Volgens mij zijn tegenwoordig benzinemotoren veel betrouwbaarder dan diesels. Turbodieselmotoren zijn zo ongelofelijk complex geworden dat vroeg of laat wel ooit iets stukgaat.
Ik noem maar de volgende dingen, mijn auto heeft brandstofkoeling (ja!) die loopt onder de auto door, als een van die leidingen lekken zijn de gevolgen niet te overzien, de koelslangen lopen door de kop heen... Ook het EGR systeem word gekoeld met een eigen circuit (die wel verbonden is met het hoofdkoel circuit) ook dit kan lekraken. Het komt ook weleens voor dat de pompverstuivers in de kop "rammelen" wat gewoon je cylinderkop kan kosten

Laat staan problemen met de verstuivers doordat deze idioot hoge drukken leveren, of het gehele vacuum systeem wat voor problemen kan zorgen... Of de allerhande sensoren die overal zitten....
Ik heb het gevoel dat de benzinemotoren van nu gewoon veel simpeler in elkaar zitten dan turbodieselmotoren. Ik ben benieuwd of moderne diesels met zeer hoge koppel en pk's wel makkelijk over de 3-4 ton gaan, want dat idee heb ik nu niet. Zie ook het probleem bij common-rail diesels, als de brandstofpomp stukgaat ben je minimaal 1000 euro kwijt...
Kijk het gaat niet om de motorblok an sich, die kunnen wel een paar miljoen km's mee, zijn ongelofelijk stevig in elkaar gezet, maar het gaat om de "randapparatuur" die bij een diesel om de motor heen zit... Ik heb zelf een Octavia 2 met 2.0 TDi + DSG trouwens.