric H » 19 feb 2010, 15:36

Hmm, 2.5 V6 Tdi ( VAG )

Staat nu op de 260000 km, geen enkel probleem mee.....
Al denk ik dat de VAG-fielen de verhalen over de nokkenassen van deze motoren wel kennen....

Verder weet ik niets van problemen met deze motoren anders dan de reguliere "problemen"
( EGR klepppen en inspuitpompen )

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Re: Betrouwbaarheid diesels

Bericht door Niall » 19 feb 2010, 15:42

Eric,

Vriend van me heeft meerdere 2.5TDI's in onderhoud en kent dat probleem ook niet, wel heeft ie laatst een gehad waarvan de spruitstuk aansluiting met de turbo gescheurd was.

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Re: Betrouwbaarheid diesels

Bericht door Eric H » 19 feb 2010, 15:44

Niall schreef:Eric,

Vriend van me heeft meerdere 2.5TDI's in onderhoud en kent dat probleem ook niet, wel heeft ie laatst een gehad waarvan de spruitstuk aansluiting met de turbo gescheurd was.
Hij kent het nokkenas probleem van de VAG 2.5 Tdi motoren niet ????
Of begrijp ik je verkeerd... ?

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Betrouwbaarheid diesels

Bericht door steve smith » 19 feb 2010, 16:03

Mijn vorige Renault 1.9D: 4 ton+
Mijn huidige 2x 1.9 Dti: 1 staat op 250k, de ander op 205k.

Het enige wat ik aan die motoren ooit heb laten doen behalve regulier onderhoud zijn gloeibougies rond de 2 ton. Dus die 4 ton is ook met 1ste pomp en 1ste koppeling en originele verstuivers. Idem op de Dti's, we zulllen zie hoe lang ze het houden.

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: Betrouwbaarheid diesels

Bericht door EG » 19 feb 2010, 16:10

Ferdi Gielen schreef:Mijn V50 2.0D heeft ondertussen 229.500 kilometer ervaring en het rijd nog bijna net zo goed als de dag dat de auto uit de fabriek kwam.
Heb ook niet echt het idee dat het blok binnen nu en een ton op is.

Denk zelf dat dieselmotoren en benzinemotoren elkaar nog maar weinig ontlopen qua betrouwbaarheid, allebei zijn ze ontzettend complex geworden wat de levensduur volgens mij niet geheel ten goede komt. (of misschien door de moderne techniek ook juist wel).

Hoop zelf nog minimaal een 150.000 km met de V50 te kunnen rijden zonder noemenswaardige problemen en wie weet rijden we er dan nog wel langer mee door ook
Je moet ook niet vergeten dat veel onderdelen van auto's zo ongelofelijk betrouwbaar zijn geworden dat ze tonnen mee kunnen. Bij mijn Octavia mag de luchtfilter er 90k inzitten bijv! Gloeispiralen gaan gewoon meer dan 2-3 ton mee. De onderdelen industrie voor auto's heeft al geklaagd dat de intervallen zo bizar worden dat ze met lede ogen zien hoe hun omzetten dik inmekaar zakken. Ik heb een keer mijn luchtfilter eruit gehaald na 60k, en dit was met een vakantie dwars door Europa heen en die was echt niet vervuild ofzo, hij was hoogstens iets grijzer geworden maar absoluut niet helemaal zwart (zoals je vaak bij interieurluchtfilters ziet)... Eigenlijk heb ik de luchtfilter meer preventief vervangen dan dat het "moest"...

En met de verlengde onderhoudsintervallen is het helemaal feest, volgens mij is 40k bijv. mogelijk bij de nieuwste Transporter T5 facelift... Met de meeste auto's mag je bijv. 30k met de olie rijden (is variabel uiteraard, kan ook zijn dat je bij 20k moet verversen dit bepaald de computer).

Ook aandrijfassen, wiellagers, schokbrekers, draagarmen!!!! (bij sommige auto's vroeger waren ze gewoon bij 100k gewoon OP) gaan gewoon meer dan 3 ton mee...

Mijn Octavia heeft 245k op de klok en ze zeiden dat alleen de schokbrekers gewoon iets minder waren, maar voor de rest is alles nog keihard, van draagarm tot fuseekogel tot wiellager... En dat verteld echt wel over de kwaliteit van een auto, aangezien de laatste 60k gewoon met heel veel Amsterdams verkeer is. Ook de uitlaat en de bevestigingspunten zien er nog puntgaaf uit.

Maar dat is wel een ander verhaal dan de motor, meestal zitten in de motor van een auto onderdelen waar uitlaatgassen doorheen gaan (bijv. EGR klep) en die kan vervuild raken waardoor die vastloopt, of een verstopt roetfilter. Ook vacuum-onderdelen kunnen snel kapot gaan, bijv. de aansturing van een VNT. Een turbo draait meer dan 100.000 rpm en die kan ook stukgaan, want die word warm, koud, warm koud, olie word vervuild door de EGR klep etc en waardoor de turbo het moeilijker krijgt.

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Re: Betrouwbaarheid diesels

Bericht door Niall » 19 feb 2010, 16:32

Eric H schreef:
Niall schreef:Eric,

Vriend van me heeft meerdere 2.5TDI's in onderhoud en kent dat probleem ook niet, wel heeft ie laatst een gehad waarvan de spruitstuk aansluiting met de turbo gescheurd was.
Hij kent het nokkenas probleem van de VAG 2.5 Tdi motoren niet ????
Of begrijp ik je verkeerd... ?
Ik heb me verkeerd uitgedrukt.

Hij kent het probleem van horen zeggen, maar in de auto's welke hij in onderhoud heeft, Passat, A4-A6-A8 enz. is dit tot op heden nooit voorgekomen. Wel is hij geen voorstander van longlife onderhoud, voor VW TDI motoren adviseert hij klanten een oliewissel elke 15k km ipv de 30k tot 50k km welke voorkomt met longlife.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Betrouwbaarheid diesels

Bericht door steve smith » 19 feb 2010, 16:36

Ben ook totaal geen fan van lange onderhoud intervallen. 25k max op kilometervreters, anders inderdaad gewoon lekker eerder.

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: Betrouwbaarheid diesels

Bericht door raymondw » 19 feb 2010, 17:24

Niall schreef:Hij kent het probleem van horen zeggen, maar in de auto's welke hij in onderhoud heeft, Passat, A4-A6-A8 enz. is dit tot op heden nooit voorgekomen. Wel is hij geen voorstander van longlife onderhoud, voor VW TDI motoren adviseert hij klanten een oliewissel elke 15k km ipv de 30k tot 50k km welke voorkomt met longlife.
Long-life is geen pre nee, maar de dealers houden zich er wel aan, tenzij je anders aangeeft. Zoals ook de A6 V6 TDI van mijn vader. Tot op heden alleen maar dealeronderhoud (niu 260k km), maar het dossier is inmiddels groter dan dat van mijn E28 M5 en E34 M5 samen (en dat zijn nogal wat paginas). Dat ding heeft alles gehad incl nokkenasprobleem, brandstofpomp probleem, verstuiver probleem etct; daar kan ik hier drie paginas mee vullen. Misschien eens iets voor een fotoverhaal.

Gebruikersavatar
Thomas
Berichten: 383
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:51
Auto: Bmw 1-serie
Locatie: Ede

Re: Betrouwbaarheid diesels

Bericht door Thomas » 19 feb 2010, 17:40

De 2.0TDI is nog niet goed, maar wel beter dan voorheen. Maar relatief veel problemen zijn er nog steeds met dat blok. Zelf ook ondervonden.

Benzine motoren gaan ook richting diesel, komt door de downsizing. Vraag me af hoelang bijvoorbeeld een 1.4 tsi met 160pk of meer mee gaat, zeker als er stevig mee gereden wordt. Probleem met diesel is ook (zeker prive) de onderdeel prijzen.

Gebruikersavatar
Laurens
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:51
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Betrouwbaarheid diesels

Bericht door Laurens » 19 feb 2010, 18:04

Eric H schreef:
Niall schreef:Eric,

Vriend van me heeft meerdere 2.5TDI's in onderhoud en kent dat probleem ook niet, wel heeft ie laatst een gehad waarvan de spruitstuk aansluiting met de turbo gescheurd was.
Hij kent het nokkenas probleem van de VAG 2.5 Tdi motoren niet ????
Of begrijp ik je verkeerd... ?
Wij hebben een klant die tot een half jaar geleden een A6 van '98 had met een 2,5 Tdi. De teller stond bij verkoop op 748.000 :shock:
Behalve alle draagarm rubbers, fusee kogels, waterpompen distributie snaren etc. nooit problemen gehad. Dus met eerste koppeling eerste bak !!
En die man reed er zeker niet rustig mee, wat misschien dus ook wel beter is.
Kan natuurlijk ook zijn dat het uitgevoerde onderhoud erg goed was :bag:

Heeft nu weer een nieuwe A6 met 2,7 Tdi staat nu op 140.000 kijken hoe ver die gaat komen :df:

Gebruikersavatar
Niels v D
Berichten: 1945
Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
Locatie: Sønderborg(DK)

Re: Betrouwbaarheid diesels

Bericht door Niels v D » 19 feb 2010, 18:59

de reputatie van de 2.7 was toch niet zo best?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Betrouwbaarheid diesels

Bericht door Niels » 19 feb 2010, 19:00

2.5 en dan pre 2002 met name.

Gebruikersavatar
Laurens
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:51
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Betrouwbaarheid diesels

Bericht door Laurens » 19 feb 2010, 22:16

Niels v D schreef:de reputatie van de 2.7 was toch niet zo best?
Geen idee eigenlijk heeft de klant zelf voor gekozen, over een paar jaar weet ik meer..
Bij 135.000 is al wel de eerste waterpomp stuk gegaan zat al een tijdje een geluidje in bleek de waterpomp te zijn, nadeel is dat alles zo vol zit dat dus het hele front incl. airco radiateur etc. er dan af mag

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Betrouwbaarheid diesels

Bericht door Marco R. » 19 feb 2010, 22:39

Toevallig dat je dat zegt Laurens. Bij mijn auto zie je nog gerust open ruimtes. Bij de auto's van tegenwoordig zit alles volgebouwd en krap naast/op/tegen elkaar. Leuk en aardig maar zodra er maar iets kapot gaat ben je de pineut volgens mij. Ook regulier onderhoud (distributieriempje oid) kost in mijn optiek gewoon belachelijk veel tijd enz...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten