Elise schreef:Ravin ///M schreef:Ik denk dat de integratie in delen van Nederland waar de concentratie van nieuwkomers beperkt was gegaan is zoals ze moest, en in andere
delen -lees: de Randstad- deels goed en deels fout is gegaan. Je moet het zien als een inktdruppel in een plas water. Gooi je een pot inkt
leeg in de plas, dan zal het centrum van de inkt veel langer erover doen om te mengen met het water dan wanner je op veel plaatsen druppels
inkt plaatst.
Helaas gaat die vlieger niet op.
Kijk naar de eerste gastarbeiders in Nederland.....dat waren kleine inktdruppels.....maar geen integratie.
Feit is dat mensen uit een bevolkingsgroep elkaar altijd opzoeken en zelf een inktvlek vormen.
Dat ze elkaar regelmatig opzoeken of elkaar ontmoeten in bv een turks gemeenschapshuis, of spaans of italiaans is niks mis mee.
Mijn vader was italiaan en is ook naar nederland gekomen om te werken.
Maar hij leerde wel nederlands en heeft nooit geen dag zonder werk gezeten, (je moet werken voor je geld was zijn instelling)
Maar hij ging ook drie keer in de week naar het italiaanse centrum waar we woonden, is niks mis mee.
Intergreren is je eigen cultuur en levenswijze aanpassen zodat die passen bij de cultuur en de gewoonten van het land waarin je verblijft.
Wat wel vreemd is dat ze altijd spreken over tweede of derde generatie allochtonen, zo hebben ze mij nooit genoemd (misschien omdat ik mijn moeders naam heb aangenomen)
Metchu houd ook aan bepaalde dingen vast uit zijn cultuur en geloof, maar hij doet dat op een manier die past bij hem en zijn omgeving, dat is integreren vind ik, je hoeft niet al je principes enzo overboord te gooien.
En zo zijn er nog genoeg mensen die dat doen, maar je hoort en leest alleen de slechte verhalen.
Beetje jammer